Graag zou ik meer ervaring willen met optredens

Weet echter nog niet goed hoe ik 'onderdelen' van mijn gemaakte songtracks in Ableton in de 'Session View selector' zou kunnen gaan plaatsen (deze heb ik allemaal gemaakt in de 'Arrangement view selector').
Hoe zou ik dit kunnen gaan doen?
Als je je arrangement view clips naar session clips exporteert (hier staan wel tutorials voor op youtube) dan is het enorm belangrijk dat je voor je live optredens al rekening houdt met een goede setup van je clips. Straks heb je 64 pads voor je, die je willekeurig met elkaar kan combineren en dan is het belangrijk dat je een systeem hebt dat voor jou goed werkt.

Ik gebruik zelf een eigen bedacht rij / kolom systeem voor mijn live sets, hierin kan ik op basis van rijen, kolommen en kleuren zien wat ik combineer en wat elke clip bevat, zonder dat ik daar over na hoef te denken.

Zoiets gebruikt iedereen live op zijn eigen manier, als je elke song willekeurig clips bij elkaar gaat combineren wordt het live een puinzooi.

In het voorbeeld hieronder heb ik dat als volgt gedaan:
- elk pad met een kleur bevat een midi clip of sample.
- de eerste drie rijen bevatten de patterns van de eerste song
- rij 4 en 5 bevatten de patterns van de break en bridge, waarbij ik rij vier als downlifter patterns gebruik en rij 5 als uplifter patterns
- Rij 6 en 7 bevatten de patterns van song 2, die ik zo gemaakt heb dat ze naadloos gecombineerd kunnen worden met de kolommen van song 1 (dus kun je makkelijk live mashups doen)
- Rij 8 gebruik ik als pattern uitzet kolom (kan ook op andere manieren, maar ik vind dat handig zo.

De kolommen zijn functie en kleur gecodeerd:
Ik gebruik altijd de volgende kolommen:
- Main Melody , Sub Melody, Drums, Bass, addon Melody, Pads, Extra Melody, FX / Loops

De kleuren bepalen wat er in een kolom gebeurd in de clip:
- blauw zijn de hoofddrums, varierend van de kick boven in tot steeds drukkere drums naar beneden in de kolom
- wit betekent voor mij dat het bridge of break / buildup patterns zijn
- donkergeel bevat de hoofd melodie, licht geel zijn sub melodieen of addon patterns
- de FX rij bevat twee kleuren, Geel zijn loop patterns en wit zijn effect sounds

De patterns die actief zijn en spelen op dat moment zijn altijd groen.

Als je nu welke song dan ook van mij pakt dan zul je zien dat dit altijd op dezelfde manier opgezet is. Ik hoef de nummers eigenlijk niet eens te kennen maar kan op basis van de song titel altijd foutloos de track opbouwen live zoals ik dat wil, doordat dit systeem overal doorgevoerd is. Als je zo'n systeem bedenkt en consequent uitvoert haal je enorm veel druk van je live performance af, immers je weet altijd precies wat je te wachten staat, want niets is zo funest voor je live optreden als niet matchende patterns.

Een voorbeeld waarin ik een gedeelte van een live set thuis oefende die ik speciaal voor een jaren 90 trance revival party had gemaakt staat hieronder. In deze video heb ik remixes gemaakt van 2 jaren 90 trance nummers die ik combineer tot 1 mashup. (de hele liveset bevat uiteraard veel meer tracks).
De tracks zijn:
Lunatic Asylum - The Meltdown
Vernon - Vernon's Wonderland

Ik gebruik er een ableton push voor, maar het werkt natuurlijk exact hetzelfde als je de clips zou activeren op je laptop in session mode.

 
Ben gisteren bezig geweest met de view section en dit ging erg lekker

Hoe zou ik meerdere songs (arrangements) in één view section kunnen zetten?
Ook zodat ik niet telkens een view section per song hoef te laden (wat voor onderbrekingen kan zorgen).
Ben hier even gewoon even benieuwd naar (en wellicht valt het in de praktijk ook wel wat mee).
 
Als je je arrangement view clips naar session clips exporteert (hier staan wel tutorials voor op youtube) dan is het enorm belangrijk dat je voor je live optredens al rekening houdt met een goede setup van je clips. Straks heb je 64 pads voor je, die je willekeurig met elkaar kan combineren en dan is het belangrijk dat je een systeem hebt dat voor jou goed werkt.

Ik gebruik zelf een eigen bedacht rij / kolom systeem voor mijn live sets, hierin kan ik op basis van rijen, kolommen en kleuren zien wat ik combineer en wat elke clip bevat, zonder dat ik daar over na hoef te denken.

Zoiets gebruikt iedereen live op zijn eigen manier, als je elke song willekeurig clips bij elkaar gaat combineren wordt het live een puinzooi.

In het voorbeeld hieronder heb ik dat als volgt gedaan:
- elk pad met een kleur bevat een midi clip of sample.
- de eerste drie rijen bevatten de patterns van de eerste song
- rij 4 en 5 bevatten de patterns van de break en bridge, waarbij ik rij vier als downlifter patterns gebruik en rij 5 als uplifter patterns
- Rij 6 en 7 bevatten de patterns van song 2, die ik zo gemaakt heb dat ze naadloos gecombineerd kunnen worden met de kolommen van song 1 (dus kun je makkelijk live mashups doen)
- Rij 8 gebruik ik als pattern uitzet kolom (kan ook op andere manieren, maar ik vind dat handig zo.

Dit vind ik ook erg interessant om te lezen.
Zou ook patterns van verschillende songs met elkaar willen gaan combineren en op elkaar willen gaan laten aansluiten.
 
Ik denk dat het bij live optredens als eerst belangrijk is dat je goed song materiaal hebt: dus heb je een paar goede tracks liggen waar mensen enthousiast over zijn? Waar je je publiek mee kan boeien? Heb je nu al wat fans?

Daarnaast: kan je entertainen? De zaal bespelen.. is je optreden leuk om naar te kijken? Is er interactie tussen jou en publiek? Ben je extrovert op het podium, vind je het leuk om in de belangstelling te staan? Live moet je je publiek entertainen..

Als je live optreed in je eentje zou ik het zo simpel mogelijk houden zodat je niet in de war raakt en je niet in de stress hoeft te zitten of al je 64 tracks en vst's wel doen wat jij wil.

Verder zou ik een snelle laptop gebruiken, iets wat bij de tijd is. Zonder allerlei zooi er op, of virusscanners en andere shit die performance beinvloeden. Dus ik zou niet zo snel de laptop pakken waar je overdag je baan op kantoor mee uitvoert, of waar je overdag op internet mee surft naar spannende filmpjes en plaatjes ;)

Dit is alles is common sense hoor.. ik treed nooit live op (geen materiaal / geen zin). Maar bij live optredens die ik bezoek zijn dit de dingen die ik waardeer.

Oh.

en ik zou ook denken aan een backup plan voor als je laptop er mee kapt, vastloopt. Wat ga je dan doen, hoe kan je je backup CD'tje zo aanzetten en de boel faken dat je er toch mee weg komt? :)

En een optreden hoeft niet perfect of vlekkeloos te verlopen..


Mooi stuk ook.

Heb wel een aantal songtracks die een aantal personen erg goed vinden.
Nou is het ook zaak om daar op live-gebied iets spannends van te maken.
Ben vanavond ook weer bezig geweest in session-view en ik moet zeggen dat het niet altijd meevalt om songs interessanter en dynamischer te laten klinken.
Veel werk aan de winkel dus nog...
 
Ben momenteel weer aan het oefenen en het gaat best lekker.
Gebruik een Akai APC mini, samen met een Akai LPD8.
Met laatstgenoemde kan ik echter niet zo goed uit de voeten.
Heeft iemand ervaring met de LPD8 (in Ableton)?

Tevens overweeg ik nog om wellicht ipv de Akai-spullen een Push (1) of Electribe 2 (Music Pruduction) te gaan nemen.
Lijkt me toch iets lekkerder werken eigenlijk.
 
Wat voor mij heel erg leerzaam was is dit filmpje:



http://www.aurexmusic.com/base-roxo

En dan vooral de template voor die controller. De manier waarop die Ableton set is samengesteld is echt geniaal en maakt live spelen super flexibel. De muziek is ook fantastisch by the way..
 
Ben opzicht wel lekker bezig met de session-view etc.

Waar ik echter nog even mee zit, is het volgende.
Hoe kan ik alle of meerdere songtracks in session-view in elkaar laten overlopen (zonder dat ik steeds een losse songtrack moet laden, wat voor onderbrekingen zorgt)?
Heb al wat gezocht hierover, maar kom even niet tot concrete oplossingen.
 
Inmiddels is het mij gelukt om drie songtracks (in session view) achter elkaar te zetten en in elkaar te laten overlopen.
Zou hier erg graag een audio-opname van willen gaan maken en dit even aan jullie willen laten horen.
Hoe zou ik dit kunnen gaan doen (heb het ook al met een extern programma Audacity geprobeerd, het is tot dusver echter nog niet gelukt)?
 
Na veel geworstel heb ik dan eindelijk een aantal tracks achter elkaar weten te zetten in session-view.
Ben wel benieuwd naar meningen, tips etc.
Zelf besef ik dat er nog veel werk aan de winkel is.

https://soundcloud.com/tivolica/session-view-remix
 
Laatst gewijzigd:
Ik lees dat je al een APC-mini hebt, check vooral ook eens de APC40. Ik treed zelf nog niet op, maar ben wel bezig met een live-setup en vind het erg prettig dat dit ding recht-toe-recht-aan is (je kunt niet verstrikt raken in verschillende menu's/settings/modi). Het geeft veel controle over de session view in Ableton Live. Hoef je ook minder/niet naar je laptopscherm te staren, iets wat ik altijd bijzonder oncharmant vind als ik artiesten dit zie doen. Maarrrr, handigst is natuurlijk om eerst te kijken hoe ver je komt met wat je al hebt ipv gelijk nieuwe spullen aan te schaffen.

Stabiele laptop lijkt me een prettige gedachte, maar focus je dan ook erop dat je zelf een zo stabiel mogelijk systeem creëert door je OS-installatie zo schoon mogelijk te houden (niet teveel zooi installeren dus, behalve datgene wat je echt nodig hebt). De suggestie die iemand hier deed om een andere laptop te gebruiken dan degene die je dagelijks gebruikt klinkt verstandig, maar lijkt me een vrij dure oplossing...

Waar ik me ook bij aansluit is de tip om vooraf alle effecten te renderen die je niet van plan bent live te wijzigen. Scheelt flink wat betreft belasting van je CPU.

En mocht je laptop toch vastlopen: ik heb het meegemaakt dat de laptop van James Holden (toch een vrij grote naam) midden in een DJ-set crashte. Niemand in het publiek die er moeilijk over deed dat het een paar minuten stil was voordat de show verder ging.
 
Ik lees dat je al een APC-mini hebt, check vooral ook eens de APC40. Ik treed zelf nog niet op, maar ben wel bezig met een live-setup en vind het erg prettig dat dit ding recht-toe-recht-aan is (je kunt niet verstrikt raken in verschillende menu's/settings/modi). Het geeft veel controle over de session view in Ableton Live. Hoef je ook minder/niet naar je laptopscherm te staren, iets wat ik altijd bijzonder oncharmant vind als ik artiesten dit zie doen. Maarrrr, handigst is natuurlijk om eerst te kijken hoe ver je komt met wat je al hebt ipv gelijk nieuwe spullen aan te schaffen.

Zelf lijkt de APC40 mij ook wel een goede optie.
Eerder ben ik al bezig geweest me te orienteren op een Push (1) of Electribe 2 (Music produktion).
Vooral laatstgenoemde kan natuurlijk van pas komen als de laptop vastloopt oid.... 8)



Stabiele laptop lijkt me een prettige gedachte, maar focus je dan ook erop dat je zelf een zo stabiel mogelijk systeem creëert door je OS-installatie zo schoon mogelijk te houden (niet teveel zooi installeren dus, behalve datgene wat je echt nodig hebt). De suggestie die iemand hier deed om een andere laptop te gebruiken dan degene die je dagelijks gebruikt klinkt verstandig, maar lijkt me een vrij dure oplossing...

Daar geef ik je ook wel gelijk in.
Voorlopig wil ik daarom ook eerst verder met deze (Lenovo)laptop.
Wellicht ga ik ergens volgend jaar een laptop erbij nemen (wellicht weer een Lenovo), maar voorlopig laat hou ik dit nog maar voor de lange termijn.


Waar ik me ook bij aansluit is de tip om vooraf alle effecten te renderen die je niet van plan bent live te wijzigen. Scheelt flink wat betreft belasting van je CPU.

Dat is een zeer goede tip en dit wil ik dan zeker ook gaan toepassen.
Bedankt!
 
Luister momenteel even mijn remix terug, maar er zitten toch nog wel wat zwakke plekken in (vooral in middengedeelte).
Er is wat dat betreft nog veel werk aan de winkel (helemaal ook dus wat betreft een live optreden etc).

Tevens heb ik besloten dat ik er echt een APC40 bij wil hebben.

Wat de session-view betreft; ben er nog steeds niet helemaal over uit hoe ik nou meerdere songs achter elkaar kan gaan plaatsen (zonder steeds te hoeven laden oid).
Kom tot dusver tot maximaal drie (via arrangement-view); dat is wat weinig natuurlijk.
Moet ook nog wel veel meer (praktijk)ervaring etc hierin gaan opdoen.
 
Laatst gewijzigd:
Heeft iemand nog adviezen, suggesties wat betreft de session-view (meerdere songs inladen, afspelen etc)?

Heb erg sterk het gevoel dat ik iets over het hoofd zie en momenteel loop ik hier even in vast jammer genoeg.

enige advies dat ik heb na het luisteren van je voorbeeld is dat voor live optredens je de patterns op elkaar kunt afstemmen. Dus ervoor zorgen dat er geen echte pauzes of overduidelijke overgangen zijn van nummer naar nummer, nu hoor je eerst nummer 1, dan nummer 2, dan nummer 3, etc. min of meer net zoals een cd.

Maar het zou veel beter zijn als je de patterns van nummer 2 al half gebruikt tijdens de overgang fase in nummer 1, bijvoorbeeld de bas en drums van song 1, en de addon melodieën van song 2.
Wat je dan wel moet doen is natuurlijk de songs in de goede tonale key verhoudingen zetten (bijvoorbeeld via de circel van 5 als je geen echte theoretische harmony kennis hebt). Maar dan passen de patterns altijd naadloos bij elkaar. De verschillende tempo wisselingen kun je goed opvangen door bijvoorbeeld break effect samples te gebruiken.

In mijn voorbeeld deed ik aan het eind iets vergelijkbaars, de patterns van nummer 2 liepen door, maar gingen tijdens de overgang van majeur naar mineur patterns (door het selecteren van een andere clip zodat ze weer bij song 1 pasten. Aangezien song 1 in mineur geschreven is en song 2 in majeur, moet je dan soms voor de overgangen dat soort truukjes uithalen om ze bij elkaar te laten passen.

Persoonlijk vind ik de overgangen zoals je ze nu hebt voor live niet geschikt, dus met dat soort simpele truukjes zou je dat prima kunnen oplossen. Dus de overgangen van je song nummers is vooral een kwestie van het mixen van patterns van song 1 en song 2 door elkaar. Dan klinkt het als vloeiende overgangen en passen de nummers prima bij elkaar. Net zoals je twee platen in elkaar over zou mixen.
 
enige advies dat ik heb na het luisteren van je voorbeeld is dat voor live optredens je de patterns op elkaar kunt afstemmen. Dus ervoor zorgen dat er geen echte pauzes of overduidelijke overgangen zijn van nummer naar nummer, nu hoor je eerst nummer 1, dan nummer 2, dan nummer 3, etc. min of meer net zoals een cd.

Maar het zou veel beter zijn als je de patterns van nummer 2 al half gebruikt tijdens de overgang fase in nummer 1, bijvoorbeeld de bas en drums van song 1, en de addon melodieën van song 2.
Wat je dan wel moet doen is natuurlijk de songs in de goede tonale key verhoudingen zetten (bijvoorbeeld via de circel van 5 als je geen echte theoretische harmony kennis hebt). Maar dan passen de patterns altijd naadloos bij elkaar. De verschillende tempo wisselingen kun je goed opvangen door bijvoorbeeld break effect samples te gebruiken.

In mijn voorbeeld deed ik aan het eind iets vergelijkbaars, de patterns van nummer 2 liepen door, maar gingen tijdens de overgang van majeur naar mineur patterns (door het selecteren van een andere clip zodat ze weer bij song 1 pasten. Aangezien song 1 in mineur geschreven is en song 2 in majeur, moet je dan soms voor de overgangen dat soort truukjes uithalen om ze bij elkaar te laten passen.

Persoonlijk vind ik de overgangen zoals je ze nu hebt voor live niet geschikt, dus met dat soort simpele truukjes zou je dat prima kunnen oplossen. Dus de overgangen van je song nummers is vooral een kwestie van het mixen van patterns van song 1 en song 2 door elkaar. Dan klinkt het als vloeiende overgangen en passen de nummers prima bij elkaar. Net zoals je twee platen in elkaar over zou mixen.


Dat is erg interessant om te lezen.

Het klopt ook wel dat het live niet echt geschikt is, aangezien de songs net als een soort cd achter elkaar afgespeeld lijken te worden.

Wil er zeker mee aan de slag gaan en hetgeen gaan proberen wat jij schrijft.
Dus bepaalde patterns van verschillende songs in elkaar laten overgaan.
Een hele uitdaging nog wel....
 

had je deze set al gedownoad en bekeken? Het geniale vind ik dat hij (Aurex) fx clips maakt die hij los kan laten over zn liveset. En die fx clips zijn ook weer te koppelen aan elkaar met follow actions etc. Zeer slim gedaan... Zo kan je onafhankelijk van je muziekmateriaal alles boeiend houden en afwisselen..
 
Back
Top