Clavia: Nord Piano

When lightweight and portability is as important as sound quality and flexibility, Nord Keyboards introduces the all new Nord Piano 88.

Specifications:
- 88 keys, weighted hammer action.
- 6 selectable categories (types of pianos) - Grand, Upright, Electric Pianos, Electric Grands, Clavinet & Harpsichord. Each category can contain several different models.
- LCD Display - provides information on program name and piano model
- 24 banks with 5 programs each - 120 programs
- Live Mode - 5 Live programs
- Panel Transpose: +/- 6 semitones
- Kbd Touch: 4 velocity response curves
- Mono Output - stereo pianos can be played back in mono
- Approx. 500 MB is available for the piano sounds
- Effect 1 - pan, tremolo, auto-wah, three selectable depths for the pan and -tremolo, rate controlled with the Effect 1 Rate knob
- Effect 2 - phaser, flanger and chorus, three selectable depths, rate controlled with the Effect 2 Rate knob
- Comp/Amp - three amp/speaker simulations and a compressor, drive/compression amount controlled with the Drive knob
- Reverb with six algorithms - Room 1 & 2, Stage 1 & 2, Hall 1& 2, Dry/Wet control
- Three band EQ, with sweepable mid. +/- 15 dB gain/attenuation
- 2 Audio outputs L & R - ¼", 6,35 mm jacks, unbalanced
- 1 Monitor input - 1/8", 3,5 mm stereo jack
- 1 Headphone output - ¼", 6,35 mm stereo jack
- 1 Piano pedal input - ¼", 6,35 mm jack
- MIDI In, MIDI Out - 5 pin DIN connectors
- USB - type B connector
- IEC320 C7 power connector
- 1284 mm (50.5"), 121 mm (4.8"), 340 mm (13.4")
- 18 kg (39.6 lbs)

Included accessories:
-Nord Piano pedal
-User Manual
-Power cord
-USB cord
-Nord DVD-ROM

Accessories:
-Nord Keyboard Stand EX
-Nord Soft Case
-Nord Music Stand

http://www.nordkeyboards.com/main.asp?tm=Products&clpm=Nord_Piano
 

Attachments

  • Nord%20Piano%20Top.jpg
    Nord%20Piano%20Top.jpg
    70,5 KB · Bekeken: 161
  • NordPiano_panel2.jpg
    NordPiano_panel2.jpg
    121,6 KB · Bekeken: 129
  • Nord%20Piano.jpg
    Nord%20Piano.jpg
    104,7 KB · Bekeken: 126
Wat is hier nieuw aan? Deze rode duivel is toch al aangekondigd op de WinterNAMM 2010???
 
leuk zo'n lap tekst zonder plaatje op de homepage...
 
Vandaag nog op gespeeld op de messe... grappig, leuk. Vind de RD700?x met natural piano een betere optie (klank en toetsenboard) als je het voor de piano gaat. Wel goed alternatief voor de CP1 van yahama....
snap niet dat mensen daar enthousiast over kunnen zijn toetsenboard is crap...
 
Kbd Touch: 4 velocity response curves
Ah, nu kan het wel.. hadden ze op de NE3 moeten implementeren, had wel fijn geweest. (zit wel op de NE1 + 2 overigens)

Vind het ook niet logisch, met verzwaarde toetsen verschillende velocity curves kunnen toepassen, maar met een semi-waterfall niet..

Het kunnen switchen van velocity-response-curves is toch handig, juist op een bak met lichte toetsen.. De een zal harder drukken dan de ander vanwege de gewenning met de echte piano of synth, of bijv. bij een piano zo ik de velocity-response zwaarder willen zetten dan bij een clavinet.. althans zo is het mij uitgelegd ooit, daar is het voor bedoeld.

En ja, die effect-sectie.. 2 standen.. :gaap:
 
Laatst gewijzigd:
Ik vond het helemaal niks. Qua klank en qua toetsenbord deed 'ie wat mij betreft ver onder voor bijvoorbeeld de CP1. En als ik dan een Nord zou willen vind ik de Stage EX echt stukken beter.

Viel me ook op dat de stand van Nord dit jaar misschien maar een derde van de grootte had van vorig jaar. Gaat het niet goed in Zweden? Als ze dit soort dingen moeten gaan doen om hun kop boven water te houden...
 
Laatst gewijzigd:
Misschien zouden ze zich weer volledig op de (modular) synth markt storten.. maargoed Nord heeft bewezen toch verrassend uit de hoek te kunnen komen met producten zoals de Modular en de Wave, helemaal super..
 
Filmpje van de Nord Piano op de Musikmesse (line out recording):


Iets te bright naar mijn smaak, maar op zich is de klank wel goed... Voor mij is 't hopen op een goede mono-versie van de piano's!
 
… Viel me ook op dat de stand van Nord dit jaar misschien maar een derde van de grootte had van vorig jaar. Gaat het niet goed in Zweden? Als ze dit soort dingen moeten gaan doen om hun kop boven water te houden...
Viel het je niet op dat zo wat de hele beurs één-derde kleiner was dan vorig jaar? De rel dit jaar was dat de organisatie opengebleven plaatsen gratis weggaf. Zo werden open plekken in de percussionhal ingenomen door Chinese gitaarfabrikantjes. Leuk dat er zodoende ook veel stands waren die er anders niet zouden zijn, zoals Pakistaanse muziekinstrumentenbouwers. Nog die Syntharp gezien? Slechts € 32.000 per set :D Een soort speakers zonde conus, maar met twaalf snaren die magnetisch aangedreven het geluid produceren. Niet gevraagd naar glissando’s ;)

Maar terug naar Clavia…
Op dit moment draaien ze beter dan ooit!
Vooral de Electro3 is niet aan te slepen.
Maar zitten ze stil? Nordelius barst bijna van ideeën, maar eerst even wat verdienen.

Ik weet niet in welke thread de vraag was, maar het nieuwe pedaal van de Nord Piano is niet toepasbaar op de Stage: verschil analoge/digitale ingang en de stekkers verschillen nogal.

Ik weet niet of andere merken het ook hebben, maar het gebonk van het piano mechanisme is ook in het instrument verwerkt. Trap je hard op het pedaal dan klinkt die doffe bonk met Resonance uit de speakers (soort van percussion mode :D ) en hou je een zacht ingedrukt akkoord in de linkerhand aan en sla je rechts stevig op de toetsen (weer loslaten), dan resoneert het akkoord zacht mee.

Wout
 
Viel het je niet op dat zo wat de hele beurs één-derde kleiner was dan vorig jaar?

Ja, ik miste inderdaad de nodige leveranciers die er vorig jaar wel waren. Ook viel het me op dat een hoop ruimte op is gegaan aan Playmobil MP3J rommel (plastic draaitafel controllertjes met een mixertje en een hoop gekleurde LEDs).
 
Viel het je niet op dat zo wat de hele beurs één-derde kleiner was dan vorig jaar?

de beurs zelf was groter dan vorig jaar, er waren meer hallen in gebruik (hal 6 bijvoorbeeld was vorig jaar leeg) en ook de prolight en sound waren nu in andere hallen die vorig jaar leeg waren.

Dit geldt echter niet voor het synth gedeelte. Wat was dat dramatisch dit jaar. Wederom gehalveerd in vergelijking met vorig jaar. Om het nog iets te vullen hebben ze de dj sectie ook maar boven gezet. Wat ook opvallend was, was dat de stands van de synths leveranciers die wel gekomen waren veel kleiner waren dan die van vorig jaar. Korg was extreem klein en veel stond er niet (M3 bijvoorbeeld was afwezig). Yamaha was een stuk kleiner. Nord was kleiner, Steinberg was een stuk kleiner, etc.

Softsynts waren er nauwelijks (vorig jaar was het nog best aardig op dat vlak).

Om eerlijk te zijn is het in 3 jaar tijd echt per jaar dramatisch minder geworden op synth vlak op de messe. Alle andere muzikale instrumenten waren vergelijkbaar groot (met af en toe inderdaad wat chinese verrassingen op de vloer). Het is duidelijk dat de crisis behoorlijk toeslaat in synthland zowel kwa vernieuwing als kwa presence op de beurs.

Al met al wel een leuke beurs (vooral de partituren afdeling was dit jaar geweldig), maar normaal had ik wel een dag nodig voor de synthafdeling, dat was nu in een uurtje of 2 wel bekeken.

Ik vond de yamaha CP1 overigens de verrassing van de beurs voor mij. De korg SV vond ik ook wel aardig. De Nord piano vond ik zelf niet zo, maar ik hou niet van heldere piano's dus ik realiseer me dat ik daar ook niet objectief naar kijk.
 
Laatst gewijzigd:
Korg had ook een stand in de percussion hal. Misschien stond het daar? Het was nogal rommelig...

Wout

ja klopt,
korg stond in de percussie hal met 2 hele kleine stands op verschillende plekken. 1 van korg japan en 1 van korg uk. Vaag dat ze 2 praktisch dezelfde kleine stands hadden.

Bij beide stond de M3 niet, misschien is die gediscontinueerd (vanwege de ruzie met Stephen Kay die er schijnt te zijn volgens het geruchten circuit?).
 
Aan de ene kant een leuke beurs omdat er wel wat veelzijdiger aanbod werd geboden (die muziek uitgeverijen waren inderdaad veel beter aanwezig en lekker stil datter was ;), aan de andere de weinige noviteiten...

Ik vraag me af of de Musik Messe blijft bestaan...
Het gaat in oorsprong toch over het contact tussen fabrikant en importeur, dus hoeveel exemplaren tegen welk bedrag;
gelegenheid voor de pers om zich op de hoogte te stellen en
gelegenheid om met gebruikers in contact te treden.
Daarnaast ook de onderlinge contacten tussen bedrijven (kijken wat de ander doet) en gezellige maaltijden (zoals de beruchte Fatar lunch op het synth gebied: de meeste fabrikanten gebruiken immers die keyboards en Fatar is daardoor een 'onpartijdige')

Hoe gaat het internet dit allemaal kapot maken?
Ik ben benieuwd...

Wout
 
Nord v5

Nord v5

Ik denk nieuwe samples. Als je in de piano library kijkt zie je allemaal v4.x piano's dus wellicht dat er nu allemaal v5.x piano's komen.
 
Hoe, die sample-library hadden we toch al gehad in het eerste kwartaal van dit jaar? :kroon:

Scandinavische tijdrekening ..

Als ik voor iedere keer surfen naar de Nord website sinds aankondiging van de NP Library een euro kreeg,
had ik hier ondertussen een volledig arsenaal rood in drievoud staan.
 
Ik heb dit jaar dacht ik geen nieuwe pianosamples gezien. Wel ooit eens een aankondiging van nieuwe vleugels, uprights en zelf rhodes (yes! eindelijk!!) Huidige rhodes klinken ook al goed, maar een update mocht ook wel eens.
 
Back
Top