Roland MC-202 functioneert niet

mp3 recorder/spelertje werkt ook prima.:eureka:

meer geheugen zou mooier zijn idd.

Ja, of een samplertje inderdaad.

Feit is eigenlijk dat ik nooit echt iets met de MC-202 heb gedaan...dat moet veranderen en anders gaat hij de deur uit (met of zonder gebrekkige slider).
 
De MC-202 sequencer is toch best wel goed, wat ik echt super jammer vind is dat slide en accent geen output hebben. Wellicht dat ik hem nog eens een keer laat modificeren (ik heb al traploze directe CV/Gate) en dan outputs voor accent en de CV die de synth krijgt laat inbouwen.

Maar de sequencer heeft precies een fijne resolutie om nog wat swing in te bouwen en allerlei micro-tweaks mee te doen zonder echt te diep te gaan, één niveau van accent (zouden er twee mogen zijn) en een triggerbare glide. Ik kan er echt alle dingen mee doen op het gebied van monofoon sequencen die ik me kan voorstellen (mits ik op dit de interne klankbron gebruik dan).

Geen toeval dat OCD-types als Aphex Twin en die gitarist van Red Hot Chili Peppers er op zijn solo werk zo veel mee doen.
 
Ik geef nog niet op. Het is echt een pracht exemplaar zonder enkel krasje of slijtage aan de kast. Optisch in nieuwstaat. Hij MOET het gewoon weer gaan doen. Ik heb zelfs nog de orginele doos erbij.

Ik heb hem vandaag bij Ben van The Music House gebracht. Toffe lui daar, met kennis van zaken. Ik ga heel hard duimen voor een positieve uitslag. En anders ga ik desnoods een chip bakken als het nodig is..... :P:P:P
 
De MC-202 sequencer is toch best wel goed, wat ik echt super jammer vind is dat slide en accent geen output hebben. Wellicht dat ik hem nog eens een keer laat modificeren (ik heb al traploze directe CV/Gate) en dan outputs voor accent en de CV die de synth krijgt laat inbouwen.

Maar de sequencer heeft precies een fijne resolutie om nog wat swing in te bouwen en allerlei micro-tweaks mee te doen zonder echt te diep te gaan, één niveau van accent (zouden er twee mogen zijn) en een triggerbare glide. Ik kan er echt alle dingen mee doen op het gebied van monofoon sequencen die ik me kan voorstellen (mits ik op dit de interne klankbron gebruik dan).

Geen toeval dat OCD-types als Aphex Twin en die gitarist van Red Hot Chili Peppers er op zijn solo werk zo veel mee doen.

Probleem is alleen dat er weinig synths zijn die accent of glide triggers kunnen ontvangen. Dus die moet je ook modden. En dat is vaak niet heel simpel.

Verder top sequencer. Maar je moet snappen hoe ie werkt. Seq2 naar 101 of 303 is erg tof als aanvulling op seq1 uit de mc202 zelf.
 
Probleem is alleen dat er weinig synths zijn die accent of glide triggers kunnen ontvangen.

Ah nee ik bedoel gewoon de glide die de interne synth ontvangt maar niet uitgestuurd wordt naar de CV output normaal gesproken, dus gewoon een pitch CV met slide en eventueel vibrato. Dan glijdt een andere synth precies mee met de MC-202 klankbron. Een accent output zou gewoon naar een gate kunnen waar je dan weer een envelope mee triggert op veel synths, of als pedal CV gebruikt.
 
Seq2 naar 101 of 303 is erg tof als aanvulling op seq1 uit de mc202 zelf.

Voor 303 heb je een mod nodig. De cv-gate op 303 is output, dacht ik.
 
Ah nee ik bedoel gewoon de glide die de interne synth ontvangt maar niet uitgestuurd wordt naar de CV output normaal gesproken, dus gewoon een pitch CV met slide en eventueel vibrato. Dan glijdt een andere synth precies mee met de MC-202 klankbron. Een accent output zou gewoon naar een gate kunnen waar je dan weer een envelope mee triggert op veel synths, of als pedal CV gebruikt.

Dat eerste klopt. Maar dat van accent is niet simpel een gate naar de env. Althans niet bij een normale synth. Envelopes staan los van normaal volume en accent volume. Is een contour ding.

Drm is de 202 ook zo bijzonder. Netzoals een 303. Het zijn de enige synths die ik ken die accent hebben. En de accent op de 303 doet veel meer dan alleen volume. Filter env doen ook mee bijv.

Bij de 202 kan je zelf bepalen waar accent effect op heeft. Met en zonder filter.

Daar kan je een 202 ook mee laten 'blaffen'. Zoals je hier hoort:

 
Voor 303 heb je een mod nodig. De cv-gate op 303 is output, dacht ik.

Volgens mij heb je gelijk en is het alleen out. Maar dan nog samen met een 101 beter dan eigen 101 seq.
 
Dat eerste klopt. Maar dat van accent is niet simpel een gate naar de env. Althans niet bij een normale synth. Envelopes staan los van normaal volume en accent volume. Is een contour ding.

Drm is de 202 ook zo bijzonder. Netzoals een 303. Het zijn de enige synths die ik ken die accent hebben. En de accent op de 303 doet veel meer dan alleen volume. Filter env doen ook mee bijv.

Bij de 202 kan je zelf bepalen waar accent effect op heeft. Met en zonder filter.

Daar kan je een 202 ook mee laten 'blaffen'. Zoals je hier hoort:

https://youtube.com/watch?v=r3ZjcuaLxu8

Het hoeft ook niet letterlijk het accent effect te zijn wat de 202 doet maar het is gewoon een vorm van extra expressie. Pak bijvoorbeeld een MS-20 waarbij de tweede envelope alleen getriggerd wordt door de accent out van de 202, dan kun je daarmee bijvoorbeeld een extra filter of volume sweep doen maar ook een extra buiging in één van de oscillatoren terwijl je ring mod aan hebt staan of een LFO triggeren.
 
Het hoeft ook niet letterlijk het accent effect te zijn wat de 202 doet maar het is gewoon een vorm van extra expressie. Pak bijvoorbeeld een MS-20 waarbij de tweede envelope alleen getriggerd wordt door de accent out van de 202, dan kun je daarmee bijvoorbeeld een extra filter of volume sweep doen maar ook een extra buiging in één van de oscillatoren terwijl je ring mod aan hebt staan of een LFO triggeren.

Ok duidelijk. Alleen heb ik nog nooit een accent uit mod gezien op 202. Wel in dacht ik.

Maar volgens mij kan je de gate van seq2 daar ook voor misbruiken. Althans als je daarmee niet de ms20 qua noten aanstuurt.

Als ik weer eens in de studio zit maar eens kijken of ik de filter in van de juno 60 met seq2 van mc202 kan aansturen. Er zijn ook mensen die de seq2 gebruiken om een gemodde mc202 het filter te laten besturen. Al zal het wel effe rekenen worden welke noot waardes je daar voor moet invoeren.
 
Ok duidelijk. Alleen heb ik nog nooit een accent uit mod gezien op 202. Wel in dacht ik.

Maar volgens mij kan je de gate van seq2 daar ook voor misbruiken. Althans als je daarmee niet de ms20 qua noten aanstuurt.

Als ik weer eens in de studio zit maar eens kijken of ik de filter in van de juno 60 met seq2 van mc202 kan aansturen. Er zijn ook mensen die de seq2 gebruiken om een gemodde mc202 het filter te laten besturen. Al zal het wel effe rekenen worden welke noot waardes je daar voor moet invoeren.

Dat is inderdaad ook iets wat ik wel eens geprobeerd heb maar dat is natuurlijk lastiger en het volgt niet het patroon wat de interne synth ook volgt. Bijvoorbeeld een MC-202 PWM+SUBOSC naar de MS-20 sturen, CV follow van de interne synth ook op MS-20 filter CV zetten en de accent dan naar de tweede envelope sturen.
 
Dat is inderdaad ook iets wat ik wel eens geprobeerd heb maar dat is natuurlijk lastiger en het volgt niet het patroon wat de interne synth ook volgt. Bijvoorbeeld een MC-202 PWM+SUBOSC naar de MS-20 sturen, CV follow van de interne synth ook op MS-20 filter CV zetten en de accent dan naar de tweede envelope sturen.

Je kan met 202 hack de interne naar externe seq kopiëren. Dan kan je het ritme behouden en cv waardes aanpassen bijv. Maar een beatsteppro erbij doet dat allemaal veel makkelijker.

Verder neem ik aan dat pwm+subosc al een mod out is in je voorbeeld hierboven.
 
202 blijft een heerlijke synth met erg leuke sequencer.
DE accent functie gebruik ik overigens nauwelijks, die klinkt helemaal niet muzikaal imho en veel te hard.
Totaal tegenovergestelde van de 303 waar de accent juist zeer muzikaal en ear pleasing klinkt.

SEQ2 naar bijvoorbeeld juno60 filter input werkt prima. Leuk om veel porta in te programmeren en de porta knop redelijk hoog te zetten en in SEQ1 geen of nauwelijk portamento te programmeren. SEQ2 glide dan mooi van de ene naar de andere noot maar zonder porta heel direct, waardoor je hele muzikale en rhytmische dingen met het filter van J60 (of andere synth) kan doen.

@Dfrazz niet kannibaliseren die 202! Ik heb ook nog 2 sliders en de 4pos switch nodig, maar er worden vast ook voor de 202 wel eens nieuwe sliders e.d. gemaakt
 
Heb zelf goede ervaringen met de synthdoctor.nl.
Kennis is in huis bij hem, evenals de kunde en het enthousiasme. Alleen ook tijd? Dat weet ik niet, je kunt hem mailen.
Laatste keer dat ik contact met hem opnam bleek hij niet meer in Ccum te wonen maar op de grens met Duitsland.
 
Artifacts in Den Bosch was altijd erg goed met alles wat hij repareerde voor me (die heeft mijn MC-202 ook gemok).
 
Back
Top