MeneerJansen
Ouwe rot
Roger Waters (voorheen frontman van Pink Floyd) heeft een nieuw album uitgebracht dit jaar: "Is this the life we really want?". Gezien zijn leeftijd en de frequentie van albumreleases ontegenzeggelijk zijn laatste. Zijn voormalig Pink Floyd maatje David Gilmour (gitaar) bracht onlangs een album uit onder de Pink Floyd naam/franchise ("The endless river"). Ook een zwanenzang gezien het feit dat Richard Wright er alleen een postume bijdrage aan leverde middels een prachtige uit 1968 overgebleven kerkorgelpassage. Waar Gilmour's album een statement maakte door het vrijwel geheel ontbreken van lyrics maakt Waters een statement door het vrijwel geheel ontbreken van gitaarsolo's.
Waters' band/producers bestaat o.a. uit Nigel Godrich (producer Radiohead), Joey Waronker (drums REM, Beck) en andere oudgedienden die soms Beck als gemene deler hebben.
Het synth gedeelte van ITtLWRW is gelukkig weer een zeer belangrijk ingrediënt van dit Floyd gerelateerde album. En veel van die synths zijn volgens mij klassiekertjes. Ik denk "den aloude" Solina te horen en ook de VCS3 (of heeft Waters een Putney?) is weer eens aanwezig voor de ruisgenerator.
Ik zou graag willen weten welke synths er gebruikt worden. Ik hoop dat jullie het album beluisterd hebben of willen beluisteren en één en ander kunnen identificeren. De tracks zijn als volgt:
ad. 1 "When we were young": audio collage a la "Speak to me".
ad. 2 "Deja vu": ik noem dit nummer "If I had been God" omdat dat het refrein is. Voornamelijk piano en orkest.
ad. 3 "The last refuge": ik noem het het "oudejaarsavond" nummer. Begint met een audio collage v/e jaarwisseling. Op 00:30 komt een "snijdende" maar toch zachte synth (zaagtand?) die me doet denken aan de synth van "Brain damage" (van DSotM). Solina? Minimoog? VCS3?
ad. 4 "Picture that": begint als jatwerk van "One of these days" (van 'Meddle' uit 1971). Zou er een Farfisa op gebruikt worden? Bestaat uit een aantal lagen van synths die zwaar leunen op de sound die Richard Wright ontwikkelde voor Floyd. Ik heb grote moeite om die synths te identificeren.
ad. 5 "Broken bones": nummer dat op 'The Final Cut' had kunnen staan.
ad. 6 "Is this the life we really want": begint met een opname van Donald Trump, de inspirator voor al het salpeterzuur op dit album. De bijtende synth waar het mee begint blijkt achteraf volgens mij een gitaar te zijn, ha ha.
ad. 7 "Bird in a gale": dit nummer bevat de hiss (witte ruis) van de VCS3. De snijdende synth aan het begin kan ik (wederom) niet plaatsen. Ook dit nummer bevat wat synth-achtige gitaarstukken. Later (04:30) verandert het nummer in een hommage aan "Sheep" van het album 'Animals'. Kan bijna niet anders dan dat het een Solina is. Met een lage dreun van misschien een VCS3 er onder zoals op "Time" ook gedaan is voor de dreunende gitaar in het begin.
ad. 8 "The Most Beautiful Girl": bevat het een zeer zware synth of is het een gitaar vanaf 01:04?
ad. 9 "Smell the roses": kwam uit als teaser voor dit album. Werd neergesabeld omdat het een kopie is van "Have a cigar" (ook het thema v/d lyrics). De synth die je duidelijk begint te horen vanaf 00:29 lijkt veel op de synths van het album 'Wish you were'. Zou het de Solina zijn? Op 01:58 doet de Solina (met ensemble aan en wat chorus/phaser) denk ik zijn tweede intrede in dit nummer in het stuk dat uit "Welcome to the machine" lijkt te komen. Tevens bevat dit nummer de enige duidelijke gitaarsolo, en weer witte ruis v/d VCS3.
ad. 10 "Wait for Her": ik weet niet of het akkoordenschema dat begint op 01:28 een gitaar is of een synth. Op 01:56 begint een koor-achtig stuk dat sterk doet denken aan de 1970/'71 live Floyd periode (die niet te vergelijken is met de studio albums, luister hiervoor de bootleg(s) 'Live at the BBC'). Toen waren er nog geen synths (bij Floyd op tour). Zeker geen polyfone. Dus dat zal gitaar en Farfisa zijn geweest. Op 3:58 komt het akkoordenschema terug (dit keer wel zeker een gitaar) met op de achtergrond een Hammond orgel.
ad. 11 "Oceans apart": is de synth op de achtergrond misschien een Solina of een Farfisa?
ad. 12 "Part of me died": weet niet of dit nummer synths of gitaar met veel galm bevat. Zeer lichtjes op de achtergrond is er later wel wat synth.
Zou de Prophet V nog ergens gebruikt zijn? Die was nl. nadrukkelijk aanwezig op "The Wall".
Zoals jullie misschien begrijpen uit deze post ben ik een dwangmatig, obsessief, fundamenteel Floyd fanaticus op het ziekelijke af. Neem me deze uitgebreide post dan ook niet kwalijk. Als je geen snars geeft om dit album vat ik dit niet persoonlijk op. Ieder z'n smaak, geen probleem.
P.S. De teksten van Waters zijn weer eens ouderwets zeer, zeer bijtend (Trump). Hij maakt daar geen vrienden mee en ik zou de discussie graag over de synths laten gaan. In een Floyd forum kan men evt. over de lyrics discussiëren.
Waters' band/producers bestaat o.a. uit Nigel Godrich (producer Radiohead), Joey Waronker (drums REM, Beck) en andere oudgedienden die soms Beck als gemene deler hebben.
Het synth gedeelte van ITtLWRW is gelukkig weer een zeer belangrijk ingrediënt van dit Floyd gerelateerde album. En veel van die synths zijn volgens mij klassiekertjes. Ik denk "den aloude" Solina te horen en ook de VCS3 (of heeft Waters een Putney?) is weer eens aanwezig voor de ruisgenerator.
Ik zou graag willen weten welke synths er gebruikt worden. Ik hoop dat jullie het album beluisterd hebben of willen beluisteren en één en ander kunnen identificeren. De tracks zijn als volgt:
- When We Were Young
- Déjà Vu
- The Last Refugee
- Picture That
- Broken Bones
- Is This the Life We Really Want?
- Bird in a Gale
- The Most Beautiful Girl
- Smell the Roses
- Wait for Her
- Oceans Apart
- Part of Me Died
ad. 1 "When we were young": audio collage a la "Speak to me".
ad. 2 "Deja vu": ik noem dit nummer "If I had been God" omdat dat het refrein is. Voornamelijk piano en orkest.
ad. 3 "The last refuge": ik noem het het "oudejaarsavond" nummer. Begint met een audio collage v/e jaarwisseling. Op 00:30 komt een "snijdende" maar toch zachte synth (zaagtand?) die me doet denken aan de synth van "Brain damage" (van DSotM). Solina? Minimoog? VCS3?
ad. 4 "Picture that": begint als jatwerk van "One of these days" (van 'Meddle' uit 1971). Zou er een Farfisa op gebruikt worden? Bestaat uit een aantal lagen van synths die zwaar leunen op de sound die Richard Wright ontwikkelde voor Floyd. Ik heb grote moeite om die synths te identificeren.
ad. 5 "Broken bones": nummer dat op 'The Final Cut' had kunnen staan.
ad. 6 "Is this the life we really want": begint met een opname van Donald Trump, de inspirator voor al het salpeterzuur op dit album. De bijtende synth waar het mee begint blijkt achteraf volgens mij een gitaar te zijn, ha ha.
ad. 7 "Bird in a gale": dit nummer bevat de hiss (witte ruis) van de VCS3. De snijdende synth aan het begin kan ik (wederom) niet plaatsen. Ook dit nummer bevat wat synth-achtige gitaarstukken. Later (04:30) verandert het nummer in een hommage aan "Sheep" van het album 'Animals'. Kan bijna niet anders dan dat het een Solina is. Met een lage dreun van misschien een VCS3 er onder zoals op "Time" ook gedaan is voor de dreunende gitaar in het begin.
ad. 8 "The Most Beautiful Girl": bevat het een zeer zware synth of is het een gitaar vanaf 01:04?
ad. 9 "Smell the roses": kwam uit als teaser voor dit album. Werd neergesabeld omdat het een kopie is van "Have a cigar" (ook het thema v/d lyrics). De synth die je duidelijk begint te horen vanaf 00:29 lijkt veel op de synths van het album 'Wish you were'. Zou het de Solina zijn? Op 01:58 doet de Solina (met ensemble aan en wat chorus/phaser) denk ik zijn tweede intrede in dit nummer in het stuk dat uit "Welcome to the machine" lijkt te komen. Tevens bevat dit nummer de enige duidelijke gitaarsolo, en weer witte ruis v/d VCS3.
ad. 10 "Wait for Her": ik weet niet of het akkoordenschema dat begint op 01:28 een gitaar is of een synth. Op 01:56 begint een koor-achtig stuk dat sterk doet denken aan de 1970/'71 live Floyd periode (die niet te vergelijken is met de studio albums, luister hiervoor de bootleg(s) 'Live at the BBC'). Toen waren er nog geen synths (bij Floyd op tour). Zeker geen polyfone. Dus dat zal gitaar en Farfisa zijn geweest. Op 3:58 komt het akkoordenschema terug (dit keer wel zeker een gitaar) met op de achtergrond een Hammond orgel.
ad. 11 "Oceans apart": is de synth op de achtergrond misschien een Solina of een Farfisa?
ad. 12 "Part of me died": weet niet of dit nummer synths of gitaar met veel galm bevat. Zeer lichtjes op de achtergrond is er later wel wat synth.
Zou de Prophet V nog ergens gebruikt zijn? Die was nl. nadrukkelijk aanwezig op "The Wall".
Zoals jullie misschien begrijpen uit deze post ben ik een dwangmatig, obsessief, fundamenteel Floyd fanaticus op het ziekelijke af. Neem me deze uitgebreide post dan ook niet kwalijk. Als je geen snars geeft om dit album vat ik dit niet persoonlijk op. Ieder z'n smaak, geen probleem.
P.S. De teksten van Waters zijn weer eens ouderwets zeer, zeer bijtend (Trump). Hij maakt daar geen vrienden mee en ik zou de discussie graag over de synths laten gaan. In een Floyd forum kan men evt. over de lyrics discussiëren.