Roland MC-202 functioneert niet

DFrazz

Music Aficionado
Lid sinds
20 januari 2014
Berichten
390
Locatie
Utrecht
Hallo allemaal,

Ik heb thuis een vintage Roland MC-202 (niet te verwarren met de latere preset machine) en deze wil helaas niet meer werken.

Als ik hem aanzet dan zie ik alleen het LFO lampje branden, maar verder kan ik hem niet programmeren en/of komt er geen geluid uit.

Ik heb geprobeerd naast een geschikte adapter, batterijen te gebruiken, maar het lost het probleem niet op.

Enig idee wat er kapot zou kunnen zijn? En waar zouden jullie mij aanraden om hem eventueel ter reparatie aan te bieden?

Alvast bedankt!
 
Weet je hoe de 202 normaliter werkt, ofwel kan je er een simpele sequence op programmeren?
Zo ja, geeft ie in het display nog wel de juiste tekens weer?
Werkt het filter nog wel, dus resonantie op 10 en dan met de cutoff sweepen, gaat ie dan fluiten/piepen?

Als het display niets meer laat zien, dan zou het theoretisch kunnen dat de chip kapot is. Volgens mij gaat alles vanuit het keyboardje via de chip dus als de chip niets doorgeeft aan het synth gedeelte, dan heb je ook geen geluid.

headphones en normale output geprobeerd?
 
Weet je hoe de 202 normaliter werkt, ofwel kan je er een simpele sequence op programmeren?
Zo ja, geeft ie in het display nog wel de juiste tekens weer?
Werkt het filter nog wel, dus resonantie op 10 en dan met de cutoff sweepen, gaat ie dan fluiten/piepen?

Als het display niets meer laat zien, dan zou het theoretisch kunnen dat de chip kapot is. Volgens mij gaat alles vanuit het keyboardje via de chip dus als de chip niets doorgeeft aan het synth gedeelte, dan heb je ook geen geluid.

headphones en normale output geprobeerd?

Hij geeft inderdaad geluid via output en headphones als ik de resonantie hoog zet en dan met de cut off aan de gang ga. Ook andere parameters hebben dan zichtbaar invloed op het geluid.

Het LCD schermpje blijft in de meeste gevallen gewoon grijs, echter soms als ik hem aanzet dan komt er een keiharde piep uit het apparaat en geeft het display een onduidelijk leesbaar teken. Ook dan reageert de 202 niet op de standaard programmeer toetsen.

Wat zou dat kunnen betekenen?
 
Probeer m eens op verse batterijen om je voeding uit te sluiten. Had eens een defecte adapter die te weinig power gaf en kreeg ook soortgelijke verschijnselen
 
Probeer m eens op verse batterijen om je voeding uit te sluiten. Had eens een defecte adapter die te weinig power gaf en kreeg ook soortgelijke verschijnselen
Dank voor de tip. Had ik al gedaan, maar helaas hetzelfde probleem.
 
Mijn 202 had eenzelfde display toen de vorige eigenaar nogal wat contactspray in de sliders had gespoten.
Dit was er uit gelopen en veroorzaakte wslk een soort kortsluiting.
Als je met de resonantie truc wel merkt dat de synth parameters werken, dan zal het toch in het digitale gedeelte zitten ben ik bang....

Ik zou er niet te veel meer mee kloten. Evt even openschroeven om een blik te werpen en wat foto's te maken van wat je ziet rondom de chips en sliders.

Verder adviseer ik je een thread te openen waarin je specifiek zoekt naar een reparateur in de buurt van Utreg. Of gewoon even zoeken hier op het forum, er is een reparateur topic ergens.
 
Mocht repareren niet lukken dan wil hem wel evt kopen voor onderdelen.
 
gaan toch geen 202's beginnen slopen voor onderdelen :?

Liever niet nee.....ik was ook voornemens om binnenkort op het net op zoek te gaan naar een slider. Maar als er toch een gestript gaat worden dan meld ik mij wel :)
 
Volgens mij is een kapotte mc 202 cpu wel een dingetje en niet makkelijk te vinden. Maar het hoeft niet de cpu te zijn.

Drm zeg ik ook: mocht repareren niet lukken. Ik zoek iig een mooie mc 202 case
 
en MC202 is ook niet total loss als de CPU niet meer werkt, kan je nog steeds CV GATE modden en gaan..


Maar dan kan je dus ook deze strippen en misschien wel tientallen 202s repareren.
Ik begrijp je punt heel goed, als een mooi instrument te repareren is vind ik dat je dat altijd moet doen. Maar om hem nou om te bouwen tot een ander soort instrument...
 
Laten we het zo zeggen: ik gebruik de interne sequencer van de 202 zo goed als nooit :)
En hoop ook dat er ooit iemand met een andere CPU er voor komt.. (met patterns en geheugen)
 
Laten we het zo zeggen: ik gebruik de interne sequencer van de 202 zo goed als nooit :)
En hoop ook dat er ooit iemand met een andere CPU er voor komt.. (met patterns en geheugen)

Een geheugen voor patterns zou zeer welkom zijn ja.....dat geklooi met die cassettebandjes is maar niks :)
 
Back
Top