Mix klinkt op headphone perfect maar op speaker is het bagger!

-Bezetting; bassist, drummer, gitarist, toetsenist, zangers. Daarnaast doen de gitarist en ik nog backing vocals.
-Muziekstijl; doorsnee pop- en rock in de trant van Anouk, Ilse de Lang, Beth Hart, Skunk Anansie, Blof, Krezip et cetera.
-Technicus; in 9 van de 10 gevallen hebben we een eigen geluidsman. Welke dit is wisselt.
-Backline: de drummer en ik spelen met in-ear. De bassist heeft puur en all1 zijn eigen versterker, de gitarist heeft zijn versterker en een monitor en de zangeres heeft ook een monitor. Meestal worden er door de geluidsman drie mixen gemaakt...1 voor de drummer, 1 voor de gitarist en de zangers en 1 voor mij.
-Sounds; Strings, Pads, Piano, Wurlizer, Rhodes, Hammond, Synth Bass en diverse leadsounds.

Hey, in deze bezetting en covers van dit soort artiesten zou ik de FOH aanbieder:

1x L+R Keymix (alle piano's/EP's/pads etc...)
1x L+R Hammond
1x Mono synthbass

In hoeverre dit mogelijk is en je toch je eigen sound voor je oortjes kan bepalen ga ik zo ff bekijken, ik ken jouw mixertje niet maar ga 't ff opzoeken. ff kijken hoe de infrastructuur is.

Door dit scheiden van kanalen kan je geluidsman de Hammond laten smeren wanneer dit moet en laten scheuren en er bovenuit knallen wanneer dat gewenst is. De synthbass plek geven in de functie die hij heeft ipv dat hij uit de keymix komt. En je andere sounds apart. Deze zijn gelijk het belangrijkste om te level(l)en. Deze keuze van scheiding is ook hoe Will, Ronald/Thijs, Bas en Annelies (om de toetsenisten van sommige van de door jou genoemde bands maar aan te halen) werken met hun setup.

Mijn ervaring is dat een mix tussen sounds die je thuis maakt, op het podium toch altijd weer anders klinkt; een precieze mix maken voor dat doel blijft lastig, maar globaal kan het natuurlijk altijd. Manu heeft al flink wat tips gegeven over hoe je je eigen podiummix kunt afstellen, mijn toevoeging daarbij is dat je ook goed moet luisteren naar hoe je mix in het totaalgeluid van de band valt. Zit je de zangeres niet teveel in de weg in het mid-hoog? Teveel bass en mid-laag geven weer een modderig geluid. Uiteraard zal de FOH technicus dit zoveel mogelijk proberen op te vangen, maar hoe meer jij je op dat gebied kunt voorbereiden, hoe meer je van je eigen geluid terugkrijgt zonder al te veel aanpassingen.

Hier toegevoegd is het checken en aanpassen danwel soms uitzetten van je reverb op je toetsensounds van belang. Nog belangrijker dan je levels soms, omdat vooral Yamaha maar ook Korg sounds vaak zwemmen in reverb worden je sounds in de mix moeilijker te plaatsen en minder direct.
Nogmaals EQ je sounds in de synths, niet op je tafeltje maar hou die EQ recht of als het kan bypass die. Gebruik de EQ op je tafeltje alleen om je podiummix te kleuren maar laat het signaal dat je naar de geluidsman droog van EQ.

De keren dat je een kut podiumknoppenman tegenkomt die ervoor zorgt dat je jezelf niet goed hoort waardoor je dus ook niet goed speelt worden daarmee aanmerkelijk gereduceerd.
de zaalknoppenman neemt je mengpaneel rechtstreeks uit en kan het een en ander aanpassen/ eq'en etc , zelf heb je je eigen podiumgeluid in de hand . het is effen wennen,maar na een tijdje wil je niet anders meer , ik althans niet

Dit laatste is heel persoonlijk en eigenlijk overbodig als met een eigen monitorset werkt of geluidsman. Dat kan prima als je met inear speelt, maar dit is net zo persoonlijk als Sunny's verhaal. Ik persoonlijk ga zo veel mogelijk oortjes uit de weg om altijd lekker het bandgevoel te behouden, je bent dan afhankelijk van de ruimte waar je speelt voor je podium sound, en meer afhankelijker van je technicus maar mijn punt is dat meer mensen vertrouwen moeten hebben in deze mensen en ze hun ding moeten laten doen. Slecht podium geluid ligt net zo vaak aan de technicus als aan de slechte communicatie skillz van de muzikanten en vooropgezet negatieve houding naar technische crew toe. Eigen backline, en met name het volume kan ten koste gaan van je totaal geluid in de zaal, hoeft niet kan wel.
 
Hé Manu,

Te gek dat je me zo wilt helpen bij mijn setup! Hierbij ff een toelichting hoe ik het nu heb:
1x LR KORG M3
1x LR Hammond XB-1
1x LR KORG Radias
1x LR Roland JV-1080

Deze gaan allemaal naar mijn Yamaha-mixer, maar het 'levelen' gebeurd op mijn KORG M3. Vervolgens gaat de left main out naar de FOH en de right main out gaat naar mijn in ear. Kortom de EQ van mixer wordt weldegelijk gebruikt voor het signaal wat naar de FOH gaat.

Dan nog even reagerend op jouw idee om de sound op mijn in-ear te scheiden van de sound richting FOH...zowel beide KORG's als de Roland hebben individual outputs; ik weet alleen niet of ik hier iets mee kan. M.i. kies je er of voor om een bepaalde sound via je main output (LR) te laten 'lopen' of via een individual output.
 
Nog ff voor de duidelijkheid. Mijn M3 fungeert als een soort van MIDI-controller zodat ik program- en control changes richting mijn XB-1 en mijn beide modules vandaaruit kan uitvoeren. Aan deze manier van werken is het 'levelen' uiteraard inherent.
 
1x LR KORG M3
1x LR Hammond XB-1
1x LR KORG Radias
1x LR Roland JV-1080

Deze gaan allemaal naar mijn Yamaha-mixer, maar het 'levelen' gebeurd op mijn KORG M3. Vervolgens gaat de left main out naar de FOH en de right main out gaat naar mijn in ear. Kortom de EQ van mixer wordt weldegelijk gebruikt voor het signaal wat naar de FOH gaat.

Dan nog even reagerend op jouw idee om de sound op mijn in-ear te scheiden van de sound richting FOH...zowel beide KORG's als de Roland hebben individual outputs; ik weet alleen niet of ik hier iets mee kan. M.i. kies je er of voor om een bepaalde sound via je main output (LR) te laten 'lopen' of via een individual output.

Hey, allereerst moet je af van dat 'main out L naar de FOH en main out R naar je inear'; dit gaat ten koste van je sounds want bij de FOH en op je oortjes krijg je nu 1 kant van je stereo signaal, GEEN mono-mix. Dit zorgt voor een heel gek effect bij bijvoorbeeld gebruik van stereo samples of stereo effecten.

Sluit al je synths stereo aan op je mengtafel. Zorg dat je Hammond op 2 van de eerste 4 kanalen zitten (dit vanwege de mogelijkheid om je Hammond dat los via de inserts naar je FOH te sturen. Anders kan dit door het signaal vanaf de DI's af te takken naar een kanaal op je mengtafel. Dus Hammond in de DI's en vanaf de DI's een kabel van de 'thru' of 'paralel' out naar je mengtafeltje)

Waar komen je synthbasspatches uit? Afhankelijk van waaruit heb je verschillende mogelijkheden. Komen deze uit je Radias zou ik zeggen sluit deze mono aan, en dan of naar 1 van de eerste 4 kanalen op je mengtafel of eerst op een DI en dan naar je mengtafel zoals boven beschreven. Haal van je synthbass patches alle galm/reverb af!! Komen deze uit je M3 zorg dan dat de synthbass atches zonder reverb en alle andere overbodige effecten (ik hou alle synthbass geluiden altijd kaal van welke vorm van processing dan ook!) naar een van de individuele outputs van je M3!

Gain al je synths goed op je tafeltje!! Doe dit met al je synth volumes op maximaal of 3/4, wat je wilt. Dit ligt er een beetje aan hoe goed je bent in het levelen. Bespreek dit met de verschillende technici waar je mee werkt wat zij denken in jouw situatie. Voordeel van 3/4 kan zijn dat je altijd nog een beetje extra gas kan geven bij die solo's maar als alles goed geleveled is zou dit niet moeten hoeven.

Ik zou de MAIN OUT of de BUS/GROUP-OUT L+R sturen naar de FOH en een AUX output op je inear. OF nog lekkerder, de GROUP OUT naar de FOH en de stereo mainmix naar je monitoren. Je kan aan de monitortechnicus vragen of je een stereo mix kan krijgen van de rest wat je wilt horen op je inear en die prik je stereo in op een stereokanaal van je mengtafel en die wijs je alleen toe aan je GROUP/BUS-OUT.

Nu ga ik ff verder kijken naar wat je nogmeer zou kunnen doen. Maar hoe jij het doet is zonde van je spullen en sound. Nu krijgt de FOH maar 1 kant van je leslie geluid van de hammond. Afhankelijk van je piano sounds krijg jij de lage octaven en de FOH de hoge octaven meer door, Rhodes geluiden met stereo vibrato of tremolo gaan afhankelijk van L of R respectivelijk naar de FOH en jou enz...2x mono is iets anders dan L en R splitsen!!


Nog ff voor de duidelijkheid. Mijn M3 fungeert als een soort van MIDI-controller zodat ik program- en control changes richting mijn XB-1 en mijn beide modules vandaaruit kan uitvoeren. Aan deze manier van werken is het 'levelen' uiteraard inherent.

Ik zou met de M3 je setup schakelen alleen alle controlchanges qua volume richting je XB-1 uitzetten. Dat kan je filteren namelijk. Daarmee heb je gewoon altijd een vast minimum en maximum volume voor je Hammond sounds. Stel dit bij met een expressie pedaal of volume pedaal net als een Hammond organist, dit is ook essentieel voor een realistische Hammond partij. Dit vast min en max volume zorgt ook dat je FOH het orgel goed in kan mixen. Daarom liever ook nog apart je Hammond naar de PA. Zie boven voor de mogelijkheden hoe dit te bereiken.

Ik zou ook gaan proberen om wat ik noem je setup zp idiotproof mogelijk te maken. Ik zie bijvoorbeeld het nu niet in van je Hammond XB-1 laten aansturen met program en controlchanges. Een Hammond sound is de kale hammond sound, je drawbars en je leslie. Leer dit beheersen als een los instrument zodat je hier je expressie uithaalt. Dit scheelt ook gelijk weer 1 of 2 midikabels en die part mee programmeren in je M3. Is echt onnodig. De drawbars zijn je presets, je hebt 1 goede leslie sound dus meeprogrammeren is onnodig.

Ik zou je Radias(tenzij dit de module is) ook los houden. Als het de Radius toetsenversie is dan zou ik die ook proberen te zien als los element in je set. Dit is misschien extra werk om te schakelen maar pas dit in in je set. Hoe meer je afhankelijk bent van 1 bak om alles te schakelen, hoe meer afhankelijk je wordt van deze manier van werken en je jezelf daarmee beperkt ook al lijkt het dat je het je makkelijker maakt.
Je kan als je de onderdelen los gaat zien ook makkelijker omschakelen als je een keer niet met je eigen set kan spelen of een van de onderdelen kapot is. Just a tip, ik werk ook om allebei de manieren hoor maar liever alles los. Is harder werken maar dat hoort ook bij je werk als toetsenist.
Verder zorg ervoor dat je hardste sounds je referentie zijn voor de minder harde sounds zoals begeleidende piano's en pads bijvoorbeeld tijdens het levelen.
 
Juist! Nou Manu, dank voor je tips. Het idee om het signaal voor het FOH via de GROUP uit te sturen en het signaal voor mijn oortjes via de STEREO is gelukt. De optie om de EQ te bypass'en voor het FOH is er niet. Heb je nog suggesties daaromtrent; alles maar op 0 dan?
 
P.s. Ik snap je insteek om bepaalde instrumenten los te gaan zien, maar ik vind het nu zo 'lekker' dat alles gewoon meeschakeld en dat ik niet meer na hoef te denken over welk program ik moet kiezen. Ik heb nog gekeken of ik het MIDI-filter t.b.v. het volume van mijn XB-1 kan uitschakelen...kan zo 123 niets vinden! :-S
 
Het idee om het signaal voor het FOH via de GROUP uit te sturen en het signaal voor mijn oortjes via de STEREO is gelukt. De optie om de EQ te bypass'en voor het FOH is er niet. Heb je nog suggesties daaromtrent; alles maar op 0 dan?

Yep, ik zou die knoppen onberoerd laten, geen cut of boost. Het idee om verschillend uit te sturen was dat, net als bij mij, ik mijn mix zowel qua balans als qua EQ aan kan passen aan de podiumsituatie los van het signaal dat naar de FOH gaat. Dit heb ik echt bijna nooit gebruikt omdat de monitor dit altijd al compenseerd omdat hij weet wat ik wil horen.
Maar als sounds EQ'ing nodig hebben pas dit dan aan in je sounds op je keys of modules.

P.s. Ik snap je insteek om bepaalde instrumenten los te gaan zien, maar ik vind het nu zo 'lekker' dat alles gewoon meeschakeld en dat ik niet meer na hoef te denken over welk program ik moet kiezen. Ik heb nog gekeken of ik het MIDI-filter t.b.v. het volume van mijn XB-1 kan uitschakelen...kan zo 123 niets vinden! :-S

Hoeft natuurlijk ook niet als je zeker weet dat je altijd met dezelfde situatie zit en dus altijd dezelfde setup EN ER NOOIT WAT MIS GAAT hahaha. Maar die situaties zullen zich ongetwijfeld nog wel eens voor gaan doen hahaha. Ik heb voor grote tours of shows ook volledige setups die meeschakelen alleen heb ik ALTIJD backup van 1 of 2 extra toetsenborden die los staat of staan van mijn geschakelde setup, met daarin kopieen of benaderingen van de eigenlijke sounds zodat ik altijd kan overschakelen.

Helemaal als je veel met dubbele setups gaat werken, of veel verschillende bands/artiesten/projecten dan wordt je gek van die doorgeprogrammeerde sets omdat je steeds minder flexibel wordt en lui ook nog eens LOL. Zorg dan op z'n minst dat je bijvoorbeeld in een bank van je M3 kopieen of soortgelijke sounds die je haalt uit je Radias, XB-1 en JV-1080. Of programmeer in je JV-1080 kopieen of benaderingen van de sounds die je uit je M3/Radias haalt. Maar dit is mijn mening, maar wel door schade en schande wijs geworden.

Ik zal btw zo ook nog even reply'n op je PB
 
Tis ook een kwestie van wennen om met de koptelefoon t mixen mits deze goed is. En dat is de akg wel.

Luister vooral ook naar andere muziek op je akg. En VEEL. Zo krijg je een goede referentie materiaal over hoe een mix klinkt op de akg. Ik mix zelf vrijwel alles op mijn ultrasone pro 750 tegenwoordig, en das een koptelefoon. Na luisteren op mijn monitors (bluesky mediadesk) kwam ik erachter dat m'n mixen veel beter klinken dan dat als ik zou mixen op die monitors.

Je hoort gewoon veel meer detail. Maar je moet wel weten hoe muziek die je goed kent erop klinkt.

Hetzelfde geld voor je monitors. Weet je hoe andere muziek hier op klinkt?
 
Tis ook een kwestie van wennen om met de koptelefoon t mixen mits deze goed is. En dat is de akg wel.

Luister vooral ook naar andere muziek op je akg. En VEEL. Zo krijg je een goede referentie materiaal over hoe een mix klinkt op de akg. Ik mix zelf vrijwel alles op mijn ultrasone pro 750 tegenwoordig, en das een koptelefoon. Na luisteren op mijn monitors (bluesky mediadesk) kwam ik erachter dat m'n mixen veel beter klinken dan dat als ik zou mixen op die monitors.

Je hoort gewoon veel meer detail. Maar je moet wel weten hoe muziek die je goed kent erop klinkt.

Hetzelfde geld voor je monitors. Weet je hoe andere muziek hier op klinkt?

ff de eerdere posts lezen...het gaat hier niet een productie afmixen, maar het balancen, eq'n, levellen van sounds ivm live performance met een band.
 
Waarom zou dit anders moeten zijn??

Ik ga deze discussie hier niet uitgebreid aan aangezien dit niet de topic is, ondanks dat de titel van de topicstarter een beetje ongelukkig gekozen is.
Live-sound productie, wat werkt wat niet, wat nodig is en wat absoluut niet helemaal mbt een live-band is heeeel anders dan de sound van een studioproductie.
 
Laten we die discussie idd maar niet aangaan. Hèhè. Ik kom ook van een andere achtergrond. Ik erger me zelf dan ook vaak aan de zogenaamde "live sound".

Ik laat me hier voor de rest dan ook wijselijk buiten voor de rest.

Ik ook maar daarmee is mijn statement ook niet gelijk onwaar. Zo zijn er net zoveel producties die ik niet kan aanhoren, dus dit zegt helemaal niets hahaha.
Maar live-sound houd in dit geval niet meer in dan de sound van een productie ter plekke voor een publiek. Dus met kleine of grote geluidsinstallatie afhankelijk van de grootte van het publiek, podiumgeluid voor de performense persoon en los van of dat nou een DJ, live setup met gear of een meer standaard live-bandsetting is (en dat laatste dan ook in de breedste zin van het woord maar in ieder geval met drums, bas, gitaar ed)
 
Ik zou zelf de synths niet in stereo aansluiten maar lekker alles mono houden. Allles in stereo geeft een vertroebeld beeld en de plaatsing van je instrumenten wordt veel gedetailleerder in de zaal. Daarnaast is het in de meeste zalen zo dat het stereo toch niet overkomt. Panning overlaten aan FOH technicus. Direct outs/pre auxes van je mixer gebruiken om naar DI's te gaan en van daaruit naar de FOH tafel. Zo kan je de EQ gebruiken voor je eigen podiummix, die heeft dan geen invloed op de FOH. Zo gebruik je de mainoutputs van je mixer voor je podium geluid en kan je ook met de faders een goede balans voor jezelf maken die ook geen invloed heeft op de zaalmix. Wel eerst de gain structuur zo optimaal magelijk inregelen. dwz in solo standje net onder de nul blijven zodat je nog wat EQ en fader headroom hebt voor je mainmix. Reverb ook door FOH technicus laten regelen. En op alle synths uitzetten. Alleen specifieke fx op bepaalde sounds zelf toepassen per synth (denk aan hetzelfde als een gitarist doet met pedalen). De FOH technicus hoort het stukken beter dan dat jij doet. Wanneer je je geluid al gaat inregelen voor de zaal tijdens soundcheck zal het in zijn geheel veranderen wanneer de zaal volloopt. Zaal accoustiek wijzigd naarmate er meer mensen binnenkomen. Communiceer met de FOH technicus zodat ie weet wat je wil eventueel een soort cuesheet overleggen per nummer.
 
Ik zou zelf de synths niet in stereo aansluiten maar lekker alles mono houden. Allles in stereo geeft een vertroebeld beeld en de plaatsing van je instrumenten wordt veel gedetailleerder in de zaal. Daarnaast is het in de meeste zalen zo dat het stereo toch niet overkomt. Panning overlaten aan FOH technicus. Direct outs/pre auxes van je mixer gebruiken om naar DI's te gaan en van daaruit naar de FOH tafel. Zo kan je de EQ gebruiken voor je eigen podiummix, die heeft dan geen invloed op de FOH. Zo gebruik je de mainoutputs van je mixer voor je podium geluid en kan je ook met de faders een goede balans voor jezelf maken die ook geen invloed heeft op de zaalmix. Wel eerst de gain structuur zo optimaal magelijk inregelen. dwz in solo standje net onder de nul blijven zodat je nog wat EQ en fader headroom hebt voor je mainmix. Reverb ook door FOH technicus laten regelen. En op alle synths uitzetten. Alleen specifieke fx op bepaalde sounds zelf toepassen per synth (denk aan hetzelfde als een gitarist doet met pedalen). De FOH technicus hoort het stukken beter dan dat jij doet. Wanneer je je geluid al gaat inregelen voor de zaal tijdens soundcheck zal het in zijn geheel veranderen wanneer de zaal volloopt. Zaal accoustiek wijzigd naarmate er meer mensen binnenkomen. Communiceer met de FOH technicus zodat ie weet wat je wil eventueel een soort cuesheet overleggen per nummer.

Dat mono i.p.v. stereo verhaal is gewoon gelul in de zin dat je je sound niet afsteld op het feit dat het misschien toch niet uitkomt in de zaal, maar je regelt en programmeerd je sounds dusdanig dat als er wel goed geluid is en en goede tech dat het eruit komt zoals jij in je hoofd hebt en hoe het bedoelt en gewenst is! Een orkestraal geluid of brede synthpad, Rhodes Suitcase met de stereo vibrato, Hammond met leslie etc...als het gaat om je gemiddelde synthlijntje, synthbass dan zijn die bij mij wel mono, maar de rest no way.
Maar ik ga er van uit dat jij, Dubcreator, ook in je producties alleen maar uitgaat van mono-sounds? Past bij sommige sound juist wel heel goed, of sommige stijlen. Maar mix-technisch gezien zijn er echt geen argumenten waarom je een stereo sound mono zou moeten maken om hem goed in je mix te krijgen, hooguit redenen waarom het onzinnig is om sommige sound stereo op te nemen zoals bijvoorbeeld de eerder genoemde synthbass.

Mono of stereo maakt op het gebied van plaatsing in de live-mix geen reet uit als je een beetje tech bent en oren hebt. Hier is geen rack met randapparatuur voor nodig zelfs.

Voor rest heb je een goede samenvatting gegeven van wat al gepost was.
 
Kan het er gedeeltelijk mee eens zijn. Maar blijf van mening dat mono en juist pannen een veel rustiger geluidbeeld geeft. Maar zoals gezegd is een mening. En idd is het meeste in mijn prods mono. Niet alles. Maar ik heb toch ook veel FOH mixen gedaan van grote tot kleine zalen tot grote outdoor events. En mijn ervaring is dat mono toch altijd een stuk eenvoudiger is in en bij te regelen. Ben van mening dat een stereo bron snel een modderig beeld geeft en snel overheerst in een zaal, hoe groter de zaal hoe beroerder.
 
Kan het er gedeeltelijk mee eens zijn. Maar blijf van mening dat mono en juist pannen een veel rustiger geluidbeeld geeft. Maar zoals gezegd is een mening. En idd is het meeste in mijn prods mono. Niet alles. Maar ik heb toch ook veel FOH mixen gedaan van grote tot kleine zalen tot grote outdoor events. En mijn ervaring is dat mono toch altijd een stuk eenvoudiger is in en bij te regelen. Ben van mening dat een stereo bron snel een modderig beeld geeft en snel overheerst in een zaal, hoe groter de zaal hoe beroerder.

Dat het misschien makkelijker is zou kunnen, alleen hou ik niet van voor makkelijk gaan maar voor wat nodig is. Is je bron en basissound stereo dan zal je beter je best moeten doen. Wat vooral geldt voor live, maar zeker ook in studio producties (en helaas wordt daar veeeeeeels te vaak aan voorbij gegaan) is: rotzooi erin = rotzooi eruit. Je bronsignaal moet zo goed mogelijk zijn, dus live begint het bij de muzikanten en hun instrument beheersing en de kwaliteit van hun instrumten bij sommige instrumentgroepen en bij electronica veel aan goede bekabeling, goede stroomvoorziening, goed gainen op submixertjes, zo goed mogelijke sound en min mogelijk EQ, goede overtuiging in de gespeelde partijen en/of voorgeprogrammeerde samples/backingtracks. Goede voorbereiding en goede communicatie op het podium.
Zonder dat geen goede FOH sound. Mono of stereo is in dit verhaal geheel verwaarloosbaar in mijn visie.
 
Eens... maar ik blijf van mening voor zowel live als studio producties dat mono instrumentatie een strakker en gedetailleerder beeld geeft. Ook om een homogeen geluidsbeeld te krijgen. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik in de studio geen nieuwe synths als een nord oid gebruik. Kan mij voorstellen dat die synths ook een stuk beter klinken dan wat ik nu gebruik ook wat betreft fx. Mijn meest recente synth is een korg ms2000r.
 
Eens... maar ik blijf van mening voor zowel live als studio producties dat mono instrumentatie een strakker en gedetailleerder beeld geeft. Ook om een homogeen geluidsbeeld te krijgen. Nu moet ik daar wel bij zeggen dat ik in de studio geen nieuwe synths als een nord oid gebruik. Kan mij voorstellen dat die synths ook een stuk beter klinken dan wat ik nu gebruik ook wat betreft fx. Mijn meest recente synth is een korg ms2000r.

Goede keuze vind ik. Die MS2000 past als moderne synth erg goed tussen oudjes. Ook een erg goede synthbass bak. Je gebruikt de oude bakken ook niet als hifi synths. Deel van de kwaliteit van de nieuwe synths zitten zit m in gedetailleerd hoog, stereobeeld/spreiding, diepte van effecten enz...om dat weg te gooien gooi je eigenlijk je hele synth weg. Is ook maar net wat de stijl muziek die je maakt vraagt. Als ik een goed strijkerssectie moet neerzetten live kan ik wel gaan zitten kniezen met een mono geluid zonder effecten maar daar moet de detail, spreiding, fysiek diepte e.d. het werk juist doen in combi met een goed strijkers arrangement.
Als ik een funk soul achtige snabbel heb dan laat ik die moderne zooi ook liever thuis en gebruik ik oude bakken, droog, mono, desnoods alles door m'n Rhodes Suitcase amp en van daaruit gemic'd naar de FOH.

Maar in een bandje, helemaal en allround bandje heb je toch echt stereo blazersecties nodig bijvoorbeeld. En laat een homogeen beeld kan je net zo makkelijk en net zo moeilijk krijgen met stereosignalen, alleen moet je misschien wat harder werken. Gebruik je dan ook geen mono bronnen en haal die door een effect heen waar het vervolgens stereo uit komt? Maak je die daarna weer mono dan?
 
Back
Top