Hoe een 808 bass kick synthezisen ?

Leuke tips! Ben er al mee aan het werk gegaan.
Kan iemand me nog zeggen hoe het dan zit met zo een kick met zelf resonerende filter ?
Ik dacht dat de resonance steeds op 0 moest ? Of is dat gewoon smaak ?
 
Puur uit interesse, hoe zou je de functie omschrijven van die Rectifier & Clipper ? Ik heb deze elementen namelijk niet in mijn modular zitten (denk ik)

Rectifier is een gelijkrichter. Je hebt halve wave rectifiers en full wave rectifiers (wikipedia kan dit beter uitleggen dan ik). Bij een Roland tr606 wordt de click/attack gegenereerd door een 2de oscillator op iets meer dan dubbel de basis frequentie van de BD. Volgens mij probeert Marvin met een full wave rectifier een soort van 2de oscillator(dubbele frequentie) te verkrijgen die een soort van click genereert .

Maar dat plaatje lijkt me toch meer voor 606 achtige bassdrums ...
 
Leuke tips! Ben er al mee aan het werk gegaan.
Kan iemand me nog zeggen hoe het dan zit met zo een kick met zelf resonerende filter ?
Ik dacht dat de resonance steeds op 0 moest ? Of is dat gewoon smaak ?

Ik kan een kick maken met een LowPassFilter en Envelope (thats it) Er kan evt nog een vca achter.

Het diagram ziet er dan zo uit.
[Trigger] > [ENV-input >ENV-out] > [LPF-modulatie-in > LPF-Audio-out] > speakers

ENV-A0-D2-S0-R4 / LPF Cutoff-low Reso-full open (deze waardes zijn per synth verschillend, met de cutoff van het filter bepaal je de toonhoogte van de bassdrum)

Het belangrijkste is dan dat je een snelle ENV heb en een LPF die zelf resonerend is.

De VCA optioneel, want als ik mijn filter cutoff helemaal naar beneden zet laat die geen audio door. Anders zou je die nog achter de LPF-audio-out kunnen zetten
 
...Ik dacht dat de resonance steeds op 0 moest ? Of is dat gewoon smaak ?
Resonance werkt als een feedback en 'versterkt het effect dat het filter uitvoert' : het bewerkte signaal wordt terug door de filter gestuurd welke zijn bewerking daarop herhaalt. Probeer eens gewoon met ruis als bron, wil je het nut en de werking horen.
 
Naar het schijnt gebeurt er ook iets met de frequentie van de eerste periode van die T oscillator onder invloed van accent level ... maar dat is me nooit héél erg duidelijk geworden bij het inzoomen en meten van de periodes van de 808 Bd.

De service manual zegt hier wel iets over maar helemaal duidelijk is mij het ook nooit geworden.

Iets als: een resonantie op twee keer de initiele frequentie voor een halve cyclus, die dan vervolgens uitsterft.

Die halve cyclus, is dat vergelijkbaar met een half rectified wave?
 
Leuke tips! Ben er al mee aan het werk gegaan.
Kan iemand me nog zeggen hoe het dan zit met zo een kick met zelf resonerende filter ?
Ik dacht dat de resonance steeds op 0 moest ? Of is dat gewoon smaak ?

Ik zie dat je een MS2000B hebt? Ik heb gisteren n.a.v. deze thread geprobeerd om uit mijn MS2000 een kick te halen. Een sinus uit OSC 1, evt. OSC 2 op blokgolf er lichtjes onder mixen (wel naar beneden pitchen en sync). De envelope 1 of 2 toewijzen aan de pitch en een LPF filter naar smaak open zetten. Die kun je ook nog laten resoneren. Kick gesampled en in Ableton met EQ, compressie en distortie nabewerkt. Ik ben wel tevreden over het resultaat (kan nu alleen niet een voorbeeld posten). Of het op een 808 lijkt? Mwoah.... Maar hij klinkt wel lekker.
 
Ik snap dat iedereen graag zelf het wiel hier wilt uitvinden maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Je gaat toch niet oscillators zitten stapelen als de beste 808 kicks gewoon uit een resonerend filter komen :?
 
Ik snap dat iedereen graag zelf het wiel hier wilt uitvinden maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.

Je gaat toch niet oscillators zitten stapelen als de beste 808 kicks gewoon uit een resonerend filter komen :?

Maar met een resonerend filter alleen kom je er ook niet . Je hebt hier vaak wel bleeding van de trigger pulse die de envelopes aanstuurt. Dit zorgt voor een extra click in het begin, maar meestal niet in die mate zoals bij een 808.

Bij sommige digitale drumsynths kan je kiezen waar de sinus begint (0,90°...). Bij 90° heb je die attack maar ik ken géén enkele analoge synth /zelfresonerend filter dit dat heeft hoor .
Wat ik in Tremor doe is een ramp down van één periode 100hz(kan ook hoger zijn) combineer met een sinus van om en bij de 50 hz met hier een envelope op.

Noise om de click te genereren gaf ook niet het gewenste resultaat maar kan wel leuke alternatieven opleveren. Maar je hebt dus al snel 2 VCA's nodig om zoiets te synthetizeren, wat betekent ofwel 2 aparte voices van een multitimbrale synth gebruiken ofwel met een modular werken die dat kan ...
 
Laatst gewijzigd:
Hierzo :)
 

Attachments

  • PG-200_Sheet.jpg
    PG-200_Sheet.jpg
    30,4 KB · Bekeken: 95
Back
Top