Roland TR 606

schmutz

Dr.Patient
Lid sinds
24 juli 2012
Berichten
304
Locatie
Ergens op Leidse
Goedenavond

Ik heb het vermoeden dat mijn 606 kapot is. Sinds een uurtje geleden lopen alle sequences door elkaar. Clymbals hoor ik, zelfs als hij uitstaat. Er komt een soort van gepiep/gekraak uit de output.

Ik heb hem in dezelfde setup een maand of 2 prima gebruikt. Na mijn weten is er niks verandert, echter doet de 606 ontzettend vaag op dit moment.

Iemnad tips of herkint dit probleem?

Groeten
 
Waarschijnlijk zitten er batterijen in die tot op heden het geheugen hebben vastgehouden en die zijn nu leeg waardoor die na een tijdje alle patterns randomized. ik heb verschillende 606's gehad en sommige houden hun patterns 1 dag vast zonder batterijen en sommige wel een paar dagen?!
 
Waarschijnlijk zitten er batterijen in die tot op heden het geheugen hebben vastgehouden en die zijn nu leeg waardoor die na een tijdje alle patterns randomized. ik heb verschillende 606's gehad en sommige houden hun patterns 1 dag vast zonder batterijen en sommige wel een paar dagen?!

Ik denk het niet, batterijen zijn nog goed; ik kan de 606 nog aan doen zonder adapter.
 
Ik denk het niet, batterijen zijn nog goed; ik kan de 606 nog aan doen zonder adapter.


Je zegt: "ik denk het niet?" zoek het eens even uit dan of ze vol zijn of niet voordat wij het probleem verder gaan zoeken, want als de batterijen bijna leeg zijn dan gaat die idd nog steeds AAN maar de functies worden steeds minder met bijna lege batterijen.

Iedereen begint hier meteen het ergste te suggereren maar laten we nou eens eerst het meest simpele proberen uit te sluiten.
 
Je zegt: "ik denk het niet?" zoek het eens even uit dan of ze vol zijn of niet voordat wij het probleem verder gaan zoeken, want als de batterijen bijna leeg zijn dan gaat die idd nog steeds AAN maar de functies worden steeds minder met bijna lege batterijen.

Iedereen begint hier meteen het ergste te suggereren maar laten we nou eens eerst het meest simpele proberen uit te sluiten.

Helemaal mee eens, RSB!
 
Hmm, als het probleem eret aangesloten adapter er ook is vrees ik dat het toch iets ingewikkelder is dan een batterij draadje.

Nu ik de Service manual erop nageslagen heb moet ik hierop terug komen. De batterijen voeden het geheugen, de adapter niet. Sowieso als ie is uitgeschakeld maar de adapter wel is aangesloten.
Vreemde is dat mijn 606 zijn patterns, onder het modificeren, zeker een week (en volgens mij nog langer) hield opgeslagen terwijl er toch echt geen batterijen in zaten..
 
Goedenavond

Ik heb het vermoeden dat mijn 606 kapot is. Sinds een uurtje geleden lopen alle sequences door elkaar. Clymbals hoor ik, zelfs als hij uitstaat. Er komt een soort van gepiep/gekraak uit
Groeten

Hij heeft meer problemen dan alleen geheugen. Zonder batterijen en met adapter zou je wel patterns moeten kunnen programmeren. Dat ze dan evt verloren gaan ok, maar om te kijken of hij ueberhUot nog wel iets doet. Ook vreemd dat ie cymbals geluid maken zelfs als ie uitstaat.

Je hebt hem niet per ongeluk hard laten vallen?
 
Als je wilt dat de reparateurs op dit forum gericht kunnen helpen is het handig om de volgende dingen te doen/beantwoorden. Dit helpt ons om op afstand te diagnosticeren wat het probleem kan zijn en hoe je het mogelijk zelf kan fixen of dat het probleem echt door een deskundige reparateur gefixed moet worden...

-Post eens een stukje geluid of video
-Beschrijf eens verder wat de 606 doet: knipperen bv lampjes gek, doen alle switches het nog, doen de modes het nog (of welke niet)?
-Zijn de sequences die je door de war hoort de sequences die geprogrammeerd zijn of zijn het simpelweg random sequences
-Als je het aan durft: schroef de 606 eens open (let op dat je waarschijnlijk de batterijcontacten voorzichtig uit hun plastic railtjes moet duwen) en maak eens wat fotos. Met name corrosie van oude batterijlekkages is iets om naar te zoeken...
 
Vreemde is dat mijn 606 zijn patterns, onder het modificeren, zeker een week (en volgens mij nog langer) hield opgeslagen terwijl er toch echt geen batterijen in zaten..

Ik ben niet zo heel technisch onderbouwd maar volgens mij is dat niet zo vreemd, voor zover ik het heb begrepen zijn er componenten rond het geheugen die stroom vasthouden waardoor hij zijn geheugen niet kwijt raakt bij het verwisselen van de batterijen. Die componenten zijn dus blijkbaar in staat om dat een week te doen.
 
TS laat niets meer van zich horen... ook in zijn ruisende 101 draad geeft ie geen reactie of het is opgelost of niet.
 
Na de mengdioden van de battery backup en adapterspanning zit een condensator van 100 UF/6.3V voor de memory chips en wat CMOS logica. Afhankelijk van de eigen lek van deze condensator, loopt deze sneller of langzamer leeg. De CMOS RAMS gebruiken minder stroom dan de mogelijk lek van de condensator waardoor het verschil ontstaat in tijd die de memorychips kunnen blijven draaien op enkel de condensatorspanning.
 
Back
Top