Na een avondje (figuurlijke) vakantie in de Roland SH201 ben ik weer vanmorgen weer wakker geworden
na een kleine Stormvloed, onweer en wat nog allemaal meer getrotseerd te hebben ben ik er uit. Het is echt een leuke Roland maar... Het 'rompler effect' (geen free-run osc's), zoals met veel Roland nieuwere synths, die pretenderen Virtueel analoog te zijn is ook hier weer aanwezig. gek genoeg als je de oscilatoren 1 of meer octaven ontstemd is het er weer niet en klinkt het echt levendig. Nu kun je voor 2 zagen te ontstemmen ook een supersaw gebruiken maar 2 x puls of een combi van golven wil je natuurlijk ook licht van elkaar kunnen ontstemmen zonder bij een stacatto partijtje diezelfde phase van de oscilatoren te ervaren.
Het filter klinkt echt goed, en wat 1 grote plus is aan deze synth zijn alle knoppen en schuiven. Wat dat betreft is het een perfecte synth om synthese mee te ontdekken. Reverb vind ik ook echt goed klinken.. beter als op 'n An1x maar die heeft wel weer veel meer settings.. Wat minder is, is de aliasing (bijgeluiden met hogere noten).. Het LP filter wordt ook duidelijk gebruikt op de hogere noten om dit een beetje te maskeren. (wat niet erg lukt).. liever gewoon het hoog en dan maar aliasing..
De behuizing is ok.. maar draaiknoppen en faders zijn verre van strak.. en dat is echt een producteigenschap en zal nieuw niet anders zijn geweest. Alles op de mijne werkt ook prima trouwens.. behalve sommige drukknopjes, die lijken soms dubbel te triggeren maar verder geen problemen.
De extra input filter met dedicated bediening is ook erg leuk. Je hebt voor de Osc en LFO sectie wel 1 setje knoppen en schakelt dus als je iets wilt wijzigen maar is prima te doen natuurlijk.
Een An1x vind ik wel weer stukken beter klinken (geen aliasing en heeft toch een soort eigen identiteit qua klank). De 8 knoppen hebben ook allemaal verschillende functies en eigenlijk is de modulatie matrix alleen maar goed benaderbaar via de editor.. maar damn.. dat ding is zo veelzijdig en klinkt ook echt super maar veel menu diving idd.
Toch als ik de Microkorg onder de loep neem zie ik daar zo'n zelfde soort systeem met nog minder draaiknoppen en meerdere voorselecties van de knoppen. Dit soort synths moet je dus (net als de An1x) gewoon uit je hoofd leren qua bediening.. Ik ben eens een paar weekjes in de Alesis Micron gedoken.. 1 draai-druk knop, nog wat knopjes voor subfuncties en de toetsen leiden je naar de verschillende instellingen.. echt super slim bedacht met een paar knoppen. Opzich vond ik dat zelfs goed te doen.
Een An1x was in mijn beleving qua prijs altijd een beetje gelijk aan de SH201.. ik heb de mijne in 2015 (met schade) voor 180 euro verkocht maar werd toen al veel meer voor gevraagd.. zelfs 1 met schade.
https://www.synthforum.nl/forum/mar...951-gezocht-yamaha-an1x?p=2852413#post2852413 maar in de praktijk lopen vraagprijzen en biedingen vaak best uiteen is mijn persoonlijke ervaring
Ik heb ooit een V-synth XT gekocht omdat ik de supersaw op subtiele wijze toegepast toch wel lekker vind.. Was ook 1 van de redenen dat ik de GAIA SH01 kocht ooit.. maar in die zijn zijn het dus echt samples (statisch startpunt).
De Yamaha AN200 (PLG150-AN) heeft trouwens ook een soort supersaw. Daar noemen ze het multi-saw.. maar het klinkt niet zo verzadigd zoals een supersaw van Roland wel doet. De AN200 heeft op wat kleine details (heeft naast multi-saw ook nog een triangle) dezelfde engine als de An1x. Klank in de AN1x is iets verschillend.. lijkt iets minder maar de klank is zelfs iets beter nog.. heb ergens een keer een test gehoord waar het leek of er in de klank van de AN net iets meer rekenkracht was gestoken..
https://www.youtube.com/watch?v=yFLC0uZRMW4
Na heel veel VA's te hebben getest vind ik een Alesis Micron echt een top engine. Alle golfvormen zijn voorhanden (dus niet alleen de zaag en puls als in de AN1x). Ook 3 osc's en een uitgebreide filter sectie waarin je filters ook kunt pannen en vage routings zoals op een Yamaha CS80. Ik ben nog geen 1 VA of analoog tegengekomen die dat kan.. ok.. modulair kan alles natuurlijk. Ooit had ik een Alesis ION. Die heeft dezelfde enigine als de Micron. Als je dan weer wat jaren verder bent en meer hebt geëxperimenteerd zie je toch de meerwaarde in van bepaalde functies..
de Micron heeft wel niet de schuiven maar heeft dezelfde functies voor sythese. Daarnaast is ie volledig multi-timbraal maar dat moet je maar net nodig hebben. De Sequencer is echt een leuke toevoeging, je kunt onder elke toets een sequence zetten..
alleen jammer dat er geen swing op zit.
Wat dat betreft ben ik nu weer terug bij Korg, die hebben RPPR (sequences die je onder toetsen zet) die je wel via swing kan quantisen..
Maar goed.. dan hebben we het over sequencers....
Een Alesis Micron is ook te proggen via een editor trouwens maar dat systeem via de toetsen (ff van buiten leren) was na een paar weekjes vakantie (
) goed te doen.
Ik ga even uit de van de prijzen die ik laatste tijd heb gezien en wat ik zelf heb betaald (150-200) .. en voor dat geld is het de goedkoopste en ook nog eens één van de meest uitgebreide VA's echt de meest uitgebreide VA's die ik ken.
Qua 'most bang for yor buck' spant de Alesis Fusion 6HD die ik 2 jaar terug kocht nog altijd de kroon... (best bestede 300 euro ooit!!) Ik doe met die synth echt complete producties!!
Ok.. Je moet het menudiven en het uiterlijk voor lief nemen.. maar zoveel synth!! Niet alleen een VA maar ook super FM engine en super uitgebreide rompler sectie.. heb bv een Rhodes met 16 velocity lagen (inclusief 16 lagen key off geluiden) gemaakt (samples uit scarbee gebruikt). Dat lukt me niet eens op mijn Yamaha Montage..
Ze kunnen wel problemen hebben met de voeding en de backlit van het display.. (vandaar ook de lage prijzen waarschijnlijk??) Bij mij was de backlit vervangen voor een led versie en voeding werkt tot nog toe goed maar heb ook 'n 8HD versie (88keys) en die kreeg voedings kuren paar maanden na aankoop. Qua polyfonie is deze synth echt een krachtpatser. Alles is modulair te programmeren. Envelopes, lfo's kun je aanmaken of deleten. OSC's of operators (bij FM) die uitstaan nemen geen rekenkracht in beslag net als de envelopes of LFO's. Omdat ie multitimbraal is kun je met gemak een hele track bouwen met dit ding.. polyfonie is ook bizar hoog.
Ben het met Creamjeans eens.. die JX8p is ook heel mooi voor pads.. maar vindt je volgens mij ook niet meer voor 300. Ook niet zo heel snappy trouwens.. stabs zou ik er niet echt mee doen iig. Jx3p vind ik niet zo mooi voor strings/pads op de een of andere manier maar is alweer een tijd terug dat ik die heb gebruikt. De Jx8p is echt super creamy.. filter klinkt zo lekker donker ook.. en dan die analoge chorus..
dat benaderd geen 1 VA.. alhoewel.. de Fusion heb ik een keer een patch gemaakt met 6 operators in FM die echt super analoog en megabreed klonk... ga ff kijken of ik daar een opname van kan maken.