Het beste voor software recording...

Het beste voor software recording...

  • Cakewalk

    Stemmen: 4 5,2%
  • Cubase

    Stemmen: 26 33,8%
  • Logic

    Stemmen: 13 16,9%
  • Cooledit

    Stemmen: 11 14,3%
  • Nuendo

    Stemmen: 11 14,3%
  • Anders.......

    Stemmen: 12 15,6%

  • Totaal aantal stemmers
    77

blizzzard

Ingeburgerd
Lid sinds
28 oktober 2001
Berichten
76
Locatie
Werkendam
Okeej ik wil een stukje recording software kopen en zou echt niet weten welke ik moet nemen...
Geef als je stemt alsjeblieft ook even een reden.
 
Okee, de reden:

Wel, eigenlijk hangt het er nogal vanaf wat je precies wilt - het zal ook eens een keer niet ;)

Als het je te doen is om audio dan zou ik voor Cool Edit gaan. Dit progje is errrug goed voor Audio. Het is overzichtelijk, relatief gemakkelijk om te leren en je kunt er veel hulp bij krijgen via het uitstekende forum. Dat forum staat hier:

www.syntrillium.com

Tot je beschikking heb je:

* 128 tracks
* Grote wave editing power
* Meer dan 45 DSP effects, mastering en analysis tools, en audio restoration features
* 32-bit processing
* Supports 24bit/192kHz and higher
* Loop-based song creation
* SMPTE/MTC master and slave, DirectX, MIDI and video support.

D'r zijn natuurlijk ook nadelen:

Wil je bijvoorbeeld midi gebruiken, dan is Cool Edit niet bepaald je beste optie. Dus als je de drums wilt programmeren dan zul je dat met een ander progje moeten doen. Voor dingen als VSTi moet je Cool Edit ook niet hebben. Dit kan allemaal wel binnen een grotere sequencer zoals Cubase.

Al met al is Cool Edit niet het meest 'allround' maar wat mij betreft wel het best en het makkelijkst voor audio opnames. Vooral wat de audio nabewerking betreft. Ik gebruik het zelf al een paar jaar en d'r is bijna niets wat je er niet mee kunt.

Ik moet wel zeggen dat ik niet alleen CEP gebruik. Vaak toch wel in combinatie met Cubase.

Goed, ik hoop dat je hier wat aan hebt.

-- HanzZ

P.S. Ik durf te wedden dat in dit draadje jan en alleman over elkaar heen gaan vallen ;) Er zullen gevechten ontstaan tussen Cubase en Logic gebruikers en nog veel meer. Ik heb zelf al een aantal malen op diverse forums (fora?) zo'n topic geplaatst en echt veel wijzer werd ik er niet van. Het beste is om gewoon een aantal demo's uit te testen. Succes.
 
Ik zou voor Logic of Nuendo gaan Is lekker stabiel. Vooral met audio.
Is matuurlijk wel wat duur.

Of je kunt wacjten op de nieuwe cubase sx.
Deze krijgt de audio engine mee van Nuendo

En een tip: als je nu een nieuwe cudase koopt, krijg je een gratis update naar de nieuwe.

Je hoeft in dir geval je oude dongle niet in te leveren, daar de nieuwe dongle een USB dongle gaat worden.

Dus 2 voor de prijs van 1!
 
Zelf heb ik vorig jaar Wavelab gekocht, en geen cubase of wat dan ook.
Mijn insteek is sequencen met een RM1X en opnamen met Wavelab. Ben hier goed te spreken over.

Greetz,

Yawgmoth
 
Cubase SX is het gewoon (weetje)!

En helemaal als je d'r een TC powercore of UAD bij gebruikt.

Wat ik nog wel mis is een sleur en pleur optie voor loops die ook werkt als je tempo changes hebt, maar gelukkig heet dat Reason (2).

Maar eigenlijk zou je en Cubase en Logic tegelijkertijd moeten kunnen draaien en dan via VST link aan elkaar op elk een eigen computert. ;)
 
ik als doorgewinterd dwangmatig logic gebruiker zeg uiteraard logic.

waarom: voor mij zelf, omdat ik het gewoon gewend ben.
overigens gebruik ik voor opnamen ook nog steeds soundforge. maar als je ik eerlijk ben zou ik idd cooledit nemen. alleen vanwege zijn multitrack mogelijkheid. maar dat doe ik zelf allemaal in logic.

logic is gewoon relaxed. voor mij nog steeds het beste in audio. daarbij komt nog eens bij dat de plugins die standaard in logic worden meegeleverd gewoon echt goed zijn. de 5.0 plugins zelf nog beterschijnt het. heb het helaas nog niet kunnen uit testen.

je kan heel makkelijk je midi opnemen, of je softsynths.

yep logic rouleert!
 
Logic

Logic

Tsja Logic werkt inderdaad wel lekker jah..
Er zat een soort lite versie bij mijn M-Audio 24/96....
 
Volgens mij kun je met logic en cubase ongeveer hetzelfde. Logic is wat moelijker te leren maar wat flexibeler en wat sneller in het gebruik wanneer je alles eenmaal in de vingers hebt en goed hebt geconfigureerd. Bovendien wordt het meer gebruikt in profi studios enzo omdat het goed gebruikt kan worden bovenop protools hardware. Dus als je toch een van de twee systemen wilt leren zou ik logic zeggen. Maar er zijn vast wel mensen hier op het forum die het niet erg vinden om hun audio software es et demonstreren zodat je voor jezelf kunt zien wat je wilt gebruiken. Als je echt alleen maar wilt multitracken en geen sequencer wilt gebruiken zijn nuendo(beperkte midi functionaliteit) en cool edit (geen midi) natuurlijk ook goeie programmas maar hier heb ik niet zoveel ervaring mee. Cakewalk heb ik ook weinig mee gewerkt maar schijnt in europa niet zoveel gebruikers te hebben, in Amerika wel. Das ook zo ongeveer het enige wat ik erover weet :)
 
Origineel geplaatst door 4-Tek
Volgens mij kun je met logic en cubase ongeveer hetzelfde. Logic is wat moelijker te leren maar wat flexibeler en wat sneller in het gebruik wanneer je alles eenmaal in de vingers hebt en goed hebt geconfigureerd. Bovendien wordt het meer gebruikt in profi studios enzo omdat het goed gebruikt kan worden bovenop protools hardware. Dus als je toch een van de twee systemen wilt leren zou ik logic zeggen. Maar er zijn vast wel mensen hier op het forum die het niet erg vinden om hun audio software es et demonstreren zodat je voor jezelf kunt zien wat je wilt gebruiken. Als je echt alleen maar wilt multitracken en geen sequencer wilt gebruiken zijn nuendo(beperkte midi functionaliteit) en cool edit (geen midi) natuurlijk ook goeie programmas maar hier heb ik niet zoveel ervaring mee. Cakewalk heb ik ook weinig mee gewerkt maar schijnt in europa niet zoveel gebruikers te hebben, in Amerika wel. Das ook zo ongeveer het enige wat ik erover weet :)

cakewalk is echt goed om het midi gedeelte onder de knie te krijgen, audio is vergeleken met de andere pakketen erg matig. alhoewel het schijnt dat dat ook steeds beter wordt
 
tja weer een zinlose discussie:

Cubase VS Logic
Cubase VS Cakewalk
Logic VS Cakewalk
Cool Edit VS Soundforge
Cool Edit VS Wavelab
Wavelab VS Soundforge

zucht.. :Z

probeer wat demotjes en kijk wat voor jou het beste is. Je kan met alles namelijk muziek maken. :L
Alle software heeft voor- en nadelen!
 
Origineel geplaatst door J-Run
tja weer een zinlose discussie:

Cubase VS Logic
Cubase VS Cakewalk
Logic VS Cakewalk
Cool Edit VS Soundforge
Cool Edit VS Wavelab
Wavelab VS Soundforge

zucht.. :Z

probeer wat demotjes en kijk wat voor jou het beste is. Je kan met alles namelijk muziek maken. :L
Alle software heeft voor- en nadelen!

nou volgens mij is dit de eerste discussie waarbij echt meningen worden gegeven en niet verschillende dingen met elkaar vergeleken.

opnemen gaat in principe bij elk pakket hetzelfde. ik denk dat de keuze toch vooral ligt:
wil je meerdere kanalen
en eventueel midi.

het belangrijkste is toch je convertors op je geluidskaart die bepalen in dit geval toch de kwaliteit van je opnames voor het grootste deel.
 
Een wijs filosoof van nl'se bodem zou ooit eens:
"Elk voordeel hep z'n nadeel" ;)
 
Ik denk dat je moeilijk kan zeggen wat het beste is en wat niet.
Zo heeft elk programma een hoofdfunctie denk ik. Het ligt er dus inderdaad maar aan wat je wilt.
Zelf zou ik het volgende zeggen:

Cubase: midi + multitrack audio opnames (vooral midi gericht)

Nuendo: midi + multitrack audio opnames (vooral audio gericht)

Sound Forge: voor single audio opnames en bewerking (dus niet multitracking)

Logic: midi + multitrack audio opnames

Cool Edit: voor single audio opnames en bewerking (eenvoudig voor beginners)

Cakewalk: ehmm...dat woord zeg ik liever niet >:|


Zelf gebruik ik Cubase voor midi, Nuendo voor midi+audio en Sound Forge voor 'eenvoudige' opnames en bewerking. Deze drie programma's zijn erg stabiel maar iid wat bambamstudio al zei....vrij prijzig =(

Succes in je keuze! ;)

--BiTRiP
 
Laatst gewijzigd:
CoolEdit Pro

CoolEdit Pro

Met de nieuwe versie van cooledit kan je toch ook multitrack opnemen? :confused:
 
Origineel geplaatst door bitrip
Cool Edit: voor single audio opnames en bewerking (eenvoudig voor beginners)
EN een goede multitracker!
 
Wat mij hier opvalt is dat cooledit zo hoog scoort, en logic zo laag.

Ik dacht altijd dat de kampen vooral over Cubase en Logic aardig evenredig verdeeld waren.

En waarom scoort Cooledit zo hoog als je er met MIDI niks mee kunt? En dat op een synthforum?
Het heeft vast ook geen rewire (voor REASON).

Maar er schijnen nogal wat mensen dus progs als cooledit op een hardware sequencer aan te sluiten? En hoe synchroniseer je dat zonder MIDI clock?

Zelf ben ik verslaafd en verknocht aan Cubase.
Met MIDI in Cubase kan je alles doen wat je wilt, met audio is het gewoon geniaal, en opties als ReWire zijn te gek.
En Logic heb ik wel es geprobeerd, maar daar moet je dan weer helemaal in duiken, en als het me niet veel meer brengt dan Cubase, is dat gewoon sonde van de tijd. Andersom zal het natuurlijk niet anders zijn.
Het is waar dat Logic lastiger is om te beginnen als Cubase, dat werkt vindt ik intuitiever. Maar er werken ook zoveel mensen met Logic, ook pro's, dat het wel gewoon gelijkwaardig zal zijn aan Cubase. Ze hebben zo beide hun voor- en nadelen (Cubase=intuitief fijner, Logic schijnt strakker in de MIDI timing)

I'm waiting for Cubase SX.........(Nuendo is meer voor post-production, en weer zo onmundig duur. En ik weet niet eens of je van Cubase naar Nuendo kunt cross-graden).
 
Back
Top