[Tip] Live optreden zonder gehoorbeschadiging

Ik wil de monitor wel goed kunnen horen, anders heb je geen enkele referentie met het zaalgeluid. Je kan ze alleen beter niet te hard zetten of oordoppen gebruiken. Dan hoeft je hoofdtelefoonvolume ook niet zo hard :yamaha:
Van het zaalgeluid heb ik meestal niet zo'n last.
 
Ik heb zelf al enkele jaren de Elacin ER-25 en die zijn aardig :okdan:

Als ik naar parties/concerten ga heb ik ze in en natuurlijk als we met de band oefenen in de bunker.

Ik weet alleen niet of ze geschikt zijn voor DJ's ofzo

meer info op: http://www.elacin.nl/elacin_nl/index.html , Groeneveld Elcea B.V is de leverancier

Je kan ze laten aanmeten bij je lokale gehoorapparaten boer, kosten +/- 175 euro (1 digitaal gehoorappaat kost 1800 ;))
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Niet als je monitor een koptelefoon (zoals alle DJ's) of inear is.

Maar het gebruik van het woord monitor is misschien een beetje verwarrend. Bij bands gaat het er natuurlijk om dat iedereen zichzelf kan horen en niet dat de achtergrond zangeressen alvast het volgende nummer opzetten :dj: :D

Oh ja en het grote voordeel van inears voor bands is zeker de verminderde kans op rondzingen ?

Als dj gebruik ik de koptelefoon of inears helemaal niet als monitor? De monitor geeft exact hetzelfde signaal als de PA. Dit is ivm vertragingen etc, zodat je het geluid gewoon snel en strak hoort. De koptelefoon/inears gebruik ik vervolgens voor de pfl/cue van andere tracks, effecten, etc etc....

Ik gebruik trouwens Music Safe oordoppen van Alpine. Het verschil tussen koptelefoon en zaal/monitor wordt hier inderdaad niet groter van. Wat wel zo is, is dat AL het geluid gedempt wordt... dus je koptelefoon/zaal/monitor etc. Dus je hoeft je koptelefoon niet harder te zetten (wat sommige mensen nog steeds denken). Je kunt met deze oordoppen niet makkelijker draaien ofzo, maar tis wel fijner voor je oren :)
 
Origineel geplaatst door Phony
Als dj gebruik ik de koptelefoon of inears helemaal niet als monitor? De monitor geeft exact hetzelfde signaal als de PA. Dit is ivm vertragingen etc, zodat je het geluid gewoon snel en strak hoort. De koptelefoon/inears gebruik ik vervolgens voor de pfl/cue van andere tracks, effecten, etc etc....

Ik gebruik trouwens Music Safe oordoppen van Alpine. Het verschil tussen koptelefoon en zaal/monitor wordt hier inderdaad niet groter van. Wat wel zo is, is dat AL het geluid gedempt wordt... dus je koptelefoon/zaal/monitor etc. Dus je hoeft je koptelefoon niet harder te zetten (wat sommige mensen nog steeds denken). Je kunt met deze oordoppen niet makkelijker draaien ofzo, maar tis wel fijner voor je oren :)

zo bedoelde ik het uiteindelijk ook :okdan:
mensen wees zuinig op je oren, echt
 
Ik heb ze gisteren tijdens m'n liveset getest en het is echt fantastisch !
Vandaag nergens last van (geen oorsuizen/white noise e.d.)!

Meestal heb ik na een (vaak korte) nacht slapen geen last meer uberhaupt, ook al heeft er een hele avond zo'n monitording hard in mijn oren staan toeteren.... Tis alleen als ik ga slapen na het optreden dat ik ruizen en piepen hoor. Anderen hebben er dus de volgende dag nog last van??
 
Origineel geplaatst door JohnnyKwee
Tis alleen als ik ga slapen na het optreden dat ik ruizen en piepen hoor. Anderen hebben er dus de volgende dag nog last van??

Da's een 'alarmsignaal' dat je niet mag negeren!!!

Je moest eens weten hoeveel mensen ervan uitgaan dat, indien het geruis, gesuis of gepiep na enkele uren weer verdwijnt, er helemaal niets aan de hand is... think again... je bent dan al bezig om je gehoor permanente schade toe te brengen.

De eerste jaren merk je daar eigenlijk niets van maar op lange termijn merk je dat duidelijk wel.

Er bestaan slechts 2 manieren om je gehoor te beschermen:

- Niet te luid
- Gebruik oorbescherming

Enig idee hoeveel een gemiddelde dancing/optreden,.... boven de norm zit (in Vlaanderen is dit 90 dB)? Onderzoek in Vlaanderen toont aan dat meer dan 95 procent gewoon TE LUID is. 8D

Ik pik graag een concertje/optreden mee ... maar niet zonder 'oordopjes'. Het kost immers niets in vergelijking met de prijs van een goed gehoor.
 
Laatst gewijzigd:
Hoe weet je nou of je 'te ver gaat' ?

Een vuistregeltje:

Als je de muziek 'in je buik voelt' ben je al over jouw grens!!!Ja, ik weet het, dat lijkt weinig.

Let wel: kortstondige blootstelling aan een geluidsdruk, net boven jouw grens, hoeft niet onmiddellijk een gevaar te zijn. Wel een regelmatige blootstelling is, met zekerheid, een gevaar voor je lieve oortjes.

Ik spreek uit ervaring. Als ukkie van 8 jaar had ik last van een gehoorstoornis in beide oren. Via een kleine, chirurgische ingreep kon een misgroeiing, worden rechtgezet. Dit hield o.a. in dat ik tot 2 maal toe één jaar niet mocht zwemmen (niet zo leuk als jonge speelknaap). Ik ben nu een 20-tal jaren verder en geniet nog steeds van een 100% gehoor, echt. Maar dat is onder meer te wijten aan de bezorgdheid van m'n ouders. Geen walkman, hoofdtelefoon voor mij. Sindsdien heb ik steeds 'zorg gedragen' voor m'n oortjes en dat werpt z'n vruchten af. Ik hoor, volgens de statistieken, beter dan de gemiddelde leeftijdsgenoot.

Bescherm je oren, nu het nog kan. Vergeet maar dat je het 'ff kan laten repareren', het zijn geen tanden of zo.
 
Ik vind eigenlijk dat je de schuld neer kan leggen bij de kroegeigenaren, geluidsbillies, discotheekhouders etc. Vaak staat daar goedkope PA te schreeuwen, met nadruk op te veel hoge frequenties, waar het menselijk oor het gevoeligst, en dus ook het kwetsbaarste is. Mensen die in dit soort situaties de bediening van het geluid voor rekening nemen, zijn vaak zelf al knetterdoof en hebben niet meer in de gaten dat mensen er last van kunnen hebben.

Het trieste nu, is dat veel jongeren (hierdoor) denken dat hard geluid (lees: hoge geluidsdruk) nu eenmaal zo klinkt en niet door hebben dat ze hun secundaire zintuigen (jaja, de oren dus) hiermee slopen.

Wordt gewoon tijd dat er eens iemand in de politiek opstaat om hier verandering in aan te brengen en voorlichting te geven over hoe om te gaan met hoge geluidsdrukken.

Fijne thread vind ik, je kan het hier niet vaak genoeg over hebben.
 
hmm is Hard hoog schadelijker dan hard Laag ?
M.a.w. kan je de bas opvoeren zodat je meetrilt terwijl je het hoog niet zo hard zet ?
Heb je daardoor bij een goede geluidsinstallatie (lees goede bass respons) minder kans op gehoorbeschadiging ?
 
Je slaat de spijker op z'n kop!
 
Trouwens, test het volgende maar eens:


Op een gemiddelde receptie wordt er in het begin vrij stil met elkaar gepraat, een uurtje later is dat al helemaal anders. Je moet er maar eens op letten.
 
Dat is stap één in de goeie richting. Maar hier komt het volgende tegenstrijdige probleem bij kijken. In het oor zit een zenuw die een prikkel afgeeft wanneer men met veel geluidsdruk te maken krijgt. Is dit in combinatie met een positief gevoel, de muziek is mooi, de sfeer ok, bladibla, dan wordt deze prikkel als een genotsprikkel (nee, niet die) ervaren.
Conclusie: mensen houden van harde muziek (moet je herkennen), maar dit is eigenlijk schadelijk. De natuur is dus eigenlijk tegenstrijdig aan het handelen lijkt het.
Over die hoogweergave terugdraaien: dit gebeurt niet, omdat veel mensen dit juist onprettig vinden omdat ze a) al hoog missen in hun gehoor en b) het geluid als minder hard ervaren (en dus minder prikkels krijgen)
 
hmmm zou ik daarom zo graag van die snerpende 303 muziek luisteren?

-C-
 
grappig dat je dat zegt, maar dat zou idd kunnen verklaren waarom het 303 geluid en andere, scherpe (synthetische) klanken zoveel gewaardeerd worden.
 
Origineel geplaatst door Hover
Da's een 'alarmsignaal' dat je niet mag negeren!!!

Je moest eens weten hoeveel mensen ervan uitgaan dat, indien het geruis, gesuis of gepiep na enkele uren weer verdwijnt, er helemaal niets aan de hand is... think again... je bent dan al bezig om je gehoor permanente schade toe te brengen.

De eerste jaren merk je daar eigenlijk niets van maar op lange termijn merk je dat duidelijk wel.

Er bestaan slechts 2 manieren om je gehoor te beschermen:

- Niet te luid
- Gebruik oorbescherming

Enig idee hoeveel een gemiddelde dancing/optreden,.... boven de norm zit (in Vlaanderen is dit 90 dB)? Onderzoek in Vlaanderen toont aan dat meer dan 95 procent gewoon TE LUID is. 8D

Ik pik graag een concertje/optreden mee ... maar niet zonder 'oordopjes'. Het kost immers niets in vergelijking met de prijs van een goed gehoor.

Nou, dat had ik al vanaf de eerste keer dat ik de discotheek of cafe instapte of dat ik een optreden deed. En sindsdien heb ik mijn gehoor wel eens laten meten en nog steeds hoor ik goed volgens de metingen, zelfs 19 kHz kan ik nog horen...
Zal voor anderen best anders zijn, iedereen is uniek en zo...
 
cirkelzaag door metaal op 30cm afstand...
 
Back
Top