To Access Virus or not to Access Virus?

BozoDown

Ingeburgerd
Lid sinds
4 Maart 2018
Berichten
61
Dilemma. Onlangs heb ik een Digitakt gekocht, waar ik erg blij mee ben! Maar de GAS blijft stromen ben ik bang...

Behalve het sampelen intrigeren de 8 midi sporen van de Digitakt mij ook bijzonder. Ik heb ze al gebruikt om mijn MS20mini en Microkorg aan te sturen maar wil MEER :P

Daarom zit ik, voor het eerst in mijn leven, een beetje te kijken naar de Access Virus lijn. Het viel me al op dat er op dit forum vaak over deze synths wordt gesproken dus ik wou graag jullie mening.

Klopt het dat ik een Access Virus met een midi kabel op m'n Digitakt kan aansluiten en dan via de 8 midi sporen van de Digitakt in theorie 8 verschillende presets op een Virus kan aansturen? Dit lijkt mij namelijk wel erg interessant. Ik begrijp dat het een en ander beperkt wordt door hoe complex de presets zijn en hoeveel rekenkracht ze vergen?

Oke, dat gezegd hebbende... A, B, C, TI of TI2? Die laatste vind ik nog iets te prijzig maar ik zag een TI op marktplaats voor 750. En ik zag dat iemand hier een B aanbood voor 250! Dat is wel een erg mooie prijs.

Ik begrijp dat de TI wavetable heeft en reverb/delay per preset ipv global? Vinden jullie dat echt meerwaarde hebben of zeggen jullie, de A, B, C hebben al zo'n breed pallet dat ik daar voorlopig toch niet op uitgespeeld zal raken? En hoe zit het met de multi-timbrale capaciteiten van de A, B en C? Dat plan om met de Digitakt meerdere sounds tegelijk aan te sturen, is dat met de eerdere Virussen ook goed te doen? Laten we zeggen 4 sounds met 2 oscs en 1 lfo modulatie per sound?

En... tenslotte... op de een of andere manier is de Access Virus al die tijd aan mijn aandacht ontglipt... is er meer dergelijk multitimbraal speelgoed te krijgen?

Dankdank!
 
Ja, dat multitimbraal aansturen zoals je beschrijft kan. Virus is top, ik zou zeker voor de TI of TI2 gaan. Zowel de extra features als de extra rekenkracht zijn top, en als je multitimbraal wilt werken al helemaal. De oudere Virus modellen zijn ook leuk, maar toch wat beperkter en qua klank minder veelzijdig (en ik vind het filter op de TI/TI2 ook een stuk beter).
 
Laatst gewijzigd:
Thanks! Misschien nog goed om erbij te melden dat ik op het moment m'n computer helemaal niet gebruik bij het muziek maken, en dat ook niet van plan ben voorlopig. Dus het "total integration" aspect van de TIs zal ik niet veel mee doen. Maar ik begrijp dat ze ook als stand-alone hun prijs waard zijn.
 
Zeer tevreden TI 1 bezitter hier, inspirerende synth , wavetables zijn echt tof in combinatie met automation van parameters maak ik sounds die ik nergens anders uit heb gekregen. filter is ook erg responsief. wel lekker om er iets met totaal ander karakter bij te hebben. heb t ding al heel lang, is ook soundcard, wat niet iedereen weet.
 
Ik ben volgens mij in de minderheid, maar ik vind de Virus een van de minst inspirerend klinkende synths ever.
 
Thanks! Misschien nog goed om erbij te melden dat ik op het moment m'n computer helemaal niet gebruik bij het muziek maken, en dat ook niet van plan ben voorlopig. Dus het "total integration" aspect van de TIs zal ik niet veel mee doen. Maar ik begrijp dat ze ook als stand-alone hun prijs waard zijn.

Het TI element is erg leuk als je veel met de computer werkt en als het goed werkt met jouw systeem want het is behoorlijk kieskeurig met welke setup het wel en niet werkt. Maar wat mij betreft zit het verschil tussen de TI/TI2 en de voorgaande modellen toch vooral in de extra mogelijkheden om de klank te beïnvloeden en de rekenkracht. Dus zelfs als je de TI functie niet gebruikt zou ik altijd nog de TI/TI2 pakken boven de A/B/C. Uiteraard zijn de TI/TI2 ook gewoon via de 'ouderwetse' manier aan te sturen via MIDI en kun je de Mystery Island editor gebruiken als je Virus Control niet wilt of kunt draaien.
 
Ik was eerst ook geen fan van de virus sound,, dat was de Virus C,
Veel te moielijk en onoverzichtelijk in al die menu's, en de JP-8080 vond ik veeel beter

Maar da's helemaal veranderd vanaf ik de Virus op de Powercore had.
Die klinkt beter of anders dan de C, en idd, da's de beste plugin ooit, of was, want ja, ondertussen....

Ik gebruik nog steeds sounddiver en m'n eigen plugin, maar er is idd die mystery islands editor.

De Vengeance Sound Sets vind ik erg goed, en er zijn mss nog 20.000 patch voor te vinden op de access site en andere goeie sound designers, oa ook die Mystery islands

En ja, Multi timbraal gebruik ik de C en Poco niet
 
Ik ben volgens mij in de minderheid, maar ik vind de Virus een van de minst inspirerend klinkende synths ever.

dat kan ook :)

heb je nog tips van andere synths om naar uit te kijken?
 
Novation supernova 2 is een VA multitimbrale synth of een Oberheim OB-12, ook VA en multitimbraal, misschien is dat wat voor je.
Beide zijn hands on synths en wel gezochte synths, dat zegt wel iets.
Ik heb ze zelf niet dus ik kan er verder niet veel over zeggen maar misschien dat anderen je wat info kunnen geven.
 
De Nord Leads zijn ook multitimbraal, de meeste VA's wel denk ik. Denk wel dat de Virus wint qua mogelijkheden en power, maar dan moet de klank je natuurlijk wel aanspreken.
 
De Nord Leads zijn ook multitimbraal, de meeste VA's wel denk ik.

Betekend multitimbraal ook automatisch dat je echt verschillende presets tegelijk kunt spelen via midi? Met de Microkorg heb je wel twee layers maar die kun je volgens mij niet apart spelen.

Heel wat anders natuurlijk maar ik heb net ook de E-MU romplers "ontdekt". Toch wellicht ook interessant. Met bv de Proteus 2000 heb je best wel veel mogelijkheden om een basisgolf te filteren en moduleren, plus ingebouwde effecten, en dat met 128 stemmige polyfonie over 32 MIDI kanalen. Niet echt toegankelijk om te programmeren, maar als je erin duikt zijn de mogelijkheden er wel. En een stuk goedkoper dan de Virus.

Als je boven de 500 euro gaat zitten wordt het wel belangrijk dat het karakter van een synth je echt aanstaat. Maar als er maar genoeg mogelijkheden zijn om een geluid te tweaken, dan kun je uit bijna iedere bak wel iets bruikbaars halen, toch?
 
@BozoDown:

idd, multitimbraal betekent dat de verschillende patches op verschillende midi-kanalen tegelijk kan gebruiken.
 
Ik was eerst ook geen fan van de virus sound,, dat was de Virus C,
Veel te moielijk en onoverzichtelijk in al die menu's, en de JP-8080 vond ik veeel beter

Ik gebruik al heel wat jaren de Virus C. Ik vind hem helemaal niet moeilijk eigenlijk. Juist wel overzichtelijk. Ik blijf het een te gekke synth vinden, anders was hij ook nooit zo lang gebleven. Sommige beweren dat hij beter klinkt dan een TI. Maar ik heb zelf nooit een TI gehad dus ik kan daar niks van zeggen.
 
...Virus C. ... Ik blijf het een te gekke synth vinden.

Jep, same here.

Opzich zou ik best een Ti2 keys (erbij?) willen, maar da's een beetje overkill samen denk ik, en heb eerst andere dingen op m'n (oneindig) lijstje staan.. :D
 
Voordat ik een Virus TI2 keys had heb ik een Virus B desktop gehad en die wordt vaak geroemd als 'best klinkende Virus'. Persoonlijk vind ik de B nogal een kenmerkende glazige klank hebben die ik niet heel erg mooi vind en die ontbreekt (of in elk geval makkelijk te vermijden is) in de TI2. Hoe het met de C zit weet ik niet, want die heb ik nooit gehad.
 
Virus B vs TI (snow) vooral aan het eind hoor je goed hoe ze verschillend zijn qua bijgeluiden in het hoog bv..

edit: een Virus B voor 250 is een steal. Meestal gaan ze voor 400 of nog meer. Check hieronder bv.. :)
https://www.marktplaats.nl/a/muziek...84ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
https://www.youtube.com/watch?v=KNW7iL7ybvY
Ik kan bevestigen dat er aanmerkelijk verschil is qua geluiden tussen een Virus B en een TI2. Je 'moet' ze eigenlijk beiden hebben, maar als ik moet kiezen is het de Virus B. 8~ En 250 EUR voor een Virus B (in goede staat!) is inderdaad een steal. Gelijk kopen!!! Ik zou zelf aan ca. 450 EUR (of nog meer) voor een Virus B denken.

Ik gebruik al heel wat jaren de Virus C. Ik vind hem helemaal niet moeilijk eigenlijk. Juist wel overzichtelijk. Ik blijf het een te gekke synth vinden, anders was hij ook nooit zo lang gebleven. Sommige beweren dat hij beter klinkt dan een TI.
Dat hoor ik óók van sommigen en lees dit ook, maar wat betreft de Virus C kan ik niet zelf bevestigen dat deze beter zou klinken dan een TI(2).
 
Laatst gewijzigd:
Misschien even de Virus B voor 250 nuanceren. Het bleek om een A te gaan en er was al 375 voor geboden.
 
Back
Top