Opknappen DX7 II

Oh maar dit is wel interessant. In de huidige staat lijkt de DX7 te crashen na het opstarten; ik kom in performance mode en geen van de knoppen reageert.

Maar ik probeerde net sysex data te sturen over MIDI en toen kwam er wel een reactie! Een klacht over niet-matched device number maar goed. De CPU is dus niet gecrasht.

Dat is interessant. Ik kan die MIDI dump (factory patches) herschrijven met elk mogelijk device number, en misschien wordt één daarvan dan geaccepteerd.
 
Als het een printbreuk is dan zie ik die echt niet. Ik zie wel veel viezigheid aan de onderkant.

Ik weet niet of dat een negatief effect heeft, of hoe ik het schoon kan maken. Ik zie volgens mij al een eerdere niet-geslaagde schoonmaakpoging. Ik heb wel wat schoonmaakgoedjes (zoals isopropyl alcohol) maar daar heb ik nog nooit een fijn resultaat mee gehad, meer dat het een smeerboel werd.


Schoonmaken met 'Flux-off' werkt erg fijn.
 
Flux-off heb ik hier staan maar dat werd niks de ene keer dat ik het probeerde. Misschien gebruikte ik het verkeerd maar ik kreeg lelijke vegen op de PCB, alsof de solder mask ook aan het oplossen was?

Het klooien met sysex heeft wat hints opgeleverd. Met de sysex dump gemodificeerd zodat het device nummer '16' (vanaf nul: 15) is wordt hij min of meer geaccepteerd door de DX7, ware het niet dat de write protect nog steeds aan staat.

Ik vraag me af of de huidige crash-staat komt doordat er random data in de SRAM's staat. Hij wil een performance opgebouwd uit cartridge patches laden en er is geen cartridge. Misschien is het normaal dat hij dan hangt? Lijkt me toch niet, je zou dan een error moeten krijgen en een andere performace/patch moeten kunnen selecteren.

De MIDI zit waarschijnlijk met een hardware interrupt geprogrammeerd. Dat kan dan door de anderszins vastgelopen staat van de CPU heenbreken.

Ik vraag me af hoe ik die SRAM's kan wissen. Ik hoop dat dat straks lukt met het testprogramma van firmware 1.9 maar dan moet ik wel de testmodus in komen...
 
Het runnen van een test-modus kan idd de protocols ‘resetten’ bij DX/TX-reeks.
Had ook random patch-gedoe, dat daardoor werd opgelost.

Kan je niet via sysex in die modus geraken en controlleren?
 
Daar zeg je wat, nick nova. Ik zit nu naar de DX7 II MIDI spec te turen en het lijkt alsof ik met sysex de memory protect aan/uit kan zetten. Daar moet ik me maar eens in verdiepen.

Edit: nee ik lees het verkeerd, het is een blokdiagram waar ze aangeven dat 'memory protect' bepaalt of sommige sysex data geaccepteerd wordt.
 
Kijk kijk, dit klinkt toch als een mogelijke stroomversnelling. Dus misschien best even niet teveel gaan klooien* en wachten tot je de nieuwe EPROM met testmodus erin kan zetten.


(*) ik projecteer even geheel vanuit mezelf hoor: in afwachting van probeer ik dan allerlei zaken die meer kwaad dan goed doen. :)
 
Ik heb de EPROM vandaag ontvangen, gebrand en geïnstalleerd. Helaas geen steek verder.

Wanneer ik de machine aanzet start hij op zich normaal op en krijg ik een waarschuwing dat de batterij vervangen moet worden -- die waarschuwing is nieuw, komt dus van de nieuwe EPROM. Daarna laadt hij een cartridge programma. Dat lukt niet want ik heb geen cartridge. Maar ik kan hem ondertussen niet daarvan wegklikken.

Als ik probeer een sysex upload te doen wordt dit nog steeds geweigerd vanwege de memory protect. Wat wel bemoedigend is dat als ik MIDI note data stuur dat ik dan vage geluiden hoor, een random patch dus.

Maar ik kom het test-programma niet in. Van wat ik lees moet je Edit-16-32 tegelijk indrukken maar dat doet niks. :(
 
Hij reageert ook op program change nu. Dat is toch wel goed. Ik zou haast zeggen dat alleen de knoppen het niet doen... Dat is tenminste ietwat logisch want daar heb ik aan gewerkt. Ik zal in die hoek blijven zoeken.
 
nick nova: bedankt voor het idee, dat heb ik al meerdere malen geprobeerd zonder veel succes.

Ik wil me nu (dwz vanavond :) ) op de knoppen richten. Misschien zijn er wat soldeerverbindingen op de button pcb's gebroken en heb ik de mazzel/pech dat ik dat niet zie met de multimeter of scoop. Ik ga het een en ander maar eens her-solderen.
 
Ik zie het nog steeds niet.

Het lijkt nu alsof de keyscanner het half doet. Het lijkt te spoken op de 8-bits parallelle databus (genummerd A0 t/m A7) voor de keyscanner en analoge inputs. Dit is een bus waarop de CPU zit, een hulp-CPU, twee octal inverters en een ADC. Op vijf van de 8 datalijnen zie ik normale pulsen. Maar lijn A7 zit permanent op 2,5V, en op lijnen A0 en A1 zie ik wel pulsen maar ze lijken maar tot 2-4V te komen ipv 5V. Dit lijken mij symptomen van iets (of meer dan 1 iets) wat de IO verpest. Maar wat dat dan is?
 
En ik moet erbij zeggen, dit zijn problemen die pas ontstaan zijn nadat ik de knopjes ben gaan vervangen. Want daarvoor reageerde de synth wel op knoppen, en heb ik bijvoorbeeld op IO lijn A7 de ADC geobserveerd.
 
Je moet wel al enorm statisch geladen zijn om het soort IC's van die generatie te mollen, maar alles kan natuurlijk.

Zijn het veel/dure IC's om het keyscan circuit "lukraak" te gaan vervangen?
 
Is het lastig om de knoppen te solderen?
Hoeveel contactpunten?
Zijn het new/old stock knoppen?
Kan je de oude knoppen doortesten of ze contact geven?
Wat als je de (belangrijkste) oude knoppen terugzet?
Knoppen-bus IC’s doormeten adh schema-waarden, multiplexers/dividers?
 
Je moet wel al enorm statisch geladen zijn om het soort IC's van die generatie te mollen, maar alles kan natuurlijk.

Zijn het veel/dure IC's om het keyscan circuit "lukraak" te gaan vervangen?

Als je tact vervangt en deden het slecht en nu in eens niet. Dan ja.. Blijft leuk draadje
 
Ik ben absoluut geen expert maar heb je alle nieuw geplaatste knoppen doorgemeten? Misschien loopt er spanning weg via de aarde. Het is namelijk heel vreemd dat je meteen bij 3 datalijnen lagere voltages hebt. En als ik het goed begrijp ook allebei aan de uiteinde van de bus. Dus a0,1 en 7.

Dat van die aarde zal wel niet kloppen wat ik hierboven schrijf omdat dat dan overal moet plaatsvinden. Maar ik zou toch op zoek gaan naar een 1 probleem wat bij alle 3 die lijnen effect heeft. En beginnen bij het doormeten van die knoppen. Simpele menselijke fouten zijn vaak de boosdoeners.
 
Back
Top