Advies gezocht. Welke polyfone synth kopen?

- dx11
- dx7
- deepmind 6
- jx-305
- an1x
- dw6000
- cz1/5000
- roland Gaia
- novation keystation
- roland d50
- sh201
- blofeld
- Yamaha reface CS of Dx
- mininova

Persoonlijk heb ik de DX11, deepmind 6 en jx305 op mijn lijstje staan.
 
Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal wat je hiermee bedoelt. De JX03 heeft voor elke parameter van de super standaard subtractieve architectuur een knop, toch? Veel meer hands on dan dat ga je niet krijgen, zeker niet binnen je budget.

Knopjes misschien iets te klein? Dat kan ik me wel voorstellen, maar nogmaals, je gaat echt geen luxe knoppenbak vinden binnen dit budget. Als je een beetje kieskeurig bent wat betreft bediening, dan vrees ik dat je beter even door kan sparen.

Geluid (wel heel subjectief), bediening, polyfonie en veelzijdigheid zijn factoren die samen meewegen in de prijs. Voor 300 euro zal je die zeker niet allemaal mee kunnen pakken in een synth. Maar is dat echt je budget: of er dan toch een synth voor jou persoonlijk voldoet, weet alleen jij - door demo's te checken, of zelf uit te proberen. Bevalt een tweedehands synth niet, dan gewoon doorverkopen. Van elke synth die je in je handen hebt gehad leer je wel wat.

Het klopt wat je zegt, misschien heb ik er te weinig tijd in gestopt, maar met de JX03 had ik het gewoon niet. Ik ben denk ik nog niet voldoende thuis in de materie om het uit leggen waar dat aan lag. Ik weet wel dat voor mij pre-sets niet van belang zijn en dat ik met mijn budget geen analoge synth vind, maar een MicroKorg of Mininova valt binnen mijn budget (zeker 2e hands) en ik denk dat die 2 wel kunnen bieden wat ik momenteel zoek. Ik wou alleen graag wat advies inwinnen omdat ik op de 2e hands markt veel zie langskomen dat potentieel ook leuk kan zijn maar ik het verschil niet zo ken tussen al de digitale/halfanaloge/etc. synths.

Maar inmiddels heb ik veel leuke tips ontvangen, muchos gracias allen, en houd ik de 2e hands markten in mijn hoekje van NL goed in de gaten.
 
Als de Mininova tot de mogelijkheden behoort zou ik zeker ook eens de Ultranova bekijken. Zelfde sound engine maar veel makkelijker te editen en met de tweak & touch functies kan je erg leuke dingen doen tijdens het spelen. Kan je tweedehands vinden voor rond de €250. AN1X krijgt van mij ook een thumbs up maar die is qua interface iets ingewikkelder naar mijn mening.
 
Als de Mininova tot de mogelijkheden behoort zou ik zeker ook eens de Ultranova bekijken. Zelfde sound engine maar veel makkelijker te editen en met de tweak & touch functies kan je erg leuke dingen doen tijdens het spelen. Kan je tweedehands vinden voor rond de €250. AN1X krijgt van mij ook een thumbs up maar die is qua interface iets ingewikkelder naar mijn mening.

Goeie tip. Bedankt!
 
Wat irritant is bij de Alpha Juno is het display.. die geven zo'n hoge piep naar verloop van tijd.. iets met het backlit folie dacht ik.

]

Als de display verlichtingsfolie stuk is piept de electronica die de voeding vd folie voorziet. Folie kan je gewoon vervangen, beetje solderen, trek je zo uit de display en vervangen voor weinig geld, piep genezen. Niks aan.
En anders verwijder je dat piep ding, dan heb je wel geen verlichte display natuurlijk. Maar die had je al niet, want hij piepte.

Ben even vergeten wat je budget is maar hier verkoopt iemand voor 500 zo'n wannabe 106 uit de clone stal.
 
Nog een leuk/bijzonder gegeven van de Ultranova is dat ie een stereo in heeft waar je dus een andere synth op kan aansluiten en bespeelt met de Ultranova maar tegelijk kan je ook de ultranova zelf bespelen en dan kan je dmv een balance knop zelf bepalen of je alleen de externe hardware hoort of de ultranova of een mix van de twee, traploos van 1 tot 100 omdat er ook een soundcart inzit met 2 in en 4 out.
Er zullen er meer zijn die dat wel kunnen waarschijnlijk maar veel zijn het er niet volgens mij.
Bijzaak wellicht want het gaat om de synth maar daarnaast heeft Novation met z'n livechat ook nog 'ns een uitstekende support afdeling.
Ik heb 't een keer met m'n eigen ultranova meegemaakt dat die jongen van de support 3 kwartier met me bezig was en er bleven twee vragen over en zei dat zodra hij even tijd had zou hij het nog nakijken.
Kreeg wat uren later nog een mail van hem, had ie nog een clipje gemaakt van wat settings en me toegestuurd, prima service daar.
 
Nog wel een voorbehoud: hou er rekening mee dat het geluid van de meeste goedkope VAs en bakjes zoals de Microkorg het niveau van goede softsynths zeker niet zullen overstijgen. Je doet het dan dus vooral om de ervaring van een fysiek instrument in je handen te hebben.
 
Nog wel een voorbehoud: hou er rekening mee dat het geluid van de meeste goedkope VAs en bakjes zoals de Microkorg het niveau van goede softsynths zeker niet zullen overstijgen. Je doet het dan dus vooral om de ervaring van een fysiek instrument in je handen te hebben.

Het gaat idd deels om de ervaring van een fysiek instrument en deels omdat mijn laptop al moeite heeft met pad geluiden uit standaard met FL studio geleverde softsynths. Laat staan de softsynths waar je voor betaald.
 
En anders verwijder je dat piep ding, dan heb je wel geen verlichte display natuurlijk. Maar die had je al niet, want hij piepte.

Ja idd.. :D Maar als je em toch al open maakt is dat folie niet zo heel veel meer werk volgens mij. :)


Het gaat idd deels om de ervaring van een fysiek instrument en deels omdat mijn laptop al moeite heeft met pad geluiden uit standaard met FL studio geleverde softsynths. Laat staan de softsynths waar je voorbetaald

SYNTH1 installeren :eureka: Freeware en erg mild op de CPU en doet prima padjes voortbrengen. Ik heb met wat bouncen op een Pentium 4 complete producties gedaan met deze plug-in. Klinkt zeer ok.. :) http://daichilab.com/synth1/

Hier wat sounds: https://www.youtube.com/watch?v=ja1CzMsmjPA
Wat getweak: https://www.youtube.com/watch?v=8gAtB2vUJtg of https://www.youtube.com/watch?v=qhcV_xeNLYQ

Microkorg is leuk maar 4 stemmig.. een JX03 lijkt mij eenvoudiger te programmeren maar soms helpt het ook oml even een paar weekjes op vakantie te gaan in een synth en em inside-out leren kennen.. ;)
 
Beetje laat.

Die goede Obi Soft synth clonen zou ik allessinds toffer vinden dan een microkorg

Microkorg is een leuke synth.
Was mijn eerste, samen met een Juno 60.
Microkorg is echt de synth versie van "my first Sony"
Je ziet ze live ook veel dus dat zal wel helpen met de verkoop.
De 60 is jammergenoeg verkocht.
In de studio staat een 6

Microkorg is vooral een leuke synth voor wat details op een track.
Maar een beetje slap. En als je van die sound houdt is de MS2000 of MS2000 rack veel interessanter.
Buttons, en tenzij je een preset man bent is een synth zonder interface (knoppen ) of een goeie editor ... mss bestaat dat al voor Microkorg ondertussen,
straks is die 100 jaar te koop. Nuja de mijne was snel verkocht, het is toch wel een toy.

Ik had een Deepmind 6 gekocht in jou plaats, en Juno 106 sounds gekocht online ...
Hij is maar 430 bij Thomann ofzo nu en ik twijfel nu wel echt, zou ik toch een 106 ...

DW6000 had ook een sterke keuze geweest, dat speelt een microkorg naar de maan

D50 nja dan wil je de programmer ook, die van dc kost 300.
Zit je aan 600.

Ik zat een tijd geleden met hetzelfde probleem.
Was terug met synths begonnen na mijn master Modulars enzo ...

Kocht eerst een JX-3P met controller 800
geen spijt van. De echte wel. Ik vind al die Boutiques toch genoeg anders klinken om dat niet te kopen voor dat geld ... voor 100 euro zou ik het maybe wel durven kopen
ma eigenlijk moet ik dat niet hebben, we hadden ff de j8 en da's een synth voor smurfen
de echte Jupiter 8 heb ik ook gespeeld. En euh ... dat Boutique ding meer een instrument op zich dan eindelijk een beetaalbare oplossing voor het JP 8 probleem.

Was vooral geïntreseerd in de totaal andere engine
Dat ding kan kan krijsen als een hete angry staalplaat.
En typisch vintage Roland, niet zo rond als de 60,
mist vooral de bass.
langs een kant is een Juno toch een grote sweetspot en alles klinkt hetzelfde.
Superfan van de 60, maar wil de Jupiter 4.
Als die nog betaalbaar is tegen dat ik hem kan betalen.

Korg Poly 61 in perfecte staat, de batterij lekt nog niet, ga hem toch laten vervangen en ja midi erin. 400
Vind ik echt een vette synth wat ze ook zeggen.

Net een Matrix 1000 gaan halen. 750
Op El Capitan precies geen goede editor :/

En een Yamaha SK20, is zo polly string net als mijn Korg Delta heb hem al drie maand, nog niet gezien. 400
Er zat een toets vast ma die is hersteld.
Ik hou van die Italiaanse sytnhs als een Cruise Siel, ma die zouden onbetrouwbaar zijn.

Sixtrack kon ik kopen voor 600 in de studio, ma mijn maat rade het af, teveel onderhoud enzo

Korg Delta had ik gehouden, is nu helemaal geriseerd,
tegenwordig kan er midi in denk ik.

Eerlijk zou ik nog een jaar sparen of wat nodig is en iets kopen dat op een echte poly lijkt.
Ik denk als je niet voor Behringer gaat, dat je toch snel rond de 800 - 1200 zit.
Vintage kan nooit kwaad, je kan het waarschijlijk voor meer verkopen.
Het was hier al vermeld. Op wat je niet echt wil verlies je meestal geld.


Next op mijn lijst
Yamaha CS10
Nord Rack 2
Prolly de oddy rack
D550 met programmer
Behringer Pro-1
Die Model D waarom niet ...
Juno 106 maybe of de deepmind 6 maar is te zien waar behringer nog mee komt
Jupiter 4 als er een stuk grond verkocht is, tenzij ik dat zelf toch zou kopen ....
Jupiter 8 als ik geen 4 kan hebbben ...

Da's teveel ... maar als ik alles beter ken verkoop ik wat minder in mijn sound/ensemble past

Ik heb een jaar ofzo gewacht.

Nu veel plezier mer je Microkorg
 
Laatst gewijzigd:
Oja als ik strings, pads, stabs lees, denk ik maybe jx-8p.
Niet aan een Microkorg ...
jx-3p en 8p zijn net awesome voor pads.
Kan je die niet met en Behringer Module editen ofzo.
De JX-3P niet tenzij je hem kiwit, dan werkt de controller niet meer.

Is natuurlijk ook te zien, hoeveel plezier het je brengt en tijd je er in steekt.
Je koopt geen OB6 en Prophet 6 om 1 keer in de maand te pielen.
 
Laatst gewijzigd:
Met wat ik gehoord hebt van de MicroKorg, verwacht ik dat die voor mij voorlopig kan brengen wat ik nodig acht en ga ik plezier aan beleven. Ik snap dat er voor het dubbele budget en hoger veel mooiers te vinden is, maar dat zoek ik (nog) niet. Mocht blijken dat een hardware poly inderdaad is wat ik zocht, dan is de Korg zo verkocht en vergroot ik het budget (het gaat ook niet om sparen, maar om mijn verschikkelijke calvinistische geest vwb geld ;-) ).

Aangaande de softsynths; bedankt voor de tips. Ik ga het zeker proberen, maar dat is voor mij meer als toevoeging, hardware geeft me toch meer plezier.
 
Na een avondje (figuurlijke) vakantie in de Roland SH201 ben ik weer vanmorgen weer wakker geworden :D na een kleine Stormvloed, onweer en wat nog allemaal meer getrotseerd te hebben ben ik er uit. Het is echt een leuke Roland maar... Het 'rompler effect' (geen free-run osc's), zoals met veel Roland nieuwere synths, die pretenderen Virtueel analoog te zijn is ook hier weer aanwezig. gek genoeg als je de oscilatoren 1 of meer octaven ontstemd is het er weer niet en klinkt het echt levendig. Nu kun je voor 2 zagen te ontstemmen ook een supersaw gebruiken maar 2 x puls of een combi van golven wil je natuurlijk ook licht van elkaar kunnen ontstemmen zonder bij een stacatto partijtje diezelfde phase van de oscilatoren te ervaren.

Het filter klinkt echt goed, en wat 1 grote plus is aan deze synth zijn alle knoppen en schuiven. Wat dat betreft is het een perfecte synth om synthese mee te ontdekken. Reverb vind ik ook echt goed klinken.. beter als op 'n An1x maar die heeft wel weer veel meer settings.. Wat minder is, is de aliasing (bijgeluiden met hogere noten).. Het LP filter wordt ook duidelijk gebruikt op de hogere noten om dit een beetje te maskeren. (wat niet erg lukt).. liever gewoon het hoog en dan maar aliasing.. :) De behuizing is ok.. maar draaiknoppen en faders zijn verre van strak.. en dat is echt een producteigenschap en zal nieuw niet anders zijn geweest. Alles op de mijne werkt ook prima trouwens.. behalve sommige drukknopjes, die lijken soms dubbel te triggeren maar verder geen problemen.
De extra input filter met dedicated bediening is ook erg leuk. Je hebt voor de Osc en LFO sectie wel 1 setje knoppen en schakelt dus als je iets wilt wijzigen maar is prima te doen natuurlijk.

Een An1x vind ik wel weer stukken beter klinken (geen aliasing en heeft toch een soort eigen identiteit qua klank). De 8 knoppen hebben ook allemaal verschillende functies en eigenlijk is de modulatie matrix alleen maar goed benaderbaar via de editor.. maar damn.. dat ding is zo veelzijdig en klinkt ook echt super maar veel menu diving idd.
Toch als ik de Microkorg onder de loep neem zie ik daar zo'n zelfde soort systeem met nog minder draaiknoppen en meerdere voorselecties van de knoppen. Dit soort synths moet je dus (net als de An1x) gewoon uit je hoofd leren qua bediening.. Ik ben eens een paar weekjes in de Alesis Micron gedoken.. 1 draai-druk knop, nog wat knopjes voor subfuncties en de toetsen leiden je naar de verschillende instellingen.. echt super slim bedacht met een paar knoppen. Opzich vond ik dat zelfs goed te doen.

Een An1x was in mijn beleving qua prijs altijd een beetje gelijk aan de SH201.. ik heb de mijne in 2015 (met schade) voor 180 euro verkocht maar werd toen al veel meer voor gevraagd.. zelfs 1 met schade. https://www.synthforum.nl/forum/mar...951-gezocht-yamaha-an1x?p=2852413#post2852413 maar in de praktijk lopen vraagprijzen en biedingen vaak best uiteen is mijn persoonlijke ervaring ;)
Ik heb ooit een V-synth XT gekocht omdat ik de supersaw op subtiele wijze toegepast toch wel lekker vind.. Was ook 1 van de redenen dat ik de GAIA SH01 kocht ooit.. maar in die zijn zijn het dus echt samples (statisch startpunt).
De Yamaha AN200 (PLG150-AN) heeft trouwens ook een soort supersaw. Daar noemen ze het multi-saw.. maar het klinkt niet zo verzadigd zoals een supersaw van Roland wel doet. De AN200 heeft op wat kleine details (heeft naast multi-saw ook nog een triangle) dezelfde engine als de An1x. Klank in de AN1x is iets verschillend.. lijkt iets minder maar de klank is zelfs iets beter nog.. heb ergens een keer een test gehoord waar het leek of er in de klank van de AN net iets meer rekenkracht was gestoken.. https://www.youtube.com/watch?v=yFLC0uZRMW4
Na heel veel VA's te hebben getest vind ik een Alesis Micron echt een top engine. Alle golfvormen zijn voorhanden (dus niet alleen de zaag en puls als in de AN1x). Ook 3 osc's en een uitgebreide filter sectie waarin je filters ook kunt pannen en vage routings zoals op een Yamaha CS80. Ik ben nog geen 1 VA of analoog tegengekomen die dat kan.. ok.. modulair kan alles natuurlijk. Ooit had ik een Alesis ION. Die heeft dezelfde enigine als de Micron. Als je dan weer wat jaren verder bent en meer hebt geëxperimenteerd zie je toch de meerwaarde in van bepaalde functies.. :beard:de Micron heeft wel niet de schuiven maar heeft dezelfde functies voor sythese. Daarnaast is ie volledig multi-timbraal maar dat moet je maar net nodig hebben. De Sequencer is echt een leuke toevoeging, je kunt onder elke toets een sequence zetten.. :) alleen jammer dat er geen swing op zit.
Wat dat betreft ben ik nu weer terug bij Korg, die hebben RPPR (sequences die je onder toetsen zet) die je wel via swing kan quantisen.. :) Maar goed.. dan hebben we het over sequencers....
Een Alesis Micron is ook te proggen via een editor trouwens maar dat systeem via de toetsen (ff van buiten leren) was na een paar weekjes vakantie (:D) goed te doen. :)
Ik ga even uit de van de prijzen die ik laatste tijd heb gezien en wat ik zelf heb betaald (150-200) .. en voor dat geld is het de goedkoopste en ook nog eens één van de meest uitgebreide VA's echt de meest uitgebreide VA's die ik ken.

Qua 'most bang for yor buck' spant de Alesis Fusion 6HD die ik 2 jaar terug kocht nog altijd de kroon... (best bestede 300 euro ooit!!) Ik doe met die synth echt complete producties!! :) Ok.. Je moet het menudiven en het uiterlijk voor lief nemen.. maar zoveel synth!! Niet alleen een VA maar ook super FM engine en super uitgebreide rompler sectie.. heb bv een Rhodes met 16 velocity lagen (inclusief 16 lagen key off geluiden) gemaakt (samples uit scarbee gebruikt). Dat lukt me niet eens op mijn Yamaha Montage..
Ze kunnen wel problemen hebben met de voeding en de backlit van het display.. (vandaar ook de lage prijzen waarschijnlijk??) Bij mij was de backlit vervangen voor een led versie en voeding werkt tot nog toe goed maar heb ook 'n 8HD versie (88keys) en die kreeg voedings kuren paar maanden na aankoop. Qua polyfonie is deze synth echt een krachtpatser. Alles is modulair te programmeren. Envelopes, lfo's kun je aanmaken of deleten. OSC's of operators (bij FM) die uitstaan nemen geen rekenkracht in beslag net als de envelopes of LFO's. Omdat ie multitimbraal is kun je met gemak een hele track bouwen met dit ding.. polyfonie is ook bizar hoog.

Ben het met Creamjeans eens.. die JX8p is ook heel mooi voor pads.. maar vindt je volgens mij ook niet meer voor 300. Ook niet zo heel snappy trouwens.. stabs zou ik er niet echt mee doen iig. Jx3p vind ik niet zo mooi voor strings/pads op de een of andere manier maar is alweer een tijd terug dat ik die heb gebruikt. De Jx8p is echt super creamy.. filter klinkt zo lekker donker ook.. en dan die analoge chorus.. :{ dat benaderd geen 1 VA.. alhoewel.. de Fusion heb ik een keer een patch gemaakt met 6 operators in FM die echt super analoog en megabreed klonk... ga ff kijken of ik daar een opname van kan maken.
 
Baspartijtje en een Pad uit de Fusion in de bijlage (geen fx gebruikt).. Probeer dat maar eens op 'n DX7 :P Wat meewerkt in de FM engine is dat je de operators kunt pannen.. restart kun je voor de operators uitzetten (dat kan ook op de DX7) maar je kunt per operator een feedback lus proggen.. ipv 1 op de DX7. De SY77 had dit trouwens voor 3 operators, en kon ook veel dikker klinken daardoor..
Hieronder de audio.. Had in de settings voor de patch ook wat random pitch toegevoegd.. al deze mogelijkheden maken het geluid.. Een DX7 klinkt zonder fx altijd maar magertjes vind ik..
 

Attachments

  • Fusion Patch test.mp3
    549,1 KB · Bekeken: 198
Laatst gewijzigd:
ow.. toen ik die patch hierboven gemaakt had en ging opslaan zag ik dat ik alweer in bank 'K' was aangekomen.. met locatie nummer 3. Het is niet heel toevallig dat deze patch me aan mijn K3 van Kawai deed denken. :) Ook een super klinkende synth.. zag ik laatst ook voor 350 te koop dacht ik.. beetje als de DW6000 maar met een nog mooiere chorus. Hieronder een export uit 'n track van deze 2 samen. :)
 

Attachments

  • K3+DW6000 padje.mp3
    858,2 KB · Bekeken: 170
SYNTH1 installeren :eureka: Freeware en erg mild op de CPU en doet prima padjes voortbrengen. Ik heb met wat bouncen op een Pentium 4 complete producties gedaan met deze plug-in. Klinkt zeer ok.. :) http://daichilab.com/synth1/

Wat getweak: https://www.youtube.com/watch?v=8gAtB2vUJtg of https://www.youtube.com/watch?v=qhcV_xeNLYQ

Ik heb 'm al tijden geinstalleerd maar nooit me echt in verdiept.
Moet zeggen dat zodra je wat gaat patchen en zoals in de clip de FM erin gooit en wat met de envelope gaat schuiven dat het meteen al wat begint te worden, moet me er 'ns wat meer in verdiepen.
Gewoon een probleem van teveel softsynts waardoor sommige onderin de la komen te liggen, ik kom heel vaak toch weer uit bij de hybrid 3 op de een of andere manier, die kom je ook nog wel 'ns tegen voor 1 euro.

Mooie opsomming van de synths en ik herinner me wel wat tracks van je met die Fusion, lekker dat ie ook multitimbraal is goed voor de baspartij naast je lead/pads, uitgebreide engine ook.
Was de Akai Miniak niet een synth die eigenlijk zo'n beetje dezelfde engine had? (en veel menudiving helaas)

Vergeet niet die Ultranova als je toch bezig bent; 14 filters bijv waarvan je 2 tegelijk kan mixen, 3 osc met 70 waveforms en wavetables per osc, fx met 5 verschillende effects en een modulatie matrix met 20 sources en 66 destinations om maar een paar dingen te noemen, dan zit je toch een beetje in Blofeld territorium.
Het gekke is dat ondanks al de mogelijkheden ik 'm tegenwoordig toch niet zo vaak meer gebruik als de deepmind, schijnbaar ligt een volledig analoge sound me de laatste tijd gewoon beter.
 
krautrock1958 klopt idd van die Akai Miniak.. had ik ook eerder hier geopperd.
Die Ultranova en Mininova zijn ook hetzelfde als ik het goed begrijp.. ken em niet maar klinkt ook echt super ja. :) wat weer jammer is, is dat ie niet multitimbraal is, net zoals een Deepmind.. Een Alesis Fusion/Micron/Akai Miniak is dat wel maar de FX zijn toch weer wat minder uitgebreid jammer genoeg. Bij de Fusion heb ik dan weer een ADAT poort en een aux out.. zo kan ik nog 5 stereo of 10 individuele tracks mixen en van fx voorzien.
Qua FX is de Deepmind echt te gek.. dat maakt een synth ook echt af. Je kunt natuurlijk alles toevoegen via een mixer maar onafhankelijke fx en routings daartussen geeft toch meer mogelijkheden.

Ik had SYNTH1 puur geopperd omdat ie zo super CPU efficient is. Verder is ie qua instelmogelijkheden best wel basic maar kan ongeveer wat een gemiddelde VA kan, en is waar de TS naar zoekt (of zocht). Een dikke, brede 6 stemmige pad lukt zeker ja.. dat haalde ik er samen met wat pingeltjes en 'n basje gewoon uit in een Pentium 4 en dan had ik ook nog CPU over voor vocalen en gesampelde drums. :)
 
Laatst gewijzigd:
waroom niet een yamaha reface cs? Lijkt mij voor 300 euro de eenige goede optie. Heel makkelijk te bedienen. Geen presets, wel via de webapp. Klinkt niet verbazingwekkend goed maar voor 300 eur moet je ook niet te veel verwachten.
 
Back
Top