Onderlade bureau voor masterkeyboard

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Ik ben van plan in mijn nieuwe 'crib' een nieuwe desk te bouwen. Altijd leuk om te doen.

Nu had ik het idee om voor mijn masterkeyboard (CME UF7) een onderlade te maken, zodat ik het keyboard onder mijn desk kan schuiven als ik hem niet nodig heb.

Nu heb ik zitten googlen etc. maar ik kom niet echt een kant-en-klare oplossing tegen.

Het moet uiteraard stevig genoeg zijn om redelijk flink op het keyboard te kunnen spelen als hij uitgeschoven is. Ook moet het geen super-diepe bak zijn i.v.m. beenruimte eronder.

Iemand tips & tricks hiervoor?
 

Attachments

  • cme-uf7.jpg
    cme-uf7.jpg
    715,1 KB · Bekeken: 406
Ik heb ooit een onderlade gemaakt. Hiervoor heb ik een plaat MDF gebruikt en zware rails met kogellagers. Bijvoorbeeld welke je zou kunnen gebruiken voor keukenlades. Deze rails heb ik bevestigd aan de kopse kanten van de MDF plank en de rails' zelf met ijzeren hoekjes aan de onderkant van het bureaublad. de randen van de MDF plaat had ik met een bovenfrees afgewerkt. Deze oplossing werkte erg goed, zeker als je sterke rails neemt.

Ik bedoel dus ladegeleiders. Overal te koop, gewoon kijken naar de maximale belasting als je ze koopt. Hier niet te licht gaan zitten.
 
Ik heb nooit zo'n lade gemaakt maar misschien heb je toch aan mijn brein-scheet:

Waar ik aan zat te denken is niet een plank, maar enkel twee geleiders.
De synth die je eronder gaat zetten is al stijf genoeg om niet door te zakken.
Een nadeel van een plank is dat die een eigen gewicht heeft wat doorhangen kan bevorderen.
En een tweede nadeel is dat je beenruimte afneemt.

Hoe je dat technisch precies moet aanpakken weet ik niet, maar ook daar kan ik best een gooi naar doen natuurlijk:)
Metalen hokprofielen bij de bouwmarkt kopen.
Die op de rail die in de vorige post genoemd wordt bevestigen, en de rails schroeven op een dik stuk hout.

Het klinkt allemaal erg houtje touwtje, maar misschien heb je toch wat aan deze post ;)
Succes!
 
De meest luxueuze oplossing die ik gezien heb bestaat uit gewoon een hap uit het bureau zagen en de toetsen afdekken met een plank als je ze niet nodig hebt. Wel behoorlijk voor gevorderden.

Blom's oplossing klinkt ook interessant, alleen zou ik dan wel iets pakken waar je de zijpanelen straffeloos van kunt doorboren, anders moet je passende profielen maken waar de controller in schuift die dan weer vervolgens aan de geleider hangen.

Nog een radicaler idee: hang het ding op aan het plafond en laat 'm met touwtjes naar beneden komen als je 'm nodig hebt.
 
Nou Yoozer...dat eerste idee vind ik nog veel mooier dan mijn eigen idee!
Dat had ik eerder moeten horen :D
 
Werkt goed met stagepiano's waar verder toch geen knopjes of zo op zitten.

apCS8hk.jpg


6HJLN6r.jpg


http://www.doepfer.de/lmk4.htm kun je daar prima voor gebruiken.

Ik had er een gezien die nog net wat mooier was dan de laatste omdat je daar de cover ook zag, maar die kan ik nu even niet meer vinden.
 
Nog een radicaler idee: hang het ding op aan het plafond en laat 'm met touwtjes naar beneden komen als je 'm nodig hebt.

Briljant! Waarom ben ik daar zelf niet op gekomen? :)

De meest luxueuze oplossing die ik gezien heb bestaat uit gewoon een hap uit het bureau zagen en de toetsen afdekken met een plank als je ze niet nodig hebt. Wel behoorlijk voor gevorderden.

Inderdaad ook een heel goed idee.
Ik zit nu erg in dubio hoe ik het aan ga pakken.
  • Kogelladegeleiders kopen en het keyboard onder het bureau hangen. Voordeel is dat ik volledige desk overhoud voor mijn toetsenbord en muis. Nadeel is dat ik minder beenruimte overhoud.
  • Keyboard verzonken in het bureau inbouwen en een plankje maken voor over de toetsen. Voordeel is: meer beenruimte en het ziet er strak uit. Nadeel is: minder directe plek voor toetsenbord en muis en elke keer het plankje erop en eraf halen is veel gedoe.

Mijn voorkeur neigt nu naar het laatste.
 
ik heb ook zo'n verzonken bak gehad, maar ik vond dat wel arieleks qua beenruimte/tafelhoogte
 
Als je ladegeleiders met een groot bereik neemt, bijv die ook gebruikt worden in apothekers kasten, kan je je toetsenbord zover onder de tafel schuiven dat je knieeen er geen last van hebben.

Je hebt ook ladegeleiders die 2 kanten op kunnen, resulteert in het zelfde, je toetsenbord kan daardoor verder naar achteren.

Kijk eens bij www.hafele.de of www.wurth.nl in de catalogus
 
Back
Top