Roland TR-serie ouderwets of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Imipolex, ik hou niet van ruzie 8> Ik ben van mening dat muziek pas echt vernieuwend (veroorzaakt een (kleine) revolutie) is als het bij de grote groep bekend is, dwz mensen die een bepaalde muziekstijl NIET luisteren kennen toch die vernieuwende artiest. Je hebt gelijk dat Kraftwerk binnen de experimentele muziek conservatief was, maar Kraftwerk zorgde wel voor een evolutie binnen de muziek, waar bv. Can en Faust niet toe in staat waren. Een te grote verandering in één keer schrikt de mensen blijkbaar af.
 
Stickx, je moet vooral doen wat je leuk vindt inderdaad. Jouw muziek spreekt de gemiddelde nederlander waarschijnlijk ook meer aan dan mijn muziek. Gelukkig maar.
 
d'er is gewoon nog geen lekker goed alternatief voor de 808 en 909 wat lekker vet analoog klinkt
ja de jomox die heeft wel ballen maar al die andera bakjes die ik gehoord heb hebben het allemaal gewoon niet
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Imipolex, ik hou niet van ruzie 8> Ik ben van mening dat muziek pas echt vernieuwend (veroorzaakt een (kleine) revolutie) is als het bij de grote groep bekend is, dwz mensen die een bepaalde muziekstijl NIET luisteren kennen toch die vernieuwende artiest. Je hebt gelijk dat Kraftwerk binnen de experimentele muziek conservatief was, maar Kraftwerk zorgde wel voor een evolutie binnen de muziek, waar bv. Can en Faust niet toe in staat waren. Een te grote verandering in één keer schrikt de mensen blijkbaar af.

Okee dan. Je hebt wel gelijk, maar hier schuilt een gevaar in: als het 'vernieuwende' panklaar gemaakt is, en geaccepteerd door de grote massa, dan houdt het op vernieuwend te zijn, dan wordt het 'gevaarlijke' onschadelijk gemaakt. Dat heet 'co-optatie' in de media-theorie. Zie bv. Punk, eens de schrik van de gevestigde orde, nu een geaccepteerd mode-stijltje waarvan de complete range verkrijgbaar is in de boetiek.
 
Ik vind het wel een leuke discussie, netjes opgestart ook...

Kijk, vernieuwing is leuk, maar je moet er niet naar op zoek gaan. Ik zie heel veel mensen om me heen, die vrij krampachtig bezig zijn om dingen anders te doen. Volgens mij is dat gewoon niet het goede uitgangspunt. Je moet niet bezig zijn om dingen anders te doen of te venieuwen, je moet het gewoon doen. Als dat vernieuwend blijkt te zijn, koel, en als het niet zo is, ook koel.

Het geldt voor muziek, maar ook voor mode, films, het hele rataplan. Als je probeert om vernieuwend te zijn, als dat je uitgangspunt is, dan wordt het meestal gewoon ruk. Simpel.

Als je echt een verlichte geest bent met een wijdere en diepere blik dan 'de rest', dan is wat je doet vanzelf vernieuwend, daar hoef je dus helemaal niet als zodanig mee bezig te zijn. Naar mijn niet zo bescheiden mening behoren mensen die lullen over vernieuwing niet tot die groep.

No offence, want het is geen waarde ordeel.

Voor de duidelijkheid, ik ben eerder verdonker dan verlicht 8o)
 
Hey Imipolex, toch maar niet uitgelogd? ;) Maar je hebt weer gelijk. Vernieuwing is tijdelijk, maar ook permanent. Probleem is dat als er tegenwoordig vernieuwende muziek op de markt komt, het meestal zo ontzettend uitgemolken wordt. Zie bv. de nu-metal en trance. Komt omdat alles zo commercieel is vergeleken met vroeger. Maar vroeg of laat is iedereen er toch op uitgekeken en ontstaat de behoefte aan iets nieuws. Wij als producers zijn op zo'n moment in staat om onze mening over de toekomstige muziek over te dragen op de rest van de mensen.
 
Origineel geplaatst door n0_key
Ik vind het wel een leuke discussie, netjes opgestart ook...

Kijk, vernieuwing is leuk, maar je moet er niet naar op zoek gaan. Ik zie heel veel mensen om me heen, die vrij krampachtig bezig zijn om dingen anders te doen. Volgens mij is dat gewoon niet het goede uitgangspunt. Je moet niet bezig zijn om dingen anders te doen of te venieuwen, je moet het gewoon doen. Als dat vernieuwend blijkt te zijn, koel, en als het niet zo is, ook koel.

Het geldt voor muziek, maar ook voor mode, films, het hele rataplan. Als je probeert om vernieuwend te zijn, als dat je uitgangspunt is, dan wordt het meestal gewoon ruk. Simpel.

Als je echt een verlichte geest bent met een wijdere en diepere blik dan 'de rest', dan is wat je doet vanzelf vernieuwend, daar hoef je dus helemaal niet als zodanig mee bezig te zijn. Naar mijn niet zo bescheiden mening behoren mensen die lullen over vernieuwing niet tot die groep.

No offence, want het is geen waarde ordeel.

Voor de duidelijkheid, ik ben eerder verdonker dan verlicht 8o)

Ik vind dat je hier een heel goed punt hebt! Ik ben bezig met een studie waarin ik opgeleid word om structureel origineel en creatief te zijn (industrieel ontwerpen). Dit neem ik ook mee in mijn muziek, waardoor ik er misschien zo bewust mee bezig ben. Ik wil de mensen met deze discussie vooral wat perspectieven bieden.
 
Ik vind dat de TR's (en anderen) de basis vormen van House/techno/electro/etc. Net als dat een gitaar de basis is van (hard)rock('n roll). Rock kun je prima maken met een Squier gitaartje van 200 euro, maar vroeger of later wil je toch die mooie rooie Fender.
Een sampler is een prima alternatief voor een TR, maar op de een of andere manier vat je daar net niet helemaal het geluid en feel van het oude apparaat mee. Dus als je een echte freak bent en de knaken hebt, dan koop je een TR. :)

En veel 'nieuwe' apparaten zijn nog steeds gebaseerd op de oude instrumenten uit de jaren 70/80. En of je nu een Machinedrum gebruikt of een TR...Ik vind het weinig uitmaken. Het is niet zo dat wanneer je een machinedrum gebruikt, je opeens erg 'vernieuwend bezig bent'. ;)
 
eeeeeuwige discussie...

De x0x bepaalt niet of een track goed is of niet, maar de combinatie van alle instrumenten die je gebruikt hebt plus de compositie. M.a.w. deze drummachine is een TOOL voor een producer/muziekant. En de een wil graag een 909 en de ander weer een 808 en de ander weer redrum of hwmplers.. etc etc...

Dus naar mijn mening mag je niet zeggen: er zit een 909 in DUS is het een coole track. Of andersom..
 
OnAcid, ik beweer niet dat huidige synths/drumcomputers vernieuwend zijn. Verre van dat zelfs. Er worden naar mijn mening teveel VA-synths gebouwd, terug in de tijd dus. Werken we eindelijk digitaal, gaan we met z'n allen ouwe bakken zitten simuleren, terwijl er electronisch zoveel meer mogelijk is. Modulaire synths bieden wat dat betreft al veel meer mogelijkheden wat creativiteit betreft. Het idee van Nord Modular met al haar downloadbare modules is daarom ook schitterend. De Modular was niet voor niks zo'n succes.
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Ik vind dat je hier een heel goed punt hebt! Ik ben bezig met een studie waarin ik opgeleid word om structureel origineel en creatief te zijn (industrieel ontwerpen). Dit neem ik ook mee in mijn muziek, waardoor ik er misschien zo bewust mee bezig ben. Ik wil de mensen met deze discussie vooral wat perspectieven bieden.

Met het gevaar een soort van subdiscussie op te starten, maar volgens mij geef je hier dus het tegenover gestelde aan van wat ik net beweer.

Bovendien vind ik het een beetje pretentieus klinken, structureel origineel en creatief zijn. Dat is niemand, dat kan ook niet.
 
Origineel geplaatst door Phontaq
OnAcid, ik beweer niet dat huidige synths/drumcomputers vernieuwend zijn. Verre van dat zelfs. Er worden naar mijn mening teveel VA-synths gebouwd, terug in de tijd dus. Werken we eindelijk digitaal, gaan we met z'n allen ouwe bakken zitten simuleren, terwijl er electronisch zoveel meer mogelijk is. Modulaire synths bieden wat dat betreft al veel meer mogelijkheden wat creativiteit betreft. Het idee van Nord Modular met al haar downloadbare modules is daarom ook schitterend. De Modular was niet voor niks zo'n succes.

is het niet allemaal begonnen met modulaire systemen???
vernieuwend zeg en ook de nord modular is een va :D
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Maar vroeg of laat is iedereen er toch op uitgekeken en ontstaat de behoefte aan iets nieuws. Wij als producers zijn op zo'n moment in staat om onze mening over de toekomstige muziek over te dragen op de rest van de mensen.

Kon het niet laten natuurlijk. Maar waar hebben we het nou eigenlijk over? Muziek maken of de muziek business? Ik vind het een nogal verheven statement wat je daar doet: 'wij als producers...' Ik ben hier nogal cynisch over hoor, de 'massa' weet helemaal niet waar ze behoefte aan heeft... die wil gewoon passief consumeren, en niet moeilijk doen over vernieuwing. In de 'muziekbusiness' draait het om het zakgeld van 14-jarigen, dat heeft eigenlijk maar weinig van doen met liefde voor muziek. Dat gaat om marketing en manipulatie. 'Vernieuwende' muziek zal altijd in een 'marge' blijven, van en voor mensen die zich willen onderscheiden van de 'massa'.
Ik kan zo nog uren doorgaan hoor.
 
Volgens mij moeten we ook niet vergeten dat in veel producties x0x ook zwaar bewerkt worden, en dus je daar ook je creativiteit in kan gooien. Er zijn nog maar bar weinig alternatieven om electronische drums te maken, de technologie van de x0x is wat dat betreft gewoon nog actueel. En veel van de commerciele trance releases maken volgens mij niet eens gebruik van echte 909's, maar van samples ervan....
Wat zou jij dan een vernieuwende gedachte vinden?
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Stickx, je moet vooral doen wat je leuk vindt inderdaad. Jouw muziek spreekt de gemiddelde nederlander waarschijnlijk ook meer aan dan mijn muziek. Gelukkig maar.

hahah! niet te snel jij, ik heb geen tr808/tr909 en de muziek die ik maak gaat meestal wel iets verder dan boem tsie boem tsie, vaak gebroken beats enzo...

Ik verdedig mijn muziek ook niet, ik vind het alleen onzin dat iedereen altijd maar naar iets nieuws opzoek moet zijn.
Hoe je het ook wend of keert alles wat je maakt is gebaseert op iets wat je al weet.
 
Origineel geplaatst door STicKX
Waarom, ja waarom, vertel mij toch eens, WAAROM moet iedereen toch altijd opzoek gaan naar iets vernieuwends?

:D

Amen!:D
 
* zucht *

Het kan aan mij liggen...maar ik hoor de laatste 5 jaar jaar toch steeds minder
x0x-only drumgeluiden in tracks opduiken...ik weet niet waar jij naar luistert ?
Dat ze in bijna elke standaard trens plaat een 909 snare en open hihat gebruiken
is voor mij in iedergeval geen maatstaaf....

IMHO, creatief gebruik van een x0x is eigenlijk toch geen probleem?
We zeggen inderdaad toch ook niet " Joh, we zijn die Fender Rhodes nu wel
moe, tijd voor iets anders..." Als je er iets moois mee maakt is het toch ok?

Persoonlijk ben ik een grote liefhebber van de (oude) detroit sound.
Inderdaad: veel x0x werk, maar wel creatief gebruikt. Wat is daar mis mee.

Ooh ja...en probeer 100.00 clubbers maar eens uit te leggen dat boem-tssjie-boem
achterhaald is.... Niks mis met experimentele ritmes hoor...maar er is ook niks mis
met kwalitatief volsvermaak
 
Wat is een loophole:

eerste voorbeeld:
Ik las net op nu.nl dat een soort idols in Duitsland werd gehouden met als selectie de SLECHTSTE band. Je raad het al, deze komt nu ook binnen in de top-100. Dit is toch wel ERG vernieuwend.

Dus,
de kommercie werkt tegenwoordig heel vaak anders dan wat jij "vernieuwend" noemt.
 
Origineel geplaatst door equate
* zucht *

Het kan aan mij liggen...maar ik hoor de laatste 5 jaar jaar toch steeds minder
x0x-only drumgeluiden in tracks opduiken...ik weet niet waar jij naar luistert ?
Dat ze in bijna elke standaard trens plaat een 909 snare en open hihat gebruiken
is voor mij in iedergeval geen maatstaaf....

IMHO, creatief gebruik van een x0x is eigenlijk toch geen probleem?
We zeggen inderdaad toch ook niet " Joh, we zijn die Fender Rhodes nu wel
moe, tijd voor iets anders..." Als je er iets moois mee maakt is het toch ok?

Persoonlijk ben ik een grote liefhebber van de (oude) detroit sound.
Inderdaad: veel x0x werk, maar wel creatief gebruikt. Wat is daar mis mee.

Ooh ja...en probeer 100.00 clubbers maar eens uit te leggen dat boem-tssjie-boem
achterhaald is.... Niks mis met experimentele ritmes hoor...maar er is ook niks mis
met kwalitatief volsvermaak

:okdan:
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top