Grote Microfoon draad

bij een richtmicrofoon, als je een shotgun zoals een 416 bedoelt:
het is niet zomaar een buisje. geluid dat recht van voren komt raakt rechtstreeks het membraam.
geluid dat van opzij komt zal door de openingen in de zijkant binnenkomen, reflecteert een aantal keren in de binnenkant van de buis en komt zo (frequentie afhankelijk) uit fase binnen op het membraam.
 
Vaak hoor je dat "buisje" wel echt het geluid kleuren,.

Ah dat wist ik niet dat dat zo werkte.

:mega:
 
je hoort de 'interferentiebuis' kleuren wanneer het geluid van de zijkant komt. Het effect gaat namelijk niet gelijk op voor alle frequenties. Een mkh416 heeft dit duidelijk hoorbaar.

Je kan dit eenvoudig testen: laat roze ruis klinken door een luidspreker. richt de microfoon recht hierop en luister naar het signaal uit de microfoon door een koptelefoon. draai de microfoon langzaam van de luidspreker af. je hoort dan een soort 'sweep' omlaag. bij een microfoon die hier veel minder last van heeft hoor je het signaal voornamelijk in luidheid zakken. Tegenwoordig zijn er alternatieven voor de richtpijp- zoals de Sanken cs1 / cs3 met meerdere capsules. Hier is er nauwelijks kleuring te horen en zijn dan ook fijner in ruimtes met duidelijke reflecties.
 
maar een richtmic is nu niet echt een veel gebruikte microfoon voor in de studio.

is meer voor vogelaars, afluisteren, op een beeld camera, enzvoort.

en een meetmicrofoon ook niet...maar daarbij is niet sprake van een buis achter het kapsel.
 
Mm erg interessant: bedankt voor de uitleg. ik zal het eens testen.

Ik heb nog een vraagje over richt microfoons.

Ik doe veel aan fieldrecordings en gebruik daar een stereo driehoek met twee senheiser me64 caps voor. dit zijn cardoid mics.

Nu wil ik er een richt mic bij hebben om geluiden te kunnen issoleren vannuit herrie buiten.

Ik gebruik daar nu een shure beta 87a voor maar das echt meer een vocal mic en heeft een lage output.

Welke mic is daar het best geschikt voor?


  • ME 66

    Microphone head for K6/K6P (super-cardioid/lobar)
    • Highly directional – Ideal for picking up quiet signals in noisy environments
    • Low inherent self-noise
    • Wide frequency response for authentic sound

    ME 66

  • ME 67

    Microphone head for K6/K6P (lobar, long gun)
    • Lobar pick-up pattern – ideal where the sound source is at a distance
    • Designed for use with the K6 and K6-P powering modules
 
die ME 66 is voor isolatie en heeft een breed freq. bereik.

die ME 67 daar staat bij dat ie vooral voor lange afstanden is..

dan is de keuze toch gemakkelijk? ik zou die me66 kiezen.
 
Een korte shotgun is breder inzetbaar.
let wel op dat een goede shockmount en eventueel windkap essentieel zijn,
aangezien dit soort microfoons doorgaans gevoeliger zijn voor handgeluid en wind.

Marsmusica: richtmicrofoons worden niet alleen op locatie, maar ookvaak gebruikt voor voiceover, ADR en foley in de studio. ook in muziekstudio's zie ik ze een enkele keer gebruikt worden
 
ik weet verder niks van richtmics omdat ik er niet mee hoef te werken en er zal vast van alles mee te doen zijn. maar voor mij niet echt interessant. behalve dan misschien voor buitenopnames maar ik hou juist van veel omgevingslawaai! :-)
wat is ADR?

maar in een muziekstudio (waar ik op doelde) lijkt me het geen standaard. misschien als je overspraak wilt bedwingen in bepaalde situaties...maar ik ben het nog nooit ergens tegengekomen. ik ga er ook niet een aanschaffen. hou het lekker bij mijn 'lekkende' mics!
 
ik heb dus al een setje ME64's (cardiod) beetje richtings gevoelig, erg goed voor voor ambiances, accoustische gitaar in stereo, overhead. en fieldrecording in het algemeen.

Deze mic pakt redelijk veel omgevings geluid op.

Ik zoek zeg maar een mic waar je bv zachte geluiden (bv een krekel) van dichbij kan opnemen.
Of bv thuis in geen gecontroleerde omgevings samples van tikken tegen glas willen opnemem.
Of op straat een dichtslaande deur zonder dat de voorbijgaande auto's heel hoor baar zijn.

Zoiets zeg maar.
 
Wat ook belangrijk kan zijn bij dit soort opnames is je basisruis.
En toevallig is de Rode NT1a heel bijzonder wat dat betreft.
Die heeft een basisruis van 6dba terwijl een normale waarde eerder rond de 15dba ligt.
Dure Neumanns zijn o.a. ook ongeveer 15dba.
Zo'n NT1a kost rond de 100,-.
Erg leuk dus.
 
ah duidelijk. ik ga eens kijken of ik een me66 kan vinden. overigens waren deze senheiser mic erg populair in het tape tijdperk. waarschijnlijk foor de hoge frequentie die die benadrukt. die rode nt1a ken ik erg mooi voir weinig geld. alleen niet handig voor straat opnames. wel in de studio. bedankt voor de tips allen.
 
voor buitenopnames gebruik ik deze leuke stereo mide-side MS dingetjes:

SONY ECM-MS907

en een soort cheap Cloon daarvan:

YOGA EM-278

voornamelijk voor juist het tegenovergestelde van gedetailleerd gericht opnemen: voor heel veel ruimtelijke ambient en omgevings-gevoel!

die SONY is zeer mooi dingetje met mooie warme klank.
die YOGA heeft meer output en gehyped hoog. samen een leuk duo
 
ik heb een DR100 daar zitten 4 aardige mics (Stereo Cardioid en Omni Condenser Mics)op maar beter nog de XLR inputs.

Daar sluit ik dan 2x de k6 + me64 caps van senheisser op aan op een stereo driehoek met 2 shockmounts erop.

Alhoewel de DR100 phantom power heeft gebruik ik toch de battery van de k6.

Toen ik alleen 1 k6 + me64 cap had nam ik het minidisc op. gelukkig heb ik nu een tweede gevonden.

hier wat opnames van de dr100

http://tascam.com/content/downloads/products/41/RRich_DR100_Piano2Mics.mp3

http://tascam.com/content/downloads/products/41/RRich_DR100_MokelumneRiver.mp3

http://tascam.com/content/downloads/products/41/RRich_DR100_Drainpipe.mp3
 
ik heb een DR100 daar zitten 4 aardige mics (Stereo Cardioid en Omni Condenser Mics)op maar beter nog de XLR inputs.

Daar sluit ik dan 2x de k6 + me64 caps van senheisser op aan op een stereo driehoek met 2 shockmounts erop.

Alhoewel de DR100 phantom power heeft gebruik ik toch de battery van de k6.

Toen ik alleen 1 k6 + me64 cap had nam ik het minidisc op. gelukkig heb ik nu een tweede gevonden.

hier wat opnames van de dr100

http://tascam.com/content/downloads/products/41/RRich_DR100_Piano2Mics.mp3

http://tascam.com/content/downloads/products/41/RRich_DR100_MokelumneRiver.mp3

http://tascam.com/content/downloads/products/41/RRich_DR100_Drainpipe.mp3

wat is een stereo driehoek? een bevestigings ding voor XY-opstelling?

heb je ooit verschil gehoord tussen batterij en phantompower? sommige mics schijnen beter te werken op phantom power van 48 volt. (of misschien ook nog met iets minder volt).
een batterij van 1,5 volt is een groot verschil in voltage.
mischien meer /minder output..mar misschien ook betere noisefloor en freq. karateristiek.

die piano opname is wel duidelijk:
met de uni-mics is de verhouding direct en ambient een stuk meer in balans vind ik.

met omni verzuipt het geluid in al die reflecties en verwaterd het hele geluidsbeeld.

ik heb nog geen ervaring met omni-mics. voor akoestisch gitaar zou het een meer natuurlijk klank op kunnen leveren...'zegge ze!'
 
Back
Top