Tweede hands of nieuw?

Veel wijsheden hier... Zelf koop ik regelmatig 2de hands, voornamelijk digitale dingen FX, synths of dingetjes waarvan ik niet zeker ben of het blijvertjes gaan worden. Voorlopig alleen maar positieve ervaringen aan over gehouden...

Analoog spul, wat vaak iets meer slijtage/misbruik gevoelig is, speakers, analoge synths, koop ik liever nieuw. Ook spulletjes waarvan je weet dat het blijvers zijn koop ik liever nieuw zoals spulletjes van Elektron, Clavia, Moog, Novation... Dat zijn meestal echte instrumenten waar je een band mee opbouwt over de jaren...

Misschien is het wel vergelijkbaar met vrouwen zoals iemand hierboven al aanhaalde. Sommige zijn blijvertjes waarvan je na een beurt onmiddellijk weet dat ze deel gaan uitmaken van je vaste harem en dan wil je liefst dat er net te veel man aan haar knoppen gezeten hebben.
Andere zijn eerder om eens nieuwe ervaringen mee op te doen, eens een Aziatisch of Oostblok modelletje om hooguit een paar uur mee te spelen en ze dan weer door te schuiven naar de volgende... Dan maakt het niet zo veel uit wie er al allemaal over gegaan heeft en dat het iets kost voor de ervaring.
Voor vintage modellen is er blijkbaar ook een specifieke markt maar mijn eigen ervaring is dat er aan die vintage modellen vaak toch een hoek af is en jarenlang gebruik/misbruik toch ook sporen nalaat. Nog maar te zwijgen dat ze vaak ook langer moeten opwarmen voor ze klaar zijn voor gebruik...

Waarom dat synthbouwers hun succesverhalen niet blijven maken? Eens de markt verzadigd is, krijg je niets meer verkocht. Als je bvb 10 potentiële klanten hebt kan je ieder misschien 1 of twee bolletjes ijs verkopen en hopen om 20-25 bolletjes ijs te verkopen maar het lijkt me straf als je op een dag 100 bolletjes ijs kan verkopen... De meeste mensen kopen alleen een nieuwe auto als hun huidige versleten is, als hun behoefte veranderd (extra kinderen) of als er iets wezenlijk vernieuwend is (elektrische wagen met autopilot). Synths slijten niet vaak en muziekanten hun behoeften veranderen niet al te vaak (tenzij je ineens van de electro-scène in een pop/rock/jazz-band gaat spelen)... Dus moeten synth makers vaak vernieuwen.

Toch zie je vaak dat merken in nieuwere synths nog altijd technologie van oudere, klassiekers blijft verwijzen. Kwestie van huidige klanten waarvan hun synth versleten is niet af te stoten of om identiteit te behouden... Yamaha zal altijd aan FM/DX gelinkt blijven...

Sommige kleinere merken hebben ook gewoon de capaciteit niet om alle types te blijven maken. Las onlangs een artikel over Moog en hun productiehal is zo klein dat als ze een nieuw toestel in productie willen nemen, ze een andere lijn moeten stoppen. Uitbesteden willen ze niet noodzakelijk. Dan zou een Moog niet meer Moog zijn.
 
Ik koop bij voorkeur tweedehands, ben eigenlijk nog nooit tegen afgetrapte troep aangelopen en als er al eens iets mee was dan was dat eenvoudig te repareren en was de prijs er ook naar. Op nieuwe, vooral digitale, synths schrijf je gewoon keihard af. Nord Lead 4s die nieuw 1900eu kosten raak je met moeite voor 1000eu kwijt op de tweedehands markt. Een Virus TI2 is nieuw ook 1000eu duurder dan 2de hands. Om nog maar te zwijgen over de workstations/romplers - de Yamaha Montage die je nu koopt voor 3K raak je over 4 jaar (als de opvolger uitkomt) niet meer kwijt voor meer dan 1200eu.

Dat producten op een gegeven moment niet meer worden gemaakt is logisch; productielijnen zijn erg duur om op te starten en in bedrijf te houden, dus zodra de vraag afvlakt zal de productie stoppen. Meestal wordt er nog een laatste grote batch gemaakt die geleidelijk uitverkoopt en worden er onderdelen en ruilmodellen achter gehouden voor service. Alleen als de vraag groot blijft zal er later nog een keer een batch komen, maar vaak is het dan gewoon klaar. Dit is normaal en past binnen de zogenaamde 'product life cycle'. Bij goed productbeleid zorg je er voor dat je de opvolger klaar hebt staan op het moment dat je huidige commerciële product op zijn piek is. Zodra de vraag en verkoop afvlakt introduceer je dan je nieuwe model terwijl je hetoude uit faseert.

Product life cycle:
plc.gif


Ik ben verder niet zo van de vintage dus heb geen ervaring met echte ouwe bakken. Heb wel ooit een Moog Voyager gekocht en die was ook aanmerkelijk goedkoper 2de hands dan nieuw terwijl deze niet van nieuw te onderscheiden was.
 
In januari is er hier op het forum een Machinedrum weggegaan voor 75EUR.
 
Nou, ik zag de add ook vlak na het plaatsen en dacht, daar zal wel een nulletje verkeerd zitten. Had ik dus wel moeten reageren? :D
 
Zal idd wel een typo geweest zijn want ik heb de mijne recent toch nog voor bijna 10x zoveel verkocht, zeker nu ze officieel vintage zijn ;-)

Stond er hier ook geen Picasso te koop voor een tientje :D
 
Alles altijd nieuw kopen! Dat is toch veel mooier? En als je er dan mee klaar bent neem ik het van je over..

Nee ik zie bijna al mijn hardware als tijdelijk en vervangbaar. Daarom zal ik niet snel de nieuwprijs ergens voor betalen. Door particulier te ruilen, kopen en verkopen heb ik al vele mooie synths ed. in mijn bezit gehad. Het enige wat ik altijd in de studio heb gehad is een Virus.
 
Zal idd wel een typo geweest zijn want ik heb de mijne recent toch nog voor bijna 10x zoveel verkocht, zeker nu ze officieel vintage zijn ;-)

Stond er hier ook geen Picasso te koop voor een tientje

Denk ik niet, gewoon 2 knoppen die kapot waren, 750 is veel te veel voor een MD mk I zonder UW

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=204598&highlight=machinedrum

Een uur later al afgehaald, iemand heeft er geen gras over laten groeien. Die wist het wel hoor "nieuw of 2de hands?'
 
Op nieuwe, vooral digitale, synths schrijf je gewoon keihard af

In het duurdere segment wel ja, ik zou misschien wel een keer een Virus willen kopen en die zal ik niet nieuw kopen in ieder geval, ze staan ook bekend als betrouwbare bakken over het algemeen dus die kan je rustig kopen.
maar een Blofeld desktop die ik nieuw kocht met 3 jaar garantie voor 347 euro die koop ik liever dan eentje voor 100 euro minder van misschien een jaar of vijf oud.
Zeker als je leest dat oudere Blofelds nog wel 'ns wat mankeren zoals de encoders of het display bijv.
Kocht nog niet zolang geleden een Ultranova voor 439, die doen tweedehands nog wel een 300 euro dus daar verlies ik over een paar jaar niet zoveel op.
Aan de andere kant; de twee hierboven genoemde zijn behoorlijk uitgebreid, zeker de blofeld qua synthese dus ik verwacht niet dat ik snel op deze 2 synths uitgekeken zal raken.
 
Laatst gewijzigd:
Alles altijd nieuw kopen! Dat is toch veel mooier? En als je er dan mee klaar bent neem ik het van je over..

Nee ik zie bijna al mijn hardware als tijdelijk en vervangbaar.
Ja hoor vervangbaar is alles en er zijn voldoende alternatieven, hoewel sommigen graag iets anders willen geloven. Tijdelijk is hoe lang...? 30 Jaar ?
Wij zijn hier allemaal maar tijdelijk...;)
 
Back
Top