Macbook Pro Retina 13 of 15inch?

Apple is gewoon super eikelig bezig zoals altijd al. Los van de censuurshit die ze toepassen, ook de laatste modellen zijn gewoon nare marketing truucjes. Lekker zelf het zo regelen dat mensen automatisch meer geld uitgeven aan je eigen bedrijf.
Nu met de nieuwe macbook's ben je helemaal genaaid door apple.

Je kan wel de Flash Disk vervangen tot een bepaalde jaargang:
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Retina/Apple-MacBook-Pro-Retina-2012-Drive-Internal-Flash

Je kan net zo goed een samsung laptop halen, precies dezelfde binnen kant, andere buitenkant.
.

Links Samsung Ultra , rechts Macbook Air.

Niet helemaal hetzelfde toch?
attachment.php


Die Scamsung valt na 2 jaar van ellende uit elkaar. Kan je je klok op gelijk zetten. Die Macbook Air is over 5 jaar nog steeds intact. Je kunt toch duidelijk zien dat er een groot verschil in bouwkwaliteit zit.
 

Attachments

  • samsungvsair.jpg
    samsungvsair.jpg
    46,1 KB · Bekeken: 62
ik heb de 13 en zat te twijfelen over de 15. ben erg blij dat ik voor de 13 ben gegaan.
2560x1600 is een waanzinnige resolutie alhoewel ik heb meestal op 2048x1280 heb staan ivm leesbaarheid ;)

over kracht geen enkel probleem te melden. ik gebruik hem on-stage met Ableton, Maschine en Traktor tegelijkertijd met een motu ultralite mk3 via een thunderbolt firewire adapter. loopt als een trein!

Even off topic.... Ableton en maschine vat ik op een laptop maar alle drie tezamen niet.
Hoe zit je live setup in elkaar? Zit er ook nog hardware aan gekoppeld?
 
Ik heb het ook wel eens gedaan, Traktor, Maschine en Live. Live gebruikte ik dan voor effecten voor vocals en gitaar, Traktor gewoon openstaan op het scherm, en Maschine met alleen de controller. Werkt wel prima als je een midi controller voor Live gebruikt.

Maar alle programma's in sync laten draaien, 1 host en de rest als slave?
Dus ook via ableton de mogelijkheid hebben om clips te launchen is dat ook mogelijk?
 
Even off topic.... Ableton en maschine vat ik op een laptop maar alle drie tezamen niet.
Hoe zit je live setup in elkaar? Zit er ook nog hardware aan gekoppeld?

Traktor via motu ultralite mk3 naar buiten
Maschine 2.0 via Motu Ultralite mk3 naar buiten.

Beiden komen binnen in ableton (ook via ultralite, dus gewoon hardwired in en out)

Qua setup gebruik ik:

Kontrol F1 voor traktor
Xone K2 voor traktor
Maschine mk2 voor Maschine 2.0
Faderfox UC3 voor Ableton

Ableton gebruik ik eigenlijk allemaal maar als een enorme FX chain voor traktor en maschine.

Mede omdat ableton's sync ronduit kut is. Daar is niet fatsoenlijk mee te werken. Niet als master en niet als slave. Dit probleem is al jaren bekend bij ableton en ze moeten de boel van de grond af aan opnieuw op bouwen om dit te fixen, daarom is dit nog niet gebeurd.


http://www.charlie-roberts.com/midiStroke/ dit is een handige tool om tussen programma's te switchen.
Zet ze alledrie op een aparte desktop space, koppel een key shortcut aan space wisselen, midi learn een controller aan die keystroke...
 
Iedereen bedankt voor de reacties!

Zoals ik al eerder melde is het voor mij mogelijk om een nieuwe 15 inch usa import met 16 gig te kopen (nog in seal) voor 1900. (typisch nederlands: goedkoper gaat het niet worden)

Een Windows laptop ook met 16 gig en vergelijkbare i7 zit in de zelfde prijscategorie.

Maar synny heeft me nu wel aan het twijfelen gezet of het momenteel een goede periode is om een macbook te kopen.
 
Tja behoorlijk jammer dat ze niet meer te upgraden zijn maar je moet er van uit gaan dat je een Mac toch een jaar of vier jaar gebruikt gaat worden en dan is 16GB wel belangrijk om te hebben. Typ dit op een 2009 MacBook en die draait nog prima dankzij een SSD en 8GB RAM. Ik zou als ik nu wat ging kopen gaan voor a) een SSD b) 16GB RAM en c) een Retina-scherm. En de rest van de specs bepaal ik door simpelweg te kijken hoe veel geld ik nog over heb daarna.

Sowieso 30% van je betaalde bedragis gewoon extra omdat het Apple is. Niet omdat Samsung of LG.Display zoveel vraagt voor de chips/assemblage en displays. Het is gewoon vieze marketing en iedereen trapt erin. Goed hoor.

Je kan net zo goed een samsung laptop halen, precies dezelfde binnen kant, andere buitenkant.

Samsung? Dat ene bedrijf dat wereldwijd meer geld uitgeeft aan marketing en reclame dan welk bedrijf dan ook? Dat is goedkoper omdat Apple alleen marketing is? :D
 
Ik zie hier net op Mactracker app dat de nieuwste 13" retina wel wat 'trager' zou zijn dan de 15"... 7136 VS 11365
(Wetende dan al mijn 2008-2009 macbooks 'maar' rond de 3000 zijn,, )
http://www.mactracker.ca/
 
heb zelf bewust voor het niet-retina model gekozen omdat je dan meer flexibiliteit hebt:
- RAM kan je zelf upgraden indien nodig
- SSD kan je zelf installeren
- DVD drive kan eventueel ook nog eens vervangen worden door een tweede SSD (!)
- batterij kan je zelf vervangen indien nodig
- geen retina heeft ook zijn voordelen (niet alles is retina-compatibel) en het beeld is top, ook zonder retina

heb de 2.6 i7, tweedehands gekocht. geld gespaard en niet alleen omdat hij goedkoper is dan de retinaversie.
8GB RAM volstaat momenteel, dus niet nodig te investeren in extra als het niet nodig blijkt te zijn.
Samsung SSD in aanbieding gekocht en zelf geïnstalleerd. werkt perfect en is stukken goedkoper.
HD die erin zat in een USB3 behuizing van 19 EUR gestoken (backupschijf van 750GB).

toendertijd heb ik zo in vergelijking met de retinaversie met dezelfde processor en SSD-grootte een euro of 1000 uitgespaard, en daarvoor heb ik er ook nog eens de flexibiliteit bijgekregen... met dezelfde power.
 
Back
Top