Dell systemen, een aanrader of...?

BaZzmaze

Steigerend Lid
Lid sinds
15 augustus 2003
Berichten
38
Locatie
Tilburg
Hallo mensjes :)

Ik zie steeds die reclames van Dell over hun goedkope systemen en was toen eigenlijk wel nieuwschierig naar wat er allemaal voor hardware in die pc zit.
Omdat ik zelf ook aan het rondsnuffellen ben voor een nieuw muziek systeem ben ik op hun site een systeem gaan samenstellen en kwam tot de volgende setup...
Dit alles tesamen kwam op een bedrag uit van 805 pleuro's incl. BTW.
Aangezien dit best een leuke prijs is wilde ik jullie vragen of jullie me dit systeem aanraden of afraden en waarom.

Code:
Online Aktie:  59,- Online korting
Transport kosten:  Gratis transport
Dimension OS:  Microsoft® Windows® XP Home (UK)
Dimension Processor:  Intel® Pentium® 4 Processor met HT Technology ( 3.0GHz, 1MB cache, 800MHz FSB)
Dimension Geheugen:  512MB Dual Channel DDR
Dimension Harde Schijven:  80GB ATA-100 Ultra DMA (7200rpm) Harde Schijf
Floppy disk drive:  3.5" 1.44MB floppy drive
Dimension Grafische Kaart:  128MB GeForce FX5200 8x AGP kaart met TV-Out via S-Video
Dimension Monitor:  Dell E773p 17" (16.0 VIS) Value CRT Monitor
Dimension Optical drives:  48x/24x/48x CD-RW/ DVD combo drive
Dimension Keyboards:  Slimline US PS/2 Keyboard
Dimension Muis:  Dell USB Optical muis

(Op sites van winkels bij mij in de buurt waar ik een systeem van de grond af ging samenstellen met ongeveer dezelfde componenten kwam ik al gauw op een bedrag boven de 1000 pleuro's uit.)
 
Tja, Dell kan i.d.d. echt voor scherpe prijzen leveren.

Alleen zijn er wel wat nadelen:

Je hebt namelijk totaal geen controle over de componenten die Dell gebruikt (dus geen keuze tussen een Asus of ultra-B merk video kaart bijvoorbeeld).

Biossen van Dell systemen zijn totaal NIET tweakbaar. Dit kan voor een audiosysteem een groot nadeel zijn.

Ik heb met mijn werk gemerkt dat zommige Dell systemen gewoon zeer klote werken met PCI kaarten die bepaalde features gebruiken. Dit kan een BIOS update zijn maar ook gewoon een slecht ontworpen moederbord.
We hebben er in elk geval al een hele zooi teruggestuurd naar Dell omdat ze niet eens met een 3Com netwerkkaart wilde werken.

Verder is het kwa specs een leuk systeem. Zou zelf echter voor 1024 MB geheugen gaan.
 
Ik heb net een klus gedaan bij een bank waar ze ALLES van Dell hadden. Server, desktops etc.

Ik moet zeggen dat ik de desktops PC's van hun HEEEEL erg stil vond. Echt ongelooflijk voor zulke vrij standaard machines. Die dingen waren echt geruisloos. Dat is dus wel een dikke pre.
 
Origineel geplaatst door Acidfever
Ik heb met mijn werk gemerkt dat zommige Dell systemen gewoon zeer klote werken met PCI kaarten die bepaalde features gebruiken. Dit kan een BIOS update zijn maar ook gewoon een slecht ontworpen moederbord.
We hebben er in elk geval al een hele zooi teruggestuurd naar Dell omdat ze niet eens met een 3Com netwerkkaart wilde werken.

dit heb ik ook precies zo meegemaakt....onboard netwerk-kaart werkte niet goed op ons netwerk...extern no-name PCI kaartje erin en werkte perfect.....
 
Nu vind ik niet dat je met modder naar DELL moet gaan smijten als het over de 3COM netwerkkaarten gaat... 3COM is nl de boosdoener hier, en NIET Dell. Kijk bvb maar op de site van RME en waarschijnlijk ook andere audiomanufacturers. Daar wordt zwaar gewaarschuwd wat betreft 3COM kaarten, zoals Olaf zegt, een naamloos netwerkkaartje maakt je systeem bakken stabieler. Heeft dus geen fuck met Dell te maken...

En de kantoordesktops (de platte dus) van Dell zijn inderdaad uberstil, maar het tegendeel is waar wat betreft de towersystemen a la Dimension 8x00. Dus wel even fan/powerunit veranderen als je die neemt, verder wel prima machines imo...
 
Origineel geplaatst door Nerve
Nu vind ik niet dat je met modder naar DELL moet gaan smijten als het over de 3COM netwerkkaarten gaat... 3COM is nl de boosdoener hier, en NIET Dell. Kijk bvb maar op de site van RME en waarschijnlijk ook andere audiomanufacturers. Daar wordt zwaar gewaarschuwd wat betreft 3COM kaarten, zoals Olaf zegt, een naamloos netwerkkaartje maakt je systeem bakken stabieler. Heeft dus geen fuck met Dell te maken...

En de kantoordesktops (de platte dus) van Dell zijn inderdaad uberstil, maar het tegendeel is waar wat betreft de towersystemen a la Dimension 8x00. Dus wel even fan/powerunit veranderen als je die neemt, verder wel prima machines imo...


had in ons geval wel met Dell te maken, want de onboard netwerk-kaart (op het mobo dus) werkte niet......... heb trouwens prima ervaringen met 3Com netwerkkwaarten hoor....zou ze alleen niet in een audio PC zetten omdat ze nogal eens de PCI bus "hoggen"
 
Origineel geplaatst door olafmol
had in ons geval wel met Dell te maken, want de onboard netwerk-kaart (op het mobo dus) werkte niet......... heb trouwens prima ervaringen met 3Com netwerkkwaarten hoor....zou ze alleen niet in een audio PC zetten omdat ze nogal eens de PCI bus "hoggen"

Klopt.

(en als een component van je PC het niet doet binnen de garantieperiode is de service van Dell dus wel goed, ze fixen dit nl altijd vrij snel).
 
Origineel geplaatst door Nerve
Klopt.

(en als een component van je PC het niet doet binnen de garantieperiode is de service van Dell dus wel goed, ze fixen dit nl altijd vrij snel).

Weet niet waar je dit op baseerd (kan dat je een positieve ervaring hebt) maar ik heb het tegendeel meegemaakt.

Verschillende pc' s gehad met Harde schijf Dead On Arrival en Dell weigerde eerst mee te werken.

Pas toen we via onze accountmanager dreigde ons contract met de HP leverancier te verlengen kwam er wat actie in de tent. Next bussiness day is next bussiness day maar Dell had daar nogal andere ideeen over.

Customer support is niet Dell's sterkste punt. Ze zijn alleen echt goedkoper dan bijvoorbeeld HP (Maar HP is wel echt beter)
 
Origineel geplaatst door Nerve
Nu vind ik niet dat je met modder naar DELL moet gaan smijten als het over de 3COM netwerkkaarten gaat... 3COM is nl de boosdoener hier, en NIET Dell. Kijk bvb maar op de site van RME en waarschijnlijk ook andere audiomanufacturers. Daar wordt zwaar gewaarschuwd wat betreft 3COM kaarten, zoals Olaf zegt, een naamloos netwerkkaartje maakt je systeem bakken stabieler. Heeft dus geen fuck met Dell te maken...

En de kantoordesktops (de platte dus) van Dell zijn inderdaad uberstil, maar het tegendeel is waar wat betreft de towersystemen a la Dimension 8x00. Dus wel even fan/powerunit veranderen als je die neemt, verder wel prima machines imo...

Ehm, helaas heeft dit wel degelijk met Dell te maken. Dit is ook uitvoerig getest (in een productie omgeving van 200+ werkstations). Ongeveer de helft van de Dell modellen heeft hier last van. Alle nieuwe HP machines hebben dit probleem niet en geen enkele moederbord fabrikant die ik ken heeft dit gebrek aan functionaliteit nog met hun Biossen.

Het gaat erom dat 3com gebruik maakt van een functie in ACPI die windows XP biedt. Het Dell Bios heeft blijkbaar moeite met deze functionaliteit. Ik heb dit eerder gehad met een oude ML350 server van (toen nog) compaq. Een simpele Bios update en het was verholpen.

Heeft dus niks met stabiliteit te maken maar gewoon met een Bios wat niet conform ACPI standaard is ontwikkelt.

Ik smijt dus wel met modder naar Dell omdat uitvoerig bewezen is (en Dell dit ook heeft toegegeven) dat dit een probleem is met deze machines.

Of nog andere PCI kaarten dit gebruiken weet ik niet overigens.

(Sowieso domme actie, 3com = industrie standaard in bedrijfsnetwerken. Dell had dit uitvoerig moeten testen)
 
Mjaa,

ga hier niet in een welles nietes dicussie vallen over dell, want ze zijn inderdaad FLINK klote als je een ander probleem hebt dan een simpel hardware probleem. Over deze laastste heb ik echter wel positieve persoonlijk ervaringen. Over foute leveringen daarentegen niet, als ik kon zou ik sommige van hen door de telefoonlijn sleuren, heb ook al met accountmanagers moeten dreigen etcetera...
En wat je zegt van Dell en 3COM mag misschien wel waar zijn, maar dat neemt niet weg dat bvb RME duidelijk waarschuwt voor 3COM, losstaand van Dell...

Mvg.

PS. Dit alles neemt niet weg dat ik zowiezo toch m'n eigen PC zou samenstellen a
 
dell

dell

Ik heb ook slechte ervaringen met de service van dell. Overigens is deze prijs volgens mij helemaal niet zo scherp.

Een en ander hangt hangt natuurlijk af wat je met de pc wilt. Voor echte gaming is deze pc niet interessant (zwakke videokaart). Ook de monitor is niet echt groot (tegenwoordig is 19 inch voor een crt wel de standaard) en de harde schijf van 80 GB is ook de kleinst leverbare zo ongeveer.

Ik denk dat dit systeem met name geschikt is voor internet, word en dergelijke en voor mensen die alles geinstalleerd willen hebben en die zo nu en dan eens wat gamen (maar niet de nieuwste games).
Wil je zelf je systeem willen aanpassen of verbouwen, wil je echt gamen of wil je audio bewerken (en dus een audiokaart inbouwen), dan zou ik toch een eigen systeem samenstellen ter voorkoming van teleurstellingen.
 
Tros RADAR over DELL:
http://www.trosradar.nl/PHP/news//533

En zoek ook eens op Tweakers.net, vooral in combinatie met HCC.


Als ik trouwens op Norrod.nl kijk kan ik voor 754,50 een soortgelijk systeem samenstellen met de meeste onderdelen van Asus (video+mobo). Erg goedkoop, maar verwacht hier compleet geen service!
 
Als je een goede PC kan Dell ok zijn.
Maar o wee als er iets aande hand is service en support tot aan de deur.
Dit nu al 2 keer meegemaakt en een vriend van me ook.
Ik heb een Dell Dimension staan maar een derde keer komt bij mij Dell niet meer de deur binnen.
Da's mijn persoonlijke ervaring.
 
Origineel geplaatst door Nolet
Ik heb net een klus gedaan bij een bank waar ze ALLES van Dell hadden. Server, desktops etc.

Ik moet zeggen dat ik de desktops PC's van hun HEEEEL erg stil vond. Echt ongelooflijk voor zulke vrij standaard machines. Die dingen waren echt geruisloos. Dat is dus wel een dikke pre.

zo'n zelfde klus gehad alleen bij een nog groter bedrijf... Die GX60's zijn lekker compact en stil alleen tis eigenlijk 3 keer niets voor muziek. Idd bios niet tweakable, uitbreiding ook bijna niet mogenlijk als het om pci gaat, beetje lastig om overal bij te komen, maar optie voor 1 hd, brakke cdspeler die zo kapot is etc.plus idd goedkopere onderdelen wat voor je chipset bijvoorbeeld problemen kan geven met bepaalde kaarten...

en dell zelf is niet zo geweldig qua service en support... tenminste zijn mijn ervaringen dan... zie mezelf nog steeds die pokke speakertjes zelf inbouwen die zij vergeten waren... om maar een voorbeeld te noemen...
 
Re: Dell systemen, een aanrader of...?

Origineel geplaatst door BaZzmaze
Code:
Online Aktie:  59,- Online korting
Transport kosten:  Gratis transport
Dimension OS:  Microsoft® Windows® XP Home (UK)
Dimension Processor:  Intel® Pentium® 4 Processor met HT Technology ( 3.0GHz, 1MB cache, 800MHz FSB)
Dimension Geheugen:  512MB Dual Channel DDR
Dimension Harde Schijven:  80GB ATA-100 Ultra DMA (7200rpm) Harde Schijf
Floppy disk drive:  3.5" 1.44MB floppy drive
Dimension Grafische Kaart:  128MB GeForce FX5200 8x AGP kaart met TV-Out via S-Video
Dimension Monitor:  Dell E773p 17" (16.0 VIS) Value CRT Monitor
Dimension Optical drives:  48x/24x/48x CD-RW/ DVD combo drive
Dimension Keyboards:  Slimline US PS/2 Keyboard
Dimension Muis:  Dell USB Optical muis

Wat voor moederbord zit erin ?
 
Heh ik zat ook al te kijken.. waar is het mb 8o)

Ik zou nooit een dell kopen voor audio toepassingen. Er moeten minstens 2 harde schijven in als je ook gaat hardiscrecorden met de pc. 3 als je ook samples wilt opslaan/lezen, (OS moet op een aparte schijf draaien, 30 Gb is voldoende) want anders gaan je schijven niet lang mee en haal je er te weinig uit. Ik kan je verder aanraden er gelijk 1 gb geheugen in te knallen. Scheelt aanzienlijk. Beter doorsparen voor een goed systeem dan half doen.

Imho kan je voor jouw budget beter een amd systeem bouwen. Rauwe rekencapaciteit is beter en audio=rekenen. AMD biedt in die optiek meer waar voor je geld. Wat je op de processor en het mb bespaart kan je dan uitgeven aan schijven en geheugen.


/0
 
Origineel geplaatst door division_by_0
Heh ik zat ook al te kijken.. waar is het mb 8o)

Ik zou nooit een dell kopen voor audio toepassingen. Er moeten minstens 2 harde schijven in als je ook gaat hardiscrecorden met de pc. 3 als je ook samples wilt opslaan/lezen, (OS moet op een aparte schijf draaien, 30 Gb is voldoende) want anders gaan je schijven niet lang mee en haal je er te weinig uit. Ik kan je verder aanraden er gelijk 1 gb geheugen in te knallen. Scheelt aanzienlijk. Beter doorsparen voor een goed systeem dan half doen.

Imho kan je voor jouw budget beter een amd systeem bouwen. Rauwe rekencapaciteit is beter en audio=rekenen. AMD biedt in die optiek meer waar voor je geld. Wat je op de processor en het mb bespaart kan je dan uitgeven aan schijven en geheugen.


/0
sinds mijn eerste (en laatste) dell laptop maak ik er een erezaak van om Dell overal en altijd af te kraken, dus:

DON'T BUY THIS !!!
(voor meer gefundeerde uitspraken, zoek op: 'divi dell inspiron' ofzo)

yours truly, een tevreden Mac'er
 
Origineel geplaatst door divi
sinds mijn eerste (en laatste) dell laptop maak ik er een erezaak van om Dell overal en altijd af te kraken, dus:

DON'T BUY THIS !!!
(voor meer gefundeerde uitspraken, zoek op: 'divi dell inspiron' ofzo)

yours truly, een tevreden Mac'er


hihi ;)

..thread begint wel een heel hoog tweaker.net gehalte te krijgen...

Maar ik vind het een beetje oneerlijk een powerbook met de cheapste dell laptop te vergelijken. De powerbook zit in de professionele range van mac producten, de inspiron zit in de consumenten-range van producten. Dat is appels met peren.
De latitude range van dell is waarmee je 'em moet vergelijken. Die zijn qua bouwkwaliteit ontzettend goed! Zelfs bij mij overleeft zo'n ding het nog redelijk :engel:

..wilt niet zeggen dat ik stinkend jaloers ben op mensen met een powerbook ... ah 15" kwijl kwijl.. :{

Als voetnoot, zou ik in de toekomst voor een stevig gebouwde computer (met a kwaliteit componenten) gaan. Niet perse de snelste. En, geloof het of niet, een mac g5 is niet eens zo ontzettend veel duurder dan een fatsoendelijke, stille, pc!
 
Origineel geplaatst door division_by_0

Imho kan je voor jouw budget beter een amd systeem bouwen. Rauwe rekencapaciteit is beter en audio=rekenen. AMD biedt in die optiek meer waar voor je geld. Wat je op de processor en het mb bespaart kan je dan uitgeven aan schijven en geheugen.


/0

grappig dat je dan amd aanbeveelt als je beweert dat audio veel rekenen is ;) AMD zijn juist geen rekenmachines maar de zogenaamde weters... Een intel berekent alles, amd is grafisch dus die benaderd alles op een andere manier...

(als iedereen beweert dat dit van mij onzin is dan heb ik gelijk weer een reden me lesgeld terug te eisen ;))
 
Back
Top