Oordoppen en monitoring ---> in ear monitors ?

Backdrop

Synthesizer Patel
Lid sinds
29 augustus 2002
Berichten
1.080
Locatie
Utrecht
Een beetje in navolging op de oordoppen discussie, hebben mensen hier wel eens gedacht aan
in ear monitor systemen ?

Als bezoeker is het prima om al het geluid 20db te dempen maar als uitvoerende
wil je jezelf ook (voor) kunnen horen en het lijkt me dan van belang dat het verschil in geluidsniveau
tussen de zaal en je monitors zo groot mogelijk is. Als je met oordoppen in, een koptelefoon opzet
demp je alles dus met 20 db en schiet je er niet veel mee op. De in-ears pluggen in je gehoorkanaal en
dempen zodoende het zaalgeluid waardoor je je eigen monitor zachter kan zetten.

't is natuurlijk allemaal bekend voor zangers e.d. maar zou het ook wat zijn voor DJs en sequencers ?
Zijn er bekende nadelen aan ?
 
Re: Oordoppen en monitoring ---> in ear monitors ?

Origineel geplaatst door Backdrop
Zijn er bekende nadelen aan ?

Bij onze zoektocht naar een oplossing m.b.t. monitoring hebben wij het met de band ook over in ear-systemen gehad. Even ervan uitgaande dat dergelijke systemen goed werken (goede "afscherming" tegen omgevingsgeluiden e.d.) zijn er best veel voordelen: niet meer sjouwen met monitors, makkelijker om voor ieder persoon apart volumenivo's in te stellen, enz.

Er was maar 1 nadeel (voor mij persoonlijk) wat alle voordelen teniet deed: een gebrek aan bewegingsvrijheid. Goed, je hebt draadloze systemen (errug duur), maar dan nog loop je met een ontvanger aan je broekriem en een kabeltje naar je oor. Dit was voor mij een dusdanig schrikbeeld dat ik voor een monitor gekozen heb, ondanks het risico op evt gehoorschade door te hoge volumes.
 
Ok, ik ga toch niet met m'n mengpaneel en MPC rondrennen. :D

Maarre 'k heb eens rondgekeken en ik zie dat je voor zo'n 90E de oortjes van die
dure draadloze systemen hebt en dat maakt het wel interessant.
 
Voor DJ's en sequencers :D

Het geluid van de zaal is al hard genoeg om gehoor problemen te krijgen lijkt mij.
En het geluid van de monitors moet daar nog overheen komen. Of in het geval van een DJ,
dan moet het geluid van de koptelefoon nog steeds hoorbaar zijn. Dat zijn niet echt gezonde
volumes. Ik zou voor DJ's, etc goeie doppen aanraden. Ik heb geen verstand van die in ear monitor systemen???
Werkt dat niet hetzelfde als een koptelefoon??? Even hard en schadelijk toch.

Of zijn dat een soort oordoppen die zaalgeluid dempen en wat geluid van het systeem zelf doorlaten?
 
Origineel geplaatst door sander
Ik heb geen verstand van die in ear monitor systemen???
Werkt dat niet hetzelfde als een koptelefoon??? Even hard en schadelijk toch.

Of zijn dat een soort oordoppen die zaalgeluid dempen en wat geluid van het systeem zelf doorlaten?

Volgens mij zijn het dus oordoppen met een speakertje erin. Dus ze dempen al het externe geluid zoals gewone oordoppen waardoor je het geluid van de oordoppen zelf minder hard hoeft te zetten.
 
In Ear is wel rulext ja bij ons komen er ook steeds meer bandjes met zo`n sysyteem.

Grote voordelen vind ik toch wel dat je niet meer met van die (te) zware monitoors over het podium hoeft te sjouwen.
Je hebt minder snel of eigelijk helemaal geen rondzingers meer want het geluid zal niet zo snel via je oordopie je mic in gaan.
Soms heb je ook gewoon bandjes die stellen dan ook alles zelf in hoef je bijna niks meer te doen als technisie (das wel nadelig eigenlijk:( )
Nog een nadeel is dat hoe meer zenders des te sneller het zal storen.

Denk dat het over 10 jaar standaard is.
 
Origineel geplaatst door Backdrop
aha alleen maar positive geluiden dus. Ik ga de Shure E2 eens proberen...

We werken met een aantal bands al geruime tijd met in-earrs (sennheiser - shure combinatie)
waarvan een top40 band geheel compleet alleen met in-earrs.
Er ligt dus geen enkele floor meer op het podium en dat geeft fantastische resultaten in de zaal of ruimte waar je speelt.

Je hebt geen overspraak meer door al die brullende floors, de zaalmix is veel strakker en precieser, de muzikanten bepalen zelf hoeveel ze hun oren belasten(!) en hebben een veel
betere controle over hun instrument of stem (ze horen alles gewoon veel directer)
grote nadeel: je contact onderling en met je publiek is slechter, want je hoort elkaar bijna niet.
De drummer van deze band gebruikt een shaker op z'n drumkruk in combinatie met z'n oortjes
om het laag wat beter te "voelen" en dat bevalt em prima.
We werken ook met een band die gedeeltelijk is overgegaan op oortjes (leadvocals eerst) maar daar is de winst toch minder groot, want er blijven floors liggen.
Je gehoorbescherming met goede (!) oortjes is optimaal, je moet echter wel oppassen
dat je het totaal volume niet teveel opschroeft, anders heb je dicht op je oren dezelfde druk
als dat je met floors werkt.
De zaalmix doe ik zelf regelmatig geheel met sennheiser oortjes, en af en toe doe ik ze effe uit om de balans in de zaal te horen.
Wat je altijd moet doen op concerten: voor en na je optreden je gehoor beschermen, dit
houd je fris voor je eigen sets, en behoedt je voor een beschadiging die je oploopt in de zaal.
Jezelf aanleren om zo zacht mogelijk te werken on-stage is wel moeilijk (je mist de "kick") maar
wel lonend als je regelmatig optreed, en gun je oren na een optreden ook es wat rust !

De Shure E2 (96,00) is een mooie start, persoonlijk vindt ik de E5 b.v. van 575,00 in prijsnivo compleet van de pot gerukt :confused:

greetings,
Peet
 
Hey Peter (of iemand anders),

kan je me ook wat uitleg geven over de andere dingen die je nodig hebt om een in-ear systeem compleet te maken. (Die Shure oortje lijken inderdaad goed om mee te beginnen.) Eventueel wat nuttige links of merken en winkel enzo?...dank
 
oeps, vergeten: ik zou liefst een draadloos systeem gebruiken. 't is voor m'n zangeres. Ze moet vrij kunnen bewegen.
 
Origineel geplaatst door Wasaïa
Hey Peter (of iemand anders),

kan je me ook wat uitleg geven over de andere dingen die je nodig hebt om een in-ear systeem compleet te maken. (Die Shure oortje lijken inderdaad goed om mee te beginnen.) Eventueel wat nuttige links of merken en winkel enzo?...dank


Ik weet natuurlijk niet wat je precies on-stage gebruikt tijdens een optreden, maar je zult
zelf wel een mix willen maken van alle audiokanalen die je produceert op het podium inclusief de zang van de zangeres natuurlijk.
Yep, daar heb je een mixer voor nodig, maar die heb je al staan ?
Je hebt als het goed is op elk mixer inputkanaal een aantal auxen zitten die je gebruikt om
een aparte monitormix te maken (liefst 2 auxen = stereo mix op je oortjes of gescheiden signalen)
wij gebruiken b.v. een A&H wizzard 16-2, want die heeft een ingebouwde galm en 6 auxen beschikbaar, en de meeste vocals willen een beetje galm op de oortjes hebben, dit in tegenstelling tot floors, daarop is galm een doodzonde.... :halleluja
Daarachter hang je een of meerdere zenderunits b.v. een sennheiser EW300 systeem of Shure 400 of trantec en
je ontvangt het met je beltpack reciever en oortjes.

linken naar webshop geef ik liever nie hier, is sluikreclame 8) en daarvoor ben ik niet op
dit forum, je kunt me altijd mailen of shopadres uit profiel halen.

greetings.
Peet
 
Re: Oordoppen en monitoring ---> in ear monitors ?

Origineel geplaatst door Backdrop
Een beetje in navolging op de oordoppen discussie, hebben mensen hier wel eens gedacht aanin ear monitor systemen ?

Jazeker.. ik gebruik er een van Sennheiser als ik aan het klooien ben op m'n laptop in de trein. Extra voordeel is dat ik geen last meer heb van al die lui die hard in hun mobieltje zitten te roepen :D
 
Origineel geplaatst door falafelbiels
Galm op de monitor? Wat? Om de voor de zanger zelf te camoufleren dat ie vals zingt? goed idee man...

Nope: niet op de monitors = floors....:stupid alleen op in-earrs verlang je vaak naar een dunne galm op je stem.
Heb je zelf al es een setje of 2 gezongen met oortjes zonder bitje galm ?:D:D

greetings,
Peet
 
Origineel geplaatst door Peter
Nope: niet op de monitors = floors....:stupid alleen op in-earrs verlang je vaak naar een dunne galm op je stem.
Heb je zelf al es een setje of 2 gezongen met oortjes zonder bitje galm ?:D:D
Ook wel logisch: zelfs op je (spreekwoordelijke) zolderkamertje heb je nog een beetje galm, dus je bent dat echt wel gewend.
 
Back
Top