@Montfrooij hoezo complex? heb je een drummer in de band? Midi keyboard in de 707 en click of drum track naar de drummer zodat jullie in sync zijn?
Dan meerdere tracks gebruiken voor overgangen ipv pattern switches?
Ja, we zijn met z'n zessen.
2x zang.
Keys (Nord stage 3, midi gesynct voor arp en delay)
Drum (drumstel + Nord drum, nog geen sync, omdat hij nog niks met delay doet)
Gitaar (Headrush pedalboard, midi sync voor delay)
Mijzelf (basgitaar + Moog subsequent en Reason als DAW)
Klik gaat via een apart kanaal naar de mixer en krijgen we in onze oortjes binnen. Dus strak is het altijd. (als we niet te enthousiast zijn).
Op zich werkt het op deze manier, maar.... Je zoekt altijd naar mogelijkheden die e.e.a. betrouwbaarder en eventueel makkelijker kunnen maken OF mogelijkheden toevoegen.
Ik werk met Windows en Reason. Wat prima gaat, m.u.v. Midi clock. Die is gewoon niet altijd 100% strak. De 707 heeft daar totaal geen last van.
En heel af en toe gebeurt er 'iets' in Windows waar je last van hebt (niet regelmatig, maar je wilt dat niet live hebben)
Dus ik ben aan het kijken of het met de 707 kan ipv de DAW.
Nog niet in het echt geprobeerd, alleen thuis geprobeerd wat ik normaliter in de band ook doe.
En dan merk ik dat het complex(er) is op 4 plekken.
1. De hoeveelheid gear die mee moet. (en aangesloten moet worden), wat mijn belangrijkste beer is die ik zie.
Huidige set (DAW is dan het brein)
- Basgitaar
- Zoom B3 (amp modeller)
- Laptop + interface voor kliktrack en DAW.
- Controller om DAW te bedienen (in mijn geval een SparkLE met eigen codec)
- Moog Subsequent 37
- Source Audio Collider voor reverb en delay over de Moog (via DAW geeft teveel latency)
Dat is al een aardig bultje kabels, instellingen, presets, projecten en variabelen die goed moeten staan (en fout kunnen gaan)
Als ik dan de 707 zou gaan gebruiken (die geeft dan de klik) dan 'moet' ik ook m'n andere synths meenemen die ik nu gesampled heb.
Dus dan komen er 3 apparaten bij en gaat er 1 af. (laptop, al heb ik die ook nodig voor de bladmuziek....)
Dat maakt het nog weer een stapje complexer en zeker omdat de 707 minder geschikt is voor het afspelen van lange samples ben je beperkter in wat je toe kunt voegen (DAW is natuurlijk onbeperkt in dat opzicht).
2. Liedstructuren vaak minder voor de hand liggend.
De liedjes die we maken / spelen hebben vaak opmaten, korte tussenstukjes etc. Dat programmeert lastiger in de 707. Alles kan, maar het is gewoon veel klikken en heel goed tellen.
In de DAW werkt dat makkelijker, omdat je 'ziet' wat wanneer afgespeeld gaat worden.
Zeker als het geen 4/4 is, wordt het gewoon minder makkelijk in de 707.
Het kan wel, zeker nu de scene chaining er is, maar de DAW is visueler en flexibeler.
3. Wat als er iets verkeerd gaat. (zang zet te laat in etc.)
In de DAW kan ik dan heel eenvoudig zien waar we zijn (kleurtjes, blokken, lineaire tijdlijn) en makkelijk inprikken waar nodig.
Ik weet dat dit eigenlijk geen probleem moet zijn, maar de praktijk is soms toch anders.
Het is op te lossen met de 707, maar als je halverwege een blok moet herstarten, is het heel goed tellen wanneer je reset.
4. Minder intuïtief tijdens oefensessies
Als je aan het oefenen bent, wil je snel dingen kunnen wijzigen.
De DAW is dan sneller en ook zekerder. Je ziet wat er gebeurt en wanneer.
Met de 707 'kan' het wel, maar het is behoorlijk minder instant.
We gaan nu eerst wat nummers opnemen, dus ik ga nu niet rommelen met nieuwe spullen, maar als ik het idee heb dat het gaat lukken, ga ik het wel proberen.
Eigenlijk is de hoofdreden dus een onbetrouwbare clock, dus misschien is het ook nog anders op te lossen, maar ik wilde de 707 ook een kans geven.