welke monitoren?

Als eerste: ik ben geen monitorspecialist, maar:

-monitors moeten niet 'mooi' klinken
-monitors moeten niet briljant in hoog of laag zijn
-monitors moeten zo neutraal klinken, dat je mix op bijna ieder soort weergavemedium goed (genoeg) klinkt, dus zowel in de auto, draagbare radio/CD alsook op je high-end audio set

Naar mijn mening schiet je dan niet veel op met speakers die het laag super weergeven, of ribbon tweeters hebben. Als ze een neutraal weergavebeeld hebben wel, want daar gaat het om. Je moet er een goede mix op kunnen maken.
Ik kan me voorstellen, dat als je bv ribbon tweeters hebt, zoals op de ADAM A7, en je focussed je daar teveel op bij het mixen, dat het dan achteraf op de meeste installaties tegenvalt (want die hebben geen ribbon tweeters). Voor zover ik weet moet je dus nooit monitors kopen omdat ze 'het mooiste' klinken. Dat moet je juist niet willen. Vroeger was de NS10m de standaard. Ze schenen kurkdroog te klinken, ze klonken eigenlijk gewoon voor geen meter. Maar als je mix daarop OK was, was 'ie ook OK. Als je dat ook kunt met jouw monitors, is het goed. Of ze mooi klinken, doet niet ter zake!

En dat zijn my 2 cents
 
Dat is idd. kort samengevat wel een soort van 'éssentie' van het principe monitor ja. Het meeste klopt wel, dacht ik zo.

Maar met de wat hogere monitoren in de Dynaudio reeks schijn je na het behoorlijke neutrale ook nog de mooie klank/luistermanier als 2de vlieg in een klap te slaan.

Ik heb een set mackies Hr824, klinken behoorlijk, maar zijn 'zeker niet' als beste wat betreft neutrale weergave.
 
2 type klein formaat moinitoren

2 type klein formaat moinitoren

Morgen,
Ik ben op zoek naar 2 verschillende type kleine monitoren sets

1.Een beetje in het kader van
Yamaha NS10's. Maar ook lekker klein en compact is hier wat in?
De kleinste Dynaudio's,M-audio, Yamaha zelf in een ander NS versie? Dus echt een budget speaker met ongeveer zelfde doel als NS10's.

2. Weer een klein compact systeem, maar nu met erg goede kwaliteit.

Voor beidde opties geld een formaat nog grootte van de Yamaha NS10 zelf of nog kleiner.

Wie kent of weet wat?
 
Het zou in beidde gevallen niet erg zijn als het een beetje een computerbox modelformaat is.

Heeft Yamaha niet nog meer varianten/types/alternatieve op de NS10 lijn?
 
HS50 klinkt bij lange na niet zoals de NS10,
ik heb HS80 en NS10M
Wat je wel kunt doen is aan de schakelaar achter de HS50s zitten. Het hoog kan je heel scherp krijgen, het mid ook, maar de bass is nogsteeds niet zoals bij NS. Daar je veel meer detail en strakheid hebt met HS-serie

Heeft Yamaha niet nog meer varianten/types/alternatieve op de NS10 lijn?

Nee. De HS50 zijn iets groter dan de RP5 van KRK, volgens mij even groot als de RP6 (ongeveer dan). De enige Pc-formaat modellen die Yamaha heeft zijn de MSP serie. Die zijn klein, en "kicken" (niet neutraal dus). En veels te duur dus geen optie.

Auratones? Weet niet hoe duur die zijn. En ken de klank ook niet.
 
Als eerste: ik ben geen monitorspecialist, maar:

-monitors moeten niet 'mooi' klinken
-monitors moeten niet briljant in hoog of laag zijn
-monitors moeten zo neutraal klinken, dat je mix op bijna ieder soort weergavemedium goed (genoeg) klinkt, dus zowel in de auto, draagbare radio/CD alsook op je high-end audio set

Naar mijn mening schiet je dan niet veel op met speakers die het laag super weergeven, of ribbon tweeters hebben. Als ze een neutraal weergavebeeld hebben wel, want daar gaat het om. Je moet er een goede mix op kunnen maken.
Ik kan me voorstellen, dat als je bv ribbon tweeters hebt, zoals op de ADAM A7, en je focussed je daar teveel op bij het mixen, dat het dan achteraf op de meeste installaties tegenvalt (want die hebben geen ribbon tweeters). Voor zover ik weet moet je dus nooit monitors kopen omdat ze 'het mooiste' klinken. Dat moet je juist niet willen. Vroeger was de NS10m de standaard. Ze schenen kurkdroog te klinken, ze klonken eigenlijk gewoon voor geen meter. Maar als je mix daarop OK was, was 'ie ook OK. Als je dat ook kunt met jouw monitors, is het goed. Of ze mooi klinken, doet niet ter zake!

En dat zijn my 2 cents

De Adam A7 schijnt ook juist goed te zijn met de vertaling naar andere systemen volgens verschillende reviews en velen op Gearslutz en aanverwanten. Ze laten je mix ook niet makkelijk goed klinken dus wat dat betreft lijken t ook wel eerlijke speakers. Een enkeling heb ik idd wel horen noemen dat hij bij zijn producties iets teveel op het hoog focuste en dat dat niet echt goed overkwam op andere systemen, maar zelf vind ik t juist wel fijn als ik ook met frequenties kan expirimenteren die minder vanzelfspreken zijn (kzit op de kunstacademie ;)). Als ik dat wil overbrengen tijdens een performance zorg ik er wel voor dat er daar ook wel goeie speakers voor staan :P. Wat de bas betreft lees ik verschillende ervaringen over dit setje op t gebied van vertaling, dus dat ik moet ik nog even zien maar als dat tekort schiet is dat zo opgelost met een sub (of goede hoofdtelefoon?) dus daar maak ik me verder geen zorgen om.

Van de Dynaudio (bm5a) heb ik weinig gevonden over de vertaalcapaciteiten, en wat ik er over tegen kwam was niet echt positief, dus dat is ook weer -1 voor dyn hier.

Maargoed, genoeg tweedehands gelul, als ik eenmaal monitors heb gekocht zal ik mijn ervaringen wel delen. :)
 
Ik ben ook nog opzoek naar nieuwe monitor speakers.


vandaag bood mijn leraar een setje Klein+Hummel o96 setje aan.

kent iemand deze?


alvast bedankt,
 
VEEL voor WEINIG?

buy behringer :biertje:

en nu hoop ik dat de behringer-kakkers me niet doodslaan.. maar ik hoor van veel mensen dat die Behringer monitors absoluut RULEN qua klank .. alé ja, vooral voor de prijs..


IVM die compressoor: steek die op een INSERT op je mixer.. Hiervoor zul je waarschijnlijk een Y kabel nodig hebben (1 stero jack naar 2 mono).
Mijn compressor staat op een subgroep zodat ik kan definieren wat wel en wat niet samengeperst wordt.

Ik heb de behringer truths en heb in hele lange tijd al niemand meer horen klagen over mijn afmix!

Prima dingen, behalve dat heb verder niks van behringer en nooit problemen mee gehad met de monitors! :okdan:
 
Toen ik in Feedback de krk rp6 met de rp8 (g2) vergeleek vond ik iets vreemds.

Ik luisterde eerst naar de Rp6. Toen het overging van de Rp6 naar de Rp8, vond ik de Rp6 beter klinken.

Echter toen hij weer overging naar de Rp6 vond ik de Rp8 beter klinken.

Heb toen nog een tijdje geluisterd en voor mij was uiteindelijk toch de Rp8 beter. Gaf een helderder beeld naar mijn mening.

Alleen vreemd dat het in het begin niet was :confused:

Nu ben ik ook geen specialist op dit gebied, dus dat zal het wel zijn :D
 
Toen ik in Feedback de krk rp6 met de rp8 (g2) vergeleek vond ik iets vreemds.

Ik luisterde eerst naar de Rp6. Toen het overging van de Rp6 naar de Rp8, vond ik de Rp6 beter klinken.

Echter toen hij weer overging naar de Rp6 vond ik de Rp8 beter klinken.

Heb toen nog een tijdje geluisterd en voor mij was uiteindelijk toch de Rp8 beter. Gaf een helderder beeld naar mijn mening.

Alleen vreemd dat het in het begin niet was :confused:

Nu ben ik ook geen specialist op dit gebied, dus dat zal het wel zijn :D

Ik heb de RP6 en RP8 beide thuis gehad en ik vond de RP6 toch echt beter klinken dan de RP8, maar dat heeft ook weer te maken met de ruimte waarin je werkt. De RP8 gaf wat mij betreft een iets minder duidelijk midden gebied weer.. net even iets minder detail in vocalen en gitaar bijvoorbeeld. Toen ik de KRK V6 (Serie1) ging proberen was ik in één keer verkocht.. deze overtrof beide RP'tjes met gemak! (super strak geluid, extreem veel detail...)

Wat mij betreft is de RP5 de beste in de RP serie.. mist wel wat punch/power maar heeft wel een lekker gedetaileerd geluid. :-)
 
Geinig dat zoveel mensen eigenlijk allemaal andere meningen hebben. Leuk voor de mensen die twijfelen ;)

Maar je moet gewoon zelf luisteren en kopen wat jou het meeste aanstaat.

Voor mij achteraf duidelijk de rp8.

Thuis vind ik ze ook heeeerlijk klinken. Maargoed nu had ik van te voren ook niet veel van speakers.
 
Ik zoek een paar monitors die ik ook als Hi-Fi speakers wil gaan gebruiken. Ik zit te twijfelen tussen de volgende speakers en wil graag jullie mening weten.

Yamaha NS10M ft. Bryston 3 B
Dynaudio BM5A (evt. BM6A als die 2de wordt aangeboden)
 
Ik zoek een paar monitors die ik ook als Hi-Fi speakers wil gaan gebruiken. Ik zit te twijfelen tussen de volgende speakers en wil graag jullie mening weten.

Yamaha NS10M ft. Bryston 3 B
Dynaudio BM5A (evt. BM6A als die 2de wordt aangeboden)

Een nearfield als hifi gebruiken gaat erg tegenvallen kan ik je beloven. Zijn twee totaal verschillende ontwerp doelstellingen.
 
Ja ik weet dat ze er niet voor bedoeld zijn. Maar die bose die ik nu gebruik zijn wel zo fucking slecht..
 
ik zie net dat er in de marktplaats hier een paar yamaha's staan voor 225 euro, mischien is dat wat?
 
de yamaha's worden zat aangeboden
 
Ik zoek een monitor om aan te sluiten aan mijn Microkorg, maar ik wil ze binnenkort ook gebruiken om elektrische gitaar te spelen. Gaat dat of moet ik echt iets apart kopen voor beide? En welke zou ik dan nemen? (enkel één monitor, budget €250).
 
Ik weet intussen dat een actieve monitor perfect samengaat met een gitaarmodeler. Maar nu wil ik graag weten welke ik best kan overwegen. Vooral mijn synths moeten er goed op klinken. Mijn budget heb ik verlaagd naar maximum €200, kwestie van nog wat geld over te houden. Maar ik heb tenslotte één monitor nodig (mono dus).

Volgende heb ik op het oog:

- Yamaha HS50M
- KRK RP6 G2
- Mackie MR5
- Fostex PM1 MKII

Ik hoor over alles wel klachten, maar dat zal wel muggenzifterij zijn zeker? Ik ben nog een beginner, dus veel last zal ik daar niet hebben.

Wat ik zoek is niet te veel of te weinig bas, maar ook geen te scherp geluid.
 
Back
Top