roland mc-505 + sampler

Lid sinds
5 april 2003
Berichten
37
Locatie
utrecht
Hoi,

Ik ben nu een half jaar de trotse bezitter van een mc-505. Ik ben daar heel tevreden mee en heb het idee dat ik daar goed mee uit de voeten kan. Ik vind het heerlijk om aan die knoppen te draaien en een beetje bizarre geluidjes te maken. Alleen loop ik de laatste tijd een beetje tegen beperkingen op. Want ook al kun je de geluiden een heel eind verdraaien. Op een gegeven moment houd dit op, en het uitgangspunt is altijd de geluiden van die bak zelf
Ik wil hier wat verder mee kunnen gaan, en daarom wil ik er graag een sampler bij hebben.
Binnenkort heb ik genoeg geld om dit te gaan kopen, dus daarom ben ik wat meer gericht op dit forum gaan zoeken en heb ik het internet afgestruind.

Natuurlijk is het voor mij alsnog niet duidelijk geworden. Ik wil zelf geen software sampler, mijn computer is voor email en dat moet zo blijven. Ik vind namelijk de grootste lol van muziek maken, het aan de knoppen draaien, en dit laat ik niet van mij afnemen.
Computer valt dus af, maar dan blijft er nog steeds zo veel over.
Wat ik graag wil is een sampler waarbij je samples kan maken (logisch) en deze ook nog kunt vervormen. Dat je deze op dat apparaat kunt opslaan en anders weg kunt zetten op de compu (ja sorry dat soort dingen wordt mij nog steeds niet duidelijk hoe het werkt maar is volgens mij wel essentieel).
Voor de rest lijkt het mij prachtig als je met tussenkomst van een mixer de 505 en sampler door elkaar kunt draaien. Het komt er dan op neer dat er in de sampler ook een sequencer in zit die je kan synchroniseren met de 505. Want meer geluiden + meer mogelijkheiden = meer lol = meer herrie.
Ik wil met die sampler een wat meer eigen geluid maken, en eindelijk die goede black lung ruis kunnen maken.
Daarnaast ben ik vooral geinteresseerd in live klooien

Ik heb zelf een tijdje zitten kijken naar de mpc2000xl, omdat die grote pads mij heel erg aanspreken. Maar zijn er nog andere opties? en prijzen zijn geen probleem, alleen moet het niet echt boven de 800 euro uitkomen , ook al is een goedkopere optie altijd beter....

alvast heel erg bedankt voor de moeite

en thanx!

jaap
 
ik stel voor een goeie synth zoals een Virtueel analoog.
Vanwege de wat minder karakterestieke geluiden uit de 505
Wil je samplen dan zou je een e5000 kunnen nemen iig een met uitgebreide synth mogelijk heden
een mpc heeft minder synth mogelijkheden dan bv een emu e5000.
 
maar kan de e5000 ook sequencen, zodat als je bv een beat hebt gesampeld die op een bepaalde ritme vanuit die e5000 kunt aan zetten?

en wat is het voordeel van meer synth mogelijkheden?
 
F.A.Q.

Met ene goede midi controller heb je meer knoppen dan de gemiddelde sampler ;).

Vind het grote voordeel van software samplers dat je volledig visuele controle hebt over je samples en sampler, hoef je niet te pielen op een klein lcd displaytje. Hiernaast zit je niet te klooien met te weinig RAM geheugen. Je hebt hiernaast opties die hardware samplers niet hebben etc etc. Computer = Monstersampler :)

Als je zelf geluiden maakt met de 505 moet je eens kijken naar Emagic Sounddiver, de pc editor voor 505 (en nog veel meer apparaten), je kunt alles grafisch en snel instellen, ik heb zelf een 505 gehad en weet hoe vervelend al die submenutjes werken.

Succes.
 
tja, software... het is gewoon niet mijn ding. Ik ben daar heel eigenwijs in, ik heb er geen zin in en wil het niet.
Het gaat er mij om, om met vaste knoppen te spelen

Maar een midi controller, dat is gewoon een dingetje waar je de gemiddelde sampler aan kan hangen?
zeg maar het zelfde als 505 maar minder uitgebreid?

want kan ik dan evt. sampler + midi controller en dat dan weer samen met 505?
 
Een midi controller is een apparaat (keyboard, keyboard en knoppen of alleen knoppen) dat je kunt gebruiken om midi apparaten mee aan te sturen, bijvoorbeeld een module zonder keyboard. In de verschillende software samplers en instrumenten kun je de meeste parameters toewijzen aan de knoppen van je controller. Je kunt er dus ook een sampler aanhangen.. je spreid de samples naar believe over het keyboard (keymapping) en zo kun je gewoon spelen als ware het een hardware apparaat ;) :koffie:

Ale je een midi interface gebruikt kun je de midikanalen naar het apparaat (midi poort) sturen dat je zelf wilt, je kunt ook de midi thru functie gebruiken (geloof dat de 505 die ook heeft), in de handleiding staan geloof ik een aantal setups uitgetekend en uitgelegd. Met 1 keyboard kun je dus beide apparaten aansturen.
 
Voor een hardware sampler met 505 heb je geen midi interface nodig, je synct ze gewoon en stuurt de 505 midi uit naar de sampler midi in, of omgekeerd als je de sampler sequencer als leidend wilt gebruiken (master <-> slave).

Let wel op, als je de 505 als leidend gebruikt zonder (extra) midi interface heb je in totaal beschikking over 16 midi kanalen (sporen/tracks), met een extra midi interface heb kun je op elk apparaat 16 kanalen gebruiken, dus 32 in totaal.
 
maar als ik het dan goed begrijp hoef ik er niet eens een mixer tussen te rammen
ik moet alleen zorgen dat ik wat toetsen heb met midi (ik geloof dat die wel ergens te halen zijn)

en dan kan ik lekker spelen met 505 en evt sampler...,

maar toch dan kan ik die toetsen gebruiken maar kan ik dan ook zeggen elke tel dat sampeltje (en dat met een toets?) en dat ik dat dan liefst ook harder en zachter kan zetten (onafhankelijk van de rest enzo...

thanx
 
Origineel geplaatst door (f.a.q.)
maar kan de e5000 ook sequencen, zodat als je bv een beat hebt gesampeld die op een bepaalde ritme vanuit die e5000 kunt aan zetten?

en wat is het voordeel van meer synth mogelijkheden?

Ja de e5000 kan dat . De Voordelen van meer synth parameters is meer controle over je geluid d.m.v.filters,e.g.,etc.
Ik heb ook de mc505 maar vind de sequencer niet strak genoeg voor drums met de huidige maatstaven(:erm:e5000)
Wat zijn nu jouw gekozen opties ?
 
Origineel geplaatst door (f.a.q.)
maar als ik het dan goed begrijp hoef ik er niet eens een mixer tussen te rammen
ik moet alleen zorgen dat ik wat toetsen heb met midi (ik geloof dat die wel ergens te halen zijn)

en dan kan ik lekker spelen met 505 en evt sampler...,

[/B]

Nope, we hebben het nu over audio niet midi, je hebt een mixer nodig om de audio outputs samen te voegen.


maar toch dan kan ik die toetsen gebruiken maar kan ik dan ook zeggen elke tel dat sampeltje (en dat met een toets?) en dat ik dat dan liefst ook harder en zachter kan zetten (onafhankelijk van de rest enzo...


De toetsen gebruik je alleen om in te spelen in je sequencer (verwar dit niet met de 505 stepsequencer).
Een midi controller stuurt ook gewoon signalen mee zoals velocity. Op de 505 kunje bijvoorbeeld geen accoorden live spelen door de beperkte keyboard range, daarvoor is een midi keyboard bijvoorbeeld handig. Het editen van je arrangement (de tellen) doe je achteraf in je sequencer.
 
Hoe bedoel je gekozen opties?

Ik heb nu alleen die 505 en kijk naar uitbreiding. De drums vind ik wel oke maar het is meer dat ik een beetje kracht in de bass mis.

maar ik weet echt niet wat je precies met gekozen opties bedoelt....
 
welk apparaat bedoel ik dat je misschien gaat kopen
 
Origineel geplaatst door kymo
welk apparaat bedoel ik dat je misschien gaat kopen

Oh sorry, een sampler dus.. ik ben vooral bezig met orienteren
heb even wat opgezocht over die e5000 en dat klinkt goed
Eerst zag ik die mpc2000 zitten (maar blijkt nu weer minder mogelijkheden te hebben), maar dat was vooral door de grote knoppen

als je nog andere tips adviezen hebt, graag!

belangrijk is dat ik er "live" mee aan kan klooien
 
De meeste samplers zijn meer menu georienteerd dan op knoppen, ook hebben de meeste samplers geen sequencer voor zover ik weet. Maar ik denk dat een groovebox die kan samplen meer wat voor je is!

Het idee is een beetje dat je de 505(sequencer) kan gebruiken om de sampler geluiden af te laten spelen(via midi). de geluiden uit de 505 en sampler voeg je dan samen met een mengpaneeltje(audio).

Misschien is een Korg Electribe S wel wat voor jou, is helemaal op live gericht en kost 559 by feedback.nl

Dit apparaat heeft net als de 505 wel een sequencertje aan boord! Die kun je vast synchronisren met de 505.

Success,

Druid
 
Origineel geplaatst door druid
Misschien is een Korg Electribe S wel wat voor jou, is helemaal op live gericht en kost 559 by feedback.nl


Druid

maar is die Korg vooral sampler??
en kan dat dan ook gewoon samples verzamelen via compu en dan er in stoppen? (en ze dan weer veranderen natuurlijk)
(maar ik ga zelf ook wel even de specificaties bekijken)

thanx
 
Ik heb even naar die korg electribe s gekeken en lijkt mij wel boeiend....

alleen smartmedia card..., is dit handig... kan ik deze samples die ik dan hier in heb ook bewaren op mijn compu?


"The Electribe S records samples in stereo or mono through its single stereo/mono input jack (switchable between mic or line level)."

dus ik kan dan sampels via line - overzetten van mijn computer naar die smartmediacard? en dan weer terug.

(ik weet niet maar de wereld van de samplers blijft onduidelijk)

En zou je de compressor die er bij de elictribe zit ook kunnen gebruiken over de geluiden van de 505?

alvast bedankt
 
Ho stop! :smeris:

Let op, die electribe heeft een heel groot nadeel!
Hij kan niet als slave gesynced worden, er zit een timing bug in van zo'n 15 msec.

Voor de rest is het precies wat jij zoekt denk ik.
Je bent (net zoals ik) helemaal gek van realtime jammen en klooien.
Die Es1 is daar een meesterlijk in, heb hem namelijk ook gehad in combinatie met een 505.
Heb nog een hele CD vol met een Live set met die twee bakjes..... 8~
Als je hem als master (dus de 505 als slave) zet en de midi channel buiten het bereik van de 505 zet heb je geen problemen.
Je kunt de 505 door de Es1 heen sturen en daar de Es1 effecten of gate op los laten.
Smartmedia is heel makkelijk te combineren met de PC via een Smartmedia reader (kost niet veel)
Dat is een soort floppy drive voor je media kaartjes, erg handig in gebruik.

Als je nog ff geduld hebt wacht dan op de Electribe SX.
Ik kijk daar ook reikhalzend naar uit want als ie alles kan wat de ES1 kon maar zonder timing bug, betere kwaliteit en meer mogelijkheden is het DE BAK om Live mee te pielen, 100% for sure.
Prijs zal zo rond de 800 euro zijn geloof ik.

Grtz. Ronald.

PS. heel verstandig die computer achterwege laten.
Zonder computer ga je muzikaal veel sneller vooruit, ik spreek uit ervaring.
 
Origineel geplaatst door Roonan
Als je hem als master (dus de 505 als slave) zet en de midi channel buiten het bereik van de 505 zet heb je geen problemen.
Je kunt de 505 door de Es1 heen sturen en daar de Es1 effecten of gate op los laten.
Smartmedia is heel makkelijk te combineren met de PC via een Smartmedia reader (kost niet veel)
Dat is een soort floppy drive voor je media kaartjes, erg handig in gebruik.


stel dat ik dit zou doen, kan ik er dan gewoon kabels (midi?) tussen stoppen of moet er alsnog wat gedaan worden met mixen? In de vorm van mixer of iets van die aard

en voor de rest thanx!

ik ga er eens even goed over nadenken

en opzoeken wat die electribe sx is....
 
je bedoelt dan de kaos pad om ook als mixer te gebruiken

of gewoon wanneer je een mixer hebt dat je deze er op aan kan sluiten?
 
Back
Top