Hoi! Ik heb een Roland Jupiter-4 gevonden!

vlieftink

Nieuwkomer
Lid sinds
22 januari 2022
Berichten
10
Locatie
Deventer
Hoi allemaal.

Ik moet iets bekennen, ik kan helemaal geen piano of keyboard spelen.
Altijd wel iets wat nog op mijn bucketlist stond, maar nooit echt van gekomen.

Nu moest ik dit weekend helpen om een huis te ontruimen, en spullen naar de kringloop te brengen, waaronder een Roland Jupiter-4 invlusief een speaker.
Ik dacht; dat ziet er gaaf uit, en ik werd vooral verzocht wat mee te nemen als ik er belang bij had.
Na wat googlen ben ik er achter gekomen dat het één van de aller eerste synthesizers is, dus de ouderdom zal waarschijnlijk ook verklaren waarom hij het helaas niet doet. 😅
Het lampje flikkert rood maar er komt geen geluid uit. Ik vertrouwde het niet dus snel maar weer ontkoppeld voordat ik verder ga klooien..

Ik hoop via dit forum er achter te komen hoe dit op te lossen of enig advies waar ik een dergelijke keyboard het beste kan laten repareren.
Misschien is het ook wel iets onbenulligs.

Anyway, ik heb mijzelf geregistreerd voor mijn Quest om de Roland weer tot leven te wekken.

Gr. Vincent!
 

Attachments

  • IMG_20220122_134502.jpg
    IMG_20220122_134502.jpg
    130 KB · Bekeken: 368
Pictures or it didn't happen..... :D
Ik heb de openingspost aangepast.
Inmiddels ook begrepen dat het niet zomaar een 'keyboard' is en waardevol is! Nu heeft deze dus een technisch mankement, paneel ziet er verder top uit, het hout heeft dan wel weer veel beschadigingen...
 
Het kan alle kanten uit nu met zo n start… ik hoop dat je m aan de praat kan horen en m een keer zijn arp triggert met n drum bak van toen… kijk maar eens op youtube wat dat oplevert…

 
Heel mooie vondst!

Hoe heb je hem getest, met een hoofdtelefoon? Er zitten namelijk geen speakers in dus hij moet aan een versterker en speakers verbonden worden voordat je iets hoort.

Als hij defect zou zijn, zitten er op dit forum enkele reparateurs.
 
Jeetje wat een gelukstreffer! Zoals gezegd komt er niet zomaar geluid uit, maar je kunt het wel met koptelefoon checken. Let er wel op dat het gaat om een synthesizer, dus bepaalde parameters moeten ook goed staan op de synthesizer. Ik zou beginnen met: volume open draaien, de schuif 'cutoff freq' onder 'lpf' helemaal naar boven, de 's' onder 'VCA' ook naar boven net als 'level' en de rest van de schuifjes omlaag. Indien ie geen geluid geeft, zou ik 'm even na laten kijken door iemand met verstand ervan (zitten hier vast mensen op het forum!). Dat kost misschien wat geld, maar is de Jupiter 4 zeker waard!
 
Je kan hem hier brengen om professioneel te herstellen, stuur maar een PB.

gr,
 
Als hij reparaties nodig heeft lijkt Vic me een goede keuze. Kan je vertellen hoe je de boel had aangesloten en wat je geprobeerd had bij je test? Misschien is er helemaal niks stuk. :)
 
Bedankt voor het aanbod @Vic , hier kom ik mogelijk op terug!
@Nicolas 2000 & @Zaza: vandaag heb ik de synthesizer aangesloten met een koptelefoon en op een versterker. Met behulp van de aanwijzingen van Zaza kreeg ik er inderdaad iets van geluid er uit, maar had niet het idee dat klopte. 😅
Het zou nog steeds kunnen dat ik iets verkeerds doe...
 

Attachments

  • VID-20220123-WA0035.mp4
    3,2 MB
Bedankt voor het aanbod @Vic , hier kom ik mogelijk op terug!
@Nicolas 2000 & @Zaza: vandaag heb ik de synthesizer aangesloten met een koptelefoon en op een versterker. Met behulp van de aanwijzingen van Zaza kreeg ik er inderdaad iets van geluid er uit, maar had niet het idee dat klopte. 😅
Het zou nog steeds kunnen dat ik iets verkeerds doe...

Kicken zeg! Komt gewoon nog geluid uit. Ik ben niet heel bekend met de Jupiter 4, maar volgens mij staat noise aan. Als je deze op 'off' zet en je even beetje speelt met de parameters onder 'VCO', kun je misschien wat meer standaard toon krijgen. Hou ons op de hoogte!
 
Hier is trouwens de handleiding:

Vanaf pagina 8 kan interessant zijn.

Het geluid in je filmpje verandert niet van toonhoogte met de toetsen, dus ofwel is hij stuk, ofwel is het inderdaad de noise bron. Maar gelukkig heeft een Jupiter 4 presets! Dus -kijk naar pagina 9-, probeer eens de gekleurde PRESET knoppen op de voorkant (als de "manual" knop ernaast ingedrukt was, gaat die vanzelf uit als ik het goed begrepen heb), en dan luisteren hoe hij klinkt. Dan kunnen we zelfs met Youtube vergelijken.

Jupiter4-04.jpg
 
Hier op 14:22 de "piano" preset zoals hij zou moeten klinken (met een beetje extern reverb effect denk ik)



Na een paar seconden zet hij de arpeggiator aan.
 
Ziet er in elk geval mooi uit, spannend of die aan de praat te krijgen is...
 
Back
Top