Probleem met Roland D-50

Mennomoog

Stamgast
Lid sinds
6 augustus 2003
Berichten
498
Locatie
Hattem
Zo, ik heb die Roland D-50 van marktplaats gekocht (bedankt voor de tip Vinsound!! :okdan: ) en had kunnen afdingen naar 150 euro.

Het probleem is namelijk, toen ik bij de aanbieder was sloot ik mijn koptelefoon aan en begon ik te spelen, en hoorde ik een enorm gekraak. Verder klonken de geluiden gewoon goed. Ik dacht dat het afhankelijk aan mijn koptelefoon lag maar zeker weten wist ik niet. Dus ik heb hem toch maar genomen (voor 150 aangezien we allebei niet wisten of het aan de synth lag). Dus redelijk goedkoop.

Ik ben net thuis en ik heb hem uitgeprobeerd, maar hij produceert zowel over de koptelefoon uitgang als over de outputs (L en ...U??? niet R???) een enorm kraak geluid. Maar ik hoorde van de verkoper dat ie nooit de outputs en de koptelefoon uitgang heeft gebruikt sinds ie hem had gekocht. Nu heeft dat ding een hele lange tijd er opgeborgen gelegen (waarschijnlijk als stofopvanger) dus ik vermoed dat de contacten gewoon vuil zijn of stoffig.

Tijdens het spelen probeer ik gewoon de volume wat heen en weer te bewegen om het stof uit te "vegen". Verder doen twee toetsen het niet, je krijgt er wel wat geluid uit als je meerdere malen er hard op slaat. Ik vermoed dat dat ook stof is. Soms is het gekraak er even niet en kan je lekker spelen (het geluid klinkt dan ook harder) maar daarna begint ie weer te kraken en wordt het geluid zachter.

Wat denken jullie? Ernstig probleem of simpel probleem om op te lossen (i.a.w. gewoon laten schoonmaken die synth)?
 
Ooooh gelukkig. Dat is een pak van m'n hart jongens. Dank jullie wel!!!!!!!! :okdan:
 
Ik denk dat er idd stof tussen is geslopen.

raar dat de verkoper de outputs niet heeft gebruikt:confused:
of hij heeft 'm als midikeyboard gebruikt.

anyway, 150 euro is een mooie prijs.
Ik had 'm bijna zelf nog willen kopen, maar toch niet gedaan.
is de uiterlijke staat nog een beetje goed?

L(ower) en U(upper) outputs ?
Zal ik eens uitproberen, was me zelf nog niet eens opgevallen.........
Klopt.(ff geprobeerd)

grtz Vins.
 
Ja, klopt. De verkoper had hem alleen als midi keyboard gebruikt (zegt ie althans). De behuizing ziet er redelijk uit. Hier en daar wat krasjes. ff een likje verf erover ofzo... ;)

Maar goed, ik heb de synth vandaag even uit elkaar geschroefd en er zat een boel troep in de behuizing (stof en volgens mij tabak :r ) dus misschien heeft die gast veel zitten roken boven de synth. Ik keek bij de uitgangen van inderdaad, Lower en Upper (i.p.v. left and right) en de koptelefoon uitgang maar ik kon niks zien. Ze zagen er nog heel goed uit. Nu ben ik ook niet het technisch wonder die hier rondloopt...

In ieder geval, ik heb troep en stof verwijdederd en de synth weer dichtgeschroefd. Even gespeeld (het gekraak zat er nog steeds) dus ik wat kloten aan de volume slider en op een gegeven moment kon ik een tijd spelen zonder het gekraak te horen. Na een minuut of 5 begon het gekraak weer.

Nu heb ik dus een vermoeden dat misschien de stof niet de uitgangen heeft aangetast maar de volume controller ofzo? Ik heb daar niet gekeken toen ik de synth opgeschroefd had. Trouwens, hoe moet ik te werk gaan als ik de synth wil schoonmaken met zo'n spuitbusje? Moet ik dan in de uitgangen spuiten of in de synth? :confused:

Oh ja, en verder doet één D toets het niet en twee andere toetsen ( B en Bes) die veel harder klinken dan als je op de andere toetsen drukt. Ligt dit aan die strip?
 
Misschien is het nog niet zo'n gek idee om Roland te bellen. De D-50 is een van hun meestverkochte producten dus ik denk dat er nog wel wat mensen rond lopen die er verstand van hebben?
 
Ja, dat ga ik denk ik doen. Het verbaasde me dat ze me terugmailde toen ik een probleem had met die Roland SH-2000 van mij!!! En dat product is al bijna 30 jaar oud! Top hoor! :okdan:
 
alle contact strips schoonmaken onder het toetsenbord en goed ontvetten zal je zien dat die 2 toetsen het weer doen en het gekraak weg is
zijn de strips niet meer schoon te maken zal je nieuwe moeten bestellen

de outputs moet je als 2de optie nemen daar kan het zijn dat de aarde contacten los zitten door het in en uitsteken van de pluggen maar het is bij alle outputs dus ik denk niet dat je daar moet zoeken

blijft het gekraak nog komen dan zou ik het nog eens hier vermelden dan zou er nog eens wat anders mis kunnen zijn maar ik ga er van uit dat het aan het toetsenbord ligt en wat ik zelf wel vaker heb mee gemaakt met roland synths

succes

:D
 
Warning!
I won't take ANY responsibility of AMY demage you could cause when following these instructions.

Now you have to locate the faulty key. On the keyboard itself, there are two circuit boards attached. To access to the switches you have to loosen one of these boards (or both if you have several non-functional keys located in each half of the keyboard). If you have to loosen any of the cables, do it gently and observe how these are attached, so that you can re-install these correctly! To remove the pressure sensitive strip that controls the after-touch you also have to remove the piece of tape that's there to secure the strip. After you have removed the circuit board you will see the switches. They are of that common rubber type that can be found in remote controls and calculators. Now gently wipe the black surfaces of the switches. You could also blow gently on these, or maybe use a small brush. You could also use some kind of "blow clean"-spray. Also clean the connectors located on the circuit board (it's the other half of the switch!), do not use your fingers to do this. Human fingers are always a bit greasy, this could lead to another mailfunction later. After you've finished cleaning, attach the circuit board and the cables again. Then attach the bottom plate of your JV, insert your cables and test. If the problem remains, you could repeat the cleaning procedure. If the problem still remains , it's quite likely that the problem could be elsewhere in your JV-80, try the Test mode to find the fault or get your JV to a service technican.

Comments
These instructions should work for the most of unweighted or semi-weighted synthesizer keyboards, or the most of newer Roland keyboards anyway. In some cases when I've had these kinds of faults on my keyboards (the JV-80 and a Roland E-15) and there hasn't been any visible dirt between the switch. I generally take good care of my stuff (usually no dirty or dusty enviroinments), towards this I've had some faults like descriped.

Bron: JV-80 Page
 
Uuuh, bedankt maar ik ga het niet zelf doen. ;) Ik ben bang dat ik dan dat ding naar de synthesizer heaven breng.

Ik kreeg een mailtje terug van Roland en ze zeiden dat reparatiekosten ongeveer 50 á 100 euro gaan kosten. Oh well.
 
Nou leuk hoor. Ik heb Roland gemaild en die zeiden inderdaad dat misschien de contact strip vervangen of schoongemaakt moest worden. Ze zeiden dat de reparatie ergens tussen 50 en 100 euro zou worden. Misschien iets meer als er extra onderdelen besteld moesten worden.

Dus ik heb laatst de D-50 naar een muziekwinkel in de buurt gebracht (een officiele Roland dealer) en vandaag kreeg ik een telefoontje van ze. Ze hadden een vaag verhaal over dat er van alles mis was met deze synth en dat het een dure reparatie zou gaan worden. Ook iets van dat ze maar niet de hele synth uit elkaar hadden gehaald. En ook zoiets van, als ze de contact strippen gingen vervangen dat er de volgende week al gelijk iets mis zou zijn met een ander onderdeel... :confused:

Ik geloof er eigenlijk weinig van, maar goed, wie ben ik om dit te bepalen? Ik vermoed eigenlijk dat het gewoon die contact strip schoonmaken is of vervangen. Dat kan toch niet zo duur zijn? Bovendien, als ik een tijdje op die synthesizer speel en wat met de volume slider heen en weer beweeg dan verdwijnt soms het gekraak en kan ik een tijdje kraakloos spelen. Dus daarom vermoedde ik dat het maar een kleine reparatie zou worden. Nu verwachten ze ook van mij dat ik 40 euro onderzoekskosten moet betalen.... :( :r

Ook hadden ze het over een hele dure reparatie, hoger dan 100 euro plus uurvergoeding en onderdelen..... :(

Wat moet ik hier nu mee?

Oh ja, bij die muziekwinkel hebben ze een eigen reparatieservice, dus ze hadden het ding niet naar Roland opgestuurd. Is dit normaal of moet je dat ding eigenlijk gelijk opsturen naar Roland?
 
lekker verhaal dan als er opeens meer dingen stuk zijn dan alleen de strips

een ding weet ik wel dat je deze synthesizers voorzichtig en op een manier kan openmaken anders kan je nog wel eens een kabeltje of wat anders stuk maken
voorzichtigheid is een pre omdat je overal zo moeilijk bij komt
 
Mmm, ik heb hem zelf één keer geopend, maar wel heel voorzichtig, en ik geloof niet dat ik daarbij iets heb gebroken (ik heb alleen stof en tabak weggehaald).
 
Ik kom net terug van die muziekwinkel waar ik hem heb afgegeven. Ze zeiden dat het probleem niet lag aan de contactstrip, maar dat waarschijnlijk de processor is opgeblazen.... ;{ =(

Nu zou hij een servicemanual van Roland morgen binnen krijgen, en dan ie uitzoeken of dat het echte probleem is.
 
Origineel geplaatst door Orabidoo
Ik kom net terug van die muziekwinkel waar ik hem heb afgegeven. Ze zeiden dat het probleem niet lag aan de contactstrip, maar dat waarschijnlijk de processor is opgeblazen.... ;{ =(

Nu zou hij een servicemanual van Roland morgen binnen krijgen, en dan ie uitzoeken of dat het echte probleem is.

Lijkt me stug. Als de processor stuk zou zijn lijkt het me dat de D50 helemaal niks meer zou doen.
 
Zou de voeding nog wel aan gaan met een defecte processor.Als je hem terug krijg vraag dan de defecte onderdelen om mee naar huis te nemen ;)
 
Ik vond die repareur ook wel een rare gast.... hij had daar verder alleen maar wat keyboardjes staan en wat orgels.

Ik heb naar Roland gemaild, en die man zei dat ik het wel naar hem kon sturen. Kon hij er naar kijken.
 
Nou, ik kreeg vandaag een telefoontje. Een IC (internal controller??) werd verschrikkelijk heet (je kon er een eitje op bakken in zijn woorden) en dat veroorzaakte de ruis. Hij verwachte dat er misschien nog meer IC's kapot konden gaan.

Hij zou het naar Roland opsturen en de kosten waren minsten 150 euro maar konden misschien oplopen.

Wat moet ik hiermee???? =(
 
Back
Top