Macbook Pro Retina 13 of 15inch?

DJDemian

Nieuwkomer
Lid sinds
28 december 2010
Berichten
15
Locatie
Coevorden
Beste synthforumleden,

Zoals topictitel al zegt ben ik van plan om mijn huidige mac mini te vervangen voor een macbook pro, echter twijfel ik tussen de 13inch met 8 gig of meer geld uitgeven aan een 15inch met 16gig.

Ik werk voornamelijk wel thuis met een 27inch scherm, dus qua grootte maakt het mij niet veel uit, ik vraag me alleen af of de I5 in de 13 inch voldoende is voor studio gebruik natuurlijk icm logic en cubase.

Er zijn vast zat forumleden die ervaring hebben met deze modellen.

Bvd :mega:
 
ik heb de 13 en zat te twijfelen over de 15. ben erg blij dat ik voor de 13 ben gegaan.
2560x1600 is een waanzinnige resolutie alhoewel ik heb meestal op 2048x1280 heb staan ivm leesbaarheid ;)

over kracht geen enkel probleem te melden. ik gebruik hem on-stage met Ableton, Maschine en Traktor tegelijkertijd met een motu ultralite mk3 via een thunderbolt firewire adapter. loopt als een trein!
 
Thnx voor je reactie! Ik ben alleen bang dat 8gb in de toekomst te weinig is, maar zoals je zegt draai ableton machine en traktor tegelijk.

Nu ben ik wel in de mogelijkheid om een nieuwe pro 15inch (USA model) te kopen voor een zacht prijsje (1900euro).
 
Ik heb mijn 13inch uiteindelijk omgeruild voor een 15inch omdat de 15inch een quad processor heeft en de 13 een dual processor
 
nou ja, de i5 van de 13" heeft hyperthreading, dus virtueel is het ook een quad core ;)

This system also supports "Turbo Boost 2.0" -- which "automatically increases the speed of the active cores" to improve performance when needed (up to 2.9 GHz for this model) -- and "Hyper Threading" -- which allows the system to recognize four total "cores" or "threads" (two real and two virtual).
 
Ik zou zeggen: zoveel mogelijk computer kopen als binnen je budget past. De meeste mensen doen langer dan 4 jaar met een computer. En de processor kun je bij een mac niet upgraden, dat wordt dus de bottleneck.

Ikzelf ben voor een 13" gegaan met i7. Als ik meer budget had gehad, was ik voor een quad core gegaan.

Op dit moment heb je ruim voldoende aan een i5 met 8Gb (die 8gb kun je upgraden tot 16Gb hoewel dat niet in de officiele specs staat). Ableton vraagt niet zoveel rekenkracht als een videoedittingprogramma bijvoorbeeld. Tenzij je veel VST's gebruikt als Uhe diva ed. (dan heb je ook veel interne geheugen nodig).

Beste investering? Eerst processor, dan voldoende geheugen en SSD!

Groet
 
ITenzij je veel VST's gebruikt als Uhe diva ed. (dan heb je ook veel interne geheugen nodig).

onzin, diva gebruikt in de divine mode nog geen 100MB aan ram.

Diva vreet CPU. Het zijn alleen de grote virtuele instrumenten met GB's aan samples in het geheugen die veel ram eisen. Zoals Kontakt.
 
Iedereen bedankt voor de reacties.

Het is tegenwoordig niet meer mogelijk om je geheugen te upgraden. Dus je bent gebonden aan wat je destijds gekocht hebt :erm:.

Dus ik ben nog niet helemaal uit over het geheugen het word sowieso een 15inch het prijsverschil tussen 8 en 16 is dik 550 euro
 
Op dit moment heb je ruim voldoende aan een i5 met 8Gb (die 8gb kun je upgraden tot 16Gb hoewel dat niet in de officiele specs staat).

Groet

Leg eens uit? Zit het geheugen niet verwerkt in het moederbord bij de nieuwe generatie mac pro's?

Ik heb zelf een 13 inch pro retina en misschien is die upgrade interessant in de toekomst.
 
Denk er ook even aan dat het nieuwe model om de hoek staat te wachten he...

http://buyersguide.macrumors.com/#Retina_MacBook_Pro

zelfs de mediamarkt is de huidige modellen al aan het afprijzen, is een lullig gevoel als je nu een nieuwe koopt en 3 weken later is het ineens het 'oude' model waar je de hoofdprijs voor hebt betaald...
 
Het loont wel om uit te zoeken of je een snellere processor kiest of meer werkgeheugen. Soms zet 8 gig meer ram meer zoden aan de dijk dan een duurdere processor. Op tweakers.nl stond een maand of wat geleden een leuk artikel over dit onderwerp. Als ik het kan vinden post ik de link nog wel.

Wbt schermgrootte, ik zou zo groot mogelijk nemen ik heb een 15.7 inch laptop en dat vind ik echt te klein om op te werken in de studio, ik hang er dan ook altijd een grote monitor aan.
 
onzin, diva gebruikt in de divine mode nog geen 100MB aan ram.

Diva vreet CPU. Het zijn alleen de grote virtuele instrumenten met GB's aan samples in het geheugen die veel ram eisen. Zoals Kontakt.
Ik doelde bij Diva ook op processorkracht. Niet perce op geheugenslurperij. Maar bedankt voor je aanvulling, zo is het duidelijker.

Ik denk dat sam fire praat over de gewone MBP en niet over de retina-versie. In de gewone zit nog gewoon SDRAM.

Serieus? Kun je in de Retina geen geheugen upgraden?!?! Wat een f*cking evil marketing techniek!
Maar anyways, ik doelde inderdaad op de gewone "oude" macbook! ;)

Ik lees inderdaad net dat je bijna niets kunt upgraden bij de retina versie van macbook pro. Sorry voor de verwarring. Maar ik sta ervan te kijken dat Apple de gebruiker zo vastzet. Door de lifecycle zo kort mogelijk te maken.
 
Apple is gewoon super eikelig bezig zoals altijd al. Los van de censuurshit die ze toepassen, ook de laatste modellen zijn gewoon nare marketing truucjes. Lekker zelf het zo regelen dat mensen automatisch meer geld uitgeven aan je eigen bedrijf.
Nu met de nieuwe macbook's ben je helemaal genaaid door apple.

Je kan wel de Flash Disk vervangen tot een bepaalde jaargang:
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Retina/Apple-MacBook-Pro-Retina-2012-Drive-Internal-Flash

Als je nu een retina wil hebben moet je denken dat hij een jaar of 5 mee moet gaan. Dus dan wil je er een 1TB schijf in, 16GB geheugen en een leuke videokaart. Voor dat geld koop je een veel dikkere betere laptop qua specs dan een mac.
Sowieso 30% van je betaalde bedragis gewoon extra omdat het Apple is. Niet omdat Samsung of LG.Display zoveel vraagt voor de chips/assemblage en displays. Het is gewoon vieze marketing en iedereen trapt erin. Goed hoor.

Je kan net zo goed een samsung laptop halen, precies dezelfde binnen kant, andere buitenkant.

Ik zou zelf die nieuwere macbook retina lekker laten. Veel pixel issues. Ik werk bij een bedrijf met veel designers, muziek makers. Veel mac's, veel issues vooral de laatste generatie's. Meeste is pixels en daar doen ze lekker moeilijk over bij Apple. Hoe meer pixels, hoe meer er kapot kan ;)

Mijn advies als je toch perse mac wil, een oudere macbook pro (non-retina) en daar een SSD en Extra geheugen erin doen. Supersnel.
 
Apple is gewoon super eikelig bezig zoals altijd al. Los van de censuurshit die ze toepassen, ook de laatste modellen zijn gewoon nare marketing truucjes. Lekker zelf het zo regelen dat mensen automatisch meer geld uitgeven aan je eigen bedrijf.
Nu met de nieuwe macbook's ben je helemaal genaaid door apple.

Je kan wel de Flash Disk vervangen tot een bepaalde jaargang:
http://eshop.macsales.com/shop/SSD/OWC/Air-Retina/Apple-MacBook-Pro-Retina-2012-Drive-Internal-Flash

Als je nu een retina wil hebben moet je denken dat hij een jaar of 5 mee moet gaan. Dus dan wil je er een 1TB schijf in, 16GB geheugen en een leuke videokaart. Voor dat geld koop je een veel dikkere betere laptop qua specs dan een mac.
Sowieso 30% van je betaalde bedragis gewoon extra omdat het Apple is. Niet omdat Samsung of LG.Display zoveel vraagt voor de chips/assemblage en displays. Het is gewoon vieze marketing en iedereen trapt erin. Goed hoor.

Je kan net zo goed een samsung laptop halen, precies dezelfde binnen kant, andere buitenkant.

Ik zou zelf die nieuwere macbook retina lekker laten. Veel pixel issues. Ik werk bij een bedrijf met veel designers, muziek makers. Veel mac's, veel issues vooral de laatste generatie's. Meeste is pixels en daar doen ze lekker moeilijk over bij Apple. Hoe meer pixels, hoe meer er kapot kan ;)

Mijn advies als je toch perse mac wil, een oudere macbook pro (non-retina) en daar een SSD en Extra geheugen erin doen. Supersnel.

apple hater! :D
 
Back
Top