[Tip] Live optreden zonder gehoorbeschadiging

Backdrop

Synthesizer Patel
Lid sinds
29 augustus 2002
Berichten
1.080
Locatie
Utrecht
Ken je het probleem dat je tijdens live optredens en DJsets of een monitor naast je oor heb staan
blazen of je koptelefoon belachelijk hard moet zetten om boven het zaalgeluid uit te komen ?

Dan is hier de oplossing : In ear monitors.
Ze dempen het omgevings geluid met zo'n 20 db waardoor je tracks veel zachter kan voorluisteren.
Bovendien kan je er raar genoeg goed stemmen mee verstaan waardoor je ook bij oorverdovend
lawaai goed kan communiceren.
Ik heb ze gisteren tijdens m'n liveset getest en het is echt fantastisch !
Vandaag nergens last van (geen oorsuizen/white noise e.d.)!

Ik heb deze gebruikt:
Shure E2 voor 89 euro
 

Attachments

  • 159555.jpg
    159555.jpg
    4,7 KB · Bekeken: 129
hoe en waarop sluit je deze aan?
en waar te koop?
 
je hebt ze onder andere te koop bij Beter Horen winkels (zitten geloof ik in elke grote stad), heb ik ze zelf ook aan laten meten, kost idd zo rond de 100 euro, maar dan heb je ook garantie tegen onder andere kwijtraken
 
trouwens, dit zijn geen in-ear monitors, maar geluidsdempers, die uiteindelijk dezelfde soort gehoorbescherming geven :okdan:
 
Origineel geplaatst door t-con
hoe en waarop sluit je deze aan?
en waar te koop?

Ze hebben gewoon en minijack aansluiting dus je kan ze (met een verloopplug) zo op je
mengpaneel/walkman/draadloze ontvanger aansluiten.Hetzelfde idee als van die walkman doppies, maar deze zitten in je oor en niet tegen je oor en hebben geluidsisolatie zodat je de omgeving ~20db zachter hoort.

Ze zijn dus niet te koop bij de beter horen winkels die alleen in hoortoestellen en geluiddempers (zoals hierboven beschreven) doen.
Ik heb de mijne bij Thomann besteld maar
Shure is een erg gangbaar merk en elke dealer kan ze je wel leveren.

De geluidskwaliteit is minder dan van bijv een studiokoptelefoon maar wel beter dan van die walkman dingen. En de bas voel je wel gewoon natuurlijk.
 
Origineel geplaatst door Frer!k
trouwens, dit zijn geen in-ear monitors, maar geluidsdempers, die uiteindelijk dezelfde soort gehoorbescherming geven :okdan:

Ja voor een toeschouwer, maar als je als uitvoerende dingen moet voorbeluisteren heb je natuurlijk niet zoveel aan geluidsdempers. Een koptelefoon over je geluidsdempers heen zetten helpt natuurlijk niet
Als je dingen moet voorluisteren dan moet het verschil tussen het zaalgeluid en je eigen monitor zo groot mogelijk zijn. Dat kan op twee manieren:
A) je zet je monitor nog (veel) harder dan het zaalgeluid dat waarschijnlijk toch al maximaal staat --> gehoorschade
B) je dempt het zaalgeluid en neemt een speakertje in je oor dat je door de demping van het zaalgeluid veel zachter kan zetten.
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Een koptelefoon over je geluidsdempers heen zetten helpt natuurlijk niet


ehh en waarom dan wel niet? ik ben geluidsman en doe dit truukje wel, en werkt prima
 
Re: [Tip] Live optreden zonder gehoorbeschadiging

Origineel geplaatst door Backdrop
Ik heb ze gisteren tijdens m'n liveset getest en het is echt fantastisch !
Vandaag nergens last van (geen oorsuizen/white noise e.d.)!

Klinkt goed, alleen nog ff wat vraagjes:
Met wat voor stijl muziek heb je opgetreden en waar?

Op de één of andere manier lijkt 't me namelijk een beetje 'te weinig' als je bijv. de hardere stijlen house over een grote(re) P.A.-set knalt..
Ik gebruik zelf namelijk een koptelefoon waarbij ik thuis ECHT niet de mixer open gooi, maar tijdens (sommige) optredens komt 't toch nog niet echt goed door, hoe hard ik 'm ook zet.. :erm: En da's NIET leuk (ook niet achteraf!!)

Zou mooi zijn, maar heb m'n twijfels..
De pest is natuurlijk dat je die dingen niet ken testen, en op de gok kopen, vind ik ook weer een beetje..
 
tsja, het was een technoset en veel harder kon't niet lijkt me.
Specs van de PA weet ik niet maar in ieder geval deed het voordat ik ze indeed pijn aan m'n oren.
Schat zo'n 110 dB (vergelijkings materiaal: awakenings aan de bar 120dB ) :stupid
 
:{ Owkéé, wellicht interessant voor me, dus!
Het gaat idd om de 'melodie', e.d. die je even moet horen, de bassen komen over 't algemeen tochwel door via de P.A.

:erm: misschien dan toch maar eens op de gok kopen...
 
Origineel geplaatst door Frer!k
ehh en waarom dan wel niet? ik ben geluidsman en doe dit truukje wel, en werkt prima
Omdat je dan minder scheiding tussen zaalgeluid en monitor hebt dan zou kunnen. 't kan genoeg zijn natuurlijk maar ik moet me dan erg concentreren om het monitor signaal te kunnen onderscheiden.
(monitor kan dus een kompleet ander nummer dan in de zaal zijn)
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
:{ Owkéé, wellicht interessant voor me, dus!

:erm: misschien dan toch maar eens op de gok kopen...

Ik heb ze ook gewoon op de gok gekocht. Het deel dat in het oor komt is verwisselbaar en er zitten 2x3 oorstukjes bij dus je zou ze als ze niet bevallen ook nog kwijt kunnen.
 
..hmmm, volges mij heb ik 't een beetje verkeerd begrepen/uitgelegd, nu ik dit alles ff terug lees..

Ik zou ze voornamelijk willen gebruiken om (even héél simpel voorgesteld) als de ene track bezig is over de P.A., de volgende even te 'checken'/beluisteren via de hoofdtelefoon voordat ie via de P.A. gaat..

Zou ie dáár goed genoeg voor zijn?

Sjnap?
 
Origineel geplaatst door Zoidsity
..hmmm, volges mij heb ik 't een beetje verkeerd begrepen/uitgelegd, nu ik dit alles ff terug lees..

Ik zou ze voornamelijk willen gebruiken om (even héél simpel voorgesteld) als de ene track bezig is over de P.A., de volgende even te 'checken'/beluisteren via de hoofdtelefoon voordat ie via de P.A. gaat..

Zou ie dáár goed genoeg voor zijn?

Sjnap?

Daar gebruikte ik 'm voor, kompleet andere dingen voorluisteren dus.
 
:dubbel: Jéééééé..!!

Tnx voor de tip! :biertje:
 
Origineel geplaatst door Backdrop
Omdat je dan minder scheiding tussen zaalgeluid en monitor hebt dan zou kunnen. 't kan genoeg zijn natuurlijk maar ik moet me dan erg concentreren om het monitor signaal te kunnen onderscheiden.
(monitor kan dus een kompleet ander nummer dan in de zaal zijn)

Als ik het goed begrijp, jij zet tijdens het draaien je pfl/cue op je monitors? Dat hoor je toch in de zaal?
 
Kwam net even in me op, als je nog minder van de PA wil horen, kan je mischien dit soort gehoorbeschermers op je oren zetten, over die in-ears heen?

peltor.png
 
Origineel geplaatst door Ytse
Als ik het goed begrijp, jij zet tijdens het draaien je pfl/cue op je monitors? Dat hoor je toch in de zaal?
Niet als je monitor een koptelefoon (zoals alle DJ's) of inear is.

Maar het gebruik van het woord monitor is misschien een beetje verwarrend. Bij bands gaat het er natuurlijk om dat iedereen zichzelf kan horen en niet dat de achtergrond zangeressen alvast het volgende nummer opzetten :dj: :D

Oh ja en het grote voordeel van inears voor bands is zeker de verminderde kans op rondzingen ?
 
Ik vindt zulke dingen maar eng. Ik wil graag controle hebben overwat m'n oor ineens kan inschieten. Stel je voor, een microfoon piep, of iemand die de verkeerde schuif opengooit. Dan blaas je zo je oor op. Zoiets was toch ook een keer gebeurd bij Eric Clapton of een ander ehele bekende gast.

Nee, ik heb nu super doppen die 25 DB die 25 decibel dempen en nog steeds elke detail laten horen.
Als er een monitor naast m'n kop staat, draai ik em de ander kant op, of trek ik de stekker eruit of laat ik em zachter zetten of zorg gewoon dat ik niet er vlak naast ga opbouwen.
 
Back
Top