AKAI samplers en SCSI

Van onder naar boven: IDE, SCSI2 en Ultrawide. SCA heb ik hier zo snel niet liggen.
 

Attachments

  • drives.JPG
    drives.JPG
    128,9 KB · Bekeken: 119
9.1GB 10k SCSI3 klinkt verdacht veel als een server disk, zeer waarschijnlijk met SCA-connector.

De scsi HD zal geformateerd zijn in Akai-format. Alleen programma's als MESA kunnen daar naar schrijven. Maar met die programma's is het inderdaad ook mogelijk om er vanaf de computer samples op te zetten. 400MB is redelijk, bedenk dat het maximum ook maar 500MB is. Het zal wel een enorme herriebak zijn, die 400MB disk. Als je moderne IDE gewend bent ga je schrikken van het lawaai ;)

Hallo etaoin ,

Zeer Bedankt in verband de grondige uitleg van de scsi interfaces op harddisken!!!!

Een vraagje over MESA 2.
Wanneer ik MESA 2 gebruik om mijn samples op te slaan op mijn SCSI harddisk( schijf bevind
zich in de computer) en mijn SCSI schijf is vol kan ik dan door middel van drag en drop
de samples die op de SCSI schijf staan naar mijn IDE schijf verplaatsen ,zodat ik terug meer ruimte heb op mijn SCSI harddisk?
Wanneer dit mogelijk is, wat gebeurd er dan met het formaat van de AKAI samples, blijven deze AkaI formaat of worden de AKAI samples omgezet naar een windows wave formaat ?

Alvast bedankt voor u tijd.
 
MESA converteert van en naar WAV. Vergeet overigens niet dat losse samples op een Akai niet werken. Samples moeten altijd in programs staan.

Daarnaast zul je merken dat het Akai formaat partities kent met daarbinnen weer volumes, maar dat kun je beter allemaal gaan bekijken tegen de tijd dat het werkt.
 
MESA converteert van en naar WAV. Vergeet overigens niet dat losse samples op een Akai niet werken. Samples moeten altijd in programs staan.

Daarnaast zul je merken dat het Akai formaat partities kent met daarbinnen weer volumes, maar dat kun je beter allemaal gaan bekijken tegen de tijd dat het werkt.

ik heb zo 300 disks met AKAI S1000 samples op,is dan niet mogelijk om deze samples los op te slaan op de SCSI harddisk via MESA 2 , zodat men daarna via MESA 2 de samples kan voorbeluisteren en je dan kan bepalen welke samples je wil gebruiken in je project, En na bepalen van de samples die je wil gebruiken in je project kun je dan de samples dumpen in je akai sampler en dan daarna een programa maken in je AKai sampler.
Ik zou dit handig vinden zodat ik niet steeds meer diskettes moet inladen met samples.
Alvast bedankt voor u tijd.
 
Het is een tijdje geleden dat ik MESA gebruikt heb maar volgens mij fungeert MESA alleen maar als afstandsbediening, dus je maakt de programs sowieso op de Akai, ook als je dat via MESA doet.
 
nouja, ik ga in ieder geval met de seagate scsi-2, 426Mb aan de slag (50 pins). Nu heeft mijn Adaptec 2904 een interne 50 pins scsi-2. Kan ik hem daar aanhangen lijkt me toch?

Zoals je zei moet dan alleen de pc aanstaan maar dat maakt me niet uit verder...en dan moet ik de chain goed zetten nog , dat wordt even stoeien (als scsi n00bie).

Ik ga aan de gang, ik heb mesa al gevonden maar ook de chickensys milenium demo en die moet stabieler zijn (al is die zeer beperkt maar dat zie ik terzijnertijd wel). Voor de rest gebruik ik mijn Main Program Recycle...mooi progje
 
das ook wat zeg, heb ik ze misschien wel alle drie nodig ook dus. Ik zal me er binnenkort eens in verdiepen. Bedankt alvast!
 
MESA kan geen Akai floppy's lezen. Als je dat wilt ordenen zou je ze in de Akai moeten inlezen en dan overzetten naar de PC (of direct met de Akai op de HD zetten).

Ik zal niet zo duidelijk geweest zijn.
ik bedoel eerst de samples inlezen op de akai en daarna de samples los opslaan zonder Akai program op de scsi harddisk in de pc of moet ik steeds eerst na het opladen van de samples in de akai sampler een program maken op de akai sampler alvorens ik de samples los kan opslaan op de scsi schijf ?
 
Nee, samples zijn uiteraard los te verslepen, alleen niet los te gebruiken.

etaoin, bedankt voor de uitleg reeds !!!!:)

Nu is het wachten tot ik de kabel en de scsi harddisks in mijn bezit heb en
daarna alles aansluiten en kijken of werkt en hoe werk.
Wanneer ik dan nog vragen heb post ik deze hier op het forum.

U bent wel veel aanwezig op het forum, heeft u dan nog tijd over om muziek te maken ?
 
Dat zou kunnen. Maar ik bedoelde niet de driver maar ASPI, een library die nodig is voor MESA, Millennium en Translator. Die zit niet standaard in XP dacht ik.




Dat lijkt inderdaad de juiste. Let erop dat het met een externe harddisk waarschijnlijk het beste werkt als de harddisk "in het midden" zit, dus Akai <-> Harddisk <-> Computer. Met op de Akai en de computer de termination aan. In dat geval heb je dus twee kabels nodig.



Twee scsi-kaarten is de meest trefzekere oplossing, want dan heb je twee gescheiden scsi-ketens.

Hallo etaoin,
nog even een vraagje, ik heb nog even zitten rond kijken op Ebay en vond daar ook
SCSI kabels maar veel goedkoper.Toch zou ik nog even willen vragen voor de zekerheid of deze kabels die aangeboden staan op Ebay ook de goede kabels zijn die ik nodig heb in mijn geval.

aanbieding 1:
http://cgi.benl.ebay.be/SCSI-2-HD50...uting_CablesConnectors_RL&hash=item45ecb8257f


aanbieding 2:
http://cgi.benl.ebay.be/SCSI-II-Half-Pitch-to-Centronics-Male-to-Male-50-Way-/360304221680?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item53e3ce1df0

Alvast bedankt voor u tijd.
 
Waarom denk je dat ze mogelijk niet goed zouden zijn? Ik kan ook niet beoordelen of ze misschien stuk zijn of niet, dat risico moet je zelf nemen. Als je dat niet risico niet wilt moet je in Nederland bestellen dan heb je garantie.
 
Waarom denk je dat ze mogelijk niet goed zouden zijn? Ik kan ook niet beoordelen of ze misschien stuk zijn of niet, dat risico moet je zelf nemen. Als je dat niet risico niet wilt moet je in Nederland bestellen dan heb je garantie.

Hallo etaoin,
Mijn fout, ik zal onduidelijk geweest zijn.
Ik bedoel het volgende de kabel die ik vond op deze site is de juiste SCSI kabel die ik nodig heb volgens u.(zie link)
http://img202.imageshack.us/img202/3782/kabel.png

Voordat ik mijn bestelling geplaatst heb ben ik eerst eens op Ebay gaan kijken in
verband met prijzen, toen vond ik deze aanbiedingen een stuk goedkoper en ook nieuw.
Alleen weet ik niet of deze kabels die aangeboden staan op Ebay dezelfde kabels zijn
als op de eerste kabel die hierboven in de link word weergegeven en die u zij dat deze de juiste kabel was.(http://img202.imageshack.us/img202/3782/kabel.png)

Aanbieding 1 op Ebay:
http://cgi.benl.ebay.be/SCSI-2-HD50...uting_CablesConnectors_RL&hash=item45ecb8257f


Aanbieding 2 op Ebay:
http://cgi.benl.ebay.be/SCSI-II-Hal...al_Components_Supplies_ET&hash=item53e3ce1df0

Alvast bedankt voor u tijd.
 
Zo een maandje verder. Mijn s3000xl is inmiddels vervangen voor een cd3000xl omdat deze vanalles extra heeft, filter, fx, flash...

Ik krijg het alleen niet via de pc aangestuurd, ik geef even aan wat ik nu heb;

- van sampler een kabel naar mijn adaptec 2940 host en dan naar de hardeschijf (seagate st336607lw
- samplerID 6, hostID 7, hddID 0
- hdd geformatteerd op 1024 clusters NFTS
- ASPI drivers erop (ik draai XP)
- terminator achter de hdd

Als ik eerst de sampler aanzet en instel op ID 0 en local dus gewoon 6 dan loopt de pc vast bij het opstartscherm van xp. Dan zou ik zeggen dat er iets mis is in de device ID's of terminators maar dat staat toch allemaal goed zo?

Als ik in de akai bij load, scsi op het meest rechtse knopje druk (2x) dan 'doet' de pc wel 'iets'. Hij krijgt dus wel 'een' signaal.

?hulp?
 
aha, logisch eigenlijk. Volgens mij had ik zoiets al geprobeerd maar ik ga het morgen nogmaals proberen. Is het trouwens normaal dat ik een heleboel: "4 scsi optical device" in mijn lijst krijg bij aparaatbeheer? ID4 is toch een cdrom (misschien die van de akai)?

Wat zal ik blij zijn als het werkt...pfff, hij moet mijn drumcomputers gaan vervangen die al weg zijn.
 
Back
Top