Of moet dit op het orgel forum?

Jawel, doe nou. Je weet dat je het kan.

Denk dat het niet gaat gebeuren...... Dan maar voor straf dit:

 
Het ene moment heb je een orgel, een ogenblik later een monstersynth..



 
Aftertouch toetsenborden en die gewone die op snelheid reageren zoals bij het gebruikelijke materiaal
kunnen niet tippen aan een toetsenbord van een duurder orgel dat zoals ik gezien heb.
Dat heeft DRIE (3) koperen lipjes per toets.
Hoe dieper de toets ingedrukt per drie standen op één toets hoe anders het geluid.
De toets expressie is niet te evenaren met een synthesizer of goedkoop orgel.
En ik zie dat het nergens meer gemaakt wordt of te koop is.
Behalve dan voor veel te veel geld misschien ergens tweedehands.
In de oefenruimte van een muziekschool die we verhuurden heb ik toen het orgel open gemaakt om te kijken hoe ze dat gedaan hadden
vandaar dat ik het weet.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb in mijn platencollectie een kleine afdeling veel-te-rijke-organisten-die-een-monster-van-een-Moog-kochten-en-er-een-plaat-mee-uitbrachten. Jawel, ook heer Wünderlich. Het valt daarbij op dat synths veel meer aantrek hadden op orgelspelers dan op pianisten, omdat ze veel meer bezig waren met klanken maken. Want bv Richard Clayderman heeft zich nooit aan de Moog LP gewaagd. Mogelijk ook omdat die niet in het wit leverbaar waren.
 
Moar orgel...



A-199637-1310790063.jpg
 
Orgels zijn ook veel breder ingezet dan de eerste "kerk/spiegeltent" connotatie. Orgels zijn ook Deep Purple, Springsteen, Prince, The Scene, Jarre (zelfs op zijn goede momenten), Procol Harum, Pink Floyd, Fleetwood Mac, David Bowie, de Peppers... Ik vond het destijds wel een meerwaarde om een orgel bij de synths te hebben in de studio. Dan wel eentje wat leuk kan klinken. Een Wersi, prachtbakken als het zijn op papier, vind ik qua klankkleur niet veel soeps. Tyrossen ook niet helemaal, maar al een stuk beter. Ik heb Philicorda's gehad en die klinken lekker wobbly oud. Ik heb ook een C605 gehad zoals in het draadje hier. Daar zitten een paar GX1 achtige klanken in en je speelt toch gewoon anders met die 2+1 klavieren beschikbaar. Tegenwoordig moet ik de orgelklanken uit een Nord halen. Geen straf, alleen is het qua interface anders omdat je maar 1 klavier hebt.

En ik heb natuurlijk ook jaren een Eminent 2000GT gehad (Jarre orgel on steroids met arpeggio op het string ensemble), vandaar mijn forumnaam. Zo jong ben ik niet.
 
Toen ik "at the crossroads" was, heb ik mijn ziel aan Satan verkocht om een beter toetsenist te worden. Een week later diep teleurgesteld terug naar het kruispuntje gegaan om te gaan klagen. Ik voelde me bedrogen. Beelzebub legde me rustig uit dat hij een eerlijke handelaar is, maar mijn ziel stelde niet voor en mijn talent moest van ver komen. Maar ik kon intussen wel een akkoord aanslaan zonder dat mijn hospitalisatieverzekering tussen moest komen. Daar had hij een punt. Alles aan die figuur is een beetje puntig, dus dit verbaasde me achteraf gezien niet echt.

Enfin, altijd goed zaken doen met die man maar alle waar naar zijn geld natuurlijk.
 
En dan hebben we het nog niet over Look Mum No Computer met zijn kerkorgel gehad.

Heel boeiend hoe hij een stem met slechts 1 pijp per noot nam, er een arpeggiator over gooide en op instant Philip Glass uitkwam.
 
Back
Top