Advies met filters in modulair gevraagd

astcfx

Stamgast
Lid sinds
26 augustus 2019
Berichten
250
Locatie
gent
Vraagje: Ik ben dan toch maar in het modulaire gedoken en ben nog maar even op weg met alles van synths te begrijpen.
Mijn bedoeling met modulair was om mijn semimodulaire synths uit te breiden met utilities en wat sequencer gerelateerd materiaal.
Ik heb momenteel een neutron en erebus waar ik zeer tevreden van ben.

nu is mijn vraag; mocht ik ruimte hebben voor andere filters, welke zouden dan interessant zijn? En voegt dat een meerwaarde toe?

ik stel de vraag omdat ik niet zo goed weet wat deze nu net zo verdchillend maakt en dewelke in de neutron en erebus zitten?
 
Het is heel erg een smaak dingetje; sommige filters spreken je aan en sommige niet. Ik had in mijn grotere systeem (ongeveer 29U x 104 HP) voor bijna een kwart filters er in zitten. Veel hebben toch een eigen karakter. Meer nog dan de oscillator is het de filter die de sound van een synth bepaalt. Je kunt veel verschillende oscillators door bijvoorbeeld een Polivoks filter halen, het resultaat zal vrijwel altijd (in ieder geval in de buurt van) een polivoks klinken. Waar je in ieder geval naar kunt kijken is of er andere types zijn die een aanvulling zijn. Als je bijvoorbeeld alleen LPF's hebt, kies dan eens een Multimode filter zodat je meer smaken hebt. Of een stereo filter.
Ik heb zelf nagenoeg alle filters van AMSynths gehad; clones van vintage synths. Veel mensen zijn erg lyrisch over de Jupiter 8 filter van hem. Ik heb op 1 na alle filters van AMSynths weggedaan, die ik heb gehouden was niet de JP-8. De Mirage filter paste veel beter bij mijn smaak. Dus soms moet je ook gewoon wat filters uitproberen om je match te vinden. Ik ben niet helemaal meer mee met wat er op filter-gebied allemaal uitgekomen is de laatste jaren, maar ik heb erg veel plezier gehad aan aan de JP-6, JP-8 en zoals gezegd de Mirage filter van AMSynths gehad. Ook de Polivoks en Wasp filters zijn tof als je een rauwere sound wil voor een klein budget. Bij mij hangt de Make Noise QPAS filter erin, maar dat is mede ook omdat ik voornamelijk voor 1 leverancier heb gekozen om mijn modular mee vorm te geven. Is ook een erg flexibel (stereo, Multimode) filter.
 
thanks smartbits!
Als ik bvb van de arp odyssey hou, dan zoek ik best die filter?
De vraag is hoe begin je daar eingelijk aan? Want louter op specificaties afgaan zal niet voldoende zijn vermoed ik.

ik heb nu de beringer 2500 1047 multimode besteld. Vooral omdat ie ook zeer betaalbaar is.
en een doepfer wasp, die zou dan wat van de bass station weg hebben?

de klank van de matrixbrute stond me ook enorm aan, maar ik ontzie het om opnieuw die 25kg wegende kast aan te schaffen met mijn beperkte werkruimte.
 
Op Modulargrid staan zo goed als alle vcf's met verschillende youtube filmpjes onder de beschrijving van de module.....
 
Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de tip. Via Youtube luisteren vind ik meestal wel moeilijk om een idee te krijgen van de klank.

ik ga eens een doepfer a-101-1 en een a-102 proberen in combinatie met een ladder filter om te zien of ik daarmee richting de klank van de matrixbrute kan.
Wat ik zo leuk aan de MB vond, is dat hij me enorm deed denken aan klanken van het album Silent Shout van The Knife.
 
Het helpt misschien ook een klein beetje van de techniek van filters te snappen, dan ga je al snel categorieen herkennen die vergelijkbare eigenschappen hebben. Het begint al met hoe steil het filter is, 12dB tov 24dB bijvoorbeeld (ook wel 2-pole of 4-pole)

Verder heb je een hoop verschillende implementaties van filters, Sallen-key, state-variable, transistor ladder, diode ladder etc.

Welk filter je hebt bepaalt een hoop eigenschappen van het filter. Sommige filters kunnen zelf-oscilleren, sommige niet. Sommige filters kan je in zowel low-pass, band-pass, band-reject en high-pass uitvoering krijgen. Anderen alleen low-pass. Bepaalde low-pass filters verliezen low-end als je de resonantie omhoog draait. Anderen weer niet. Sommige filters klinken heel clean, sommigen oversturen als een gek (en klinken daardoor misschien weer heel vet) Sommige filters hebben een hele smalle resonantie piek, dat is leuk als je een pure zaagtand of blokgolf filtert, want dan hoor je bij een filter-sweep een voor een alle boventonen langskomen. Vaak zijn de smerigere filters daar weer minder goed in, daar smeert de resonantie alles uit waardoor je weinig van het originele geluid hoort.
 
Bedankt voor de info 4-Tek!
Zeer leuk om terug te kunnen vallen op een forum als dit.
Ik zal eens wat bijlezen over de soorten filters.

het is precies wel een opgave te achterhalen welk type qua implementatie filter nu gebruikt wordt in een synth. Het staat vaak niet bij de specificaties. Afentoe vind ik dan wel weer stukjes terug in reviews en op de website vd synth zelf.
Uitleg beperkt zich nogal vaak tot multipole/bp/hp/etc en 12db/24db..

weet iemand van jullie welke er juist in de analog heat zit?
 
ik vond ook deze extra info:

Als ik het goed begrijp zou ik voor het geluid van de matrixbrute na te bootsen een steinparker met de output feed terug naar de input loodsen en combineren met een transistor ladder (moog-type) filter in paralel.

ik had reeds met een andere osc door de erebus filter een gelijkaardige toon als de eigen filter gekregen.
Leuke experimentjes :)
 
Heb een hoop eurorack filters geprobeerd en heb er nog steeds een stel. De e440 is nooit meer weggegaan, heerlijke moog achtige filter. De borg is ook bijzonder imho, hele eigen sound. Verder eigenlijk geen echt slechte filters tegengekomen. Heb nog een polaris, doepfer sem, wmd Aperture, tonestar 8106, animodule sob... Allemaal een totaal eigen karakter, en wil ze allemaal niet kwijt :)
 
Met welke hardware synths zou je die filters vergelijken, @SB-SIX ?
Ik ben in het modulaire maar heb al wel wat synths gehad en gehoord.
 
Wij zijn echt weg van Threetom's MS22 filter, veel character, extreem flexibel en slechts 4HP
 
Met welke hardware synths zou je die filters vergelijken, @SB-SIX ?
Ik ben in het modulaire maar heb al wel wat synths gehad en gehoord.
De e440 is moog achtig zonder de moog resonance volume drop

De doepfer sem is als de oberheim sem

De borg is ms20 achtig, maar heeft ook een lpg zoals een buchla. En geen bandpass maar een bandpeak

De tonestar en ook de polaris vind ik roland achtig klinken. De 8106 is uniek door 2 verschillende overdrives, Polaris is heel veelzijdig (naast hp/lp/bp ook phaser en allpass modes) en kan ook perfect als een distorted acid 303 klinken met de ingebouwde distortion.

De aperture is niet te vergelijken met een hw synth, hele aparte filter waarbij je het lowpass en hipass gedeelte los van elkaar kan instellen en moduleren.

Sob is ook niet echt te vergelijken. Het is een vrij dirty filter met veel karakter en ook weer hele aparte distortion.

Verder zijn de filters vaak perfect te gebruiken als sine oscs met 1v/oct tracking. Als je een beetje snelle envs hebt kan je er ook hele mooie kicks mee maken.
 
Nu ik meer en meer over begin op te zoeken kom ik wel wat leuke dingen tegen en moet ik mijn rackopstelling toch eens herbekijken. Eerst was het plan een utility/sequencer rack te maken voor mijn semimodulars. Maar met het verdiepen in de filters ziet het er naar uit dat ik voor relatief weinig geld de sound van de andere synths kan verkrijgen. (Ik ben ook zeer tevreden van de oscs van de neutron en erebus).

dit filmpje tegengekomen van Tim Shoebridge:
Over de 106-5 SEM.

daardoor dus ook een bijkomend vraagje:

waarom zou je 2 filtermodules nemen om een stereofilter te maken als ik het monosignaal in een later pad ook stereo krijgen kan? (Bvb door een effect)
Dit is misschien een domme vraag, waarvoor excuus alvast.
Buiten dat je wat meer beweging in de klank krijgt en het geluid breder maakt, zie ik niet goed wat het extra nut nog is of kan zijn.
 
Stereo filters gebruik je idd om het stereo signaal te houden of idd breder maken. Stel dat je bvb in het feedbackpad van een stereo delay een filter wil plaatsen.
Voor een mono bron is een mono filter vaak prima afdoende. Meeste hardware synths hebben ook een mono filter per voice, en daarna pas stereo vanaf de vca voor panning of vanaf de fx.
 
aan deze had ik ook heel wat. Ik post het filmpje voor zij die met dezelfde vragen als ik zitten.



die Korgasmatron ziet er ook super uit
 
@Channel 37
Die ms22 zoet er ook super uit! Weinig HP real estate dat ingenomen wordt en wel wat goedkoper dan die korgasmatron.

wat is jullie ervaring met de doepfer filters?

Hoeveel doet de oscilator er eigenlijk toe wat betreft de klank? Vroeger las ik vooral van anderen hoe goed een bepaalde osc wel of niet klinkt.
Wat goed klinkt is vooral subjectief weet ik. maar in welke mate heb je een gelijkaardige osc nodig om de klank van een synth na te bootsen?

Doet dat bij subtractive synthesis er minder toe? Omdat je telkens wat aftrekt van de klank?

Ik begin meer en meer te merken dat, desondanks de waarschuwingen dat modulair een moneypit is, er ook de mogelijkheid is geld en ruimte te besparen. Ik hoef bvb geen ms-20 aan te schaffen en kan de filter aanschaffen.

Kan ik in een eurorack filter trouwens audio in sturen van bvb een externe synth of moet ik een soort van audio in convertor module ertussen plaatsen?
 
Als ik bvb van de arp odyssey hou, dan zoek ik best die filter?
Dat zou je dan inderdaad kunnen doen. Ik had zelf bv deze Odyssey filter clone:
Die klonk lekker iig, maar neemt wel redelijk veel ruimte in beslag. Voor de ARP sound zou ik kijken naar de Behringer varianten, ik denk dat je met de 2500 filters dan wel wat naar je smaak zult vinden.
Ik hoef bvb geen ms-20 aan te schaffen en kan de filter aanschaffen.
An sich wel, maar je hebt dan geen MS-20. Vaak is een synth meer dan de som der delen. Ik heb in het begin van mijn modulaire avontuur ook eerst een soort über-monosynth gebouwd met enorm veel filters en VCO's. Maar uiteindelijk blijft het dan toch een subtractief, standaard apparaat. Ik heb heb op een gegeven moment juist al die standaard dingen weggedaan en mijn modular gebouwd met meer avontuurlijke modules. De gewone subtractieve dingen haal ik wel uit mijn andere synths.

wat is jullie ervaring met de doepfer filters?
Ik heb zelf geen Doepfer filters of gehad, maar het is wel degelijk spul. Vooral het Wasp filter is populair want goedkoop en lekker smerig.

Doet dat bij subtractive synthesis er minder toe? Omdat je telkens wat aftrekt van de klank?
Jawel, dat maakt toch wel uit. Zelfs gewone waveforms kunnen verschillend klinken bij de ene en de andere VCO's. Maar een filter maakt wel meer de sound in mijn optiek.
Kan ik in een eurorack filter trouwens audio in sturen van bvb een externe synth of moet ik een soort van audio in convertor module ertussen plaatsen?
Meestal moet je signaal dan eerst boosten om het op modular niveau te krijgen. Een module als Veils van Mutabale Innstruments kan dat ook en is een goeie Quad-VCA.

Maar het blijft heel erg een smaak dingetje; als je mensen om hun favoriete filter vraagt dan duurt het niet lang voordat je een hele waslijst aan opties hebt en je door de bomen alsnog het bos niet meer ziet. Maar als je eens iets anders wilt dan je al hebt zou je ook eens kunnen kijken naar een andere benadering dan subtractieve synthese. Kijk eens naar wavefolders en Lowpass gates (LPG).
 
Die was heb ik nu eens geprobeerd, maar die lijkt het niet echt te doen voor me.

Wat de Arp sound betreft, weet ik dat ik die wel zeer graag hoor.
Ik zal ze dan maar eens allemaal moeten uitproberen en zien wat ze zeggen IRL. Toch wel anders dan een sawwave sweep beluisteren op Youtube.

Een kameraad had me die wavefolders ook al eens aangeraden. LPGs zal ik ook eens moeten checken.
Aan mono subtractive heb ik sowieso meer dan genoeg staan (maar vind ik ook wel erg leuk)
 
Even als aanvulling op de wijze woorden van SmartBits, er is inmiddels zo veel op het gebied van Eurorack dat je als beginner heel gemakkelijk het spoor bijster raakt. Ik zou je willen adviseren om jezelf goed te informeren en dat tweedehands een leuke filtermodule te kopen - een goede module behoudt zijn tweedehandswaarde over het algemeen wel. En als-ie dan niet bevalt, kun je hem verkopen of ruilen voor een andere... zo vind je langzaam je weg (ik in ieder geval wel, alhoewel ik er ook nog lang niet ben). Je kunt tweedehandsmodules vinden op marktplaats, hier op het forum of op modulargrid. Een anders en superveelzijdig filter is de Three Sisters van Mannequins, die zou ik je aanraden - mocht je op nóg een suggestie zitten wachten.
 
Nog een paar aanvullingen :)

Verschil in vco's is er ook hoe nauwkeurig ze zijn. Goede vco's tracken over bvb 8 octaven, matigen blijven met moeite stabiel over 3 octaven. Ook de features van oscs verschillen enorm. En dan hebben we nog niet eens over de complex oscs.

Doepfer filters zijn over het algemeen heel goed. Zeer solide bouwkwaliteit. Alleen de wasp gaat nog wel eens stuk, net als het origineel :)

Doepfer en ladik zijn 2 hele betaalbare merken met echt goed spul als je nog meer budget componenten zoekt.
 
Back
Top