Een eigen DIY idee. Kan iemand me helpen? Een random trigger unit!

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

JohnnyBusca

rocket scientist
Lid sinds
4 juli 2001
Berichten
10.414
Locatie
Eindhoven - Strijp!
Origineel geplaatst door lo-fi
Zo niet, weten de midi-knutselaars hier van het bestaan van bijvoorbeeld 'n klein doosje met 1 pot en 1 knop en 1 midi out, om gewoon enkele noten te triggeren? Of zou 'n debiel als ik dat ook zelf kunnen bouwen?
Wat wij (CraZ en ik) willen maken is het volgende. Een 16 steps sequencertje die op DIN SYNC synct en die dan random triggers (4 trigger uitgangen of zo) genereert. Met een potmeter kun je de dichtheid van triggers regelen. En een knop zodat je een pattern van 16 steps kunt 'freezen', of te wel loopen!).

Wat willen we ermee: Simmons SDS-je er aan en live rammen! :) Of een modular triggeren, met een LFO door de A-156 Dual Quantizer Get the picture? :)

Kan iemand me helpen met het ontwerp van zo'n bakkie. Het kan toch niet heel moeilijk zijn. Toch?
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca

Wat willen we ermee: Simmons SDS-je er aan en live rammen! :) Of een modular triggeren, met een LFO door de A-156 Dual Quantizer Get the picture? :)
Of nog beter.... NOISE ipv die LFO!!!!! Acid!
 
Kan je dit niet met een modulaire synth met de goeie modules maken? Of wordt dat te duur?
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Wat wij (CraZ en ik) willen maken is het volgende. Een 16 steps sequencertje die op DIN SYNC synct en die dan random triggers (4 trigger uitgangen of zo) genereert. Met een potmeter kun je de dichtheid van triggers regelen. En een knop zodat je een pattern van 16 steps kunt 'freezen', of te wel loopen!).
Is er misschien nu iemand die me kan helpen met dit?
 
In eerste instantie hoeft ie niet te kunnen freezen, maar moet je wel met een schakelaar de dichtheid kunnen regelen...

Dus schakelaar dicht geeft:
- - - - - - - - - - - - - - - -

Schakelaar helemaal open geeft:
x x x x x x x x x x x x x x x x

Schakelaar half open geeft bijvoorbeeld random:
- x x x - - x - x x x x - - x -

Alles natuurlijk wel gequantized. Snap je wat ik bedoel?
 
niet helemaal... bedoel je trouwens niet random CV's?

of echt dat ie gewoon triggert wanneer ie wil?
 
Random CV hoogte is inderdaad met een Noise en S&H te maken, maar ik wil random triggers...
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Random CV hoogte is inderdaad met een Noise en S&H te maken, maar ik wil random triggers...

Geweldig idee johnny! :okdan:
Ik had laatst een artikel gelezen hoe je je modular kan laten improviseren. Volgens mij kon je ook met de juiste modules random muziekaal(ritme)gerelateerde triggers genereren. Was nét ietsje anders als een sample&hold, want die triggered toch ook random?
 
Ik ga vanavond eens wat proberen. Morgen meer..
 
jajaja dus gewoon ff

jajaja dus gewoon ff

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
In eerste instantie hoeft ie niet te kunnen freezen, maar moet je wel met een schakelaar de dichtheid kunnen regelen...

Dus schakelaar dicht geeft:
- - - - - - - - - - - - - - - -

Schakelaar helemaal open geeft:
x x x x x x x x x x x x x x x x

Schakelaar half open geeft bijvoorbeeld random:
- x x x - - x - x x x x - - x -

Alles natuurlijk wel gequantized. Snap je wat ik bedoel?

wat ik me wel kan herrineren van de 104 seq van syt.100 [roland ]
is dat er een puls breedte van de trigger out gedraaaid kon worden
dus korte trigger,dunne puls
of lange trigger dmv brede puls
dan gaf het apparaat wat an de trigger van de seq hing wel een lange sound/of bijna niet
maar of zoites bestaat ,...
dit is ongeveer wat je bedoelde toch
alleen zat zo,n functie in de seq104
 
dat quantizen moet op zich wel met een midi-filter te regelen zijn lijkt me. daar zijn genoeg schema's van. o.a. op www. ucapps.de .

en als je een random CV kan genereren kan je daar toch een trigger van maken? een soort noise-gate maar dan voor stroom erop zodat alleen een signaal van boven een bepaalde spanning doorkomt, met een vaste lengte..zoiets.
ik heb iig bij m'n 707 een signaal van de trigger-chip rechtstreeks aan een output verbonden en dit geeft een hoorbare tik/puls, die ik via een trig>midi converter gebruik om m'n 309 aan te sturen.. weet niet of 't helpt?
 
Origineel geplaatst door oozi
en als je een random CV kan genereren kan je daar toch een trigger van maken? een soort noise-gate maar dan voor stroom erop zodat alleen een signaal van boven een bepaalde spanning doorkomt, met een vaste lengte..zoiets.
Dat is dus ook mijn opzet...

Benodigdheden:
A) Noise bron. Voltage range (-2.5 - 2.5v) (Doepfer A-118)
B) S&H module. (Doepfer A-148)
C) Constante trigger unit (LFO (A-145), beter is een 'echte' triggerunit zoals een 606)
D) Constante CV source. Voltage range (0 - 5v, was beter geweest als het tot 6 volt ging, maar helaas) (A-176)
E) Mixer. (A-137)
F) Voltage controlled switch. (A-150) Onder de 3,6 volt signaal pad van ingang naar uitgang 1, boven de 3,6 volt ingang naar uitgang 2. Deze switch is ook andersom te gebruiken, uitgang = ingang. Zo gebruiken wij hem hier. Dus onder de 3,6 volt ingang 1 naar output, boven de 3,6 volt ingang 2 naar de output.
G) Multiple (A-180) Trigger signaal moet verdubbeld worden. Eentje voor S&H en een constante als trigger source.

Met de S&H module (B) en de triggers (C) een random CV signaal maken (BC)
Ongeveer 48 procent het random CV signaal (0.48 x BC) + de constante CV (D) in een mixer (E), dat signaal naar de voltage controlled switch (F). Op ingang 1 van de switch (F) staat niets en op ingang 2 staat het originele trigger signaal.
Als je dan de D dan open draait heb je allemaal triggers en als je hem dicht draait dan verdwijnen de triggers random totdat er niets overblijft.

Helaas mis ik D en F nog in mijn modular..

Zou het dus ook echt werken?
 

Attachments

  • randomtriggerpatched.jpg
    randomtriggerpatched.jpg
    26,5 KB · Bekeken: 55
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
...

Zou het dus ook echt werken?

d'r zal wel enig tot een boel gepuzzel voor nodig zijn maar mij lijkt van wel...


maar echt random ja? apart.. ben wel benieuwd wat dat voor invloed op de muziek zal hebben..
 
Origineel geplaatst door oozi
d'r zal wel enig tot een boel gepuzzel voor nodig zijn maar mij lijkt van wel...


maar echt random ja? apart.. ben wel benieuwd wat dat voor invloed op de muziek zal hebben..
Ik gebruik het nu al min of meer live. Ik hou heel erg van clapjes. De 707 staat live in write mode en dan klop ik min of meer random veeeeeeel clapjes in.. Maar dat kost mij twee handen en dat is natuurlijk erg zonde!
 
als je nu een sample&hold hebt die je noise voert en die zijn trigger uit de din sync leest (op de een of andere manier; ik ken het principe din sync niet in detail maar neem aan dat er een soort triggers uitkomen)... dan hoef je alleen te zorgen dat de pulsjes hieruit die *boven* een bepaald niveau uitkomen (threshold) doorkomen en de rest niet. zet je de thres dan helemaal omlaag dan komt als het goed is alles erdoorheen, hoe hoger je em opdraait hoe minder het wordt. dat signaal combineer je met de oorspronkelijke trigger (een AND poort eigenlijk), en je houdt over een signaal van willekeurige gesyncte triggers. :biertje:

als dat threshold gedoe niet met een of andere module kan, is dat met een simpel stukje analoge elektronica te regelen... 8)
 
Origineel geplaatst door marcuuu
Meschien kan deze dude je helpen ? http://hem.bredband.net/bersyn/

deze gast heeft een fat systeem ,en mooi
t oog wil ook wat
maar waar maken ze zulke mooie frontpanels ...???
nicey, colors/ layout het lijkt op een soort van ned, fx die ik een keer eerdere heb gezien ....
 

Attachments

  • berg f 2e.jpg
    berg f 2e.jpg
    48,2 KB · Bekeken: 55
oj dei fx waar het me aan deed denken

oj dei fx waar het me aan deed denken

nederlands fabrkaat
op request
waar ????
in ieder geval heel mooi
en die frontpanels waar maken ze zoiets ,..?
ok
 

Attachments

  • xtrm filter hm made ned .jpg
    xtrm filter hm made ned .jpg
    50,8 KB · Bekeken: 53
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Helaas mis ik D en F nog in mijn modular..
Drie keer raden, welke modules bass-molecules voor mij mee mag nemen.. ;)

p.s. Die kleurige modular fxen zijn van Marc Marc: http://www.xs4all.nl/~marcmarc/ele/index.html
Begin er maar een nieuwe thread over! ;) Mooi, duur spul!
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top