De Grote Reparateur Draad

Dan krijgt de 7805 al geen spanning op zijn input, dus zit het probleem waarschijnlijk al daarvoor in de keten. Heeft hij een aparte zekering voor dat circuit? Want 0v is wel heel weinig.
 
57_075ea92a-d8f1-4239-a9cd-ea1e8661d603_1024x1024.jpg


Voor de zekerheid even de pinout; Input is dus pin 1 daar moet je iets meten ruim boven de 5 volt, minimaal 9 geloof ik. 3 is de output, daar hoor je 5V te meten mits hij voldoende input krijgt. Tegeover aarde uiteraard, dat is pin 2.
 
Dat lukt ff niet, ik kwam net (lekker stom) met mijn multimeter pen tegen 1 en 2 op hetzelfde moment. Dat was plof en stank. Dus doe hem nu even niet aan. :stupid8o)
 
Wel handig dan om ze allemaal te vervangen.
Eerst die defecte en zn broertje rechts ervan.
goed kijken op de onderkant of je geen cold solder joints hebt, vooral op die T1, T2 en 7805, alsook die dikke dioden.
Dan eerst testen.

Als alles weer werkt, dan kan je alle andere elco's vervangen als je dat wenst.
Die dikke van 400v aan de primaire kant kan je laten zitten.

Let op, aan de primaire kant staat een kleine 300V DC op, niet aan likken 8~
 
Let op, aan de primaire kant staat een kleine 300V DC op, niet aan likken 8~
Haha, bedankt voor de tip ;). Ik voelde mij echt stom net. Even te weinigwerkruimte, iets te gehaast en: PLOF...stank. Hopelijk is er niet meer stuk.

Dit is de onderkant (de cirkel is de kapotte elco). Lijkt vrij recht-toe-recht aan.

Bedankt voor je hulp. Wordt erg gewaardeerd. Ik vind het toch wel leuk om te kijken of ik hem weer aan de praat kan krijgen. Mogelijk mooie opmaat naar het recappen van mijn JP-8000 :).

IMG_2798.jpg
 
Ik zie ook al minstens 4 gebroken soldeerpunten:

Die 400V elco aan de primaire kant, T2 en de 7805

Best met een vergroot glass alles nakijken en de dikke zonder meer her-solderen.
 
Ik probeer de elco's los te solderen, mijn bout heb ik heet staan (430 gr C), maar het tin wil niet gaan vloeien. Zijn er trucjes voor om dit wel te bewerkstelligen?
 
Tinzuig-litze-draad (desoldeerlint), gebruik je misschien al? Wie weet 'kruipt' er toch geleidelijk wat in het lint?
 
Ik probeer de elco's los te solderen, mijn bout heb ik heet staan (430 gr C), maar het tin wil niet gaan vloeien. Zijn er trucjes voor om dit wel te bewerkstelligen?
430C is bijzonder heet, en als het met die temperatuur niet wil vloeien doe je iets niet goed en loop je het risico op schade aan je PCB. Het wil vaak wel helpen om eerst wat loodhoudend soldeer toe te voegen, daarnaast moet je de juiste soldeerpunt gebruiken en zorgen voor goed contact voor de warmteoverdracht. Als die dingen niet helpen kan flux toevoegen aan je Litze wonderen doen.
 
Ik probeer de elco's los te solderen, mijn bout heb ik heet staan (430 gr C), maar het tin wil niet gaan vloeien. Zijn er trucjes voor om dit wel te bewerkstelligen?
430 graden is wel echt heet, dat moet met 200 graden toch ook wel lukken, misschien gebruik je een te dunne tip waardoor de warmte niet goed wordt overgebracht,
andere tip dus proberen die wat dikker is / platter.
 
Back
Top