1 second sinewave contest

In post #44 werd ik uitgenodigd een stukje te maken met een sinustoon. Mag ik daar niet op reageren?
Ik heb argumenten genoemd waarom ik me daar niet toe uitgedaagd voel. Dat is een muzikaal-inhoudelijke bijdrage aan de discussie. Jij gaat daar niet op in, maar speelt op de persoon en zegt dat ik mensen de les lees. Wie leest hier nou iemand de les?

Wat mij betreft is het dus interessanter zijn om argumenten te zoeken om je wel uitgedaagd te voelen. Je geeft zelf al voorbeelden zoals het creeren van spraak en krentenbrood. Dat zou ik best eens willen horen, zien of proeven. Volgens mij is het grootspraak.
 
Jeuz', wat kunnen mensen toch zeiken over iets simpels... :gaap:

Als ik ff wat tijd heb, ga ik verder met sinus-knutselen :-)
 
[Waveguide: Mijn vraag is: kun je in electronische muziek een compositie-opdracht formuleren die net zo beperkend en dus uitdagend is als bijvoorbeeld de "dwangbuis"-regels van het klassieke contrapunt: je mag daar eigenlijk helemaal niks, en het wonder is dat daar geweldige dingen uit voortkomen. Dààr is creativiteit en inventiviteit voor nodig. Juist dat niks mogen maakt je vindingrijk. Dat kan elke bajesklant je vertellen]

Als ik daar op mag inhaken, hier is zo'n dwangbuis met sinus tonen:

Roland Kuit: computer, 2011. Sine waves and silence(Black noise).
The Fibonacci sequence backwards: (1597), 987, 610, 377, 233,144, 89, 55, 34 Hz. as fundamentals for track 9 to 1. The division of the time ratio was 1/6 by every track.
Creating a turn in the time domain.
Track 1: "_0_" represents this stack as an overture.
Track 2: 1597 Hz is divided backwards in a linear way to 8 sinus tones. Subtracting one every sound, until the fundamental 987 Hz. is reached.
Track 3: 987 Hz is divided backwards in a linear way to 7 sinus tones. Subtracting one every sound, until the fundamental 610 Hz is reached. And so on.
Creating tone and rest blocks. These equations, unlike the golden ratio, create different clusters with their intrinsic character.
Track 10: ".0." is Noise.
Presenting random sine waves from 34-1597 Hz. between the, here used, Fibonacci cardinal points.

https://soundcloud.com/roland-kuit/sets/09876543210-1

(sorry dat het fragmenten zijn, dit vanwege uitgeverij Donemus)
 
Ik snap die conceptuele uitdaging ook wel, maar zoals je laat zien met jouw fragmenten is dat al gedegen onderzocht. Ik denk dat SynnyS het niet zo puristisch bedoelt: hij stelt gewoon voor om vanuit een beperking aan de slag te gaan. We hoeven de geschiedenis van de geluidssynthese niet over te doen. Iedereen zijn eigen aanpak en kijken wat het oplevert. Best een leuk topic, toch?
 
Mag ik noise gebruiken?

Ja, want TS zegt daarover in #1:
Alles is toegestaan, bewerken, manipuleren, fx, sampling, redering, layering noem het allemaal maar op. Zolang je maar als ENIGE bron de sinewave.wav gebruikt.

Dus je kunt een bewerking nemen die een sinus omzet in ruis.
Dat kan bijv. met FM-feedback.

Men zal wel weer zeggen dat ik "zeik" en "schoolmeester", maar elke achterlijke peuter ziet toch met een half oog dat er in dat citaat van TS een dijk van een tegenspraak zit: "ENIGE bron" versus "sampling" (= elke bron).
 
Laatst gewijzigd:
is het echt zo moeilijk om even je exacte jas los te gooien en je vermogen om je in een ander te verplaatsen aan te spreken?
omdat er ook mensen zijn die heel anders met geluid en gear om gaan dan jij en dat die het misschien wel s leuk vinden om op deze manier te werken? wel verfrissend om hun gear s anders te gebruiken?
Die terwijl jij je druk maakt om het belachelijke uitgangspunt van deze absurde 'contest' gewoon lekker plezier aan het maken zijn?
daarvoor moet je inderdaad wat verder zijn dan een achterlijke peuter. je moet iets meer snappen van je medemens.
 
Ik snap die conceptuele uitdaging ook wel, maar zoals je laat zien met jouw fragmenten is dat al gedegen onderzocht. Ik denk dat SynnyS het niet zo puristisch bedoelt: hij stelt gewoon voor om vanuit een beperking aan de slag te gaan. We hoeven de geschiedenis van de geluidssynthese niet over te doen. Iedereen zijn eigen aanpak en kijken wat het oplevert. Best een leuk topic, toch?

Als TS kan ik bevestigen dat dit exact mijn bedoeling was.
 
Sja, het is inderdaad niet moeilijk om OVERAL een punt van te maken en er een discussie over te beginnen, in plaats van lol hebben met geluid/muziek.
 
En hier de partituur :mega:
 

Attachments

  • Partitituur.jpg
    Partitituur.jpg
    122,9 KB · Bekeken: 69
Ik ben met 32 sinuses, chorus en distortion al redelijk in de buurt van ruis gekomen. :)

Zal je tip ook proberen.

Witte ruis maken van slechts één sinus kun je in allerlei (gratis) code-synthsoftware als volgt formuleren:

Out[n] = A*sin(w*n + B*sin(Out[n-2]))

Daarin is:
Out[n] is de output van het n-de samplegetal,
A is de amplitude van de Output,
w is de (willekeurige) frequentie van de sinus en
B is een getal groter dan 1.

Het outputsignaal Out[n] is witte ruis.
 
Back
Top