TX81Z laadt geen sysex patches

Hyperkun

Ingeburgerd
Lid sinds
5 mei 2013
Berichten
59
Locatie
Eindhoven
Beste Forumleden,

Ik heb een probleem met mijn TX81Z (OS firmware 1.4). Batterij onlangs vervangen.
De synth lijkt namelijk niets te doen met sysex die ik erheen stuur. Ik gebruik een USB-Midi kabeltje.
Via Midi-OX kan ik met het keyboard wel noten spelen op de synth en via Elektron c6 kan ik sysex ontvangen, die ik vanuit de TX81Z stuur naar de PC. Maar als ik patches uit mijn tx81z stuur van PC naar de synth, dan zie ik dat de data wordt verzonden via Midi-OX en een lampje op de Midi interface maar de synth lijkt zich er niets van aan te trekken. Ik heb het daarentegen wel een keer voor elkaar gekregen om een "midi buffer full" melding te krijgen, bij het sturen naar en van de module. Dat was via Midi-OX. Als ik via Midi-OX een patch stuur en ik blijf op een key drukken (noot aanslaan dus) dan hoor ik de synth heel even gekke geluiden maken maar vervolgens spring de patch vrijwel meteen weer terug naar de opgeslagen patch. :?

Blijven de patches ergens verstopt hangen in de TX81z? Moet ik een firmware update doen? Kabel/software niet in orde ..?

De channels zijn voor transmit en receive 1 , mem protect is off, exclusive staat aan. Maar het lijkt dus wel of mn synth niets aantrekt van die exclusive setting. Overigens kan ik wel patches editen en opslaan via de synth zelf.

Wie kan me verder helpen?
 
Beste Forumleden,

Ik heb een probleem met mijn TX81Z (OS firmware 1.4). Batterij onlangs vervangen.
De synth lijkt namelijk niets te doen met sysex die ik erheen stuur. Ik gebruik een USB-Midi kabeltje.
Via Midi-OX kan ik met het keyboard wel noten spelen op de synth en via Elektron c6 kan ik sysex ontvangen, die ik vanuit de TX81Z stuur naar de PC. Maar als ik patches uit mijn tx81z stuur van PC naar de synth, dan zie ik dat de data wordt verzonden via Midi-OX en een lampje op de Midi interface maar de synth lijkt zich er niets van aan te trekken. Ik heb het daarentegen wel een keer voor elkaar gekregen om een "midi buffer full" melding te krijgen, bij het sturen naar en van de module. Dat was via Midi-OX. Als ik via Midi-OX een patch stuur en ik blijf op een key drukken (noot aanslaan dus) dan hoor ik de synth heel even gekke geluiden maken maar vervolgens spring de patch vrijwel meteen weer terug naar de opgeslagen patch. :?

Blijven de patches ergens verstopt hangen in de TX81z? Moet ik een firmware update doen? Kabel/software niet in orde ..?

De channels zijn voor transmit en receive 1 , mem protect is off, exclusive staat aan. Maar het lijkt dus wel of mn synth niets aantrekt van die exclusive setting. Overigens kan ik wel patches editen en opslaan via de synth zelf.

Wie kan me verder helpen?

Mogelijk heb je hier iets aan:

https://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/904179-setting-up-ctrlr-tx81z.html

Doe in ieder geval even een midi loopback test in midi ox met midi in en uit aangesloten op de tx81z.
Dan weet je of je interface goed werkt.
Voor zover ik mij herinner van mijn tx moet het gewoon werken zoals je beschrijft. Dat was echter wel met een midex 3
 
Beste Forumleden,

Ik heb een probleem met mijn TX81Z (OS firmware 1.4). Batterij onlangs vervangen.
De synth lijkt namelijk niets te doen met sysex die ik erheen stuur. Ik gebruik een USB-Midi kabeltje.
Via Midi-OX kan ik met het keyboard wel noten spelen op de synth en via Elektron c6 kan ik sysex ontvangen, die ik vanuit de TX81Z stuur naar de PC. Maar als ik patches uit mijn tx81z stuur van PC naar de synth, dan zie ik dat de data wordt verzonden via Midi-OX en een lampje op de Midi interface maar de synth lijkt zich er niets van aan te trekken.

Heb je dit geprobeerd door patches 1 voor 1 te verzenden? Of zend je banken in hun geheel?
Het kan zijn dat MID-Ox de data veel te snel overzendt. Ik weet niet meer of je de data snelheid kunt instellen in Midi-Ox. Als dat kan, kun je dat proberen op een lagere snelheid.
 
Bedankt voor de tips mensen,

TX81Z Memory protect uitzetten ...

Ik gaf al aan dat memory protect "off" staat, bovendien dat ik wel performances en user bank patches (bank I) kan wijzigen en opslaan. Memory protect lijkt mij dus niet het probleem.

Ik zal in ieder geval eens uitzoeken hoe dat zit met een "loopback test" in Midi-ox en of ik de snelheid van de midi data daar kan aanpassen. Bedankt voor de tips en de Gearslutz link.
 
Heeft het overigens wel gewerkt? (is standaard vraag I know.. wel een belangrijke vraag)

Ik zie dat je Midi-OX gebruikt, als je in bezit ben van Cubase (maakt niet uit welke versie) kan je eens proberen om daarmee de sysex te verzenden.

In Cubase:

- Maak midi kanaal aan met alleen de output naar je TX (input boeit niet)
- Creeer een klein leeg midi blokje op het spoor
- Selecteer 't blokje en open de List Editor (onder "Midi" menu)
- In de List Editor kies het potloodje en teken 1 SYSEX noot (in List editor zie je "insert type" > kies Sysex. standaard staat dit op "note")

Nu zie je naast de getekende noot, links een bijbehorende regel verschijnen met Data1 en Data2 enz.. en dan zie je het "Comment" veld waar volgens mij standaard F0 in zit staan (let op, deze kan verstopt zitten achter het veld waar je het sysex nootje hebt getekend, ff het linkervenster oprekken naar rechts)

Als je op dat comment veld klikt -zegmaar op "F0"- dan kan je je Sysex Data importeren, je banken, programs en dan OK en je bent klaar.

Als je nu dat blokje afspeelt naar de TX dan werkt het, zo deed ik het altijd met de DX7. Ook een uitstekende manier om je Program Changes te doen en te zorgen dat je altijd de juiste data naar je DX zend die bij die Song hoort. Bij Program Changes moet je hopen (na jaren) dat de patches nog in je synth zitten, de sysex is wat dat betreft altijd goed, patch management bij de Song hoeft zo dus niet meer want de sysex data zit erin.

Succes!!!
 
Laatst gewijzigd:
"Heeft het overigens wel gewerkt?"
- Nee, niet naar mijn weten, het appaaraat is 2e hands en ik heb hem pas.

Helaas heb ik geen Cubase, zou ik misschien kunnen proberen.

Waarom moest je de batterij vervangen ? Raakten de patches verloren als je de synth uitzette ?
Een "midi buffer full" melding krijg je meestal bij slechte of foutieve sysex verzending.
Mijn ervaring is dat er meestal iets fout gaat in de software of een interface, niet in de synth...
Post anders eens een sysexbulk.

De patchnamen van bank I waren scrambled en klonken rot en de performance patches werden niet onthouden. Dat is opgelost toen ik de batterij liet vervangen.

Via de unit kan ik volgens mij alleen de hele bank I transmitten.
Ik heb een sysex dump gedaan (dus zo'n voice transmit van heel bank I) van de synth naar mn pc maar als ik die open in TX81Z programmer, zie ik dat de patchnamen scrambled zijn en de settings ook niet overeenkomen met die op mn synth. Dit lijkt wel alsof de midi interface de sysex corrupt maakt. Ik zoek daar nu een beetje de oorzaak, zou het graag eens proberen met een wat sjiekere midi interface.

Ik heb het ook voor elkaar gekregen om via MIDI-OX een sysex heel langzaam te verzenden (weet eigenlijk niet goed de logica erachter, buffer size gedoe enzo) en ik kreeg hooguit dezelfde, kleine edit erdoorheen (kleine aanpassen van een patch parameter). Ik zag op t display dat de patch gewijzigd was maar klonk niet OK (was een gedownloade sysex bank I die ik stuurde).

Loopback test kan ik niet doen aangezien mn midi interface kabel 2x male is.

Ik zal het een proberen met een Analog Four ertussen met een normale midi kabel en usbtje :? En dan eens een sysex dump van de synth posten.
EDIT: Dit plannetje met de A4 werkt niet.

Dit is een sysex dump via de voice transmit (I) ? functie van de TX81Z:
http://www.filedropper.com/tx81zvoicetransmitiviamidiox
Dit bestand is ontvangen en opgeslagen via MIDI-OX maar laat bij mij geen patches zien via de TX81Z programmer software :?
 
Laatst gewijzigd:

Ja, daar probeer ik dus ook mee te werken. De trial is nog niet verlopen maar ik krijg vaak de melding "Time out while requesting data from the synth". Voice openen en dan via de window editor voice transmit doet niets. Lijkt me een fijne editor, als het zou werken bij mij.
 
Hmmm, die editor werkt hier goed, al is't nu wel effe geleden,

Check wel dat de midi IN & OUT Port, Midi channels en Sysex ID channel overeen komen..
 
Dit is een sysex dump via de voice transmit (I) ? functie van de TX81Z:
http://www.filedropper.com/tx81zvoicetransmitiviamidiox
Dit bestand is ontvangen en opgeslagen via MIDI-OX maar laat bij mij geen patches zien via de TX81Z programmer software :?
Als iemand die ook een TX81Z heeft deze eens wil testen. Op het eerste zicht is de struktuur wel correct maar ...
De buffer size voor zo'n file zou normaal absoluut geen probleem mogen zijn (zet die maar op 4096 bytes, die file zelf is 2000 bytes, dus...)
Midi channel settings hebben bij sysex geen invloed.
 
Laatst gewijzigd:
sysex ID channel heb ik nog nooit van gehoord. Volgens mij is dat ook niet in te stellen op de TX81Z en de programmer.

tja, mss wel .. anders, lees effe de info text onderaan,, sysex moet on staan,, (als't hier nog niet vermeld staat)

Snap902-TX81z.png
 
tja, mss wel .. anders, lees effe de info text onderaan,, sysex moet on staan,, (als't hier nog niet vermeld staat)

Snap902-TX81z.png

De channels zijn voor transmit en receive 1 , mem protect is off, exclusive staat aan. Maar het lijkt dus wel of mn synth niets aantrekt van die exclusive setting.

Ik kan wel kijken bij die setting op de programmer maar zoals ik al zei, staat die setting ook al goed op de synth. Wat de sysex en programmer betreft maak ik me meer zorgen om het punt dat de programmer mn sysex dump niet goed inlaadt; de patchnames en settings komen helemaal niet tevoorschijn zoals dat wel gebeurt bij een gedownloade tx81z sysex.

Stephen, kun jij mijn sysex wel correct inladen in de tx81z programmer ? De link naar mn sysex staat in deze thread..
 
Nee, De tx81z programmer import het niet ,, en Sounddiver ook niet,
Ik zal anders morgen je syx file eens in de mijne proberen te dumpen, en dan terug binnen halen met de programmer

Je patch namen lijken wel niet correct te zijn opgeslagen ?? Ik denk toch dat dat gewoon ascii is?? Of klopt het toch, hetgeen in de viewer staat ??

Snap903-Syx.png
 
Die patchnamen zien er nogal scrambled uit, ik heb de namen niet gewijzigd in gekke dollartekens en wat al niet meer. sterker nog, de patches van mn I bank zouden allemaal op de factory default moeten staan. Misschien op de eerste 2 na, welke dubbel zijn vanwege een proefje.
 
hmmm, In m'n tx81z syx library ziet de data er toch helemaal anders uit, en de file size is 4.104 bytes
Volgens mij is je syx file corrupt ...

EDIT:
Die filename lijkt toch veel langer te zijn ? Alhoewel,,, t wordt mss wat laat voor me,, :)

Snap904-tx81z_1.png
 
Heb je de verzend snelheid van MIDI-OX al verlaagd? Ik kan me herinneren dat ik deze op een 1/4 van de standaard snelheid heb gezet.
 
Als de ram patches beschadigd zijn, zou mijn eerste stap nu zijn, een factory reset uitvoeren.
zo: http://the-all.org/tx81z/revisions.html
Controleren of bij uitschakelen het ram geheugen nu wel goed bewaart blijft.

geheugen en midi instellingen opnieuw controleren.

Veel oude midi apparaten hebben moeite met het verwerken van bulk midi data. Midi dump (syx) programmatjes hebben daarom vaak instellingen waarmee je het verzenden kan vertragen.

zorg dat je een goede syx file hebt. http://patcharena.com/synths/yamaha-tx81z/

Als je de firmware wil updaten moet je de eprom vervangen (er staat er een te koop op ebay). Maar daar zou ik niet mee starten
 
Back
Top