Elektor Formant bouwen met aanpassingen.

jras

Stamgast
Lid sinds
16 Maart 2009
Berichten
222
Locatie
In Noord Brabant
Ben begonnen met een simple Formant te bouwen. Had van een vriend van me een oude zelfbouw (1983) gekregen maar met 7 printplaten (Zie image) in een houten kast gebouwd. Heb de printplaten eruit gehaald en er modules van gemaakt.

28tbyfc.jpg


Er is maar 1 VCO aanwezig en het 12db filter. De frontplaten heb ik wat kleiner gemaakt i.v.m. de hoogte. Zie hieronder de kast waar ik mee bezig ben.

152ynow.jpg


Voor de andere twee VCO heb ik de Yusynt VCO gebruikt met aanpassingen. De uitgangen heb ik via switches naar een output gezet met een circuitje erbij voor de spice puls. (Zie image 3) De output nivo kan met R104 aangepast worden voor een goede nivo.
Het nivo mag niet te groot zijn i.v.m. optelling van de pulsen die naar de VCF´s gaan. Ik had ook de Formant VCO kunnen bouwen maar deze zijn erg groot en de ua726c is moeilijk verkrijgbaar. De Filters is het belangrijste om die orgineel te bouwen i.v.m. formant geluid en ook de RFM module. (die staat nog in de wachtlijst)

im0229.jpg


Voor de 24db filter heb ik panelen laten maken. Het 12db filter was defect maar heb de fets en ca3080 vervangen is weer werkend.

Tot zover mijn project en als er behoefte is voor verdere ontwikkeling dan hoor ik het graag.
(wil je ook een Elektor Formant gaan bouwen dan wil ik dat hier wel delen)

Jos
 
Ik heb mijn Formant destijds zowel van het 12dB als het 24dB filter voorzien. In de praktijk zal je zien dat je eigenlijk alleen die 12dB gebruikt. Die heeft zo'n heerlijk karakter. :okdan:

Wat betreft VCO's: vergis je niet in het belang van het formant ontwerp voor de sound. Als je op ebay een paar uA726 op de kop kan tikken dan zou ik er zeker nog 1 of 2 VCO's bijbouwen als ik jou was.

Twee eenvoudige aanpassing die ik zelf op de VCO's heb gedaan zijn:
1. Suboscillator (eenvoudig de output van de schmidt-trigger, IC1, door een flip-flop halen)
2. Sync (De output van de schmidt trigger van 2 VCO's via een OR gate naar transistor T1)

Ik heb nu zelf 4 VCO's waarvan twee met sub-oscillator, de mogelijkheid om VCO1 met 2 te syncen en om om 3 met 4 te syncen. Ik kan je vertellen dat je daarmee je klankarsenaal aardig uitbreidt en dat 4VCO's met 2 subs moddervet klinkt!
 
Momenteel zie ik (afgaande op de prijs) alleen maar NOS ua726 te koop, maar met wat geduld komt er wel weer een vracht goedkope clones op ebay.
 
Weet ik dat de ua726 op ebay te koop zijn maar wel prijzig en de vraag of het met gouden pootjes zijn.
Deze met gouden pootjes zijn goed en stabiel. Ook de Yusyth VCO is stabiel als je voor de hoge freqentie de volgende aanpassing invoerd.

3012bk3.jpghttp:

Bij afregeling eerst de lage Freq. tot 1760Hz op 1v/Oct afregelen en daarna met VR3 de hogere Freq.

Jos
 
ik ben heel blij met t 24 dB filter. en dan gaat de multi meestal in serie als High Pass. Synthdood heb je een beschrijving vd VCO mods?
 
Ziet er in ieder geval netjes uit.....veel plezier ermee.
 
Synthdood heb je een beschrijving vd VCO mods?

Oef, dat is wel heel lang geleden (1986 ofzo.. Jeezus ben ik echt al zo oud? ). Als het goed is heb ik nog ergens een map liggen met alle schema's en documentatie die ik destijds heb bijgehouden. Ik ga wel even graven vanavond. Momenteel ligt wel de studio helemaal overhoop ivm herinrichting (nieuwe vloer, nieuwe racks, bekabeling, patchbays enzo) dus ik hoop dat ik alles nog terug kan vinden.

To be continued..
 
Weet ik dat de ua726 op ebay te koop zijn maar wel prijzig en de vraag of het met gouden pootjes zijn.
Deze met gouden pootjes zijn goed en stabiel.

Jos

Meer dan 50€ per stuk = echte NOS met gouden pootjes. Wel al op leeftijd.
10-20€ per stuk: namaak, al dan niet met gouden pootjes.Vroeger werkten die niet (gewoon een scam toen), maar naar wat ik hoor werken ze de laatste jaren wel (functionele kloon).
 
Als je ua726's met gouden pootjes zoekt weet ik iemand die ze heeft, heb er zelf ook net 4 gekocht a 58 euro per stuk. je kan hem op Muffwiggler pm-en onder de naam boops, hij heeft er nog ca 20.

IMG_5182_zps1878c85e.jpg
 
Als je ua726's met gouden pootjes zoekt weet ik iemand die ze heeft, heb er zelf ook net 4 gekocht a 58 euro per stuk. je kan hem op Muffwiggler pm-en onder de naam boops, hij heeft er nog ca 20.

Daarom heb ik voor de Yusynth VCO gekozen en aangepast zoals in het eerste bericht van dit onderwerp heb uitgelegd. Voor de 58EURO bouw ik al een Yusynt VCO met uitbreidingen. En voor de Formant klank maakt niet uit de VCO wel de FILTERS.

Heb 1 Formant VCO en de andere 2 zijn de Yusynth VCO. (Geen verschil !!!!)
Had in 1980 ook al een Formant gebouwd maar toen waren nog niet de middelen die je tegenwoordig hebt.
Vele muzikanten vinden hem gaaf en vinden het juist mooi dat de frequentie een beetje verloopt. (natuurlijk niet te veel) Ook voor gitaren en meerdere instrumenten verlopen een beetje en dat maakt de muziek juist zo mooi.

Jos
 
Oef, dat is wel heel lang geleden (1986 ofzo.. Jeezus ben ik echt al zo oud? ). Als het goed is heb ik nog ergens een map liggen met alle schema's en documentatie die ik destijds heb bijgehouden. Ik ga wel even graven vanavond. Momenteel ligt wel de studio helemaal overhoop ivm herinrichting (nieuwe vloer, nieuwe racks, bekabeling, patchbays enzo) dus ik hoop dat ik alles nog terug kan vinden.

To be continued..

jeej! zou ik leul vinden. geen haast mee hoor ; )
mijn formant heeft langzanerhand nieuwe pots nodig.
iemand nog aanraders? ik zou graag pots die NUL wiebelen....niet te los niet te stroef draaien en nooit gaan kraken
 
Let trouwens driedubbel goed op bij Ebay: omdat er momenteel geen clones in bulk aangeboden worden, zijn er aanbieders die klones per stuk voor de prijzen van origineel aanbieden. Zucht...

Zou ik uA726 op reserve gaan inslaan voor de Minimoog, of de problemen pas oplossen als ze zich stellen? In mijn ervaring zijn uA726 nogal betrouwbare componenten.
 
Als je denkt dat clones het goed doen dan kan je gewoon een clone bestellen en die op reserve houden.
Ik heb 8 originelen gekocht, ik wil geen gelazer met toch niet (goed) werkende clones en voor mijn doeleinden zijn er geen substitutes. (Maar dat is verder geheel offtopic uiteraard)
 
Die Boops zit in Frankrijk, interessant... Misschien toch maar eens 3 uA's bestellen voor de gemoedsrust. Verder zit er niks echt zeldzaam in een Minimoog dacht ik.

Sorry, beetje off topic voor de Formant. Behalve dan het feit dat ik mijn stock uA's samen met mijn Formant verkocht heb...
 
Ik heb mijn Formant destijds zowel van het 12dB als het 24dB filter voorzien. In de praktijk zal je zien dat je eigenlijk alleen die 12dB gebruikt. Die heeft zo'n heerlijk karakter. :okdan:

Inderdaad is het 12dB filter in combinatie van het 24dB erg leuk en is leuk om die geluiden en effecten weer te kunnen maken zoals ik dat in 1980 gewend was met de Formant.

Maaaaaar mijn 12dB flter werkt de Q (resonantie) niet meer. Filter werkt goed zowel LP,BP als HP. Als ik de Q-potmeter draai neemt de amplitude wel af maar geen resonantie.
Heb de CA3080 en Fets BC245A vervangen en geen resultaat. De verbindingen zijn allemaal OK en is gemeten met oscilloscoop en meter. (Ben zelf elektonicus maar sta nu voor ?????) Ook heb ik de R23 en R27 aangepast van 5K tot 20K en ook geen resultaat.

Misschien is er iemand die dit probleem ooit heeft gehad en zou het leuk vinden als ik de juiste TIP krijg. (Ja ook de CA3084 vervangen gehad) en natuurlijk is er ook een mogelijkheid om via een buffer aan de uitgang terug te koppelen naar IC3 met een potmeter maar dat is mijn laatste optie.

Jos
 
Wat heb je gechecked met de scoop?
Heb je signaal op die terugkoppellijn van de resonantie? (State variable vcf toch?)
Filter staat niet toevallig op een heel hoge frequentie te oscilleren?
 
Wat heb je gechecked met de scoop?
Heb je signaal op die terugkoppellijn van de resonantie? (State variable vcf toch?)
Filter staat niet toevallig op een heel hoge frequentie te oscilleren?

Het VCF staat niet te oscilleren (deed het dat maar) en de terugkoppellijn is gemeten met scoop en zie daar de input van VCF terug bij het opendraaien van de Q-potmeter. (gemeten op Q-potmeter de loper)
Alle signalen zien eruit zonder resonantie verschijnselen (dus zoals ze binnen komen van de VCO ) Filter werkt goed en wordt echt van nul tot max gefilterd door de octave potmeter !!!

Jos
 
Back
Top