Korg Prologue

26814597_10156171077502848_3256596753733497821_n.jpg


Korg Prologue

"A 49-key, polyphonic analog polyphonic synthesizer and the 61-key, 16-channel version, which can be described as a "hybrid" synth by integrating a digital motor into the center of its fully analog circuit.

Close cousin of KORG's already famous Minilogue and Monologue, the prologue is a complete and fully programmable polyphonic analog synthesizer. Hormone boosted version, it is distinguished from these predecessors by a keyboard with large keys, a polyphony of 8 or 16 channels (depending on the model) and a new engine
digital sound (the multi-engine) greatly expanding the sound and customization possibilities. As you will understand, the prologue range includes two models: the 8-channel version of 49 keys and the 16-channel version of 61 keys. Let's find out more in detail what lies beneath this beast ...

Analog power

The prologue takes again the powerful analogical circuits which made the strength of its predecessors (Minilogue and Monologue), and thus proposes an incomparable quality of sound as well as an astonishing presence. More than 11000 electronic components have been used for its manufacture! The prologue is composed of 2VCO, 1VCF, 2EG, 1VCA and 1LFO. It also features the famous built-in oscillator allowing you to create unique waveforms to refine your harmonies and create breathtaking sounds. Add to that a bipolar low-pass filter and powerful distortion and you have a powerful analog palette to create deep bass, powerful leads, and the beautiful pads that are expected of a polyphonic synthesizer. Also note that the prologue is bi-timbral, and allows you to play two different programs simultaneously.

Despite its analog power, the prologue retains its ease of use and intuitive interface worthy of the latest KORG synthesizers. You will find on the panel the easy selection of channel modes (POLY, MONO, UNISSON, CHORD ...), the powerful arpeggiator, or the simplified selection (and sortable) of the 500 programs.

The freedom of digital

The ingenuity of the prologue goes beyond its analog design. Indeed, by adding to the original 2 VCOs a third MULTI ENGINE digital oscillator, KORG is exploring new experimental sites. This new engine, adding digital and FM waveforms, can be combined with analog VCOs to extend the sound potential of the prologue far beyond that of a traditional analog synthesizer. The noise generator, the VPM oscillator and the high-quality digital effects (modulation and delay / reverb) bring you complex metallic sounds and harmonics that you never thought possible.

Another novelty, and not least, this new engine MULTI ENGINE offers a USER mode that allows you to load oscillator programs of your own creation (and yes!) You can develop on the dedicated software (available in early spring 2018 ). There are sixteen slots for this parameter.

The KORG Prologue will be presented at NAMM 2018 and will cost between 1500 € (8 voices) and 2000€ (16 voices).
 
Wat ik me afvraag in het algemeen is waarom aftertouch zo snel gemist wordt door mensen op een synth, je leest dat toch wel erg veel online (ook voor andere synths waar mensen het op missen), maar wie gebruikt dat in de praktijk nu echt?

Het is mega onnauwkeurig als je live speelt en het is 100 keer eenvoudiger en nauwkeuriger om het via de modwheel of joystick te doen?

Ik zelf zou het echt geen seconde missen in de praktijk.
 
Ik vind aftertouch toch wel heel fijn om een vibrato of filter cutoff aan te koppelen. Bij goed klavier heb je er echt wel controle over (zoals de Virus TI2 Keys).
 
Bij die typische ROland AT waarbij je het keybed moet buigen voor er iets gebeurt is het geen meerwaarde, maar een lichte AT zoals Yamaha of gemodde Roland vind ik zeker een meerwaarde.
 
Wel goed verder dat er meer concurrentie is op dit gebied, en ik hoop op doorontwikkeling, maar ik vrees dat het wachten wordt op CEM synths om in de buurt te komen van het geluid van vintage polys voor een redelijke prijs.

Die zijn er al aardig wat uit het assortiment van Ome Dave waaronder de Rev2.

Ik vind de sound van de Prologue wel verfrissend. Juist het feit dat de VCO's en filter niet ' geleend' zijn van een vintage ontwerp en nieuw ontwikkeld zijn spreekt me ook wel aan.

Doordat de Prologue voor een groot deel discreet is opgebouwd en een Rev2 gebruik maakt van een updated vintage synth-on-a-chip design, vind ik hem ook beter te vergelijken met een Prophet-6.
In die context is hij dan ook vrij gunstig geprijsd.

Bij mij komt er iig een 8-voice boven mijn prophet-6. Ik verwacht dat deze synths elkaar mooi kunnen aanvullen.
 
IK heb de filmpjes nog eens goed in de studio geluisterd en ik vind hem toch wel interessant. Ik hoop dat de prijs nog wat gaat dalen.

En de afwezigheid van aftertouch boeit mij niet. Als opgeleid pianist heb ik dat nooit begrepen.
 
Polysix is i.d.d. geval apart, zeker niet zo betrouwbaar als de juno 6/60 dankzij de ssm chips.

Zeker ... vco’s Tenniste de oude versie heeft als een “nature” lfo op een voice x6 daar kan een berekende delicate potmeter lfo niet tegen op , dat is gelijk 10 tegen nul Dat is waar de polysix shines. Dat moeten nieuwe Vco’s nog maar zien te benaderen. “Tegen iemand vechten met talent moet je van “ goeie huize” komen wil je die kunnen verslaan”

“ mijn computer heeft 48 miljoen pixels wanneer je bokeh vreselijk is “
 
Zeker ... vco’s, tenminste de oude versie

Wist trouwens. niet dat er 2 versies van de Polysix waren :?, maar ze hebben allebei de SSM chips en die staan niet bepaald bekend om hun stabiliteit en duurzaamheid gezien de SCI Prophet 5 rev 1 en 2 er ook mee vol zitten en die ook meer issues hebben dan de CEM based 3.1/2/3.
Alhoewel ik een liefhebber ben van de mooie sound die de SSM based apparaten voortbrengen laat ik ze toch links liggen want ik heb geen zin en tijd om om de haverklap naar mijn reparateur te rijden.
 
De Prologue mag dan niet de filter- en modulatiemogelijkheden hebben die je graag zou wensen bij een synth (vlaggenschip), maar ik vind 'm ondanks zijn beperkingen toch wel erg lekker klinken. Ik vermoed dat Korg een aantal functies bij de Prologue weg gelaten heeft om de prijs (van de 16-voice) onder de 2000€ te kunnen houden. Daarbij zullen ze ongetwijfeld naar de concurrentie (B. DeepMind 12, Novation Peak en DSI Prophet Rev2) gekeken hebben. En dan moet je bedenken dat de Prologue in Japan gemaakt wordt waar de salarissen niet veel van die bij ons zullen verschillen. Maar een echt vlaggenschip, zoals Korg het noemt, is het niet geworden vind ik. Maar wel een mooie bak die imo best goed klinkt.

Maar op de VCO 1 / VCO 2 / Multi Engine (noise generator, VPM oscillator en user oscillator) sectie is niet bezuinigd. En met de SDK (Software Development Kit) kun je de Multi Engine programmeren. En Korg komt met librarian-software om daarmee nieuwe oscillatoren en FX programma’s in te kunnen laden. Ondanks de beperking van functies voor de klankvorming moet er met de Prologue denk ik toch een heel breed klankenpalet mogelijk zijn. Ik moet er binnenkort maar eens op gaan spelen (zodra er ergens eentje staat)...

Met de (moderne) VCO's en het filter van de Prologue ga je denk ik niet de warme / wollige en dynamische vintage geluiden van een Polysix krijgen, maar wel meer dan bij een DCO synth denk ik. Van een moderne analoge polysynth moet je ook niet verwachten vind ik dat deze 100% vintage klinkt.
Ik vind de Prologue anders klinken dan een Peak en ook anders dan een Prophet Rev2 die niet echt mijn smaak is.

En nu nog hopen op een 12-voice desktop versie van de Prologue of liever nog eentje die in een 19-inch rack past.

Een song met alle geluiden en FX's van de Prologue....



Enkele patches...



Voor wie aftertouch bij de Prologue missen > dan zou een expressie pedaal erg nuttig kunnen zijn...

 
De Prologue mag dan niet de filter- en modulatiemogelijkheden hebben die je graag zou wensen bij een synth (vlaggenschip), maar ik vind 'm ondanks zijn beperkingen toch wel erg lekker klinken. Ik vermoed dat Korg een aantal functies bij de Prologue weg gelaten heeft om de prijs (van de 16-voice) onder de 2000€ te kunnen houden. Daarbij zullen ze ongetwijfeld naar de concurrentie (B. DeepMind 12, Novation Peak en DSI Prophet Rev2) gekeken hebben. En dan moet je bedenken dat de Prologue in Japan gemaakt wordt waar de salarissen niet veel van die bij ons zullen verschillen. Maar een echt vlaggenschip, zoals Korg het noemt, is het niet geworden vind ik. Maar wel een mooie bak die imo best goed klinkt.

Maar op de VCO 1 / VCO 2 / Multi Engine (noise generator, VPM oscillator en user oscillator) sectie is niet bezuinigd. En met de SDK (Software Development Kit) kun je de Multi Engine programmeren. En Korg komt met librarian-software om daarmee nieuwe oscillatoren en FX programma’s in te kunnen laden. Ondanks de beperking van functies voor de klankvorming moet er met de Prologue denk ik toch een heel breed klankenpalet mogelijk zijn. Ik moet er binnenkort maar eens op gaan spelen (zodra er ergens eentje staat)...

Met de (moderne) VCO's en het filter van de Prologue ga je denk ik niet de warme / wollige en dynamische vintage geluiden van een Polysix krijgen, maar wel meer dan bij een DCO synth denk ik. Van een moderne analoge polysynth moet je ook niet verwachten vind ik dat deze 100% vintage klinkt.
Ik vind de Prologue anders klinken dan een Peak en ook anders dan een Prophet Rev2 die niet echt mijn smaak is.

En nu nog hopen op een 12-voice desktop versie van de Prologue of liever nog eentje die in een 19-inch rack past.

Een song met alle geluiden en FX's van de Prologue....


Enkele patches...


Voor wie aftertouch bij de Prologue missen > dan zou een expressie pedaal erg nuttig kunnen zijn...
Bloody hell. Dt klinkt heeeeeeel erg Vangelis. Lekker hoor. :)
 
Lijkt mij dat je die ook wel zonder aanschaf van die Prologue zou moeten kunnen gebruiken, of zie ik dat nu verkeerd?
 



Net een filmpje gezien waar in ik het geluid niet echt door de mix vond snijden , hij klinkt in het filmpje ook als een jx10 . In dit filmpje viel hij aardig tegen. Het is toch best een prijzig ding. Mss niet voor 16 voices maar toch.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top