Inschakelpiek

Johndoe11

Gedeactiveerd account
Lid sinds
10 augustus 2008
Berichten
12.489
Ik heb te veel gear, zo'n 40 stekkers die over 5 stekkerdozen verspreid zitten in de studio, ik schakel deze al in etappes in, maar toch knalt bij het aanzetten nog regelmatig de schakelaar eruit, als iets bijv al aan stond of het licht is aan etc.
Wanneer eenmaal alles aan staat geen probleem meer, nu schijnt mijn automaat 16a te zijn en je mag er niet zo maar een 20 inzetten heb ik begrepen, maar er schijnen ook 16a "traag" automaten te zijn. Mijn vraag is, met welke automaat zou ik degene op de foto kunnen vervangen, zodat ik niet langer dit probleem heb?
 
3 Groepen in je huis is natuurlijk niet erg veel. Ik zou zelf erg oppassen met andere schakelaars. Een extra groep er bij zou mijns inziens de beste oplossing zijn.
 
Alles via een UPS aan je stroomnet hangen, heb je gelijk 'schone' stroom.
 
Is inderdaad een mini stoppenkast. Wij hebben hier elke studio en muziekruimte en eigen groep gegeven. Nooit meer problemen.
 
3 Groepen in je huis is natuurlijk niet erg veel.

Gezien het stickertje dat rechts nog net zichtbaar is lijkt het me dat er ook nog een aantal groene groepen in de kast zitten. Ik denk minimaal twee, dus dan kom je op vijf.

Ik heb hier 4 witte en 2 groene (en nooit problemen trouwens).
 
toch knalt bij het aanzetten nog regelmatig de schakelaar eruit, als iets bijv al aan stond of het licht is aan etc.

lichten en stopcontacten zouden in principe al niet op dezelfde groep mogen zitten.
 
3 Groepen in je huis is natuurlijk niet erg veel. Ik zou zelf erg oppassen met andere schakelaars. Een extra groep er bij zou mijns inziens de beste oplossing zijn.
zijn er meer maar maakte ff zo groot mogelijke foto,
extra groep gaat niet werken ivm toegankelijkheid leidingen, moet dus echt evt in de meterkast opgelost worden
 
C automaten erin zetten en het is opgelost.

En ja, ik weet waar ik het over heb: lichttechnicus heh :-)

Je moet effe kijken welke groep die van je studio is. Gloeilampen bijvoorbeeld, hebben geen invloed op de inschakelpiek. Die hebben ook geen inschakelpiek. Pas als je ze gedimd aanzet. Als je bijvoorbeeld een 3000W PA versterker op een 16A automaat met B karakteristiek zet, heb je kans dat je bij zware sub belasting over de 4000W gaat, en dan flipt je automaat uit. Zelfde met de voeding van een oude D&R tafel, of zoals bij mij thuis, m'n Crest voeding. Als ik ze stack, dus beide voedingen aan elkaar hang zodat de een backup is van de ander, en ik schakel ze samen in, dan gebeurt dat bij mij ook.


Ik zou, als je dan toch bezig bent, voor alamat gaan, of een andere aardlek automaat. Dan heb je een aardlek en automaat in een, ben je meteen veiliger, en klapt niet je hele huis eruit als er iets mis gaat in je studio.
 
schakelaar knalt er trouwens nooit uit tijdens gebruik, het is puur de piekspanning bij het aanzetten (zware versterkers, mengtafel etc) doe ik het langzaam dan gaat het goed, maar ga ik iets te snel of staat in een andere ruimte ook al iets aan dan gaat het niet en moet ik een aantal zaken nog weer los aanzetten.

ik kan natuurlijk ook gewoon de 3 groepen in de studio opdelen in 5 subgroepen of m'n versterkers apart inschakelen, maar dat betekend iedere dag weer meer knoppen indrukken
 
http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat

Lees maar effe. D is echt niet nodig, is veel te zwaar voor wat je er mee wil. Het is allemaal even veilig, het kan alleen een grotere inschakelpiek hebben.

Heb je toevallig LED verlichting in je studio? Daarvan is de inschakelpiek ook vele malen hoger dan van gloeilampen.
 
ThnX aardlek is er nog nooit uitgeklapt, puur alleen de automaat van de groep
ben zelf niet echt handig met stroom, is zo'n cardridge klik, klaar? of komt er iets meer bij kijken?
C automaten erin zetten en het is opgelost.

En ja, ik weet waar ik het over heb: lichttechnicus heh :-)

Je moet effe kijken welke groep die van je studio is. Gloeilampen bijvoorbeeld, hebben geen invloed op de inschakelpiek. Die hebben ook geen inschakelpiek. Pas als je ze gedimd aanzet. Als je bijvoorbeeld een 3000W PA versterker op een 16A automaat met B karakteristiek zet, heb je kans dat je bij zware sub belasting over de 4000W gaat, en dan flipt je automaat uit. Zelfde met de voeding van een oude D&R tafel, of zoals bij mij thuis, m'n Crest voeding. Als ik ze stack, dus beide voedingen aan elkaar hang zodat de een backup is van de ander, en ik schakel ze samen in, dan gebeurt dat bij mij ook.


Ik zou, als je dan toch bezig bent, voor alamat gaan, of een andere aardlek automaat. Dan heb je een aardlek en automaat in een, ben je meteen veiliger, en klapt niet je hele huis eruit als er iets mis gaat in je studio.
 
En ik zou niet voor Hager gaan, maar voor Eaton. Die zijn ietsje duurder, maar die zijn wel eerlijker. De Hager dingen zijn iets minder zorgvuldig, en zullen er soms wel en soms niet uitklappen als je er overheen gaat.
 
Het licht eraan hoe je kast is opgebouwd. Zo te zien is het niet een heel oud huis. Dan zal onderin een spaningsrail zitten, en bovenin twee draadjes afgaand. Vier schroeven los, eruit klikken, nieuwe erin klikken, draadjes GOED vast draaien, maar niet kapot draaien, en klaar. Effe meten voordat je alles weer inschakeld zodat je zeker weet dat je 230V op je studio hebt en niet per ongeluk 2 fase, dan heb je namelijk 400V, en das niet gezond. Aardlek zal voor die dingen zitten, dus eerst aardlek uit zodat je veilig kan werken.
 
Ik denk dat je met een platte schroevendraaier de kap van je groepenkast eenvoudig eraf kan halen. Als je dan laat zien welke van je studio is, afgaand zal er bruin en blauw zijn.
 
Volgens mij staat dat nergens in het bouwbesluit. Het is sowieso onmogelijk want veel licht gaat via stopcontacten (staande lampen, schemerlampen, etc.)

Ja uiteraard
Misschien dat ze het in Nederland heel anders doen dan in België. (en een vlugge google lijkt dit te bevestigen)
In België is het standaard zo stopcontacten en verlichting gescheiden te houden. Enkel in oude installaties zal je nog iets anders zien.
Geen idee of dit verplicht is bij ons, ik vermoed van wel in geval van nieuwbouw, in Frankrijk is het in elk geval altijd verplicht.
 
Ik geloof dat dat in NL niet uit maakt.
 
Back
Top