[Waveguide: Mijn vraag is: kun je in electronische muziek een compositie-opdracht formuleren die net zo beperkend en dus uitdagend is als bijvoorbeeld de "dwangbuis"-regels van het klassieke contrapunt: je mag daar eigenlijk helemaal niks, en het wonder is dat daar geweldige dingen uit voortkomen. Dààr is creativiteit en inventiviteit voor nodig. Juist dat niks mogen maakt je vindingrijk. Dat kan elke bajesklant je vertellen]
Als ik daar op mag inhaken, hier is zo'n dwangbuis met sinus tonen:
Roland Kuit: computer, 2011. Sine waves and silence(Black noise).
The Fibonacci sequence backwards: (1597), 987, 610, 377, 233,144, 89, 55, 34 Hz. as fundamentals for track 9 to 1. The division of the time ratio was 1/6 by every track.
Creating a turn in the time domain.
Track 1: "_0_" represents this stack as an overture.
Track 2: 1597 Hz is divided backwards in a linear way to 8 sinus tones. Subtracting one every sound, until the fundamental 987 Hz. is reached.
Track 3: 987 Hz is divided backwards in a linear way to 7 sinus tones. Subtracting one every sound, until the fundamental 610 Hz is reached. And so on.
Creating tone and rest blocks. These equations, unlike the golden ratio, create different clusters with their intrinsic character.
Track 10: ".0." is Noise.
Presenting random sine waves from 34-1597 Hz. between the, here used, Fibonacci cardinal points.
https://soundcloud.com/roland-kuit/sets/09876543210-1
(sorry dat het fragmenten zijn, dit vanwege uitgeverij Donemus)