CS2X MIDI met PC

Nightrider

Nieuwkomer
Lid sinds
8 mei 2011
Berichten
13
Hallo,
Ik heb me zo'n Yamaha CS2X aangeschaft.
En nu zou ik deze willen gebruiken met PC software.
Alleen , als ik deze aansluit heb ik de standaard 128 midi geluiden zoals elk keyboard heeft. Er zitten wel leuke geluidjes in , maar nu komt de vraag ...

hoe kan ik deze geluiden oproepen via midi software over verschillende sporen?

Als ik op de demo knop klik kan ik 1 spoor gebruiken , maar daar ben ik dus niks mee.
Ik had eigenlijk meer verwacht dat ik hem had kunnen gebruiken zoals een MC-505 in dertijd.

Alvast bedankt,
 
In performance mode kan je een performance geluid spelen (uit 4 banken van elk 128 presets) op kanaal 1.

Midi Kanaal 2-4 worden dan opgeslokt door de performance (kan je dus niet gebruiken. Midikanaal 5 t/m 16 zijn gewoon beschikbaar, waarbij kanaal 10 standaard op 'drum' staat. Even googlen leert dat je *veel* meer dan de 128 'standaard' geluiden kan gebruiken: je moet daarvoor per kanaal andere 'banken' selecteren (dat doe je in midi-land via MSB en LSB commando's - ff googlen dus). Je kan dan naast de 'XG' variaties op geluiden ook de meer dance-achtige geluiden uit de CS2X benaderen en op die manier de performances laag voor laag nabouwen.

In multi mode wordt het inderdaad een 'normale' XG bak: met overigens meer van 128 geluiden. Door bank-messages kan je variaties kiezen voor bijvoorbeeld de pianos. Uit mijn hoofd geven bank 40 en 41 een piano-geluid met een string en een choir eronder. Volgens mij had de meest simpele CG bak al 448 variaties.

Ik raad je aan de Silver-Book eens te lezen - dat is een handleiding waar 't allemaal in staat. De Cs2x is een leuke bak, met meer onder de motorkap dan je zou vermoeden.
 
Hey,
Bedankt.
Ik ga dit zeker eens beter bekijken.
Bedankt voor de reply.
 
Back
Top