Nieuwe loop-based live performance tool, wat -moet- erin?

Matthew

Ik zie sterretjes
Lid sinds
20 september 2004
Berichten
20
Locatie
Delft
Dit is een vervolg op m'n topic over modulaire paketten (hier te vinden). Ik heb inmiddels NI Reaktor gekocht en ben van plan om daarin een eigen live setup te maken.

Ik heb een paar keer een live optreden gedaan. Tot nu toe ging dat altijd op de Emagic Logic + Ableton Live manier: een hele berg voor-opgenomen loops van een aantal maten en wat automation trucjes. Het kwam er op neer dat het optreden zo grondig voorbereid was dat veel van de volgorde al vast stond en dat de live improvisatie bestond uit het 4 of 8 maten uitstellen van een break en draaien aan filters en effecten. Dit is overigens wel zo ongeveer wat je maximaal met Ableton Live kunt.

Dat vind ik niet genoeg, daarom een nieuwe insteek: ik wil een eigen live-performance tool maken in Reaktor (gezien de uitgebreide sample support toch het meest veelbelovend wat dit betreft). Volgens mij zijn de mogelijkheden van de pc nog niet uitgebuit. Volgens mij is er ook nog veel meer mogelijk met sample loops dan Ableton Live nu kan. De meegeleverde live ensembles van Reaktor (Go Box en Scenario) zijn mijns inziens onoverzichtelijk en niet 'serieus' genoeg.

Ik heb wat eerste tests gedaan, ken Reaktor inmiddels behoorlijk goed, ben dus aardig op weg. Maar nu de vraag: welke mogelijkheden -moeten- erin, waar moet je allemaal aan denken?

Voorbeelden:
- Welke parameters wil je kunnen beïnvloeden?
- Hoever moet je gaan in de eenvoud van de interface? (van alleen maar een 8 kanaals mixertje met basic fx tot een uitgebreide modulatie-matrix met de raarste parameters)
- Wil je veel geheugen gebruiken of moet je juist zuinig zijn? (van een voorzichtige 16 MB tot een asociale 2GB)
- Moet je CPU-intensieve effecten willen gebruiken of juist niet? (van alleen retriggeren en verschillende samples mixen tot ingewikkelde grain-effecten en reverb)
- Wil je live audio samplen en mee-mixen?
- Wil je parameter-bewegingen kunnen opnemen?
- Wat wil je vooraf doen en wat tijdens het optreden (van opgeslagen presets per nummer tot volledige improvisatie)?
- Wil je samples hergebruiken door verschillende nummers heen?
- Moet alles tempo-syncen of doe je dat liever handmatig?
- Wil je überhaupt vertrouwen op een (dedicated) laptop voor je live performance? (ok, deze is op dit forum inmiddels vaak genoeg besproken)

En ga zo nog maar even door.

Ik ben benieuwd!!

Matthew
 
ik zou eigenlijk niet weten wat je live met Live4 en een midi controller *niet* kan doen.... van het on the fly veranderen van loop-punten, arrangeren, midi erover spelen, live (re)samplen, random triggeren, plugins erover knallen etc......
 
Re: Nieuwe loop-based live performance tool, wat -moet- erin?

Origineel geplaatst door Matthew

Ik heb een paar keer een live optreden gedaan. Tot nu toe ging dat altijd op de Emagic Logic + Ableton Live manier: een hele berg voor-opgenomen loops van een aantal maten en wat automation trucjes. Het kwam er op neer dat het optreden zo grondig voorbereid was dat veel van de volgorde al vast stond en dat de live improvisatie bestond uit het 4 of 8 maten uitstellen van een break en draaien aan filters en effecten. Dit is overigens wel zo ongeveer wat je maximaal met Ableton Live kunt.


Matthew
dat van live is onzin hé. als je de boel in arrangement view al klaar zet zal het wel gedeeltelijk waar zijn. maar toch zeker niet in session view. daar kan je triggeren wat je wil wanneer je wil (en veel meer natuurlijk). nix lineair afspelen. en ik heb t dan enkel over live 3.
 
is maar net hoeveel je zelf preset heh!!
 
Wat je volgens mij niet kunt met Ableton Live (in ieder geval niet zonder omweg):
- live loops retriggeren op willekeurige punten en zo (ReCycle-achtig) opnieuw gebruiken
- dit ter plekke opnemen en weer afspelen
- per sample parameterbewegingen van een paar maten opnemen en die meteen weer afspelen
- heen en weer switchen tussen verschillende parameter-sets per loop
- instant switchen van effect setup
- je eigen effecten bouwen
- audio opnemen en daarna meteen inmixen
- afspeel-engine direct beïnvloeden (de loops worden al mbv grains realtime ge-timestretched, maar als je echt leuke dingen met de grains wilt doen moet dat met de grain-delay)
- Crossfaden tussen twee songs (á la draaitafels)
- een overzichtelijke song-structuur creeëren (ok, dit is meer smaakgebonden)

Ableton Live is wel een goed programma hoor :halleluja, begrijp me goed, al helemaal ten opzichte van wat er verder op de markt is, maar ze hebben de keuze gemaakt voor een vrij statische set-up. Het is gewoon niet de bedoeling dat je de loops die je al hebt nog eens extra gaat verkloten. Het enige wat je kunt doen is er effecten overheen gooien.

Ik denk dat er meer mogelijkheden zijn bij de bron, de sample zelf, om te improviseren. Als je niet met knopjes en lichtjes muziek zou maken maar met een gitaar dan kan je ook tijdens het optreden nog besluiten om met een hele andere aanslag of in een ander ritme te spelen. Zoiets zou ik willen met sample loops. Maar de vraag is natuurlijk wat je precies wel en niet wilt kunnen. Vandaar de vraag welke aspecten er op een podium belangrijk zijn en welke niet.
 
Origineel geplaatst door Matthew
Wat je volgens mij niet kunt met Ableton Live (in ieder geval niet zonder omweg):
- live loops retriggeren op willekeurige punten en zo (ReCycle-achtig) opnieuw gebruiken
- dit ter plekke opnemen en weer afspelen
- per sample parameterbewegingen van een paar maten opnemen en die meteen weer afspelen
- heen en weer switchen tussen verschillende parameter-sets per loop
- instant switchen van effect setup
- je eigen effecten bouwen
- audio opnemen en daarna meteen inmixen
- afspeel-engine direct beïnvloeden (de loops worden al mbv grains realtime ge-timestretched, maar als je echt leuke dingen met de grains wilt doen moet dat met de grain-delay)
- Crossfaden tussen twee songs (á la draaitafels)
- een overzichtelijke song-structuur creeëren (ok, dit is meer smaakgebonden)

Ableton Live is wel een goed programma hoor :halleluja, begrijp me goed, al helemaal ten opzichte van wat er verder op de markt is, maar ze hebben de keuze gemaakt voor een vrij statische set-up. Het is gewoon niet de bedoeling dat je de loops die je al hebt nog eens extra gaat verkloten. Het enige wat je kunt doen is er effecten overheen gooien.

Ik denk dat er meer mogelijkheden zijn bij de bron, de sample zelf, om te improviseren. Als je niet met knopjes en lichtjes muziek zou maken maar met een gitaar dan kan je ook tijdens het optreden nog besluiten om met een hele andere aanslag of in een ander ritme te spelen. Zoiets zou ik willen met sample loops. Maar de vraag is natuurlijk wat je precies wel en niet wilt kunnen. Vandaar de vraag welke aspecten er op een podium belangrijk zijn en welke niet.
het eerste punt kan zeker wel, in de session view tenminste. daar kan je elke loop aan n midi note koppelen en je hele set met je keyboard spelen als je wilt!

maar het grootste deel van je andere punten zijn zeer geavanceerde en specifieke wensen. ik denk dat dat niet goed zou passen in een product als live dat het gebruiksgemak en straightforwardness voorop stelt. dit zijn jouw wensen, maar honderdduizend andere gebruikers kunnen ook hun specifieke wensen hebben... dus het lijkt me een zeer goed idee om t zelf te proberen maken. en als je klaar bent mogen wij er natuurlijk ook mee spelen hé :engel:
 
Origineel geplaatst door Matthew
Wat je volgens mij niet kunt met Ableton Live (in ieder geval niet zonder omweg):
- live loops retriggeren op willekeurige punten en zo (ReCycle-achtig) opnieuw gebruiken
- dit ter plekke opnemen en weer afspelen
- per sample parameterbewegingen van een paar maten opnemen en die meteen weer afspelen
- heen en weer switchen tussen verschillende parameter-sets per loop
- instant switchen van effect setup
- je eigen effecten bouwen
- audio opnemen en daarna meteen inmixen
- afspeel-engine direct beïnvloeden (de loops worden al mbv grains realtime ge-timestretched, maar als je echt leuke dingen met de grains wilt doen moet dat met de grain-delay)
- Crossfaden tussen twee songs (á la draaitafels)
- een overzichtelijke song-structuur creeëren (ok, dit is meer smaakgebonden)

Ableton Live is wel een goed programma hoor :halleluja, begrijp me goed, al helemaal ten opzichte van wat er verder op de markt is, maar ze hebben de keuze gemaakt voor een vrij statische set-up. Het is gewoon niet de bedoeling dat je de loops die je al hebt nog eens extra gaat verkloten. Het enige wat je kunt doen is er effecten overheen gooien.

Ik denk dat er meer mogelijkheden zijn bij de bron, de sample zelf, om te improviseren. Als je niet met knopjes en lichtjes muziek zou maken maar met een gitaar dan kan je ook tijdens het optreden nog besluiten om met een hele andere aanslag of in een ander ritme te spelen. Zoiets zou ik willen met sample loops. Maar de vraag is natuurlijk wat je precies wel en niet wilt kunnen. Vandaar de vraag welke aspecten er op een podium belangrijk zijn en welke niet.

in live4 kan je bijna alles wat je hieboven beschrijft doen, en dat ook nog zonder de audio te stoppen.... dat recycle trigger idee is idd lachen...staat volgens mij al op de wishlist.......je kan helaas ook nog niet parameter-veranderingen in een *clip* opnemen...maar wel intekenen..... dus dat statische waar je het over hebt snap ik niet zo goed, een van de sterke punten van live is juist dat je ter plekke terwijl alles blijft spelen de audio compleet kunt modificeren..loop-punten veranderen, randomisen van triggers, loopstart en eind punten (probeer es in een clip bv de offset via een random envelope te veranderen, instant squarepusher), als je bv ook nog es suppatrigga als plugin erover gooit wordt het helemaal bizar..en dit alles kan je in realtime weer opnemen en terugspelen, en verder bewerken etc.etc.
 
Gasten, jullie denken dat ik Live niet ken, maar dat is niet waar. Ik heb er zelf een optreden mee gedaan.

Waar het mij om gaat is dat ik een naar een heel ander principe op zoek ben waarin creativiteit meer centraal staat. Zoals ik al zei:
het is met Live gewoon niet de bedoeling dat je de loops die je al hebt nog eens extra gaat verkloten.
En dat wil ik wel.

Maar goed, ik maak mezelf misschien niet duidelijk genoeg. Ik zal es kijken of ik een schetsje kan maken waarmee ik jullie kan verlichten.

Matthew
 
ik denk dat je daar dus de plank misslaat..want je zeker in live wel loops verkloten, en dat is geloof ik ook best wel de bedoeling....... heb je de loop-offset wel eens via een envelope veranderd in realtime bv?
 
MAX/MSP, ja, of Reaktor dus...

hélemaal zelf? een héél optreden?
hehe ja een beetje snel getikt

ik denk dat je daar dus de plank misslaat
wie weet.. ik denk van niet. Maar daar komen we snel genoeg achter ;)
 
heb je de loop-offset wel eens via een envelope veranderd in realtime bv
sorry, niet op gereageerd. Nee, ik zal het binnenkort gaan proberen. Maar daar ben ik niet naar op zoek. Mijn 'verkloten' betekende meer iets als 'muzikaal herinterpreteren'. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om grondig en op een 'jam' manier loops te resynthesizen, om het als een nieuw instrument te gaan zien, niet als een stukje muziek dat je aan of uit zet, al dan niet met fx of loop offsets of andere geinigheden, da's niet zo belangrijk.
 
Origineel geplaatst door Matthew
sorry, niet op gereageerd. Nee, ik zal het binnenkort gaan proberen. Maar daar ben ik niet naar op zoek. Mijn 'verkloten' betekende meer iets als 'muzikaal herinterpreteren'. Ik denk dat het mogelijk moet zijn om grondig en op een 'jam' manier loops te resynthesizen, om het als een nieuw instrument te gaan zien, niet als een stukje muziek dat je aan of uit zet, al dan niet met fx of loop offsets of andere geinigheden, da's niet zo belangrijk.

ben het met je eens dat een recycle achtige manier van triggeren van elementen van loops erg tof zou zijn..maargoed..je kan natuurlijk altijd een loop naar de impulse of simpler kopieren en daar in realtime bewerken en triggeren via midi of keyboard............. en je kan ook clips transposen in realtime via je midi keyboard.....


en check dit ook eens......

http://www.ableton.com/forum/viewtopic.php?t=2686

in ieder geval: ben erg benieuwd waar je mee tevoorschijn komt! DIY altijd goed! ;)
 
Goed, ik heb ff lopen kliederen. Ik denk aan:


Klik op de image voor een grotere versie.

Per loop heb je een kanaaltje met alleen maar Amp, Lp en Hp, bv om dingen in te faden, maar da's niet zo interessant, meer gewoon praktisch. Het interessante stuk zit hem in de editor, waar je een kanaaltje (= eigenlijk een slot en de daarin geladen sample) en een set events/parameters kiest, waarmee je kan gaan klooien.

Ik denk dus niet in termen van een hele uitgebreide interface maar meer aan iets heel basics, waarmee je gestimuleerd wordt om echt flink te gaan raggen. Als voorbeeld staan er hierboven maar 3 scriptable parameters, maar dat moeten er natuurlijk een een stuk of 10 worden (-denk- ik .. mee eens?).

Zoiets dus!!

Oh ja, alle controls doe je natuurlijk met een midi controller, niet met de muis. Evolution UC 33 en UC 16 zijn hier volgens mij wel geschikt voor.
 
Origineel geplaatst door Matthew
Gasten, jullie denken dat ik Live niet ken, maar dat is niet waar. Ik heb er zelf een optreden mee gedaan.


hmmm iedereen die beetje stoeit kan overweg met Live! uur is genoeg om mee op te treden

en Live! kan wel degelijk bijna al datgene wat je vraagt.... heb samen met maatje bijna 5 uur constant bezig geweest ... live synth opnemen,, retriggeren.. loopen.. FX erover heen.. resamplen in Live! triggeren via de synth.. zonder dat er maar ook een gat in viel.. na 5 uur was de HD vol.. we moesten stoppen anders zaten we nu nog misschien


Live! is cool
 
misschien leuk als inspiratiebron?

Klinkt interessant inderdaad. Ik zal de demo es bekijken.
 
Implementatie, screenshots

Implementatie, screenshots


Ik ben er waarschijnlijk nog lang niet, maar deze uitvoering werkt al erg lekker. Voor mij dan.

Reflex: best coole functies, maar werkt niet zo intuitief, en Devine Machine.. ik geloof dat de interface me een beetje afschrikt.
 
Back
Top