Presets in zowel synths als vst's

Paulogic

Stamgast
Lid sinds
16 augustus 2014
Berichten
377
Locatie
Bambrugge (Erpe-Mere) België
Ik speels sinds jonge leeftijd op allerlei keyboard instrumenten : eerste orgeltje, 2e orgel, dan eerste synth, 2e 3e enz tot nu ook vst's.
Uiteraard compleet als enthousiasteling en volstrekte amateur maar ik heb nog steeds hetzelfde gevoel ivm presets :

Ze demonstreren wat er allemaal mogelijk is, doch echt veel bruikbaars (voor mij althans) zit er niet tussen. Enkele zijn goed om
als basis te dienen, andere zijn mooi maar kan je niets mee aanvangen. Velen zijn echter compleet niet bruikbaar, zelfs niet als effect.
En dan bedoel ik niet de GM of Bread & Butter klanken.

Synths zijn uiteraard bedoeld om zelf klanken te maken en niet als preset-machines, doch waarom zoveel presets maken en bijleveren als het
merendeel gewoon vulling is.

bvb : Modal Skulpt, V-collection 5, Halion SE, Komplete 12, Falcon 2 (sinds gisteren)... man man, presets en libraries genoeg maar op orchestrale en instr lib's na,
veel "lawaai", weinigen echt muzikaal bruikbaar. Bij sommige vraag ik mij zelfs af of ze geen random formule gebruiken en als het enigszins klinkt : maak er een preset van.

Ik zou liever minder presets zien en meer INIT's in verschillende richtingen/mogelijkheden om zo, uit eigen inspiratie, tot iets te komen.
Zeg maar : geef mij een idee wat kan en laat mij dan maar knoeien, zoals bvb de MS20 of de Juno 6 destijds. Enkel een boekje met enkele presets en voor de rest : go crazy.

Het ligt vermoedelijk wel aan mij, maar ben ik de enige die dit vind ?

ps : eventuele psychiatrische adviezen mogen via PM :D
 
ik werk louter met VST instrumenten, en maak patches/presets from scratch. is ook goed te doen. richtinggevende presets? ik beluister wel de presets die bij een instrument zitten, soms levert dat ideeën op.
en bij uitzondering is er een preset die te goed is om niet gebruiken, al doe ik graag alles zelf. nou ja, de synth heb ik niet zelf gemaakt. zelfs in soft modular omgeving zit je aan de basis dingen vast. toch

knoeien is toch heel goed mogelik? wanneer ik een synth al een beetje ken, gebruik ik nooit meer de factory presets, alleen mijn eigen presets om op ideeën te komen. en soms zie je op youtube iets voorbij komen, waar je geheel over heen hebt gekeken.

dus: je bent niet de enige. en veel presets zijn waardeloos, al zitten er b.v. in de v collection of pigments, wel presets die je op ideeën brengt van de mogelikheden. ze zijn voor mij tutorials.

EDIT: en de v collection (6) heeft wat start-up presets, ook pigments denk ik, weet ik niet zeker, ga altijd naar default. ik zie dat bij andere VSTi instrumenten soms ook. ik gebruik ze niet of amper.
 
Ik erger me niet aan presets als ze tenminste overschrijfbaar zijn, maar dat is tegenwoordig vaak het geval.
Het geeft vaak een idee van wat mogelijk is en dat hoeft niet meteen mooi of muzikaal te zijn.

Het eerste dat we hier doen als er een nieuwe synth is uitgepakt, is de presets beluisteren met een kraslijst op schoot en dan alle geluiden die we niks vinden schrappen.
De presets die dan overhouden zijn bruikbaar, kunnen als basis dienen of zijn gewoon lekker om te spelen. Die veeg ik op een hoop en de rest worden INIT sounds.
 
Ik vind presets best bruikbaar als je hier en daar een beetje edit,sommigen zijn steengoed,en sommigen bar slecht,er zijn wel sound designers aan bezig geweest die niets anders doen.ik steek mijn tijd meer in composities,het muzikaal werk en als ik wat met klanken werk is het meestal met een hard synth, m'n Prophet XL,waar in je in no time iets kunt creëren zonder in menu's te duiken zoals vst's(tuurlijk met een goede controller geraak je ook ver dezer dagen,zoals de samenwerking tussen m'n XL en omnisphere.Werkt perfect.
 
Ik vind presets vaak goed om een indruk te krijgen wat een apparaat kan, maar maak ook liever mijn eigen sounds (vandaag initpatch). Beetje presets skippen om verschillende geluiden/sfeertjes uit te proberen en dan verbouwen naar smaak doe ik ook wel. Onlangs ben ik veel met romplers bezig en heb daar veel expansions bij gekocht die ik vooral voor de waveforms (samples) gebruik.
 
Ik zweer bij presets en gebruik ze altijd. Soms koop ik wel een pack voor een tientje. Ik wil muziek maken en me niet druk maken over geluiden programmeren. Daar zijn anderen veel beter in, dus hoe meer presets, hoe beter :) :okdan:
 
Presets kopen doe ik eigenlijk nooit.
Voor mij zit de lol van synthesizers hem in het maken van geluiden. Niet dat er altijd uitkomt wat ik wil, maar dan komt er wel weer iets anders uit mijn gepiel dat interessant is.

Dat neemt niet weg dat er best goede soundpacks zijn en één keer kon ik de verleiding niet weerstaan en heb ik het Vangelis soundpack voor de Jupiter-80 aangeschaft.
Geen spijt van ook.
 
Vroeger was dit inderdaad zo. Heel veel vaste presets en slechts één bank kon overschreven worden of zo.
Nu met de softsynths is het gelukkig beter en kan je soms zelfs alle mindere klanken wissen. Maar dat doe ik niet,
ik werk met "favorieten" als dat enigszins kan, zoals bij V Collection. Iets handiger.
Bij Falcon kan ik het met mappen, dacht ik maar dat moet ik eens nader bekijken. Ik heb tot nu toe enkel wat
klanksynthese mogelijkheden bekeken en geprobeerd.

Nu nog bepalen wat ik met mijn 100€ voucher van UVI kan aanvangen. Meeste zijn alweer sounds-lib's... haha.
En spijtig kan je ze niet allemaal eerst eens horen. pffffff:P
 
Klein zijstraatje over dit onderwerp, toevallig kwam ik gisteren een aardig artikel tegen over één preset van de DX7. De 'E. PIANO 1' was een tijd erg dominant, daar gaat het over. Leuk om te lezen, artikel hier.
 
Het is een veel gevallen zo dat de 'factory presets' vaak een slecht beeld van wat een synth kan,
Het lijkt vaak dat de eerste +- 15 presest door erg goede sounddesigners word gemaakt en de rest is een beetje opvulling
Dit geld voor beide hard en software, de makers hebben 'goede' presets nodig om hun ding te verkopen. ( das denk ik vaak een mix van EDM en bread and butter want das het meest populair)
Voorbeelden, Waldorf Blofeld Keyboard, Oberheim Matrix 6, Korg Prologue.
Bagger slechte presets. Maar als je hoort wat je uit die bakken kunt krijgen.
Oordeel dus niet alleen wat een synth kan op basis van presets.

Ik maak vaak zelf geluiden, multisample instrumenten, straat geluiden enz. maar waardeer ook goed klinkende presets.
Vaak edit ik presets zodat die beter in mijn track past of soms gewoon de track in kant en klaar.
Denk wel dat een goed schilder moet leren zijn eigen kleuren te maken ;)
Wat ik vaak moelijk vind is om 'slechte' presets te wissen. Omdat in de praktijk deze soms magisch in je track kunnen passen.

Heb met presets een beetje hetzelfe als 'loops'. Niks mis mee om bv een loop met mooie progressie of beat te gebruiken maar weinig kunst als je zo hele tracks in elkaar zet.
En overweeg serieus om all mijn samples en presets te backup-pen en dan alleen maar muziek te maken met eigen content.
Niet om iets te bewijzen maar juist om te leren,
Als het niet gaat kan ik altijd nog terug.
 
Ik zie er ook niet zoveel nut van. Vaak zijn het toch presets die voor wat ik wil maken niet toepasbaar zijn. Zijn ze dat wel en klinken ze goed, dan probeer ik vooral te reverse-engineeren hoe ze ertoe zijn gekomen.
En dan er mijn eigen ding van te maken.
 
Met loops kan ik sowieso niet overweg, ook niet met de typische step-achtige wavetable klanken. Heel bizar misschien maar dat ligt aan duidelijk aan mij.
Zelf een Arpje maken of zo, dit gaat wel goed.

Ik ga nu straks eens uitzoeken of ik in Falcon kan wissen en/of in een andere map plaatsen (deze die ik leuk vind dan).
 
Je kunt ook 'forum' klanken downloaden van een bepaalde synth.Native heeft bv zo'n forum,zeker bij reaktor, gratis en sommigen zijn zeer goed.
 
Ze demonstreren wat er allemaal mogelijk is, doch echt veel bruikbaars (voor mij althans) zit er niet tussen. Enkele zijn goed om
als basis te dienen, andere zijn mooi maar kan je niets mee aanvangen. Velen zijn echter compleet niet bruikbaar, zelfs niet als effect.
En dan bedoel ik niet de GM of Bread & Butter klanken.
Naja, "bruikbaar" is voor iedereen anders. Alle patterns in een Korg Electribe vallen strikt in een aantal genres; het is maar wat de fabrikant denkt dat de doelgroep wil.

Bij software wordt daar vaak wat makkelijker over gedaan. Er is geen limiet aan het aantal of de hoeveelheid. Wat het erger maakt is dat "500 presets!" beter verkoopt dan "50 presets!", dus de lat ligt lager, want we willen wel voor een dubbeltje op de eerste rang.

Ik zou liever minder presets zien en meer INIT's in verschillende richtingen/mogelijkheden om zo, uit eigen inspiratie, tot iets te komen.
Zeg maar : geef mij een idee wat kan en laat mij dan maar knoeien, zoals bvb de MS20 of de Juno 6 destijds. Enkel een boekje met enkele presets en voor de rest : go crazy.
Wat houdt je tegen om ze zelf te maken? :)

Presets geven je ook inzicht in de manier waarop andere mensen denken - wat hun smaak is. Goede presets laten de manier waarop mensen over beperkingen heendenken. Vaak wordt er ook nog een hoop werk gedaan om de preset expressief te maken zodat 'ie reageert op velocity en modulation op een verrassende manier.

Een Juno is inderdaad heerlijk simpel, maar dan moet je ook een TAL U-No of zo kopen, geen Falcon :)
 
Ik snap het probleem niet zo. Als je niet van presets houdt dan maak je toch enkel je eigen patches en sla je de presets helemaal over of verwijder je ze gewoon (als dat kan)?

Zelf vind ik presets juist heel fijn. Waarom zou ik zelf een patch maken als iemand anders dat al gedaan heeft? Als ik met wat tweaken van een bestaande patch de sound krijg waar ik naar op zoek ben, dan kies ik daar liever voor dan dat ik zelf heel die patch maak. Maar goed, ik heb mijn synths om muziek te maken. Patches tweaken en zelfs maken is erg leuk, maar mij is het meer te doen om de juiste sound voor mijn muziek te vinden/maken.

Maar samplen doe ik dan weer niet aan, behalve wat drumsample one-shots.
 
Het is denk ik maar net wat je in muziek maken zoekt. Sommige mensen zijn enorm goed in geluiden maken. Anderen produceren de pannen van het dak. Weer anderen verzinnen de ene geweldige melodie na de andere. En dan zijn er ook nog mensen die alles kunnen. Ieder zijn ding wat mij betreft.

In polyKB van Xils lab heb je trouwens 20 verschillende init-patches, als startpunt. Dat vind ik wel slim gedaan.
 
Ik kan inderdaad soms dagen alleen maar patches bakken zonder een minuut muziek te produceren. Misschien moet ik zelf maar presetbanken gaan maken voor nieuwe synths in ruil voor early access ofzo. Lijkt me eigenlijk best leuk om te doen.
 
Ik ben het met je eens dat presets soms als vulling voelen. Als een synth er heel veel heeft, zie je door de bomen het bos niet meer. Presets vind ik erg handig als startpunt, maar alleen als ze zijn ingedeeld in categorieën zoals Lead, Percussion, Bass, Sequenced etc. Dan vind je veel sneller wat je ongeveer zoekt en kun je daaraan gaan tweaken als het nodig is.
 
Back
Top