Het Grote "Studio Diagram" Topic

ik doe ook mee. toch leuk om even in elkaar te puzzlen
mijn studio configuratie is toch weer wat anders!

in vroegere tijden had ik heel weinig spullen en weinig mogelijkheden. alles zat kant en klaar in vaste configuratie ge-patched. later kwam er een patchbay tussen vanwege meer apparatuur.

Nu heb ik zo veel apparatuur en instrumenten, dan ik heb gekozen voor een open 100% modulaire systeem.
Dus er moet eerst ge-patched worden tussen verschillende patchbays voordat er geluid is.
maar voor die flexibiliteit heb ik ook bewust gekozen omdat ik klanken en geluiden wil creëren via complexe patching als dat nodig is. En ik zal ook veel werken met gitaren, zang, echte drums. en veel klank manipulatie, enzvoort.

De studio opgebouwd als een modulaire synthesizer zeg maar...

enige probleem is nog waarop ik de eindmix zal opnemen. mischien toch een DAT-recorder (panasonic sv-3800) in eerste instantie..


attachment.php
 

Attachments

  • Studio.jpg
    Studio.jpg
    196,6 KB · Bekeken: 85
Laatst gewijzigd:
Nice, daar is over nagedacht. Heb je dan niet dat je eindeloos aan het patchen bent in de zin van waar zat die ook alweer in de patchbay en niets zo maar even snel kan aanzwengelen of valt dat mee?

En heb je 1 patchbay of toch 4 (ik zou helemaal gek worden dan :D )

ga ook nog wel even een schemaatje maken.
 
Nice, daar is over nagedacht. Heb je dan niet dat je eindeloos aan het patchen bent in de zin van waar zat die ook alweer in de patchbay en niets zo maar even snel kan aanzwengelen of valt dat mee?

goede vraag!

ik heb (als ik straks helemaal klaar ben, want ik moet nog 3 speciale patchbays zelf in elkaar doe-het-zelf-en) voor alle groepen een eigen rack en een eigen patchbay in dat rek:
1. opname/ mix rack
2. FX, compressie , EQ rack (met twee patchbays)
3. modules, synths en samplers rack (hier zit ook de midi-interface in)
4. Gitaar/basgitaar rack

met stroom werk ik ook zo: alles is uit en kan in kleine groepen worden aangezet.

mijn systeem is niet handig als je vooral met sequenser en midi-gestuurde modules en synths werkt, en deze via een mixer wilt mixdown-en

ik ga de (nieuwe) uitdaging aan om alles in audio op te nemen in de computer op losse sporen. Dit omdat ik dan elke opname van gitaar, drums, percussie, piano-module of een synth via allerlei pre-amps, tapesimulator en buizen-apparatuur vetter kan opnemen.
ook in die uitdaging zit meegerekend dat ik soms al weinig tot complex veel geluidseffecten zal gebruiken.
in dat geval werkt mijn systeem perfect. alles is dus per instrument en die ene opname te patchen. zodra het in de computer staat, ben ik 'klaar.'
het mixen doe ik gecombineerd in de computer en analoog via de mixer. hangt van de behoeftes af.

het klinkt allemaal wat vreemd misschien, maar dit systeem is uit jaren en jaren opnemen en studio's aanpassen ,veranderen van routings en spullen,,... als vanzelf ontstaan. Dus zal voor mij ook logisch en goed werken.

maar ik heb lang studio-opstellingen gehad die met een knop in zijn geheel aangingen en meteen op scherp stonden. alles vast gepatched en via patchbays aan te passen als dat nodig was..
werkt wel snel en gemakkelijk!
 
mijn systeem is niet handig als je vooral met sequenser en midi-gestuurde modules en synths werkt, en deze via een mixer wilt mixdown-en
...
het klinkt allemaal wat vreemd misschien, maar dit systeem is uit jaren en jaren opnemen en studio's aanpassen ,veranderen van routings en spullen,,... als vanzelf ontstaan. Dus zal voor mij ook logisch en goed werken.

Klinkt helemaal niet vreemd, het lijkt me een prima werkwijze om heel creatief en intuïtief te spelen/recorden. Ik leg vaak eerst een (midi) basis neer van het idee dat ik heb en dat kan soms nog 400x veranderen. Pas als een partij helemaal naar mijn zin is neem ik de audio op.

Zo is het bij mij, even heel schematisch. (bijna) alles wordt aangestuurd via midi. Ik slinger (synth/fx) aan wat ik nodig denk te hebben en alles komt binnen op de mengtafel en van daaruit kan ik weer de hele studio rond zo'n beetje.
Ik zou voor mezelf eigenlijk een gedetailleerder schema moeten maken want er zijn nog wat in/outputs ongebruikt :D
 

Attachments

  • Routing.jpg
    Routing.jpg
    65,2 KB · Bekeken: 87
Ja geweldig hè, je kan met zoveel verschillende ideeën alles aan elkaar sluiten.
Ik heb al te vaak de hele studio weer omgegooid en het anders aangeloten.
Een studio opzetten al een hobby op zich..denk ik dan maar...
Tijd die je ook kan gebruiken echt eens muziek te gaan maken :-)

Dus ik ben nu klaar voor de opnames. Linear opnemen met meer sporen is het voor mij.
Vroeger veel geloopt maar dat werkt toch minder goed.

Ik gebruik een Spirit 328 samen met een SSL mix/rack voor het mixen van de hele studio.
Via Motu 2408 zit alles aan de Computer past precies !
Via ADAT naar 2x8 kanalen op micpreamps, en de 16 analoge ingangen zit vol met FX.

De 1e set patch bays gaan naar de SSL voor alle ins en outs en tevens alle compressors en EQ´s.
De 2e set pacth bays gaan naar de 328 mixer en de alle FX.

Dit is mijn setup..

http://www.resync.nl/resynth/resynthstudio.pdf
 
www.draw.io is overigens een mooi gratis alternatief voor gliffy, waarbij je je diagram in xml kunt opslaap op je schijf of in je gmail / dropbox.
 
Zelf heb ik een Excel-sheet waarin ik in blad1 alle componenten heb staan met de inputs en outputs.

Op blad2 in het Excel-bestand heb ik alle patchbays die ik gebruik met verwijzingen naar de in- of output op de plek waar ze in het patchbay aangesloten zitten.

Verander ik dus een apparaat op blad1, is m'n blad2, de patchbay configuratie dus meteen up to date. Van hieruit wil ik eens een mooie diagram maken zoals RSB.

Boven en onder de patchbays heb ik 19" blindplaatjes rasterverdeling en anti-grafiti laminaat zodat ik ze lekker kan schoonpoetsen met wasbenzine als m'n setup gewijzigd wordt.
 
Iemand bekend met visio hier? een heel handig programma voor "netwerk" tekeningen. Maar ook voor ruimtes, audio setups, verzin het maarr. Kan je met Adobe ook connectie punten maken, waar de lijntjes aan vastblijven zitten als je blokken verschuift? weet niet of 't gratis is eigenlijk.. gebruik 't vnl voor m'n werk
 
Back
Top