welke monitoren?

Ik heb nu ESI nEar 05's, 40 watt elk. Prima boxjes met een fijn geluid, niet te gekleurd maar misschien een beetje te weinig vermogen. De (repetitie-)ruimte waarin ik zit is een redelijk grote, met goede geluidsisolatie, een dode muur en een fijne akoestiek, voor het produceer- en voor het speelwerk. Aangezien ik nu flinke stappen aan het ondernemen ben tot het oprichten van een opname home-studio voor bands en 'live' muziek wil ik naast de ESI's nog een 2e set monitoren. Deze 2e set moet dan mijn hoofdset worden met wat meer vermogen, een eerlijk geluid en een groot frequentiebereik voor goede weergave van bassdrums en basgitaren. Ik ben bereid er voor te sparen, maar ik denk dat ik het niet veel boven de 1000 euro voor een active set wil hebben, ietsjes meer mag maar dan met een reden (niet om een 'merk' maar om bepaalde eigenschappen die voor mij handig zijn). Minder dan 1000 euro mag natuurlijk ook ( :L ), het gaat vooral om iets meer vermogen en misschien een meer uitgesproken laag (niet zozeer HARDER, danwel helderder en wat voller). Als jullie voor mij de prima set weten en die is maar 600 euro, bij wijze van, dan roept u maar. Iemand aanbevelingen? Als ik wat types op zak heb kan ik gaan luisteren in winkels!
 
Ik ben momenteel bezig met het maken van monitor poten waar een active subwoover in zit . Deze ( Poot ) heeft een 25 cm lange slag woofer in een transmissie lijn behuizing . Deze subs halen zonder problemen de 20 hz op 0 db . Je kunt ze inzetten tot een hz of 50 a 80 . Het plaatsen op poten is beter en als je de nears het sub laag niet laat doen klingt dit ook beter en het kan een stuk harder zonder te vervormen . Op deze manier krijg je op een simpele manier een 3 weg systeem voor mid / main doeleinden .
 
Mischa, vormt een lange slag woofer geen probleem met een transmissielijn ivm met demping? Een transmissielijn-prinicipe geeft de conus van de luidspreker veel minder mechanische demping dan een gesloten- of basreflex behuizing.
Wordt het laag hierdoor niet erg ongedefinieerd en blubberig?
 
1/4 golflengte designs hebben nadelen boven de 50 a 80 hz . Niet veel bass units zijn geschikt om in een tl te gebruiken . De punch / bafff van een kick klingt idd een stuk beter in een gesloten of een bassreflec behuizing . Het voordeel van een tl behuizing is echter dat het stukken lager gaat dan een bassreflec en veel minder problemen geeft in de gemiddelde ruimte . De traagheid die veel mensen horen is niks meer dan het waarnemen van hele lage tonen die het geheel wat flubberig laat klinken . Dat hoor je niet op normale speakers en vind ik het een plus . Je zult meer low cuts gebruiken . Je kunt ook met bassreflec systemen heel erg laag komen maar de enorme druk die in de behuizing onstaat is moeilijk te controleren en geeft altijd negatieve invloeden op de conus . De meeste nearfields zijn gewoon goed in het mid en laag . Het mid zal nog stukken beter worden als de speaker het laag niet meer hoef te doen omdat de conus lekker in rust stand blijft staan en altijd maximaal gebruik kan maken van zn magneet .Als een sub op 50 hz zit te trillen en dan ook nog midden tonen moet doen gaat ze bijna allemaal de mist in . Dit kun je herkennen aan klank verschillen tussen normaal en hard afspelen . Met hard afspelen klingt het mooier omdat er een soort saturatie / compressie onstaat . Het lijkt mij op alle vlakken beter . Je positie van je nears word verbeterd . je maakt in 1 slag een 3 weg mid/main systeem , ook de laagste freqenties zijn goed te horen en phase verschillen in het laag worden ook duidelijk wat met 1 sub niet zo is
 
Ok, duidelijke zaak. :)
Lijkt me wel dat je zowel de subs als de nearlfields behoorlijk steil (actief) moet filteren in dit geval. Zoniet, dan zul je veel overlap krijgen tussen deze twee componenten én de sub zal doordat hij ietwat midlaag geeft, 'trager' klinken. Toch?
 
de inbouw versterker die ik nu gebruik kan de phase omdraaien en je kunt de x-over instellen van 50 tot 200 hz . Dit met een 24 db filtering . In de meeste gevallen is dit voldoende om de overgang goed te krijgen . De tl heeft een 25 cm woover stel dat de nearfield woofer ook 25 cm is . In dit geval zal de overgang stukken moeilijker in te stelen zijn Het is gunstig als de woofer van de nearfield een stuk kleiner is. 8 a 6 inch is ideaal en gelukkig hebben de meeste nears dit formaat . Het formaat van de tl is 29 cm breed 98 cm hoog ( zonder spickes ) en 40 cm diep . De tl poort zit onder in de voet en de sub helemaal bovenin . Een systeem uit 1 stuk is natuurlijk mooier maar ook veel duurder
 
Hier een compact systeem die ik zelf gebrui ( 52 breed 48 hoog en 25 cm diep ) Dit is een gesloten systeem waavan de onderste sub een passive radiator is, deze passive doet alle freq onder de 35 hz . Het heeft erg veel tijd gekost om een behuizing te maken die stug genoeg is om de enorme druk die in de behuizing onstaat goed te dempen . DIt is helaas een kostbare zaak
 

Attachments

  • xls 1.jpg
    xls 1.jpg
    14 KB · Bekeken: 87
Ok, ik weet dat mijn opmerking vrij weinig te maken heeft met de daadwerkelijke kwaliteit van monitors, maar 1 ding waar ik me persoonlijk wel aan stoor is de design van de huidige assortiment monitors.
Afgeronde randen, grijs met gele randen, gigantisch merk embleem, een overdreven 'plastic' look, veel monitors lijken meer op my first sony speelgoed dan monitors... gatver
WTF is gebeurd met de monoblock retro look ? gewoon vierkantig en zwart is wat ik wil !
wie ontwerpt die dingen ?
Nogmaals, ik weet dat het daar om niet gaat, maar ik kan van mijzelf wel zeggen dat ik dan onwijs afgeleid en zelfs flauw genoeg aan zou irriteren met zoeen schijn-speeldoos dat een monitor moet voorstellen, naast je setje.

Just my 5 cents...
 
Op dit moment zijn ronde hoekjes hip ja . Erg nuttig is het niet de hype is in de hifi slanke zuilen en met nearfields bolle formen . Bol heeft pas echt zin als de klank kast van binnen bol is . Ronde hoekjes is ook beter maar dit is nauwelijks te meten . Het beste voor je geluid is zo breed mogelijke frond , dus ingewouwd vlak met de muur. Op deze manier kan er geen geluid om de speaker heen komen en heb je direct geluid . Hetzelfde geld voor spickes rubber voetjes etc . Het helpt slechts tegen contact geluid maar als 1 maal de lucht gaat trillen trilt je desk etc net zo goed mee . Plastic word gebruikt omdat je dat lekker goedkoop kan laten gieten maar niks kan tegen behuizingen op die uit 2 soorten hout zijn opgebouwd met elk hun eigen resonaties die mekaar opheffen .

De grootste klankverschillen onstaan door behuizing demping en plaatsing . Welke tweater woofer er gebruikt word is minder belangrijk op normale volumes . De nears zijn bijna altijd ontworpen om een real live beeld te geven en niet om fullrange alles te horen .
 
Ik ben gisteren wat monitoren wezen luisteren, ik was toevallig in de winkel (waar ik iets te vaak al dan niet toevallig kom) voor wat dingetjes en ik dacht, waarom ook niet. Ik had geen eigen cd'tje bij maar ik heb wel wat nummers gehoord die ik goed ken. Zoals ik hier op de vorige pagina ook heb gezegd zoek ik een set nearfields met een hoger vermogen dan mijn ESI's. "Ah," zei de beste man aldaar en hij zette een cd'tje op over de KRK RP8's. Aangezien ik niet echt muziek bij me had uit het genre wat ik wil gaan mixen (rustige poprock tot wat zwaardere rock, maar daarnaast ook elektronisch georienteerde toetsenmuziek met een lichte beat, een vrij groot contrast misschien) kon ik niet echt bepalen of hij de voor mij belangrijke dingen goed weergaf. Het laag was fijn en het hoog kwam ook goed door, maar over het midden heb ik nog niet echt iets kunnen zeggen.
Zouden de KRK's goed zijn voor de muziek die ik op wil gaan nemen en wat zouden eventueel alternatieven zijn (ik vond ze wel fijn klinken moet ik zeggen, niet te gekleurd) ?
 
zo.

zo.

Zo. Tijd om hier eens een berichtje te typen.

Ben al een tijdje bezig met Fruityloops, maakt (experimentele) hiphop, en niet-nader-te-definieren muziekstijlen.

Heb tot nu toe altijd geproduceerd opeen 2.1 systeempje die bij de computer zat, sinds ik een laptop heb, alleen met een koptelefoon (Philips, 30 Euro).

Nu wil ik dus overgaan op het kopen van betere speakers. (edit: Het gaat dus alleen om actieve speakers)

Waarschijnlijk hebben jullie dit soort berichten al vele malen gelezen, en zitten de meeste nu ook al te zuchten, of hebben al op "Back" geklikt.

Toch wil ik een gokje wagen met deze vragen. Ik heb totaal geen verstand van monitors, volgens mij heb ik er nog nooit eentje gehoord. In ieder geval niet bewust naar geluisterd.
Ik hoor van bijna iedereen dat je er in ieder geval niet op moet bezuinigen, want daar krijg je later spijt van.

Ik dus een paar sites bekeken, en wat boekjes hier thuis. Is mijn oog gevallen op Skytronic actieve monitorset van 149 per set. Maar mijn eerste gedachte was "dat is wel erg goedkoop voor een set, en Skytronic is nou niet bepaald super". Maar misschien is dit wel iets als beginner-systeem?

Verder heb ik Feedback.nl het assortiment bekeken, leuke monitors, allemaal erg duur.

Het beste advies wat mensen kunnen geven is waarschijnlijk "ga ze allemaal beluisteren, met een CD die je goed geproduceerd vind". Tjah.. ten eerste heb ik hier in NoordBrabant niet echt een goede gear-winkel waar ik kan luisteren, ten tweede kan ik zo 1,2,3, geen nummer opnoemen wat ik 'goed geproduceerd' vind, laat staan dat ik het kwaliteitsverschil tussen de monitoren aan de hand van zulke CD kan herkennen.

Vind het echt moeilijk een goede keuze te maken, vooral omdat het prijsverschil onderling erg groot is, en ik niet meteen 3000 euro wil uitgeven met de gedachte "als het maar duur genoeg is, heb ik in ieder geval goed spul".

Degene die nu nog steeds aan het lezen zijn, alvast bedankt ( :) )... wat kunnen jullie me nu aanraden? Gewoon die goedkope set halen en kijken of het wat is? Andere set uitzoeken van hogere kwaliteit..? Of toch die CD gaan zoeken en langs de moeilijk te bespeuren winkels gaan?

Mijn budget kan ik niet veel over zeggen, ik wil denk ik zo'n 100 / 200 euro uitgeven per speaker. Ook omdat ik vooral laaggeprijsde setjes heb bekeken, is dit misschien wat laag (?) maar ik hoef ook niet meteen top-of-the-bill apparatuur.

Wie o wie verlicht mij.
 
Tja,
Ik denk dat je goed af bent met goedkope monitoren, maar ik denk dat je toch naar een recording speciaalzaak moet gaan. Die zijn er ook in Braboland hoor. Wat dacht je van infinity four in Eindhoven. De reden is heel simpel: je hoeft geen specialist te zijn om kwaliteitsverschil te horen. Als je echt heel erg doof bent, of gewoon geen muzikale oren hebt, dat ben je prima af met het goedkoopste setje, kun je echter wel een beetje kritisch luisteren naar een cd'tje van jouw gading, dan helpt dat je in ieder geval om kwaliteit te herkennen. Een tip: goede monitoren laten veel detail horen en geven een rustig klankbeeld (om langer achterelkaar naar te kunnen luisteren zonder moe te worden).

Koop eventueel 2e hands (vast wel hier op het forum te vinden)
Koop de KRK rockit rp5 (240 euro p stuk) Die zijn gewoon erg goed!
Lees verder deze topic goed door. Er staan nuttige tips in. Andere topics over monitors geven ook veel info.
 
Re: zo.

Re: zo.

Origineel geplaatst door MCv2
Het beste advies wat mensen kunnen geven is waarschijnlijk "ga ze allemaal beluisteren, met een CD die je goed geproduceerd vind". Tjah.. ten eerste heb ik hier in NoordBrabant niet echt een goede gear-winkel waar ik kan luisteren, ten tweede kan ik zo 1,2,3, geen nummer opnoemen wat ik 'goed geproduceerd' vind, laat staan dat ik het kwaliteitsverschil tussen de monitoren aan de hand van zulke CD kan herkennen.

Ik denk dat je een aantal cd's mee zal moeten nemen. Ik vind zelf de laatste cd van usher erg geslaagd om mee op luister pad te gaan. Ben verder helemaal geen R&B fan, maar die mixen zijn toch wel erg goed, vind ik dan...
 
Re: zo.

Re: zo.

Origineel geplaatst door MCv2


Het beste advies wat mensen kunnen geven is waarschijnlijk "ga ze allemaal beluisteren, met een CD die je goed geproduceerd vind". Tjah.. ten eerste heb ik hier in NoordBrabant niet echt een goede gear-winkel waar ik kan luisteren, [/B]

Als je een beetje in de buurt van Uden woont is een bezoekje aan de Udense Muziekhandel zeker de moeite waard, ze hebben een tiental setjes staan maar als Leon Hoeks (dj JDA) er is ga je in ieder geval met een bak informatie naar huis!
 
Re: zo.

Re: zo.

Origineel geplaatst door MCv2
Heel verhaal.........


Ik zou wat doorsparen en voor een goede near field gaan.
 
Re: Re: zo.

Re: Re: zo.

Origineel geplaatst door Mostatic
Ik zou wat doorsparen en voor een goede near field gaan.
Ik wil sowieso near-field. Het is voor op mijn kamer.

Veel actieve monitors zijn toch al near-field ?
 
Re: Re: Re: zo.

Re: Re: Re: zo.

Origineel geplaatst door MCv2
Veel actieve monitors zijn toch al near-field ?

Heeft niets met actief te maken. Nearfields zijn voor lage volume weergave en minder detail in het laag.
Actief is simpelweg de versterker die in de nearfield zit anders heb je passieve nearfields welke je los moet versterken.

Daarna kom je in de full range monitoren terecht welke groter qua volume zijn en beter detail in de laagweergave.
Maar dat is een ander verhaal. Check bv de jacobi monitoren van mischa hierboven, fullrange monitoren wel in een andere prijsklasse die jij zoekt. Het is zeker een compromis die je zoekt.

Actieve zijn duurder maar weer geoptimaliseerd per speaker. Ik zou eens kijken naar dynaudio, de BM5 die zijn passief en 300 de stuk.
 
Re: Re: Re: Re: zo.

Re: Re: Re: Re: zo.

Origineel geplaatst door Mostatic
Actieve zijn duurder maar weer geoptimaliseerd per speaker. Ik zou eens kijken naar dynaudio, de BM5 die zijn passief en 300 de stuk.

Daar moet hij wel weer een versterker bij hebben......
 
Re: Re: Re: Re: Re: zo.

Re: Re: Re: Re: Re: zo.

Origineel geplaatst door search64
Daar moet hij wel weer een versterker bij hebben......

Dat zei ik, dat is duurder.............
 
Back
Top