Hexinverter mutant clap issue

etaoin

Mystic Loges
Lid sinds
16 januari 2004
Berichten
12.746
Locatie
Vleuten
Ik heb hier een issue met een Hexinverter mutant clap waar ik maar niet uit kom, dus ik gooi het hier even in de groep. Misschien heeft iemand nog een briljante ingeving.

Het probleem is dat er een noise bleed in zit. Die zou je weg moeten kunnen draaien met de offset trimmer. Dat kan ook, maar op de positie waar de ruis helemaal weg is, doet de reverb envelop het ook niet meer (die staat gewoon vol open). En vice versa, oftewel, als de offset in een stand staat waar de reverb envelop het doet, heb ik noise bleed.

Ik weet ook niet precies waar de noise vandaan komt, want hij is er ook met de reverb input uit. Hij is wel afhankelijk van de pitch cv, dus het is de interne generator.

Ik begreep via Muff dat die trimmer erg precies komt, maar ik heb juist het tegenovergestelde, dat die twee standen vrij ver uit elkaar zitten en er geen gulden middenweg is, laat staan eentje die heel nauwkeurig komt.

Componenten-waarden uiteraard al getriple-checked, en ook al gespot dat R58 en C18 andere waardes hebben dan in de 909 (de inspiratie voor dit circuit). Maar daar de waarden in zetten die in de 909 gebruikt worden maakt niet uit.

Er schijnen mensen te zijn die hem wel goed getrimd krijgen, dus ik begin me half af te vragen of er misschien verschillen zijn tussen LM13700's van verschillende fabrikanten (ik heb zelf maar één soort liggen).

Onderstaand het relevante deel van het schema. JP1 pin 6 is een test-point, dus daar hangt verder niks aan. Via IC11A komt de reverb decay CV binnen.
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2015-07-18 om 16.49.00.jpg
    Schermafbeelding 2015-07-18 om 16.49.00.jpg
    30,6 KB · Bekeken: 80
ik had het ook, beide trimmers hebben erg veel invloed op elkaar.
Uiteindelijk met veel geduld toch goed gekomen.

Mijn Mutant Hats de closed had een constante bleed , dit kwam door eem soldeerpunt dat drukte op een cap ...dus dat kan ook nog.
Ik las dat op muff wuggler , ben daarna goed gaan kijken .

Geduld en goed kijken.
 
Laatst gewijzigd:
Mijn Mutant Hats de closed had een constante bleed , dit kwam door eem soldeerpunt dat drukte op een cap ...dus dat kan ook nog..

Ja dat is hier zeker niet het geval, want er is zeker een 5mm ruimte boven de caps. En ik kan de bleed ook wegdraaien met de offset pot.
 
Welke trimmer bedoel je dan, ik zie er 2, 1 offset maar die zit bij de clap VCA en 1 voor de reverb level...

Die offset bedoel ik ook.

Volgens de docs moet die afgesteld worden op -100mV op het testpunt. Die staat op -100,04mV op mijn meter. Dan doet de reverb het in principe prima, alleen is er een constante noise bleed. Ik kan de offset anders zetten zodat die bleed weg is, maar dan staat de reverb constant open (de C van de envelop ontlaadt niet meer).

De reverb level heeft voorzover ik nu gezien heb geen invloed op de offset (oftewel de interactie tussen die twee merk ik niks van). De level staat wel op minimaal. Alles wat ik hem anders zet maakt de reverb veel te hard.

Ik zal nog eens checken of de het noise level vanuit het noise board niet veel te hoog is...
 
Zie niet waar je testpunt zit en snap niet dat de offset enig invloed heeft op het reverb EG, dus op de lading van C16, zou helemaal niet moeten en ik zie in het schema ook geen connectie oid,, vind het schema zo en zo een beetje vaag want waar krijgt het clap VCA zijn audio/ruis vandaan?
De reverb level zou weer geen invloed op de offset mogen hebben, zoals ik het zie stel je met de offset de bleed af, dus clap niet triggeren en zo afstellen dat er geen geluid (ruis) meer is en met de reverblevel de level van de reverb en dat zou alles moeten zijn, vreemd dat dat niet wil lukken, heb je geen rare tinsluiting oid?
Zou misschien kunnen dat de ruis uit de generator te hard is en het VCA overstuurd maar dan nog dat die 2 pots elkaar beïnvloeden blijft vreemd...
 
maar dan nog dat die 2 pots elkaar beïnvloeden blijft vreemd...

Ja dat heb ik dus ook niet en leek mij ook vreemd, maar stevaux dus blijkbaar wel.

TP zit JP1 pin 6 zoals ik hierboven schreef.

De noise zit er precies in zoals in het originele TR909 circuit. Ik heb hier alleen de mods van hexinverter geplaatst, deels ook omdat de schema's niet verspreid mogen worden.
 
De noise bleed kan ook veroorzaakt worden door het printontwerp en/of bedrading.

Bedrading? Je hebt wel gekeken waar het over gaat? ;)

Maar serieus, het gaat om een commerciële pcb, dus ik hoop dat we wel uit kunnen sluiten dat die brak ontworpen is. En bedrading is er dus niet.
 
Laatst gewijzigd:
Ik zit het stukje schema te bestuderen maar snap het clap VCA stukje niet, waar krijgt het de ruis vandaan en waar gaat het naar toe, en de verbinding met de ongebufferde output van het VCA met het trigger signaal snap ik ook niet, verklaard wel weer de invloed van de offset pot op het reverb EG, zo'n 13700 heeft toch 2 VCA's, zo ja wordt die ook gebruikt?
 
Ik denk dat het vooral verwarrend is omdat de clap er juist nïet op staat ;)

Deze VCA is puur de reverb decay CV die Hexinverter heeft toegevoegd op het originele circuit.

De andere helft wordt inderdaad gebruikt in het clap circuit.
 
Thanks, zit het te bekijken en snap idd nou wat Hex met die 13700 doet, met een CV in ontlaad deze C18, een CV gestuurde decay dus, vond het al zo maf in elkaar zitten :? maar nu is het duidelijk, je moet toch wat met die 2e VCA in de 13700, leuk gedaan.
Ok, dus je zet TP op -100mV en als je dan de clap triggert, gaat deze dan omhoog?
 
Maar, ik sluit nog niet uit dat de noise veel te hard binnenkomt. Dan komt de cross-talk via de meeste gekke paden erin. Dat ga ik vanavond als eerste eens checken.
 
Back
Top