-Bezetting; bassist, drummer, gitarist, toetsenist, zangers. Daarnaast doen de gitarist en ik nog backing vocals.
-Muziekstijl; doorsnee pop- en rock in de trant van Anouk, Ilse de Lang, Beth Hart, Skunk Anansie, Blof, Krezip et cetera.
-Technicus; in 9 van de 10 gevallen hebben we een eigen geluidsman. Welke dit is wisselt.
-Backline: de drummer en ik spelen met in-ear. De bassist heeft puur en all1 zijn eigen versterker, de gitarist heeft zijn versterker en een monitor en de zangeres heeft ook een monitor. Meestal worden er door de geluidsman drie mixen gemaakt...1 voor de drummer, 1 voor de gitarist en de zangers en 1 voor mij.
-Sounds; Strings, Pads, Piano, Wurlizer, Rhodes, Hammond, Synth Bass en diverse leadsounds.
Hey, in deze bezetting en covers van dit soort artiesten zou ik de FOH aanbieder:
1x L+R Keymix (alle piano's/EP's/pads etc...)
1x L+R Hammond
1x Mono synthbass
In hoeverre dit mogelijk is en je toch je eigen sound voor je oortjes kan bepalen ga ik zo ff bekijken, ik ken jouw mixertje niet maar ga 't ff opzoeken. ff kijken hoe de infrastructuur is.
Door dit scheiden van kanalen kan je geluidsman de Hammond laten smeren wanneer dit moet en laten scheuren en er bovenuit knallen wanneer dat gewenst is. De synthbass plek geven in de functie die hij heeft ipv dat hij uit de keymix komt. En je andere sounds apart. Deze zijn gelijk het belangrijkste om te level(l)en. Deze keuze van scheiding is ook hoe Will, Ronald/Thijs, Bas en Annelies (om de toetsenisten van sommige van de door jou genoemde bands maar aan te halen) werken met hun setup.
Mijn ervaring is dat een mix tussen sounds die je thuis maakt, op het podium toch altijd weer anders klinkt; een precieze mix maken voor dat doel blijft lastig, maar globaal kan het natuurlijk altijd. Manu heeft al flink wat tips gegeven over hoe je je eigen podiummix kunt afstellen, mijn toevoeging daarbij is dat je ook goed moet luisteren naar hoe je mix in het totaalgeluid van de band valt. Zit je de zangeres niet teveel in de weg in het mid-hoog? Teveel bass en mid-laag geven weer een modderig geluid. Uiteraard zal de FOH technicus dit zoveel mogelijk proberen op te vangen, maar hoe meer jij je op dat gebied kunt voorbereiden, hoe meer je van je eigen geluid terugkrijgt zonder al te veel aanpassingen.
Hier toegevoegd is het checken en aanpassen danwel soms uitzetten van je reverb op je toetsensounds van belang. Nog belangrijker dan je levels soms, omdat vooral Yamaha maar ook Korg sounds vaak zwemmen in reverb worden je sounds in de mix moeilijker te plaatsen en minder direct.
Nogmaals EQ je sounds in de synths, niet op je tafeltje maar hou die EQ recht of als het kan bypass die. Gebruik de EQ op je tafeltje alleen om je podiummix te kleuren maar laat het signaal dat je naar de geluidsman droog van EQ.
De keren dat je een kut podiumknoppenman tegenkomt die ervoor zorgt dat je jezelf niet goed hoort waardoor je dus ook niet goed speelt worden daarmee aanmerkelijk gereduceerd.
de zaalknoppenman neemt je mengpaneel rechtstreeks uit en kan het een en ander aanpassen/ eq'en etc , zelf heb je je eigen podiumgeluid in de hand . het is effen wennen,maar na een tijdje wil je niet anders meer , ik althans niet
Dit laatste is heel persoonlijk en eigenlijk overbodig als met een eigen monitorset werkt of geluidsman. Dat kan prima als je met inear speelt, maar dit is net zo persoonlijk als Sunny's verhaal. Ik persoonlijk ga zo veel mogelijk oortjes uit de weg om altijd lekker het bandgevoel te behouden, je bent dan afhankelijk van de ruimte waar je speelt voor je podium sound, en meer afhankelijker van je technicus maar mijn punt is dat meer mensen vertrouwen moeten hebben in deze mensen en ze hun ding moeten laten doen. Slecht podium geluid ligt net zo vaak aan de technicus als aan de slechte communicatie skillz van de muzikanten en vooropgezet negatieve houding naar technische crew toe. Eigen backline, en met name het volume kan ten koste gaan van je totaal geluid in de zaal, hoeft niet kan wel.