groot audio probleem

freekcoppens

Ingeburgerd
Lid sinds
19 oktober 2004
Berichten
29
Hallo,

ik ben ten einde raad, heb overal advies gevraagd en niemand kan me echt helpen. Ik heb net een nieuwe computer gekocht met dit erin:
- pentium 4 3.2 ghz processor
- 1024 dual channel corsair ram geheugen
- m-audio audiophile 24/96 geluidskaart
- p4p800 vm moederbord
- serial ata harde schijf 120 gb
en service pack 1 met windows xp.
Elke keer als ik een nummer maak is er nix aan de hand, maar als ik er bijvoorbeeld 15 vst plug in geluiden in laadt, dan gaat ie hangen en kraken. En dat terwijl de computer dat echt wel moet trekken met deze dingen erin. Ik heb al gekeken naar asio en buffers maar er is me verteld dat ik die op 512 moet laten staan. De 2 balkjes bovenin waar 'monitor' onder staan staa ok steeds in het rood en de CPU de ene keer en de andere keer niet. Wat kan ik tegen dat kraken en storen en hangen doen?
Ik heb nu een videokaart op het moederbord, zou het zoveel uitmaken als ik er externe videokaart voor gebruik??
Alvast heel erg bedankt en excuses voor het lange verhaal

Back to top
 
Misschien toch meer latency instellen en misschien ik weet niet wat je gebruikt maar je hebt in Cubase (vanaf SX2) geloof ik een functie waar mee je plugin`s kan vriezen (zo heet dat daar) zodat ze geen cpu vreten als ze niks doen.

Bij Fruity heb je ook zo iets maar daar heet het "switch smart disable for all effects".

Je moet er natuurlijk ook rekening mee houden dat somige plug in`s heel erg zwaar trekken en als je er daar dan 15 van hebt dan kan het natuurlijk ook erg fout gaan.;)
 
hey,

ja oke, ik d8 misschien is het een goed idee, om van de geluiden die ik gebruik, die te exporteren als wav files en ze dan als gewone samples in te laden, zou dat schelen?
Maar met de dingen die ik heb in mijn computer zou die het toch gwoon moeten doen? En zou dat van die externe videokaart zo veel uitmaken?
wat heb je nog meer als tip?
 
Zomaar een vraagje, welke plugins gebruik je? 15 stuks is niet niks natuurlijk, maar je hebt een krachtige pc als ik dat zo bekijk. Gewoon nieuwsgierig...
 
ik gebruik voor vanguard en zg3ta+. Die 2 voornamelijk. Ik heb ook atmosphere en trilogy gebruikt, maar niet in de nummers tot nu toe die zo hard hangen :S. Heb je misschien tips?
 
Hoi,

Ik heb zelf echt enorm veel problemen met mijn computer gehad, en dat bleek toch echt een combinatie van windows instellingen te zijn, dus gewoon een basis vraag, heb je windows XP helemaal ge finetuned om als DAW te functioneren? Als ik zo kijk naar je mobo processor en je geluidskaart ziet dat er op zich goed uit en zou je dat gewoon moeten trekken

JoJo
 
Bericht door een moderator:
Verplaatst


Volgens mij is die ASIO buffer instelling van 512 op de Audiophile 24/96 niet bepaald heilig.
Je kunt gewoon proberen hier eens mee te spelen. Gewoon zorgen dat er even geen audio klinkt, waarde aanpassen en kijken of het scheelt. Aan de andere kant, 512 is al een vrij hoge waarde - ik heb zelf een veel lagere waarde ingesteld.

Als ik je verhaal zo lees vraag ik me alleen af of het wel een latency verhaal / buffer instelling is: je zijdelingse opmerking over de monitor strip die 'in het rood' staat doet me een beetje schrikken.
Volgens mij bereik je door het grote aantal plugins gewoon een veel te hoog volume, je hebt als het ware de hele headroom van de kaart opgevreten.
Remedie: gewoon je plugin volumes allemaal een beetje naar beneden draaien. Dus in de virtuele mixer van je VST host.
Evt. ook nog het volume van je kaart naar beneden, en het gekraak / vervorming zouden weg moeten zijn.
 
iedereen bedankt voor de tips, morgen heb ik de computer terug, een vriend van me is bezig geweest met proberen de dingen op te lossen. ik ga morgen alles proberen. En Hanz, bedoel je da ik van alle plug ins gewoon de gain wat terug moet draaien? houdt monitor het volume in? (klinkt misschien heel erg dom, ik werk al best lang met fruity, op andere computer nooit problemen gehad vandaar dat ik nu pas achter kom er dat er van die 'monitor' meters zitten haha)
 
Origineel geplaatst door jojo
Hoi,

Ik heb zelf echt enorm veel problemen met mijn computer gehad, en dat bleek toch echt een combinatie van windows instellingen te zijn, dus gewoon een basis vraag, heb je windows XP helemaal ge finetuned om als DAW te functioneren? Als ik zo kijk naar je mobo processor en je geluidskaart ziet dat er op zich goed uit en zou je dat gewoon moeten trekken

JoJo

Wat bedoel je met fine tunen om als DAW te gebruiken?? Is dit wat de winkel bedoeld met optimaliseren voor audio gebruik, zo ja, kun je me dan vertellen hoe dit moet?

En Hanz, weet je zo hoe je dat volume aanpast in het m - audio panel, want bij veranderd er daar niet veel wat ik ook doe?

Ook al zet ik de vast plug ins zachtjes aan, zodra er 3 over elkaar heenlopen wordt alles nog steeds rood? weet je wat ik daaraan kan doen?
 
Freek, da's de meest gestelde vraag bij de Audiophile's. :D

Ga naar het tabblad Patchbay / Router.
Onder H/W Out 1/2 de radiobutton selectie die op WavOut 1/2 staat verplaatsen naar Monitor Mixer.
Vervolgens kan je de schuiven bij monitor mixer gebruiken om het volume aan te passen.

Wat je vroeg over 'gain' is gewoon het volume van de softsynth aanpassen in de 'virtuele mixer' van je VSTI host (je sequencer, dus...)
 
hanz dus je bedoelt in de plug in zelf? bedoel je dat met sequencer?
Dat van die kaart in het menu zal ik morgen meteen proberen.

En de vorige keer kwam er zelfs helemaal geen geluid uit toen we het op monitor mixer hadden ingesteld. Hierbij moet ik zeggen dat de boxen niet direct op de computer zelf aangesloten zijn maar op een tussen mixer, zo kan op mijn koptelefoon luisteren, heeft dit invloed op dat menu?
 
Dat ligt er een beetje aan hoe je setup is.
Als je sequencer bijv. uitstuurt naar de SP/DIF uitgang, dan moet je deze ook op dezelfde manier even routen naar de Monitor Mixer.

Maar goed, als ik het zo lees moet je even relaxed de handleiding erbij pakken en gewoon gaan spelen met de Audiophile.
Niet meteen te moeilijk, gewoon eerst even met bijv. Winamp de zaak aan de gang krijgen.
Daarna pas met ASIO gaan klooien.
 
Hallo,

In het begin toen ik Cubase SX gebruikte met mijn ECHO GINA audio kaart, had ik hetzelfde probleem. Ik heb toen wat zitten instellingen veranderen ( latency, buffers, wdm, asio), maar met geen goed resultaat. Toen heb ik de klantenservice van mijn leverancier gecontacteerd per email en het probleem uitgelegd. Zij hebben toen een email gestuurd waarin alle instellingen stonden die moest aanpassen (zowel van de kaart, van windows als van Cubase). Na het tunen van de parameters werkte alles perfect.

Dus misschien kan je het probeem even voorleggen aan je audiokaart fabrikant.

Nu moet je er wel op letten dat als je zware plug-ins gebruikt (de welke veel processortijd opvreten) dat je niet te veel back-ground processen hebt lopen in je windows. Je kan best twee log-in users maken. Een voor algemeen gebruik waar al uw toepassingen mee draaien, en een log in voor uw muziek toepassingen (zonder messenger, webcam, ...).

PS: wat voor soort muziek maak je?

groeten,
Tim
 
ik maak techno en techtrance en zal idd mijn audio leverancier benaderen.


To hanz:
ik heb het dus geprobeerd met handleiding om het op monitor mixer te zetten, maar nu krijg ik helemaal geen geluid??? En kun je even uitleggen wat een sequencer is, kweet zo niet wat je bedoeld.
 
Hoi,

Een standaard windows installatie is niet helemaal optimaal voor audio gebruik ( veel onnodige achtergond services) Zelf heb ik dat opgelost door een dual boot waarbij voor audio alle onnodige windows troep eruit is gesloopt.
Je geeft aan dat de compu is gekocht bij een audio leverancier ( muziek winkel oid of zoiets als de media markt???), dus ik neem aan dat de de compu is geoptimaliseerd voor audio applicaties?

Die audio card, heb je die zelf geinstalleerd, deelt ie niet een IRQ?

Wat bij mij ook hielp is alle evt. USB apparatuur eraf halen.

JoJo
 
we hebben windows zelf geinstalleerd, moet ik dat opnieuw doen dan? wat moet er nog meer gebeuren anders dan normale windows installatie??

En nog iets raars, er is me verteld door dj's en mensen van de winkel dat ik de m-audio delta asio driver moet hebben, maar die kraak veel meer dan andere driver :S. Hoe kan dat

En weet iemand wat 'polling' betekent?
 
Freek, ik neem aan dat je naast al die mooie nieuwe hardware ook de beschreven software hebt gekocht?
In dat geval zou ik je adviseren om eens rustig alle handleidingen te lezen.
Er is niets mis met om hulp vragen, daar is o.a. dit forum voor, maar ik meen toch een bepaald gebrek aan basiskennis bij je te bespeuren.

Mijn advies: minder haast, meer proberen, rustig uitzoeken, en natuurlijk zoveel mogelijk informatie doorlezen (te beginnen bij de handleidingen).
Succes!
 
Hoi,

Ik heb zelf echt heel veel gehad aan deze link:

http://www.musicxp.net

Hier staat eigenlijk alles over hoe je windows moet installeren en tweaken.

Ik zou ook even in de handleiding van het mobo kijken welke pci slots IRQ´s delen.

Heb je de laatste drivers gedownload?

JoJo
 
ikzelf had ook hetzelde probleem

ik zit met een p4 775 3ghz met corsair 1024 mb
en alles ging vlot ,
tot ik de legacy collection gebruikte begon mijn audiophile lelijk te kraken
en moest ik mijn latency waarden wel veranderen...

terwijl de legacy C heel vlotjes draait bij een kameraad, op een G4'je van 800 mhz, nu ja..


nog veel geluk dermee :)
 
Origineel geplaatst door freekcoppens
En kun je even uitleggen wat een sequencer is, kweet zo niet wat je bedoeld.

Een sequencer is (in dit geval) een programma zoals fruity loops, reason, logic of cubase waarmee je noten kan invoeren en afspelen.

Origineel geplaatst door freekcoppens
En weet iemand wat 'polling' betekent?
Polling betekend dat drivers aktief aan de hardware vragen of er nog data beschikbaar is. Dat betekend dat je de drivers (en je computer) dus meer tijd kwijt is door elke keer te vragen of er nog data is.
Meeste hardware werkt zonder polling maar dan met interrupts wat betekend dat ze zelf aangeven dat er data is wanneer dit ook daadwerkelijk verwerkt moet worden. Dus een stuk efficienter.
 
Back
Top