Inschakelpiek

@Raphie, ik zou toch even een gediplomeerde elektrotechnieker inschakelen, zelfs voor een (kennelijk) simpele vervanging. Anders is de kans op een geroosterde Raphie of ditto high end gear een stuk groter dan mijn kans op een eigen geldje in de Staatsloterij.
 
Als je echt niet zo heel technisch bent is dat inderdaad wel verstandinger :)
 
Almere toch? IS me ook net iets te ver weg op de fiets.

Het is wel maar 5 minuten werk trouwens.
 
Ah, nog steeds ver weg..
 
C-automaten mag je gebruiken in een huisinstallatie. Vraag dan wel aan je installateur of hij de kortsluitstroom van het net wil controleren want het net moet voor een C16 automaat minimaal 160A kortsluitstroom kunnen leveren. (tenzij alles achter een aardlek zit).
 
Gemengde groepen (licht en wandcontactdozen) mag mits je maar niet meer dan 1200 watt aan verlichting heb aangesloten op de betreffende groep.
 
Gemengde groepen (licht en wandcontactdozen) mag mits je maar niet meer dan 1200 watt aan verlichting heb aangesloten op de betreffende groep.

Iets gelijkaardigs in Belgie,. daarenboven moet je bekabeling dan allemaal zwaarder zijn en mogen er minder stopcontacten in je groep zitten. Beter licht en Stopcontacten apart als je nieuw of renoveert, is goekoper...


@Raphie, ik zou toch even een gediplomeerde elektrotechnieker inschakelen, zelfs voor een (kennelijk) simpele vervanging.

+1, hoeft geen dure gediplomeerde te zijn maar wel iemand met genoeg kennis om ongevallen te vermijden.


Het is gevaarlijker dan je zou vermoeden, ik heb de littekens om het te bewijzen 8D (met diploma)
 
Iets gelijkaardigs in Belgie,. daarenboven moet je bekabeling dan allemaal zwaarder zijn en mogen er minder stopcontacten in je groep zitten. Beter licht en Stopcontacten apart als je nieuw of renoveert, is goekoper...

Inderdaad. In België ben je verplicht van minimum 2,5mm² draad te gebruiken voor je kringen doch er wordt een afwijking toegestaan naar 1,5mm² bij lichtkringen.
Is je kring gemengd, moet je zowieso 2,5mm² in die gehele kring gebruiken omdat er dus ook stopcontacten tussen zitten.
Maximum 8 verbruikerspunten (licht + stopcontacten per afdekplaat) per kring.
Afzekeren mag je dan wel weer met zekeringen tot 20 Ampères omdat je 2,5mm² draad gebruikt.
Uiteraard is het aangewezen om licht en stopcontactkringen zo veel mogelijk gescheiden te houden.

Cheers,
Exo. :mega:
 
Raphie kijk even of je automaten in een busbord geklikt zitten dan haal je gewoon een flexomaat abb 16A - Traag en kan je hem zo om wissen!
 
@ Raphie: post anders even een foto van je groepenkast, dan kan ik zien wat voor systeem je hebt.
 
B-karakteristiek automaten vervangen door C-karakteristiek kan al een heel eind schelen.
B's schakelen rapper uit dan C's. Dat je op een gemengde kring (verlichting + stopcontacten) zit verklaart de 16 ampère.
Nu weet ik niet hoe de opbouw van je bord is maar het kan zijn dat die B gekozen is om selectiviteit te creëren.
Daarmee bedoel ik dus dat de foto die jij hier toont van je bord misschien een onderverdeelbord is. In sommige gevallen zijn de voedingskabels naar onderverdeelborden te dun en kan men in het hoofdverdeelbord onvoldoende zwaar afzekeren. Dit lost men dan vaak op door in dat bord een automaat te steken met een zelfde stroomsterkte maar een andere karakteristiek. De selectiviteit zorgt er dan voor dat de B-automaat sneller uitschakelt dan de C-automaat en dat je daardoor niet naar je hoofdverdeelbord moet gaan om te herwapenen.
Dit is echter vooral keuringstechnische materie... .
 
zal ff een foto maken van complete kast.. thnx voor de input zo ver iedereen
 
B-karakteristiek automaten vervangen door C-karakteristiek kan al een heel eind schelen.
B's schakelen rapper uit dan C's. Dat je op een gemengde kring (verlichting + stopcontacten) zit verklaart de 16 ampère.
Nu weet ik niet hoe de opbouw van je bord is maar het kan zijn dat die B gekozen is om selectiviteit te creëren.
Daarmee bedoel ik dus dat de foto die jij hier toont van je bord misschien een onderverdeelbord is. In sommige gevallen zijn de voedingskabels naar onderverdeelborden te dun en kan men in het hoofdverdeelbord onvoldoende zwaar afzekeren. Dit lost men dan vaak op door in dat bord een automaat te steken met een zelfde stroomsterkte maar een andere karakteristiek. De selectiviteit zorgt er dan voor dat de B-automaat sneller uitschakelt dan de C-automaat en dat je daardoor niet naar je hoofdverdeelbord moet gaan om te herwapenen.
Dit is echter vooral keuringstechnische materie... .

Gaat in NL niet op, hier wordt dat standaard gemonteerd, 2,5mm2 draad en 16A B automaatjes, en licht en WCD op 1 groep totdat ie "vol" is, maar daar kan best een C automaatje op.
 
Ongeaarde wandcontactdozen werken wel goed maar het is verstandig om toch eens over aarde na te denken. De huidige apparatuur met geschakeld voedingen zoals PC's zorgen ervoor dat er 110 volt op het metalen chassis van je apparatuur kan komen te staan. Als je voor een goede aarde zorgt heb je daar geen last meer van. Die beschermingsleidingen zitten er niet voor niks op.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top