Thomann flikt me al 2 keer

Dat kan gerust de reden zijn, maar het blijft dan een slecht bedrijf. Je service is pakketjes leveren en voor welke reden danook lukt dat je te vaak niet = bedrijf faalt in haar missie. Ik woon trouwens niet bepaald in een krakersbuurt en dan lukt het ze nog niet hoor.
 
Misschien dat die kernraket in je tuin bezorgers afschrikt?
 
Als het grote publiek vooral naar de prijs kijkt zal het algehele niveau van de dienstverlening daar uiteindelijk onder gaan lijden.

Een wat diversere markt zou misschien al helpen, met meer keuze. Er kan best ruimte zijn voor een speler op de markt die weliswaar wat duurder is en wellicht iets langer de tijd neemt voor de bezorging, maar z'n zaakjes verder goed op orde heeft. Als mensen horen van een pakketdienst waar zelden tot nooit klachten over zijn, dat trekt gaandeweg meer klandizie aan. Zo'n pakketdienst zou best 'ns wat marktaandeel kunnen binnenslepen.
 
Als het stelselmatig misgaat en het bedrijf doet niks om de service te verbeteren
Waanneer is een bedrijf stelselmatig fout en hoelang wilt ie daarmee doorgaan?
dat wordt anders een heel kort bestaan. Te veel concurrentie...
en hoe oud is dat bedrijf? (kan niet ouder zijn dan 30 jaar...)
Daarbij komt de techniek ook even kijken,
wat er allemaal niet fout kan gaan bij automatische e-mails en
onkunde achter de headset!

Dat consumenten furieus met het internet kunnen bestellen bestaat (commercieel) pas 25 jaar...
dus allemaal verschillende winkels met verschillende vervoersbedrijven...
Allemaal hebben ze (pro)personeel nodig van iets wat net 30 jaar oud is.
(als men maar een autorijbewijs heeft?)

Miljoenen consumenten en een handje vol vervoerbedrijven... (buiten de gewone vrachtwagen om dan).
Poe! ik vindt het nogal wat!
 
Een wat diversere markt zou misschien al helpen, met meer keuze. Er kan best ruimte zijn voor een speler op de markt die weliswaar wat duurder is en wellicht iets langer de tijd neemt voor de bezorging, maar z'n zaakjes verder goed op orde heeft. Als mensen horen van een pakketdienst waar zelden tot nooit klachten over zijn, dat trekt gaandeweg meer klandizie aan. Zo'n pakketdienst zou best 'ns wat marktaandeel kunnen binnenslepen.

Je hebt bij bestelling via internet niet altijd de keus wie de bezorging gaat doen. Het idee van een kwaliteitsbezorger heb ik wel eens langs horen komen, maar ik weet niet of dat inmiddels bestaat. Is ook de vraag of zoiets levensvatbaar is. Zo hadden we hier in het winkelcentrum vroeger twee supermarkten: een goedkoop, druk en met weinig service, en de ander iets duurder, waar je op je gemak kon winkelen en met meer service. Nu is er nog maar een over: goedkoop, druk en met weinig service. En van het aantal bemande kassa's in de supermarkt is er inmiddels ook nog maar een over, de andere kassa's zijn door apparaten voor automatisch afrekenen vervangen.
 
Waanneer is een bedrijf stelselmatig fout en hoelang wilt ie daarmee doorgaan?
dat wordt anders een heel kort bestaan. Te veel concurrentie...

Zolang dit soort draadjes op fora e.d. bestaan gaat het kennelijk niet goed. Er is juist weinig concurrentie. Post-NL met 55-60% en DHL met 30-35% marktaandeel voor de binnenlandse pakketten domineren. Dat geeft zulke bedrijven weinig prikkels om hun dienstverlening te verbeteren.

Het idee van een kwaliteitsbezorger heb ik wel eens langs horen komen, maar ik weet niet of dat inmiddels bestaat. Is ook de vraag of zoiets levensvatbaar is.
Zou jammer zijn als dat niet het geval is. Maar ik vraag me het af. Een nieuwe speler die met genoeg startkapitaal van meet af aan de zaken goed aanpakt, en zo een frisse wind door deze markt laat waaien, wie weet.
 
vindt ik een heel raar woord!

Is geen raar woord. En in dit verband ook niet, met meer dan 36000 hits op Google.

domineren.jpg
 
Zolang dit soort draadjes op fora e.d. bestaan gaat het kennelijk niet goed.
Mwa, laten we niet vergeten dat de klagers altijd luid zijn en je de tevredenen zelden hoort. Over ieder bedrijf zijn (veel) klachten te vinden, maar in de praktijk gaat het meestal gewoon goed natuurlijk.
 
Mwa, laten we niet vergeten dat de klagers altijd luid zijn en je de tevredenen zelden hoort. Over ieder bedrijf zijn (veel) klachten te vinden, maar in de praktijk gaat het meestal gewoon goed natuurlijk.

Gelukkig wel. Maar het kan beter, je zult maar net degene zijn waarbij de bezorger je pakket over de schutting gooit en je blijft zitten met de brokstukken. Geeft een gedoe om het weer recht te breien. Dat soort dingen gebeuren, heel vervelend als het je het overkomt. En als twee bedrijven op die markt domineren is dat geen gezonde situatie.
 
De postmarkt is door haar aard ongeschikt voor kleine startende bedrijfjes, vroeger hadden we daarom een staatsbedrijf voor dergelijke publieke diensten. Maar toen kwam de waanidee opzetten dat de markt alles beter kan en moest ook de post zo nodig geprivatiseerd worden. Gevolg: nu hebben we er nauwelijks meer iets meer over te zeggen, maar zitten we nog steeds met een bijna-monopolie.
 
Misschien dat die kernraket in je tuin bezorgers afschrikt?
Ho, dat was toen. En ik heb ze laten ophalen toen ik ze verkocht. Kwestie van geen kernwapens verloren te laten gaan in de post. Technisch gezien was het trouwens een kernbom, geen raket. Maar die nucleaire dreiging heeft het pand dus al jaren verlaten, en nog steeds kan UPS niet leveren.
 
maar zitten we nog steeds met een bijna-monopolie.

Dit ziet er niet uit als een monopolie:

201820192020
PostNL60-65%60-65%55-60%
DHL Parcel25-30%25-30%30-35%
DPD0-5%0-5%0-5%
GLS0-5%0-5%0-5%
UPS0-5%0-5%0-5%
TNT/FedEx0-5%0-5%0-5%

En nog een stuk of 10 kleinere.
 
De postmarkt is door haar aard ongeschikt voor kleine startende bedrijfjes, vroeger hadden we daarom een staatsbedrijf voor dergelijke publieke diensten. Maar toen kwam de waanidee opzetten dat de markt alles beter kan en moest ook de post zo nodig geprivatiseerd worden. Gevolg: nu hebben we er nauwelijks meer iets meer over te zeggen, maar zitten we nog steeds met een bijna-monopolie.

Daar zit wat in. Wel is het nu een andere wereld als destijds, met minder briefpost en veel meer pakketten. Ik weet niet zo zeker of het nu door een staatsbedrijf zoveel beter zou worden, en als dat wel zo zou zijn, wat gaat het kosten? Kans dat je dan aan de balie niet zoveel hoeft te betalen voor het versturen van een pakket, maar dat er wel heel wat belastinggeld aan te pas moet komen om het in stand te houden.


Dit ziet er niet uit als een monopolie:

201820192020
PostNL60-65%60-65%55-60%
DHL Parcel25-30%25-30%30-35%
DPD0-5%0-5%0-5%
GLS0-5%0-5%0-5%
UPS0-5%0-5%0-5%
TNT/FedEx0-5%0-5%0-5%

Ziet eruit als een oligopolie.
 
Back
Top