Dilemma - keuze nieuwe sampler / groove box

nee ik heb geen issues met de sample limit op de sp16. ik omarm de beperkingen icm met een snelle intuietieve workflow vs a box that can do it all tesamen met menu diving.
dit is het geval bij de 707, deluge en MPC's
ik heb een studio vol met leuke spullen en zoek niet voor een daw vervanger.

ik koop een intuietieve sampler niets meer of mi der. de 4 stereo outs, goede dacs zijn meer dan welkom.
 
Dit is dus waar ik benieuwd naar was en wat ik bedoel. Thanx!! 2 zaagtanden op een analoge synth starten ook nooit op dezelfde fase. Dit is gewoon een verschijnsel van het ontwerp waar de Oscilatoren doorlopen maar de key enkel de toonhoogte veranderd (via een divider circuit die toetsen aan oscilatoren toewijst). En natuurlijk triggert de toets het VCA (amplifier) waardoor je het geluid ervan hoort. Uiteraard ontstem ik de zaagjes altijd licht van elkaar uiteraard maar dat doet analog feel in feite ook.
Maar wat bedoel je met "Daarna klinkt het gelijk"? Is de startphase na een aantal keer hetzelfde?

Maar geen haast hoor. Sowieso al top dat je dit hebt getest! :okdan: En een audioclipje zou natuurlijk ook al voldoende zijn.
Ga ook ff dit weekend mijn Roland FA-06 en een andere VA naast elkaar laten horen. Het is ook niet echt iets wat iedereen boeit.. behoorlijk off-topic.. maar volgens mij is dit juist waar een sampler een synthesizer zich qua karakter van elkaar onderscheiden.
Ow.. en de MPC en Force hebben deze zelfde eigenschap ook met de polyfone synth plug-ins, m.u.v. 'n monofone plug, die klinkt wel lekker levendig en gebruik ik ook doorgaans :)
Ik hoop het binnenkort te kunnen laten horen, maar inderdaad, als je phase lock uit hebt, krijg je bij staccato spelen steeds een andere beginklank.
 
Ik hoop het binnenkort te kunnen laten horen, maar inderdaad, als je phase lock uit hebt, krijg je bij staccato spelen steeds een andere beginklank.
Ik had letterlijk al heel Youtube afgezocht op Phase Lock of een demonstratie van de VA engine maar hoorde toevallig in deze demonstratie wat ik wilde horen. Hier hoor ik volgens mij dat de startphase per oscilator hetzelfde is.
 
Ik had letterlijk al heel Youtube afgezocht op Phase Lock of een demonstratie van de VA engine maar hoorde toevallig in deze demonstratie wat ik wilde horen. Hier hoor ik volgens mij dat de startphase per oscilator hetzelfde is.

Oops.. ik bedoel natuurlijk: de startphase per oscilator ïs niet hetzelfde :)

Maar 707 is besteld. Ben heel benieuwd. Ook naar de leesbaarheid van de letters op het scherm. Eigenlijk heb ik met de kleine schermpjes boven de 8 encoders op de Force ook geen problemen qua leesbaarheid.. al is de tekst daar ook best klein... maar we gaan het allemaal zien en horen :)
et sch
akai-force-new-305.jpg
 
Leuk ding, 16 tracks, goed met loops ,mis alleen een daw ableton export of wav zoals bijv een korg electribe. Of heb ik wat gemist? Dit is nu voor mij een showstopper. Zie hem wel een goede combinatie met de digitakt. Compact
 
Kan idd. :) Elektron kan je het instellen per step via triglocks maar met 8 stemmen houdt dat niet echt over. Met de E-MU samplers kan het ook. Maar via een LFO werkte dat niet. Ooit een tijdje mee lopen freaken ook.. Random source ging vreemd genoeg weer wel. Ensoniq ging het ook maar met startpoint toewijzen in een loop. Eigenlijk zijn dat veel toffere samplers dan alles wat nu uitkomt.. Die E-MU ultra's hadden 128 stemmen polyfonie!!

Hieronder 'n dingetje wat ik met de E-MU maakte ooit. Alle wat je aan synths hoort (op de Rhodes en saxen na) komt daaruit en was via midi gesequenced. Samples kwamen van een Moog source, Jupiter 8 en Juno 60.. vooral de PWM leads rond 3:05 hoor je het goed dat het echt leeft. Maar ook alle andere partijen waren door het random startpoint levendig zoals op een analoge synth. Jammer genoeg zijn de filters heel slecht op de E-MU. Ik ben eigenlijk wel benieuwd geworden hoe dat "startphase" op off nu op de nieuwere Rolands is. ZEN is deels ook samplebased.. en die filters daarin klinken wel heel goed. :)
Ja halloo. Waarom is dit niet op de radio? Verdikkeme dit klinkt goed.
 
Ja halloo. Waarom is dit niet op de radio? Verdikkeme dit klinkt goed.
Hey!! Thanx!! :) Destijds heb ik het geloof ik op SC gezet.. nul reactie :D Maar leuk om alsnog deze reacties erop te krijgen.

Leuk ding, 16 tracks, goed met loops ,mis alleen een daw ableton export of wav zoals bijv een korg electribe. Of heb ik wat gemist? Dit is nu voor mij een showstopper. Zie hem wel een goede combinatie met de digitakt. Compact
Je bedoelt de 707 waarschijnlijk? @Montfrooij kan daar vast meer over vertellen. De Force (die je op de foto ziet) doet dat wel. Kan ook zelfs als controller dienen voor Ableton.. maar geen sample editing en nog wat functies die Push 2 wel heeft.



 
Hey!! Thanx!! :) Destijds heb ik het geloof ik op SC gezet.. nul reactie :D Maar leuk om alsnog deze reacties erop te krijgen.


Je bedoelt de 707 waarschijnlijk? @Montfrooij kan daar vast meer over vertellen. De Force (die je op de foto ziet) doet dat wel. Kan ook zelfs als controller dienen voor Ableton.. maar geen sample editing en nog wat functies die Push 2 wel heeft.




Ik denk dat hij de Force bedoelt. De 707 heeft 'maar' 8 tracks en (bij mijn weten) geen default integratie met een DAW. Volgens mij kun je wel midi heen en weer sturen, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.
Leuk trouwens (dat je hem besteld hebt). Ik ben benieuwd!
 
Ik denk dat hij de Force bedoelt. De 707 heeft 'maar' 8 tracks en (bij mijn weten) geen default integratie met een DAW. Volgens mij kun je wel midi heen en weer sturen, maar daar heb ik me nog niet aan gewaagd.
Leuk trouwens (dat je hem besteld hebt). Ik ben benieuwd!
Ja.. ben ook heel benieuwd. Hij heeft toch wel wat slimme features en veel sounds!! Ik ga em ook meer als multi-timbrale synth-groovebox gebruiken nu ik dit weet. :)
De Force heeft 8 audio tracks (voor loops en recording) + 8 plug-in synths.. dat is de max. Voor drumtrack, sampler of midi tracks is de limiet totaal 128 dacht ik. Voor drumstracks kun je wel pads muten maar het maximaal aantal tracks wat je kan muten/unmuten (voor performance). Daarom is het toch wel fijn om er wat bij te hebben om te unmuten/muten afentoe.. maar je kunt er net als op de 707 complete producties mee doen.
 
Laatst gewijzigd:
Ja.. ben ook heel benieuwd. Hij heeft toch wel wat slimme features en veel sounds!! Ik ga em ook meer als multi-timbrale synth-groovebox gebruiken nu ik dit weet. :)
De Force heeft 8 audio tracks (voor loops en recording) + 8 plug-in synths.. dat is de max. Voor drumtrack, sampler of midi tracks is de limiet totaal 128 dacht ik. Voor drumstracks kun je wel pads muten maar het maximaal aantal tracks wat je kan muten/unmuten (voor performance). Daarom is het toch wel fijn om er wat bij te hebben om te unmuten/muten afentoe.. maar je kunt er net als op de 707 complete producties mee doen.
Ja, zo gebruik ik hem ook af en toe.
Meerdere tracks naar 1 midi channel laten luisteren en zo met de schuifjes de extra klanken in en uit faden terwijl ik aan het spelen ben.
Alleen daarom is het al een heel fijn apparaat.
Ik weet zo niet wat de geheugen beperkingen zijn van de Force. Daar wordt wel over geklaagd op het akai forum (ook bij de MPC trouwens).
Ze moeten toch ergens een limiet inbouwen, dus heel erg vind ik dat niet.
Ik merk ook wel dat die oneindige polyfonie van een DAW ook niet zaligmakend is.
Je wordt er een beetje 'lui' van als je niet oplet en drukt ongemerkt de muziek vol met extra laagjes zonder dat ze echt iets toevoegen.
Met de 8 sporen van de 707 moet je wel kritischer zijn wat wanneer klinkt (zeker omdat je ook tegen voice stealing aan gaat lopen als het intensieve klanken zijn).

Met de laatste update is het trouwens ook een heel gave effectenbak geworden.
Je kunt nu de tracks naar elkaar sturen en dus elke keer weer een 'effect' toevoegen.
Alsof je 8 stompboxes achter elkaar kunt plaatsen en met de draaiknoppen aan en uit kunt zetten (level kunt regelen).
Opent weer een heel nieuwe wereld.
 
Zelf heb ik me ook suf gepuzzeld om aan een hardware midi-out toestel te komen.
Zoals die hier boven beschreven zijn.
Alle types heb ik wel gezien ondertussen.
En dat om wat variatie te krijgen in de synthesizer -drum of bas- loopjes of tonen.
Ik denk dat de muzikaliteit toch wel een beetje tegen zal vallen.
Vooral als het gaat om een snelle wisseling te maken in patronen of melodieën.
En dan dat het nog ergens op slaat ook en niet alleen een willekeurig patroon
wat vrij saai is.
Maar ook om snelle openvolgingen te maken die mooi zijn om naar te luisteren.
Die dan uit te selecteren zijn om te bewaren als nieuwe compositie.
Zelf twijfel ik tussen eenvoudige zelfbouw of wachten tot er echt wat leuks te koop gaat zijn.
. . . . In der tijd vulde ik zelf nog e-proms type 2716 2732 e.d. met data.
Met een computer Aplle2 en alles werkte prachtig en prima.
Bitje voor bitje geautomatiseerd.
Zelf de software er voor geschreven.
Een werkende combinatie met soft en hardware.
8 bit gelijktijdig is tot de beschikking in wisselende uitstuur patronen die zijn van te voren
te bepalen en te programmeren.
In tijd van opeenvolging en uit te sturen naar een hardware sampler.
(16 stuks mogelijkheden met aparte patch kabels)
Toch is dit wat log en omslachtig.
Het neemt nog veel ruimte in ook.
Om op die manier muziek ten gehore te brengen.
. . . .Daarom kwam ik op het idee omdat het meestal toch maar om een beperkt aantal
bits gaat, om de q-code te gebruiken.
Die op kaartjes te zetten.
Het enorme voordeel is dat er hele snelle dus eenvoudige wisselingen zijn te maken.
Als het om de volgorde gaat van de sequences.
En dat de hardware kast minimaal klein / eenvoudig kan zijn.
een draai potentiometer voor de snelheid en een stuk of tien knopjes om te kiezen om te kijken over welke frase het gaat.
Als er iets is wat hardware duur maakt dan zijn het wel knoppen en displays.
Een print met chip is zo gemaakt lijkt het tegenwoordig wel.
Kijkende naar bijvoorbeeld de Raspberry-pi.
Het gaat ook om de prijs en de repareerbaarheid of vervangbaarheid van hardware.
Wat ook handig is, om er ook meerdere van te hebben.
. . . . Als voorbeeld hier de/een q code met m`n naam en telefoon nummer.
De programma`s om ze samen die zijn gratis op het internet te vinden.
Die korte codes zijn ook weer terug te lezen.
Het duurt een halve seconde en dan staan de gegevens er in.
Alleen het apparaat wat ik in mijn hoofd heb bestaat nog niet bij mijn weten.
Ik loop te veel achter of te veel voor wie zal/mag het zeggen.
 
Laatst gewijzigd:
Dingetje?
Wat een lekkere track Patrick, hitgevoelig ook.
De vocal harmonies, je arrangement, de funky lead en bass lines, echt top man.
Dank je Willem.. ik had destijds wel plannen het nog verder uit te werken.. Drums had ik ff snel in Maschine gemaakt, is ook 1 pattern heel de tijd.. Maar ik luister er nu, na al deze positieve reacties ineens weer veel prettiger naar.. :)
 
Ja, zo gebruik ik hem ook af en toe.
Meerdere tracks naar 1 midi channel laten luisteren en zo met de schuifjes de extra klanken in en uit faden terwijl ik aan het spelen ben.
Alleen daarom is het al een heel fijn apparaat.
Ik weet zo niet wat de geheugen beperkingen zijn van de Force. Daar wordt wel over geklaagd op het akai forum (ook bij de MPC trouwens).
Ze moeten toch ergens een limiet inbouwen, dus heel erg vind ik dat niet.
Ik merk ook wel dat die oneindige polyfonie van een DAW ook niet zaligmakend is.
Je wordt er een beetje 'lui' van als je niet oplet en drukt ongemerkt de muziek vol met extra laagjes zonder dat ze echt iets toevoegen.
Met de 8 sporen van de 707 moet je wel kritischer zijn wat wanneer klinkt (zeker omdat je ook tegen voice stealing aan gaat lopen als het intensieve klanken zijn).

Met de laatste update is het trouwens ook een heel gave effectenbak geworden.
Je kunt nu de tracks naar elkaar sturen en dus elke keer weer een 'effect' toevoegen.
Alsof je 8 stompboxes achter elkaar kunt plaatsen en met de draaiknoppen aan en uit kunt zetten (level kunt regelen).
Opent weer een heel nieuwe wereld.
Ja interessante features in die update.. lijkt wel op de Octatrack.. daar kun je ook effecten aan een track toevoegen van een zogenoemde neighbourtrack.

De Force heeft net als de MPC 2gb intern geheugen. Maar er gaat behoorlijk wat af door het OS. Een MPC heeft wat minder OS ruimte nodig.. boot ook sneller. Maar de sample tijd is nog altijd veel meer dan een Electribe of een Toraiz bv... ok.. compleet andere apparaten.. De Deluge heeft bv diskstreaming, op SD kaart dan.. Best bizar wat dat ding kan. Je kunt ook behoorlijk wat audioclips afspelen. De sequencer is ook bizar doordacht.. Je kunt bv een noot aan het eind van een pattern door laten lopen in het begin van het pattern.. elke andere sequencer kapt noten dan af.

Toen ik de Force voor het eerst zag vond ik de feature van de Pre-Amps vooral meerwaarde. Er is niet zo heel veel anders dan en HD recorder als je bv opnames met een condensator mic wilt maken. Ok.. losse pre-amp is een optie dan. En hij is natuurlijk als sequencer schetspallet enorm flexibel dat je meerdere takes op clips meteen onder je vingers hebt om af te wegen of om mee te jammen. Ben benieuwd hoe dat op de 707 werkt. Die heeft ook wel wat features op dat vlak zag ik.

@jserle herken deels wel wat je bedoeld maar ik weet niet of je helemaal snap. Hoe laad je die QR codes dan in? Op een Force kun je bv de quantisering aanpassen zodat clips niet alleen precies op de 1e tel van de maat starten. Maar ook hier moet je echt thuis zijn in je project en weten wat waar zit.. ok. Je kunt een kleurtje en namen aan de clips toewijzen. maar lettertjes zijn (voor mij) best wel klein.
De perfecte groovebox bestaat gewoon nog niet. Ik vond de RS7000 altijd wel heel fijn. Die werkt ook met Phrases die je weer in elke section kunt openen. En dan heb je weer meerdere sections in een Pattern. Nog steeds een te gekke sequencer maar synthengine is gewoon te beperkt. Ik gebruikte em wel voor wat samples.. maar ook daar kende ie z'n beperkingen. En hij was enorm (in grootte). Ik kan wat dat betreft wel gelukkig worden van een klein apparaatje als de Deluge of de MPC ONE. Ongelofelijk wat je daar uit kunt halen allemaal. :)
 
Ja interessante features in die update.. lijkt wel op de Octatrack.. daar kun je ook effecten aan een track toevoegen van een zogenoemde neighbourtrack.

De Force heeft net als de MPC 2gb intern geheugen. Maar er gaat behoorlijk wat af door het OS. Een MPC heeft wat minder OS ruimte nodig.. boot ook sneller. Maar de sample tijd is nog altijd veel meer dan een Electribe of een Toraiz bv... ok.. compleet andere apparaten.. De Deluge heeft bv diskstreaming, op SD kaart dan.. Best bizar wat dat ding kan. Je kunt ook behoorlijk wat audioclips afspelen. De sequencer is ook bizar doordacht.. Je kunt bv een noot aan het eind van een pattern door laten lopen in het begin van het pattern.. elke andere sequencer kapt noten dan af.

Toen ik de Force voor het eerst zag vond ik de feature van de Pre-Amps vooral meerwaarde. Er is niet zo heel veel anders dan en HD recorder als je bv opnames met een condensator mic wilt maken. Ok.. losse pre-amp is een optie dan. En hij is natuurlijk als sequencer schetspallet enorm flexibel dat je meerdere takes op clips meteen onder je vingers hebt om af te wegen of om mee te jammen. Ben benieuwd hoe dat op de 707 werkt. Die heeft ook wel wat features op dat vlak zag ik.
Volgens mij heeft Roland wel een beetje zitten leentjeburen bij Elektron inderdaad. En bij Ableton qua structuur van de projecten.
Ik denk dat de Deluge echt een aparte league is en heel interessant als ik tijd en geld over heb, maar die workflow is zo anders dan ik gewend ben, dat ik toch voor de 707 ging (2e hands, dus een behoorlijk stuk goedkoper ook nog)
En die Force, ja, inderdaad. Gaaf ding man. Ik ben wel jaloers op het grid aan knoppen waarmee je snel clips aan en uit zet. Dat werkt bij de 707 ook, maar omdat je maar 2 regels in beeld hebt, voor mij minder efficient dan op een Force of een Push.
Elk apparaat heeft weer zo z'n focus blijkbaar.

Voor nu is de 707 mijn inspiratiemachine om lekker te jammen en lijntjes over elkaar te leggen.
Veel meer is het voor mij niet, maar eerlijk is eerlijk, veel meer heb ik ook niet nodig.
Het is mijn band van mijzelf om lol mee te hebben.

Ik ben nog aan het onderzoeken of ik de 707 ook voor live situaties in ga zetten (met de band), maar dat geeft wel een behoorlijk stukje complexiteit waar ik nog geen zin in heb.
Al kun je tegenwoordig wel met scene chainen alles vooral klaar zetten, dus qua structuren zou het moeten werken.
Ik zie dan vooral op tegen de hoeveelheid kabels en rommel die ik dan nog weer extra mee moet nemen.
Vooral omdat veel van de lijntjes uit andere instrumenten komen en die dan ook mee moeten....
Samplen kan in theorie, maar dat is niet het sterkste punt van de 707.
Dus voor nu gebruik ik de DAW die meeloopt. Niet optimaal, maar het werkt.
Maar goed, dan had ik maar zangeres moeten worden ;P
 
Zelf heb ik me ook suf gepuzzeld om aan een hardware midi-out toestel te komen.
Zoals die hier boven beschreven zijn.
............................................................................................................................................................................
Alleen het apparaat wat ik in mijn hoofd heb bestaat nog niet bij mijn weten.
Ik loop te veel achter of te veel voor wie zal/mag het zeggen.
Commercele apparatuur zal altijd een trade-off zijn.
Naar mijn mening vooral omdat dance de grootste markt is.
( daar is niets mis mee, mijn hele producer/composer ding is op de MC303 begonnen die ik nog steeds heb )
Of je hacked het apparaat zodat het kan doen wat je will of je bouwt je eigen apparaat.

Maar goed als je geen 'muziek' kan maken met een MC101/707, 303, Deluge, Akai xxx, SP16 etc dan moeten we ons afvragen waar dat door komt.
Tools blijven maar tools, wat de marketing fud ook zegt.
Onzelf ontwikkelen daar is de muziekaliteit te behalen niet in de aankoop van een apparaat.

@Montfrooij hoezo complex? heb je een drummer in de band? Midi keyboard in de 707 en click of drum track naar de drummer zodat jullie in sync zijn?
Dan meerdere tracks gebruiken voor overgangen ipv pattern switches?
 
@Montfrooij hoezo complex? heb je een drummer in de band? Midi keyboard in de 707 en click of drum track naar de drummer zodat jullie in sync zijn?
Dan meerdere tracks gebruiken voor overgangen ipv pattern switches?
Ja, we zijn met z'n zessen.
2x zang.
Keys (Nord stage 3, midi gesynct voor arp en delay)
Drum (drumstel + Nord drum, nog geen sync, omdat hij nog niks met delay doet)
Gitaar (Headrush pedalboard, midi sync voor delay)
Mijzelf (basgitaar + Moog subsequent en Reason als DAW)
Klik gaat via een apart kanaal naar de mixer en krijgen we in onze oortjes binnen. Dus strak is het altijd. (als we niet te enthousiast zijn).

Op zich werkt het op deze manier, maar.... Je zoekt altijd naar mogelijkheden die e.e.a. betrouwbaarder en eventueel makkelijker kunnen maken OF mogelijkheden toevoegen.
Ik werk met Windows en Reason. Wat prima gaat, m.u.v. Midi clock. Die is gewoon niet altijd 100% strak. De 707 heeft daar totaal geen last van.
En heel af en toe gebeurt er 'iets' in Windows waar je last van hebt (niet regelmatig, maar je wilt dat niet live hebben)

Dus ik ben aan het kijken of het met de 707 kan ipv de DAW.
Nog niet in het echt geprobeerd, alleen thuis geprobeerd wat ik normaliter in de band ook doe.

En dan merk ik dat het complex(er) is op 4 plekken.
1. De hoeveelheid gear die mee moet. (en aangesloten moet worden), wat mijn belangrijkste beer is die ik zie.
Huidige set (DAW is dan het brein)
- Basgitaar
- Zoom B3 (amp modeller)
- Laptop + interface voor kliktrack en DAW.
- Controller om DAW te bedienen (in mijn geval een SparkLE met eigen codec)
- Moog Subsequent 37
- Source Audio Collider voor reverb en delay over de Moog (via DAW geeft teveel latency)

Dat is al een aardig bultje kabels, instellingen, presets, projecten en variabelen die goed moeten staan (en fout kunnen gaan)

Als ik dan de 707 zou gaan gebruiken (die geeft dan de klik) dan 'moet' ik ook m'n andere synths meenemen die ik nu gesampled heb.
Dus dan komen er 3 apparaten bij en gaat er 1 af. (laptop, al heb ik die ook nodig voor de bladmuziek....)
Dat maakt het nog weer een stapje complexer en zeker omdat de 707 minder geschikt is voor het afspelen van lange samples ben je beperkter in wat je toe kunt voegen (DAW is natuurlijk onbeperkt in dat opzicht).

2. Liedstructuren vaak minder voor de hand liggend.
De liedjes die we maken / spelen hebben vaak opmaten, korte tussenstukjes etc. Dat programmeert lastiger in de 707. Alles kan, maar het is gewoon veel klikken en heel goed tellen.
In de DAW werkt dat makkelijker, omdat je 'ziet' wat wanneer afgespeeld gaat worden.
Zeker als het geen 4/4 is, wordt het gewoon minder makkelijk in de 707.
Het kan wel, zeker nu de scene chaining er is, maar de DAW is visueler en flexibeler.

3. Wat als er iets verkeerd gaat. (zang zet te laat in etc.)
In de DAW kan ik dan heel eenvoudig zien waar we zijn (kleurtjes, blokken, lineaire tijdlijn) en makkelijk inprikken waar nodig.
Ik weet dat dit eigenlijk geen probleem moet zijn, maar de praktijk is soms toch anders.
Het is op te lossen met de 707, maar als je halverwege een blok moet herstarten, is het heel goed tellen wanneer je reset.

4. Minder intuïtief tijdens oefensessies
Als je aan het oefenen bent, wil je snel dingen kunnen wijzigen.
De DAW is dan sneller en ook zekerder. Je ziet wat er gebeurt en wanneer.
Met de 707 'kan' het wel, maar het is behoorlijk minder instant.

We gaan nu eerst wat nummers opnemen, dus ik ga nu niet rommelen met nieuwe spullen, maar als ik het idee heb dat het gaat lukken, ga ik het wel proberen.

Eigenlijk is de hoofdreden dus een onbetrouwbare clock, dus misschien is het ook nog anders op te lossen, maar ik wilde de 707 ook een kans geven.
 
@MacGyverGear @jserle herken deels wel wat je bedoeld maar ik weet niet of je helemaal snap. Hoe laad je die QR codes dan in?
. . Het is allemaal toch vrij nieuw. Hoewel al vijftien jaar is dat het bestaat.
Sinds vorig jaar heb ik dan ook maar een mobieltje gekocht waar tegenwoordig altijd een camera op zit.
Die leest het, de q code of het nu ondersteboven staat of dat het er op een andere manier moeilijk staat.
Het wordt gelezen door de camera met mobieltje.
En die vertaalt het in letters en cijfers van wat er staat of signaal codes voor de muziek.
Nu nog een kabeltje voor het midi signaal en het snelle inladen / inlezen kan gebeuren.
Nergens heb ik het nog kunnen vinden op het internet maar het lijkt me een handige mogelijkheid.
Een mobieltje kan ook tekst lezen.
Maar met begeleidende tekst-letters kan dat verwarring opleveren.
. . bij zelf uitgeprinte q codes ter grote van een visitekaartje (of zo) kan er zelf ook nog tekst bijgeschreven worden.
Op die manier zou iemand een MIDI-jockey kunnen worden. i.p.v. diskjockey.
Het zou een stuk creatiever en origineler zijn.
Ook al omdat de data van MIDI wel honderd keer kleiner is dan van de eerste de beste mp3 of wave file.
En zelf te vermenigvuldigen op papier en uit te wisselen wat GRATIS kan zijn.
Alleen het midi afspeelapparaat, daar kan dan door de commercie nog flink aan verdient worden.
Zeg maar een `super-modern-speeldoosje` Ook handig voor ringtones en andere hebbeding-gadget-statussymbolen die ook ooit een hype waren toen die mobieltjes kwamen.
Het is een open idee.
En ik ben niet bij machte het zelf te maken.
Wel met knutsel ram / rom en breadboards wat omslachtig is en altijd nog groot in afmeting.
Het idee
Waarbij ik hoop dat die afspeel apparaten die hier allemaal genoemd zijn van Roland e.d. nu nog pakweg gemiddeld €900 kosten dan massa product worden.
En simpel te fabriceren.
Waardoor de prijs enorm zakt.
En de ware creatieveling laat zich niet ontmoedigen door de goedkope aanschafprijs en komt met prachtige originele composities die nog nooit gehoord zijn.
Vergelijk het met de schilderkunst.
Wat penselen en verf kan iedereen wel betalen.
Maar niet iedereen is meteen een Rembrand of van Gogh.
De uitdaging blijft.
 
@Montfrooij ja idd wel complex. je zou er ook voor kunnen kiezen om het alleen met een 707 te doen en dan in sync met bepaalde nummers en met andere juist niet.
hoe meer gear hoe moeilijker maar ook moeilijk icm met de spanning voor het optreden.
 
Back
Top