TR-808 & 909

Ik heb twee jaar terug een 909 gekocht met spaargeld dat ik op dat moment niet hard nodig had. Ik wilde gewoon weten hoe het zou zijn om er eentje te gebruiken. Probleem: ik heb inmiddels de behringerkloon en heb het geld nu wel wat harder nodig, maar ik kan van de 909 toch nog geen afscheid nemen.

Er zijn weliswaar verschillen in geluid tussen het origineel en de kloon, maar dat is voor mij niet het issue. Deels is het puur emotie: ooit begonnen met hardcore maken, heb denk ik in 90% van m’n muziek samples of emulaties van de 909 gebruikt, waardoor ‘ie voor mij altijd een soort heilige graal is geweest. Inmiddels past de 808 beter bij wat ik doe, maar ik heb geen behoefte aan de echte, ik vind de behringer leuk genoeg.

Opmerkelijk: sinds ik de 909 heb, heb ik eigenlijk geen GAS meer voor andere gear gehad. Ben gewoon heel tevreden met wat ik heb.

Naast de emotie heeft de 909 ook wel echt fundamenteel de wijze waarop ik muziek maak veranderd. Was altijd van het lineaire sequencen, maar het zou zonde zijn om de interne sequencer van de 909 niet te gebruiken. Van de uitdaging om met het beperkte aantal mogelijke patterns iets te maken met kop, staart en genoeg variatie heb ik veel geleerd, wat ik nu ook op andere apparaten toepas. Hoef je natuurlijk niet per se via de 909 te leren, maar omdat ik het daarop heb geleerd is ‘ie voor mij persoonlijk extra bijzonder geworden.

Toch weer emotie dus. Maar ja, dat is muziek natuurlijk ook ;)
 
ik kan alle clones kopen, t gas stopt pas als ik de OG heb, leert ervaring: dus ik koop geen clones, tenzij ik geen OG hoef (zoals de Synare 3, de clone uit frankrijk is dolle pret)

Vergis je niet: ik heb nog wat drumbakken staat die ik niet gebruik omdat ze nog niet op punt staan. Maar dat komt ooit wel. Als ik er eens tijd voor maak, deel vd hobby, zoals aan een oldtimer sleutelen, dat heet 'bonding'
 
Ik heb zojuist de verschillen gehoord op Youtube. Valt mij op dat de toms veel doffer klinken op de Roland. De rest is behoorlijk identiek.
Ik heb geen 1:1 vergelijk gedaan. De TR8s maakt gebruik van ACB, dus is in staat analoge circuits na te bootsen.
De klank is behoorlijk aan te passen.
 
ik kan alle clones kopen, t gas stopt pas als ik de OG heb, leert ervaring: dus ik koop geen clones, tenzij ik geen OG hoef (zoals de Synare 3, de clone uit frankrijk is dolle pret)

Vergis je niet: ik heb nog wat drumbakken staat die ik niet gebruik omdat ze nog niet op punt staan. Maar dat komt ooit wel. Als ik er eens tijd voor maak, deel vd hobby, zoals aan een oldtimer sleutelen, dat heet 'bonding'
Ik heb toch 3 bevelguppies en een td6 gekocht.
Maar had al 2 tb-303’s en een tr-606.
 
Snap ik :) ik heb 7 303 clones. Heb geen behoefte aan een echte tb303. Maar na de jomox 888 en tr8 en tr09 kwam er toch een 808 en 909. En nu pas is t “afgevinkt”
die wannabees verkopen, tja. De prijs “we are going down” anyway

Samples en n vst bak is zoveel slimmer compacter en goedkoper maar kan me niks boeien. Jammer!
 
Wil je een echte, koop dan een echte. Reken erop dat je 4-5k kwijt ben. Gefeliciteerd. Je hebt een mooi instrument én een stukje muziekgeschiedenis in je bezit.
Kun je zonder, koop er dan geen. Gefeliciteerd. Je houdt geld over voor iets anders. Koop dat en ga lekker muziek maken.

Dat gezeur over die prijs iedere keer....
 
Tsja wat kan ik hier nog aan toevoegen.

Blijf machtig mooi om achter die originele machines (808/909/linn/dmx/emu sp’s enz enz) te zitten en beats te programmeren. Vind het gezien de geschiedenis totaal niet gek dat al die originele drumdozen aardig wat geld moeten kosten vandaag de dag.

Tuurlijk zijn er fantastische alternatieven/clones op de markt.

Maar een echte blijft toch een echte. :)
 
Onderaan de streep is zo'n 909 al wel gewoon 40 jaar oude electronica. Stap even uit het hier en nu en denk eens terug. Had je vroeger gedacht om een apparaat van 40 jaar oud te gaan kopen. Prijs nog niet eens meegenomen. Ik had het al toen ze 25 jaar oud waren dat ik het niet lekker vond om met zulke oude spullen bezig te zijn (en ook semi afhankelijk dus) Alles wat ik nu heb kan ik binnen 1-2 weken vervangen.
 
Onderaan de streep is zo'n 909 al wel gewoon 40 jaar oude electronica. Stap even uit het hier en nu en denk eens terug. Had je vroeger gedacht om een apparaat van 40 jaar oud te gaan kopen. Prijs nog niet eens meegenomen. Ik had het al toen ze 25 jaar oud waren dat ik het niet lekker vond om met zulke oude spullen bezig te zijn (en ook semi afhankelijk dus) Alles wat ik nu heb kan ik binnen 1-2 weken vervangen.
Dat vond ik ook wel een spannende. Heb z.s.m. mijn 909 voor een ‘apk’ naar een gerenommeerd onderhoudstechnicus gebracht (iemand die in de jaren ‘80 voor o.a. Roland en andere fabrikanten onderhoud en reparaties verzorgde).

Zijn bevindingen:
- De 909 was ooit opengemaakt en er zwierven wat kapotte stukjes van schroeven doorheen. Met flinke pech zou dat kortsluiting kunnen veroorzaken. Hij heeft ze eruit gehaald.
- De potmeters kraken enigszins (zelf ook al geconstateerd), maar zeker niet zo erg dat ze vervangen moeten worden. Gewoon goed gebruiken, dan lost dat probleem zichzelf wel op.
- Verder is ‘ie intern zo goed als nieuw.

Heeft me 30 euro gekost. Heel blij dat ik ‘m langs heb gebracht, dus zou zo’n apk zeker aanraden. Uiteindelijk weet je natuurlijk nooit wat er mis kan gaan, maar ik heb hierdoor niet minder vertrouwen in m’n 909 dan in al m’n andere gear.
 
Dat vond ik ook wel een spannende. Heb z.s.m. mijn 909 voor een ‘apk’ naar een gerenommeerd onderhoudstechnicus gebracht (iemand die in de jaren ‘80 voor o.a. Roland en andere fabrikanten onderhoud en reparaties verzorgde).

Zijn bevindingen:
- De 909 was ooit opengemaakt en er zwierven wat kapotte stukjes van schroeven doorheen. Met flinke pech zou dat kortsluiting kunnen veroorzaken. Hij heeft ze eruit gehaald.
- De potmeters kraken enigszins (zelf ook al geconstateerd), maar zeker niet zo erg dat ze vervangen moeten worden. Gewoon goed gebruiken, dan lost dat probleem zichzelf wel op.
- Verder is ‘ie intern zo goed als nieuw.

Heeft me 30 euro gekost. Heel blij dat ik ‘m langs heb gebracht, dus zou zo’n apk zeker aanraden. Uiteindelijk weet je natuurlijk nooit wat er mis kan gaan, maar ik heb hierdoor niet minder vertrouwen in m’n 909 dan in al m’n andere gear.
Kun je een naam / contactgegevens delen (evt in pm)? Ik wil mijn 808 een keer laten fixen.
 
Ik heb zojuist de verschillen gehoord op Youtube. Valt mij op dat de toms veel doffer klinken op de Roland. De rest is behoorlijk identiek.
Als je 2 909's naast elkaar zet hoor je ook verschillen dit de tolerantie in componenten. Met name de rd-9 heeft daar nog meer last van door de goedkope onderdelen, ook al is die 35+ jaar nieuwer.
 
En niet te vergeten de verschillen in revisie bij de 909's, met name met betrekking tot filtering.
 
apparaat van 40 jaar oud
Mijn hele studio staat vol met apparaten van 40 jaar en ouder. Heb op 1 Synth na niets moderns. Ook qua drums slechts 1 apparaat wat modern is.

Alles is te maken. Zeker met spul uit de 60s/70s/80s.
Allemaal niet zo heel spannend.
 
Snap ik :) ik heb 7 303 clones. Heb geen behoefte aan een echte tb303. Maar na de jomox 888 en tr8 en tr09 kwam er toch een 808 en 909. En nu pas is t “afgevinkt”
die wannabees verkopen, tja. De prijs “we are going down” anyway

Samples en n vst bak is zoveel slimmer compacter en goedkoper maar kan me niks boeien. Jammer!
Ik heb 5 klonen en 2 echte 303's.
Ben gewoon helemaal verlieft op de klank van een 303. Ik geef lsd de schuld :).

Vroeger een 909 gehad, verkocht aan een forum lid die er erg blij mee is.
De timing van de echte TR bakken heeft echt iets magisch, ze kunnen namelijk voor de klok pulse een geluid afgeven.
(Zal binnenkort eens kijken of de behringer klonen dat ook kunnen.)
Heb nu een Alphabase, die kwa impact en klank imo beter is dan de oudjes.
Moet je hem wel zelf goed programmeren, want Jurgen is daar helemaal niet goed in.
Maar de jeuk om een echte te hebben blijft. Zal moeten blijven krabben helaas.

En laten we ff realistisch doen.
Iedereen die meer heeft dan een tablet en een koptelefoon, heeft te veel zooi.
En ik heb echt veeeeel te veel zooi.
Maar wat heb ik er een plezier mee.
Het is mijn lust en mijn leven om met knopjes te draaien.


En dat laatste, plezier hebben, is wat belangrijk is.
Ik maak er geluid mee (muziek kan ik het echt niet noemen) en gebruik vrijwel alles.
Maar we moeten mensen die synths verzamelen om het verzamelen niet gaan afzeiken.
Die mensen hebben net zo veel plezier van hun synths, weliswaar op een heel andere manier dan ik dat heb.
Maar plezier er in hebben, dat is wat belangrijk is.




:luv:
 
Mijn hele studio staat vol met apparaten van 40 jaar en ouder. Heb op 1 Synth na niets moderns. Ook qua drums slechts 1 apparaat wat modern is.

Alles is te maken. Zeker met spul uit de 60s/70s/80s.
Allemaal niet zo heel spannend.
Leuk dat het allemaal te maken is, maar als je dan een keer wat brengt bij zon gast kan je er 3 maanden op wachten of 3 jaar, dat is geheel willekeurig. Zo ga ik er niet mee om. Alles wat er staat wordt gebruikt en moet binnen een snelle tijd vervangen kunnen worden. En niet wanneer zon hippy er eens zin in heeft om er aan te gaan werken. Sorry te veel meegemaakt om genuanceerd te gaan doen nu.

En als je afhankelijk bent van 40+ jaar oude gear, dan zegt dat meer over jou dan over de gear :D
 
Als je 2 909's naast elkaar zet hoor je ook verschillen dit de tolerantie in componenten. Met name de rd-9 heeft daar nog meer last van door de goedkope onderdelen, ook al is die 35+ jaar nieuwer.
Dit gelul weer. Als dat zo is en er gaat er een verrot en je moet hem vervangen (vooropgesteld dat je de poen hebt) dan klinkt ie dus anders? Lekker professioneel. Hier: een track die beukt en nu is het helaas een zompige bajabeachhouse track geworden lol.
 
Back
Top