HD+SCSI-CD voor EmuE5000 en Yamaha A4000

conso

You can call me Toledo
Lid sinds
20 februari 2003
Berichten
4.504
Locatie
Amsterdam
Hoi,

Voor alles: een lange post en wat ik ga vragen is deels al in threads hier ter sprake gekomen, maar daar wordt het voor deze relatieve leek toch erg verwarrend. Deels trouwens omdat een aantal genoemde tips -compatible HD's etc.- inmiddels niet meer leverbaar is. Daarom op hoop van zegen een smeekbede om wat relevante informatie en uitleg:

Een en ander heeft betrekking op deze machines:

Emu E5000 Ultra: hiervoor heb ik een HD en SCSI CD Rom writer nodig. Deze Emu heeft een GROTE 50 pins SCSI poort.
Yamaha A4000: ook hiervoor HD en SCSI CD Rom writer nodig. A4000 heeft een KLEINE 50 pins SCSI poort.
Kurzweil 2 KX, die zover ge-upgrade zou zijn dat het eigenlijk een K2000 VP is. Hier heb ik een SCSI CD Rom drive bijgekregen, maar die spint vaak als een dolle stier, is mogelijk aan vervanging toe. Heeft een GROTE 50 pins SCSI poort.

Wat ik nu nodig heb is Hard Disk en een SCSI cdrom writer(s) voor de Emu en de Yamaha.

Mijn vragen:

Over de HD's:
Wat is beste keuze: externe of interne HD? Kan ik aan de Emu ook een IDE HD hangen? Aan de Yamaha wel. Zou ik ook voorlopig -maar niet tegelijkertijd- 1 HD voor de Emu E5000 + de Yamaha A4000 kunnen gaan gebruiken? Of is dat vragen om die SCSI horror?

Welke -IDE ?- HD's en SCSI CD Rom Writers zijn geschikt voor de Emu en Yamaha en ook nu nog nieuw leverbaar? (Een goed adres?) De Yamaha gebruikt trouwens maximaal 8MB HD ruimte. (Ik zie geloof ik nu al mensen schudden van het lachen of meewarig kijken).

Hier wordt het helemaal feest: is het normaal dat ik met de SCSI drive die ik bij de Kurzweil heb (een Toshiba XM 3801 met 25 pins grote SCSI poort) de Wav samples van bijv. de Future Music cd's helemaal niet kan lezen? (Geeft aan: Problem mounting disc) Zo ja, moet ik die dan via mijn Mac overgebrengen ? (Mijn eMac heeft trouwens geen SCSI poort, alleen USB's).

Zijn die kleine en grote SCSI poorten misschien toch ook compatible ? Of hebben die hele andere specificaties?

Veel vragen, ik weet het. Ik probeer me sinds een maand of zes in te lezen in een deel van de ontwikkelingen van de afgelopen 17 jaar ofzo. (Toen ben ik gestopt met muziek maken.) Dit forum is daarbij trouwens voor mij al van zeer bijzonder waarde geweest. Maar er is nog wel heel erg veel te leren. Ik hoop dat er daarom toch weer een paar leden me wat bruikbare tips willen geven.

Alvast veel dank.

Conso
 
ik heb zelf een A4000 met de andere twee kan ik je niet echt helpen
Ik zou voor extern gaan, kan je je HD uitzetten terwijl je sampler aan is, dus geen herrie.
Als het dan toch intern moet houd er dan rekening mee dat de interne IDE drive van de yamaha niet toegankelijk is via scsi. Dus je kan er alleen in de yammie iets mee doen. Je kan natuurlijk wel data van de ide disk laden in het geheugen en vervolgens saven op een scsi disk en vice versa. Volgens mij werkt emu niet met IDE disks en kan er alleen scsi in.
Hier staat een compatibility list voor de A4000
linkie
Voor een yamaha HD geldt dat je maximaal 8 partities van 1Gig kan maken. Dus totaal 8 Gig, de rest van de schijf blijft ongebruikt. Je kan er dus een grotere schijf in zetten maar dat heeft niet zo veel zin. Maar het gaat meestal wel.
Ik zou voor een externe MO of ZIP disk gaan, die kan je aan zowel je A4000 als aan je Emu hangen. Andere disk erin en klaar.
Mijn ervaring met CD-writers en de A4000 zijn slecht. Een cd-bakken direct vanuit de A4000 is me nog nooit gelukt.
Bij je kurzweil kan het zo zijn dat deze het file formaat herkent hierdoor kan die em ook niet mounten.
Er zijn verloopjes van 25 naar 50 pins scsi of het dan ook werkt is de vraag. In de begin jaren van scsi was de stekker niet gedefineerd in het scsi protocol. Hierdoor zijn er een aantal vaarianten die allemaal met scsi 1 werken.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, hier staat een faq voor de Axk samplers, voornamelijk A3000 maar geldt ook voor A4000.
http://www.ampfea.org/faq/
 
Re: HD+SCSI-CD voor EmuE5000 en Yamaha A4000

Origineel geplaatst door conso
Hoi,

Voor alles: een lange post en wat ik ga vragen is deels al in threads hier ter sprake gekomen, maar daar wordt het voor deze relatieve leek toch erg verwarrend. Deels trouwens omdat een aantal genoemde tips -compatible HD's etc.- inmiddels niet meer leverbaar is. Daarom op hoop van zegen een smeekbede om wat relevante informatie en uitleg:

Een en ander heeft betrekking op deze machines:

Emu E5000 Ultra: hiervoor heb ik een HD en SCSI CD Rom writer nodig. Deze Emu heeft een GROTE 50 pins SCSI poort.
Yamaha A4000: ook hiervoor HD en SCSI CD Rom writer nodig. A4000 heeft een KLEINE 50 pins SCSI poort.
Kurzweil 2 KX, die zover ge-upgrade zou zijn dat het eigenlijk een K2000 VP is. Hier heb ik een SCSI CD Rom drive bijgekregen, maar die spint vaak als een dolle stier, is mogelijk aan vervanging toe. Heeft een GROTE 50 pins SCSI poort.

Wat ik nu nodig heb is Hard Disk en een SCSI cdrom writer(s) voor de Emu en de Yamaha.

Mijn vragen:

Over de HD's:
Wat is beste keuze: externe of interne HD? Kan ik aan de Emu ook een IDE HD hangen? Aan de Yamaha wel. Zou ik ook voorlopig -maar niet tegelijkertijd- 1 HD voor de Emu E5000 + de Yamaha A4000 kunnen gaan gebruiken? Of is dat vragen om die SCSI horror?

Zou ik niet doen : maar als 't goed is zijn kleine SCSI-schijfjes voor een prikkie te koop op de HCC. Wat je ook kan doen ; SCSI-kaart in je computer en dan een HD eraan hangen.

Welke -IDE ?- HD's en SCSI CD Rom Writers zijn geschikt voor de Emu en Yamaha en ook nu nog nieuw leverbaar? (Een goed adres?) De Yamaha gebruikt trouwens maximaal 8MB HD ruimte. (Ik zie geloof ik nu al mensen schudden van het lachen of meewarig kijken).

Ja, want het is 8 GB, niet 8 MB :). CD-rom writers/spelers zijn nog steeds leverbaar; daar zit niet echt een probleem met snelheid. Als je een groter-dan-8GB HD koopt formatteert de Yamaha die gewoon als een 8GB, dus de rest wordt gewoon genegeerd.

Hier wordt het helemaal feest: is het normaal dat ik met de SCSI drive die ik bij de Kurzweil heb (een Toshiba XM 3801 met 25 pins grote SCSI poort) de Wav samples van bijv. de Future Music cd's helemaal niet kan lezen? (Geeft aan: Problem mounting disc) Zo ja, moet ik die dan via mijn Mac overgebrengen ? (Mijn eMac heeft trouwens geen SCSI poort, alleen USB's).

Eh... als Kurzweil die .wavjes aan moet kunnen moet het lukken. Wat wel kan is dat je ze misschien beter eerst allemaal apart als .wav op het schijfje kan branden - voorzover ik weet zijn FM cd's nog altijd multi-media (dus gewone CD-audio en data). Misschien is dat juist wat 'm in de war brengt.

Zijn die kleine en grote SCSI poorten misschien toch ook compatible ? Of hebben die hele andere specificaties?

De "grote" poort moet er uit zien als wat er achter op een printer zit, en de "kleine" is als het goed is heel fijngebouwd en vierkant met de pinnetjes dicht tegen elkaar aan. Je moet gewoon goed kijken wat voor kabel je er tussen hebt, bij die van mij (ESI4k + CD + HD) werkt 't vlekkeloos.

Veel vragen, ik weet het. Ik probeer me sinds een maand of zes in te lezen in een deel van de ontwikkelingen van de afgelopen 17 jaar ofzo. (Toen ben ik gestopt met muziek maken.) Dit forum is daarbij trouwens voor mij al van zeer bijzonder waarde geweest. Maar er is nog wel heel erg veel te leren. Ik hoop dat er daarom toch weer een paar leden me wat bruikbare tips willen geven.

Alvast veel dank.

Conso

Dan zou ik 't eerder in 'Samplers' hebben gezet :). Maar okee, veel succes ermee! Wat de A4K betreft - IDE is wel langzamer als SCSI, en die A4K is sowieso al langzaam met het inladen. SCSI heeft als 't goed is trouwens 'chains' - dus als je de HD wil delen tussen de A4K en de E5K moet je ze beiden in de 'chain' hangen.

E5K > A4K > HD > CD of zo.
 
Origineel geplaatst door Twiki
Ik zou voor extern gaan, kan je je HD uitzetten terwijl je sampler aan is, dus geen herrie. Hier staat een compatibility list voor de A4000

Ik zou voor een externe MO of ZIP disk gaan, die kan je aan zowel je A4000 als aan je Emu hangen. Andere disk erin en klaar.

Bij je kurzweil kan het zo zijn dat deze het file formaat herkent hierdoor kan die em ook niet mounten.

Er zijn verloopjes van 25 naar 50 pins scsi of het dan ook werkt is de vraag.
hier staat een faq voor de Axk samplers, voornamelijk A3000 maar geldt ook voor A4000. http://www.ampfea.org/faq/



Hey Twiki, dank voor je reactie !

Dan ga ik op zoek naar een externe HD voor de A4000. Die compatibility list had ik ook al gevonden, maar blijkt nogal verouderd te zijn, veel ervan is nu niet meer nieuw te koop. Dat combineren van een MO of Zip voor de Yamaha en de Emu ga ik dan ook proberen.

De Kurzweil zou die Wav's trouwens wel moeten kunnen laden.

En ja, dat SCSI stekker gebeuren zal ik maar gewoon met kabels en verloopjes kopen moeten testen dan. Ik hoop dat die allemaal nog te vinden zijn. Helaas wel een dure grap begrijp ik al die kabeltjes en verloopjes gaan proberen die dan mogelijk niet zullen werken. Maar ja...

Bedankt ook voor de FAQ link!

groet,

conso
 
Re: Re: HD+SCSI-CD voor EmuE5000 en Yamaha A4000

Re: Re: HD+SCSI-CD voor EmuE5000 en Yamaha A4000

Origineel geplaatst door Yoozer
Wat je ook kan doen: SCSI-kaart in je computer en dan een HD eraan hangen.
Ja, want het is 8 GB, niet 8 MB.
Eh... als Kurzweil die .wavjes aan moet kunnen moet het lukken. Wat wel kan is dat je ze misschien beter eerst allemaal apart als .wav op het schijfje kan branden - voorzover ik weet zijn FM cd's nog altijd multi-media (dus gewone CD-audio en data). Misschien is dat juist wat 'm in de war brengt.
De "grote" poort moet er uit zien als wat er achter op een printer zit, en de "kleine" is als het goed is heel fijngebouwd en vierkant met de pinnetjes dicht tegen elkaar aan. Je moet gewoon goed kijken wat voor kabel je er tussen hebt, bij die van mij (ESI4k + CD + HD) werkt 't vlekkeloos.
Wat de A4K betreft - IDE is wel langzamer als SCSI, en die A4K is sowieso al langzaam met het inladen. SCSI heeft als 't goed is trouwens 'chains' - dus als je de HD wil delen tussen de A4K en de E5K moet je ze beiden in de 'chain' hangen.
E5K > A4K > HD > CD of zo.


Hey Yoozer, bedankt voor je antwoord !

Ik twijfel nog of ik de samplers aan die Apple wil hangen. Ik gebruik die Apple meestal op een andere lokatie en heb geen geld voor een extra aanschaf nu. Haha, ja, was 8GB natuurlijk, stomme tikfout !
Ik ga die Wav's apart -dus zonder audio files- op een cd branden voor de Kurzweil.
Dat over die grote en kleine SCSI poorten is zoals je het zegt. Ik vroeg me af of die van de Yamaha dan een SCSI 2 is, en of dat dan nog wel compatible is met SCSI 1 ? Ik ga een verloopje proberen te vinden en het dan proberen te laten draaien. Maarruuuhhh: dat zowel de Yamaha als ook de Emu in een HD - SCSI chain hangen kan ook erg veel problemen en schade opleveren begreep ik uit eerdere discussies?

groet,
Conso
 
Re: Re: Re: HD+SCSI-CD voor EmuE5000 en Yamaha A4000

Re: Re: Re: HD+SCSI-CD voor EmuE5000 en Yamaha A4000

Origineel geplaatst door conso
Maarruuuhhh: dat zowel de Yamaha als ook de Emu in een HD - SCSI chain hangen kan ook erg veel problemen en schade opleveren begreep ik uit eerdere discussies?

groet,
Conso

Schade? Ja dat kan, maar alleen als je de verkeerde voltages op verkeerde plaatsen gaat gebruiken. En dan bedoel ik via kabelverlopjes. De Yamaha is 50 mini DB, 50 pins mini dus, je hebt kabels welke naar 25 centronix gaan (centronix is zon oude dikke grote "printer" aansluiting). Die kun je bv naar een ext. zip- of harddrive laten gaan. Ik dacht dat emu ook gewoon 50 mini DB gebruikte.

http://macfr.com/techmac/article.php?art=83

Hier staan wat voorbeelden op qua kabel aansluitingen.

Je moet kijken welke sampler waar wordt geterminate. (dat klinkt als een schadepost maar dat is het niet ;))
SCSI moet je in een "ring" chain, laten functioneren. Ik dacht dat je de terminatie van de A4000 niet kan veranderen maar dat weet ik niet zeker. Van de EMU weet ik niet.

Anyway, je moet ervoor zorgen dat emu op 1 zit a4k op 2 scsi hd 3 zip 4 cd 5.

Met SCSI kun je 7 apparaten aan hangen. In computerland zelfs nog meer, maar das een andere discussie! :)

SCSI heet overigens voluit -> Small Computer System Interface.
 
Hey,

Heb een A5000 met yamaha 8x8x32 SCSI CDRW drive. Ik kan prima CD's fikken, maak regelmatig backups op CDRW.

Het is alleen heel vaag hoe yamaha het allemaal geimplementeerd heeft in de AXK serie.

Druid
 
In een scsi chain geldt niet dat als je het zo kan aansluiten dat het ook werkt. Het scsi protocol is wel universeel maar het zegt niks over de data die er over gaat. Het file systeem van yamaha en emu is anders, je zal dus de disk moeten formateren voor elke sampler. Dus een setup als deze:
EMU===Yamaha===HD===CD.
is maar beperkt bruikbaar. De HD is alleen maar leesbaar voor of de yammie of de emu. Waarschijnlijk kun je wel .wav files(en andere formaten die beide samplers herkennen) delen en importeren maar je kan dan niks saven zonder de disk onbruikbaar te maken voor de andere sampler. Daarom is het wel handig om een zip of MO te hebben, disk wisselen en je kan met de andere sampler aan de gang. Wel eerst ff mounten en unmounten uiteraard.
De yamaha is gewoon scsi1 met een 50 pins HD connector. Bovendien is scsi2 compatible met scsi1.
Wat betreft het schrijven van CD's kan het bij mij fout gaan omdat er een PC in mijn scsi chain zit met een nogal bemoeizuchtig OS. Maar het komt vaker voor als je geen brander uit de compatible list hebt dat de scsi chain bevriest tijden het branden.
Succes ermee
 
even een oude thread omhoogschoppen met een vraagje ipv een nieuwe beginnen. Lief he, mods ;)

Ik heb net een yamaha rs7000 gekocht, en ik had al een kurzweil k2000r met sampling optie en interne hd. Bij de rs7000 heb ik een 128 mb geheugenkaartje en een kaartlezer voor aan de computer.

Nu was mijn idee om de rs7000 via scsi aan de kurzweil te hangen, zodat ik op die manier samples tussen die twee apparaten kan uitwisselen. En dan kan ik die samples weer met het geheugenkaartje naar de computer bonjouren, om ze daar verder te editten of te archiveren.

Is dit nou mogelijk, of heb ik hier weer een van die fijne 'scuzzy-dromen-die-bedrog-zijn'?
 
Origineel geplaatst door the red eye
even een oude thread omhoogschoppen met een vraagje ipv een nieuwe beginnen. Lief he, mods ;)

Ik heb net een yamaha rs7000 gekocht, en ik had al een kurzweil k2000r met sampling optie en interne hd. Bij de rs7000 heb ik een 128 mb geheugenkaartje en een kaartlezer voor aan de computer.

Nu was mijn idee om de rs7000 via scsi aan de kurzweil te hangen, zodat ik op die manier samples tussen die twee apparaten kan uitwisselen. En dan kan ik die samples weer met het geheugenkaartje naar de computer bonjouren, om ze daar verder te editten of te archiveren.

Is dit nou mogelijk, of heb ik hier weer een van die fijne 'scuzzy-dromen-die-bedrog-zijn'?


Hey,

Ik heb sinds het starten van deze thread toch al veel met SCSI aan elkaar proberen te knopen, maar het komt meestal toch neer op 'connect and pray'. Het verhaal met de Yamaha en E-mu samplers was trouwens onverwacht snel afgelopen voor me: een maatje had die voor zgn. 'langere tijd' bij me neergezet, maar haalde ze vlak voordat ik de HD's en CDR-spelers's wilde kopen weer bij me op om ze te verpatsen! Tja, had natuurlijk erger gekund (2 HD's etc. in huis zonder samplers om ze aan te hangen) maar was toch...:bekdicht:
Ik ben nu toevallig net zelf op zoek gegaan naar een A4000 met extra's.
Maar om bij je vraag terug te komen: of de RS700O en de Kurzweil met elkaar overweg kunnen? Laten we het hopen, maar de SCSI :duivels: waren zeker nog altijd rond ! Succes ermee !
 
thanx :)

ik ga me nog effe een nachtje moed inslapen om de scsibeesten te gunste te krijgen, en dan ga ik de boel morgen voor dag en dauw aan elkaar hangen. Ik denk dat ik er mijn geluksonderbroek maar bij aan doe, dat hielp tot nu toe nog altijd erg goed bij scsi-bezweringen :D
 
Back
Top