Advies met filters in modulair gevraagd

Ik ging er misschien verkeerdelijk van uit dat mensen hun leuke filters/modules nooit zouden verkopen. Je zit natuurlijk met continue beperking van HP waardoor mensen wat moeten shiften.
 
Ja, er is een levendige (en ook leuke en gezellige) (ruil-)handel in eurorack-land. Doe er je voordeel mee, zou ik zeggen.
 
Je zit natuurlijk met continue beperking van HP waardoor mensen wat moeten shiften.
Tenzij je steeds ook nieuwe cases bij koopt. Maar mijn ervaring is dat ik beter uit de voeten kan met een (enigzins) beperkt systeem dan met een enorm uitgebreid systeem. Jezelf beperkingen opleggen maakt je ook in het Eurorack gebeuren wat creatiever, "deze module heb ik niet, maar als ik deze module zo gebruik dan heb ik iets soortgelijks." Bijvoorbeeld het inzetten van zelf-oscillerende filters als oscillator. Daar komt dan bijvoorbeeld ook een karakter eigenschap van het filter om de hoek waar je misschien in eerste instantie geen rekening mee houdt: hoe goed is de tracking als je daar met een 1V/Oct probeert een melodie mee te spelen. Het zijn dat soort dingen waar je je van tevoren wel op in kunt lezen. Karakter kun je meestal wel redelijk horen bij YT video's, maar betekent wel dat je misschien een boel video's door moet spitten (wat ook wel weer leuk en leerzaam is).
Als je een redelijk compact filter zoekt met een enorme berg aan mogelijkheden, kijk dan ook eens naar de Joranalogue Filter 8 (van Belgische makelij). Review:
 
De 2e hands prijzen liggen tussen 70-90% van de nieuwwaarde, meestal 70-75%, tenzij het een populaire module is die niet meer in productie is (zoals de QMMG van Make Noise)..... kheb nog steeds spijt dat ik destijds geen eur425 ervoor over had :(

Vanuit semi-modulair hoef je het signaal niet te boosten met een external input module dacht ik. Het signaal vanuit het modulaire pad is al op modulair niveau tenzij je de normale output (= line niveau) hiervoor gebruikt.. Wel oppassen als je vanuit het modulair pad naar de extern in op een synth gaat. Dit is vaak line niveau en veel lager dan modulair niveao. Line niveau is reeds afgezwakt door een VCA naar geluidsniveau richting fx/mixer/daw...

De Doepfer modules doen wat ze moeten doen. Wel zijn ze enigzins klassiek qua benadering, zeker in vergelijking met moderne modules die veelzijdiger zijn... Denk aan vcf met on board vca en lfo. De DUSG (dual universal slope generator van Serge) is dus zo'n module met een env. follower/vco/vcf/slew limiter en lfo in 1.

edit: komende tijd is modulargrid echt je beste vriend om het een en ander uit te filteren, hehehe woordspeling :)
kijk daar bijv. eens naar systemen van verschillende mensen om een indruk te krijgen welk filter in combinatie met en evt. waarom dat filter?
 
Laatst gewijzigd:
zoals de QMMG van Make Noise)..... kheb nog steeds spijt dat ik destijds geen eur425 ervoor over had :(
Ha! Dan kunnen we een clubje oprichten. Maar toen ik zat te twijfelen gingen ze al voor 600/700 Euro...
 
Ha! Dan kunnen we een clubje oprichten. Maar toen ik zat te twijfelen gingen ze al voor 600/700 Euro...
In een eerder plan dacht ik dit op te lossen met 2 dual lpg's van Thomas White met "exact gematchde" vactrols....
Maar dat is er nog steeds niet van gekomen... :P :(
 
Wat betreft die line out om van modulair naar line level te gaan, kan ik er dus gewoon een vca tussen steken?
Ik heb dus in principe geen module nodig zoals de Ladik A-595 line in line out?
Kwestie van HP en geld te besparen. Altijd beter een extra VCAtje op overschot te hebben.
Kan ik eigenlijk ook gewoon een afgespeelde sample door het modulaire laten gaan? Bvb door mijn octatrack of zelfs de radio, boosten via een vca. En dat zonder enig gevaar voor de modules? (Zolang het een out naar een in is)
 
@sms303

ik had modulargrid reeds gevonden. Enorm verslavend

Dit was tot nu toe mijn eerste probeersel. De neutron steekt er in om me te behouden de ruimte duurder te besteden en hij heeft al zoveel handige zaken dat het toch leuk is m vlakbij te hebben.
Het is zeker geen prachtig, hip bakje. Maar dat is ook niet mijn plan en ik begin nog maar pas. (Momenteel heb ik de 196 PLL er even uitgehaald).

2C14ED4F-135F-49C2-B2F3-A58B6078B603.jpeg
 
Wat betreft die line out om van modulair naar line level te gaan, kan ik er dus gewoon een vca tussen steken?
Ik heb dus in principe geen module nodig zoals de Ladik A-595 line in line out?
Kwestie van HP en geld te besparen. Altijd beter een extra VCAtje op overschot te hebben.
Kan ik eigenlijk ook gewoon een afgespeelde sample door het modulaire laten gaan? Bvb door mijn octatrack of zelfs de radio, boosten via een vca. En dat zonder enig gevaar voor de modules? (Zolang het een out naar een in is)
Ja, in principe kan dat gewoon, zo heb ik het ook een hele tijd gedaan. Daarvoor vond ik Veils trouwens zo handig als Quad-VCA; als je eens een geluidsbron hebt die wat minder gain heeft (bv je telefoon of een radiootje) dan kun je die daarmee perfect op niveau brengen. Je modules gaan sowieso echt niet in gevaar komen.

Leuk rackje hoor, ik denk dat de Neutron zeker wat toevoegd qua functionaliteit. De A-196 PLL was 1 van de weinige Doepfer modules die ik had, erg leuke module! Je hebt er nu zo'n 6 a7 filters inzitten? Dat zou ik wel echt als de max zien en eerder voor minder gaan. Vooral gewone utilities kunnen je systeem interessanter maken dan alleen maar de klank kleuren (wat je met filters doet). Je keuze voor een sequential switch is bijvoorbeeld een goeie. Maar ook logic modules kunnen erg leuk zijn om mee te stoeien. Iets als Deep Thought van Frequency Central bijvoorbeeld.
 
De filters zitten er nu in om de vergelijking te kunnen maken. Ook best handig met die switch en een los kabeltje. Elke keer ik die aanraak een andere filter horen. Zo kan ik ook eens de ogen dicht test doen en luisterbe welke ik nu echt leuk vind.

dus in de filters wordt sowieso nog gesnoeid en dit zou max 3 filters worden.
De behringer 904a lpf zit er nu ook in, maar ben nog niet direct overtuigd.
Ben ook nog wat aan het klooien met de drive uit het circuit van de neutron te halen anders is alles al gekleurd.
 
De behringer 904a lpf zit er nu ook in, maar ben nog niet direct overtuigd.
Het blijft een kwestie van smaak, ik ben persoonlijk ook niet zo weg van de Moog sound. Maar ook een AM8044 van AMSynths die gebouwd is rond de chip uit (o.a.) een Korg Polysix vond ik bijvoorbeeld weinig spannend klinken, terwijl anderen er lyrisch over waren. Het is maar net wat voor sound je zoekt.
 
Ik vind de moog sound eigenlijk wel zeer leuk klinken, bvb de mother 32, minitaur (een persoonlijk favoriet) en grandmother vind ik persoonlijk super klinken. Zelfs de model D van behringer vind ik leuk klinken.

maar die 904a doet het precies niet echt voor me.
Komt dat dan toch door de combinatie oscs en filter? Of zie ik het te simpel met enkel die 904a een moog klank te verwachten?
Hij klinkt wel zeer qua werking, met zo een specifieke bass klank. Wanneer hij niet zo ver openstaat en de resonance helemaal open.
 
Fijne filter, top bouwkwaliteit en veel mogelijkheden. Geluid blijft subjectief, maar ik hield er wel van. Klonk altijd heel 'proper', maar een signaal ruwer maken is makkelijker dan het tegenovergestelde. Heeft uiteindelijk plaatsgemaakt voor een Mannequins Three Sisters, maar kan me voorstellen dat er ooit nog eens een Filter 8 terug in het rek beland. Zeker geen slechte keuze! Ook handig als 8 LFOs. Of je veel hebt aan nog een filter naast wat je al had gezien het plaatje hierboven is een andere vraag. ;)
 
@SmartBits

Zeg Smartbits, heb jij die Joranalogue Filter 8? Ben je daar tevreden van?
Nee, mijn setup (15U x 104 HP) is voor 85% alleen Make Noise. En ik heb er nog maar 2 dedicated filters in, Make Noise QPAS en AMSynths AM8328 (Mirage filter). Ik ben genezen van mijn filter GAS, ik probeer mijn modular juist voor de wat avontuurlijkere dingen te gebruiken. Gewone filters heb ik dus niet zo veel behoefte meer aan daarin. Maar Joranalogue maakt prima spul. De Filter 8 heeft in ieder geval ook enorm veel opties en is qua grootte best bescheiden.
 
Of je veel hebt aan nog een filter naast wat je al had gezien het plaatje hierboven is een andere vraag. ;)
eigenlijk wil ik sowieso max 3 filters en waarschijnlijk liever eentje die ik erg goed klinken vindt. Maar daarvoor moet ik ze eerst vergelijken natuurlijk. Het leuke is het samenstellen :)

wat voor een filter is die filter 8 eigenlijk? Of met wat is die vergelijkbaar van klank?

Ik luisterde ook eens naar de MMVCF VAN Thomatek via YT. Die heeft ook wel wat.
 
Op zich heeft die erebus V3 al een zeer prettige filter. Vind ik toch.
binnenkort de grote filtertest :)
 
Back
Top