Mix klinkt op headphone perfect maar op speaker is het bagger!

Fast Ed

Stamgast
Lid sinds
21 juli 2005
Berichten
278
Locatie
Heesch
Beste mensjes,

Laat ik beginnen met een korte uitleg van mijn setup:
Synthesizers:
KORG M3-88
Hammond XB1

Modules:
KORG Radias
Roland JV-1080

Mixer + Speakers:
Yamaha MG 12/4
Behringer 2x 1030A

Headphone:
AKG K142 HD

Situatiebeschrijving:
Ter voorbereiding op een live-optreden met mijn band begin ik met het bouwen / zoeken van de diverse sounds. Indien dit is gebeurd ga ik naar de Combination-mode van mijn KORG M3 en richt ik alle kanalen in met de juiste timbres. (Deze kunnen zowel uit de M3 komen (INT) als uit de overige hardware (EXT) daar alle apparatuur middels MIDI is doorverbonden...de M3 fungeert dus als MIDI-controller.) Vervolgens stel ik de balans en het volume van de diverse kanalen in o.b.v. het originele nummer en klaar is mijn setup voor dat betreffende nummer. Dit alles doe ik met behulp van mijn mixer (de YAMAHA) en mijn headphone (de AKG).

Sinds ongeveer drie weken ben ik in het bezit van een setje Behringer speakers (de 1030A). Gisteren dacht ik: "Laat ik nu eens al mijn gemaakte setups gaan beluisteren op mijn speakers!". Nou, ik kon wel janken!!! =( Zo lekker vol, helder en gebalanceerd het klonk / klinkt op mijn headphone zo belabberd, bagger, k*t en zacht klinkt het op mijn speakers. (Ter info: Misschien mag ik zo niet oordelen, maar bij mij is nu het beeld ontstaan dat het straks in de zaal tijdens een optreden ook bagger klinkt!)

Om mezelf te troosten had ik al bedacht dat dit dan wel aan de kwaliteit van mijn speakers zou liggen of aan de EQ-settings op mijn mixer. Nou wil ik dit topic niet laten gaan over het feit of ik goede of slechte spullen heb...ik wil weten of dit normaal is: "Dat het op een headphone lekker klinkt en op een setje speakers niet!". Zo ja prima, maar kan ik er dan ook van uit gaan dat het op de PA in de zaal goed klinkt?! (Er vanuitgaande dat onze technicus echt wel weet waar hij mee bezig is!). Zo nee, wat moet ik dan doen om het WEL lekker te laten klinken op mijn speakers en dus ook op de PA in de zaal...of mag / kan ik die link niet trekken?

Al jullie tips / tricks zijn van harte welkom daar ik zaterdag een optreden heb!!! Alvast dank! :halleluja
 
Afmixen over monitoren vs. koptelefoon.... een bekende valkuil. Het ligt in principe niet aan je speakers of aan je koptelefoon; tenminste, niet vanwege een kwaliteitsverschil.

Mixen over je koptelefoon levert een heel ander geluidsbeeld op dan als je over je speakers mixt, paar belangrijke aspecten waarom:
- afstand tussen geluidsbron en oren
- scheiding stereobeeld (koptelefoon: nagenoeg perfect; speakers: je linkeroor pakt ook geluid uit rechterspeaker op en vice versa).
- monitormixen: reflecties op je muren en andere oppervlaktes in je ruimte (akoestiek)
- monitormixen: andere belevenis van reverbs door afstand tussen geluidsbron en oren
- verschil in geluidsdruk op je oren
- verhouding hoog/mid/laag (hangt ook weer samen met geluidsdruk en afstand)

Kortom, allerlei aspecten die grote verschillen in de beleving bij het afmixen. De meeste mix engineers zullen altijd aanraden via monitors te mixen. Mixen via koptelefoon kan op zich ook heel goed, maar dan moet je het geluid van je koptelefoon door en door kennen en de verschillen weten met je monitoren.

En niet te vergeten: is de mix die je hoort ook daadwerkelijk de mix die je opneemt? (what you hear is what you get?) En beluister je mixes die je maakt ook op andere systemen/speakers als referentie.
 
Je hebt op zich prima spullen waarmee je uit de voeten moet kunnen. Waar het om gaat is dat wat voor spullen je hebt, referencing altijd van belang is. Iets dat ergens goed klinkt hoeft het niet meteen ergens anders ook goed te klinken. De kunst is het zo te maken dat het overal goed klinkt.
Ik vind echter dat een livesituatie zo specifiek is dat je je daar ter plekke op moet voorbereiden. Je kent de akoestiek niet op voorhand neem ik aan, dus hoe weet je nou hoeveel bas je erin moet stoppen of juist hoeveel hoog om het daar goed te laten klinken? Ik zou er dus op tijd naartoe gaan en het dan afgestemd op de specifieke situatie daar gaan inregelen.

Als het te zacht klinkt rag je gewoon een dikke limiter op je master ben je ook klaar :) Boomstammen ftw!
 
Als ik zo kijk naar je hoofdtelefoon en speakers zit daar ook nog wel een groot kwaliteits verschil tussen. Nu zal iedereen me wel aanvallen maar die behringer meuk moet je dumpen als je dat kan. Waarom een AKG hoofdtelefoon kopen en dan je monitors zo brak laten?
 
Daar was ik al bang voor. Natuurlijk kunnen spullen altijd beter, maar op Behringer monitors moet je een prima klinkende mix kunnen maken. Andere speakers gaat het beschreven probleem niet oplossen imho.
 
Document1, dank voor je reactie maar zoals ik al aangaf...mijn doel is niet te discusieren over mijn apparatuur, maar (zoals Gijs al terecht aangeeft) het maken van een 'doorsnee' mix die overal goed klinkt welke dan ter plekke nog een beetje aangepast moet worden.

Gijs heb ik toch nog een vraag aan jou...anisch is je advies om op tijd naar de locatie te gaan een goede, maar deel jij ook de mening van Dr. RiPsaw: afmixen moet je op je speakers doen. Kortom...is het nuttig om de komende vier dagen te spenderen aan het maken van nieuwe mixen van alle nummers?
 
afmixen op de speakers en fijnere details ( tikjes, stereoplaatsing en een zeer algemene indruk) via de koptelefoon.
geeft waarschijnlijk minder problemen dan omgekeerd.
los daarvan heb je ook een ruime inwerktijd nodig om de sterkte en zwaktes van je monitoring te leren onderkennen.
tot slot: behringer monitors zijn vergeleken met de rest van je spullen benedensmaats, maar daar zouden we het niet over hebben. ? mackie, event, dynaudio etc?
 
Natuurlijk moet je een mix kunnen draaien op die speakers maar als je mij vraagt waarom het beter klinkt op je koptelefoon dan op de speakers wijs ik wel met een vinger naar behringer :P Wat sunny zegt kun je ook het beste doen, veel mixen met je monitors en de kleine details zoals stereopanning etc op de AKG. Voor de rest het verhaal van Ripsaw even goed doorlezen want die legt het perfect uit. :okdan:
 
afmixen op de speakers en fijnere details ( tikjes, stereoplaatsing en een zeer algemene indruk) via de koptelefoon.
geeft waarschijnlijk minder problemen dan omgekeerd.
los daarvan heb je ook een ruime inwerktijd nodig om de sterkte en zwaktes van je monitoring te leren onderkennen.
tot slot: behringer monitors zijn vergeleken met de rest van je spullen benedensmaats, maar daar zouden we het niet over hebben. ? mackie, event, dynaudio etc?

+1 :okdan:
 
Gijs heb ik toch nog een vraag aan jou...anisch is je advies om op tijd naar de locatie te gaan een goede, maar deel jij ook de mening van Dr. RiPsaw: afmixen moet je op je speakers doen. Kortom...is het nuttig om de komende vier dagen te spenderen aan het maken van nieuwe mixen van alle nummers?

Wanneer je de komende dagen referencing toepast en je dus een keer in de auto, op de transistorradio van je opa, op je hifi-set, etc. luistert en dan waar nodig je mix bijstelt dan is de kans dat het resultaat in de zaal beter is groter. Maar dan nog zou ik in de zaal gaan kijken.

Over het wijzen naar die behringers zou ik hier best een genuanceerde discussie willen voeren, maar ja, dat mag niet van TS ;)
 
het is vooral heel handig om bij iedere mix een soort compromis te vinden tussen hoe je mix op je koptelefoon klinkt en hoe die uit je speakers komt. Dan heb je veel meer kans dat er geen rare dingen gaan optreden op andere systemen.
 
Ff nog een compleet andere vraag. Ik hoop niet dat 'ie heel dom is; ik heb wellicht het excuus dat ik hier nog nooit echt mee bezig ben geweest.
Als ik dan ga afmixen middels mijn (volgens vele) belabberde Behringer speakers. Dan gebruik daar eigenlijk niet zozeer mijn Yamaha-mixer voor, maar destemeer mijn KORG M3. PER SYNTH / PER MODULE heb ik middels de EQ van mijn mixer een soort van default kleurklank gedefinieerd. De balans (en dus ook het volume) tussen de synths en de modules bepaal ik in de Combination-mode van mijn KORG M3. Stel mijn combination ziet er als volgt uit:
-Timbre 1 / kanaal 1: Piano sample (INT; vanuit de M3)
-Timbre 2 / kanaal 2: Rock organ sample (EXT; vanuit de XB-1)
-Timbre 3 / kanaal 3: Lead sample (EXT; vanuit de Radias)
-Timbre 4 / kanaal 4: Analog synth sample (EXT; vanuit de JV-1080)

Dan wil ik eigenlijk dat alleen timbre 3 / kanaal 3 harder gaat dan de rest daar ik daar mijn solo mee speel. Moet deze dan per defenitie harder worden afgemixd dan 0db. Ik heb namelijk ooit ergens gehoord dat je default volume op 0db moet zitten wil het een beetje hoorbaar zijn in een mix.

Nogmaals wellicht is het een onwijs domme vraag :stupid , maar zou het toch fijn vinden als jullie me hierin zouden kunnen / willen adviseren. Wederom dank!!!
 
Wanneer je de komende dagen referencing toepast en je dus een keer in de auto, op de transistorradio van je opa, op je hifi-set, etc. luistert en dan waar nodig je mix bijstelt dan is de kans dat het resultaat in de zaal beter is groter. Maar dan nog zou ik in de zaal gaan kijken.

Over het wijzen naar die behringers zou ik hier best een genuanceerde discussie willen voeren, maar ja, dat mag niet van TS ;)


Mag wel in pm hoor, ik vind bijleren of discusieren niet erg. :)
 
Even een tegenvraag:
je gebruikt het woord "afmixen" maar ben je nou een productie aan het maken en een eindmix daarvan of ben je een toetsenist die voor het spelen in een live-band z'n sounds aan het maken en levelen is?! Dat zijn twee verschillende dingen.

Verder: als ik iets herhaal dat al eerder is genoemd excuses, maar ik heb de andere posts niet gelezen aangezien ik best veel zag over de spullen en je je daaraan niet te veel moet storen zij het dat je met de Behringer speakers bij HiFi speakers in huis heb gehaald en niet echt goede monitoren die als referentie kunnen dienen.

Maar even over je probleem:

1) probeer de EQ op je mengtafeltje (los van welk merk) zo goed als niet te gebruiken, alleen maar om de ruimte te compenseren. Zorg dat deze EQ instelling ook alleen invloed heeft op je eigen podium geluid en NIET op het geluid dat je de zaal in stuurt.

2) Samenhangend met punt 1: EQ de sounds in de desbetreffende synth. Dat is hoe je je geluid naar de PA stuurt dan en dan ligt het probleem in ieder geval nooit aan jou als het kut klinkt in de zaal.

3) Laat los hoe het in de zaal klinkt. Zorg dat jou deel voor elkaar is, dus jouw sounds en levels en laat de rest over aan de zaal man. Wil je dit wel controlleren en een soort van contante kwaliteit houden ga dan samenwerken met een soundtechnicus.

4) In jouw geval zou ik de koptelefoon als referentie houden en niet je speakers. Verschil houd je altijd door de verschillen die ik wel al voorbij heb horen komen.

5) prik niet je koptelefoon in je synths los maar in je mengtafel en luister af wat je naar de zaal stuurt ook.

6) Zet alle masters van synths op max en gain je tafeltje daar goed op.

7) Probeer, afhankelijk van wat voor soort sounds je gebruikt, bepaalde sounds via een output los naar de FOH (zaalgeluid/PA) te sturen. Maar dat is afhankelijke van wat voor muziek je maakt, wat jou rol is binnen de band enz...

8) Na je show of tijdens een mogelijke soundcheck ga niet zeiken op een technicus (tenzij echt overduidelijk een watje hahaha) maar ga een gesprek aan over wat hij vind van je setup en sounds en of hij nog tips vanuit zijn kant heeft!!
 
Manu, hartelijk dank voor je reactie. Ik heb i.d.d. een verkeerde woordkeuze gebruikt; het gaat i.d.d. om het 'levelen' van mijn sounds t.b.v. een optreden.

Ook excuses voor de rest...I'm a newy!!! :erm:
 
Maakt natuurlijk niets uit maar ik dacht het al uit je verhaal te begrijpen. Maar voordat iedereen met z'n studio/afmix wijsheden en ervaringen komt dacht ik laat ik het ff duidelijk krijgen.

Maar heb je iets meer info mbt je podium situatie zoals:

- wat is de bezetting (hoeveel man, welke instrumenten)
- welke stijl muziek
- eigen geluidsmensen of niet
- jouw eigenlijk backline/eigen versterking of alleen via de PA of monitoren
- Wat voor soort sounds gebruik je veel

enz...
 
Hé Manu, nogmaals thnx. Hierbij wat meer info omtrent mijn situatie in de band:
-Bezetting; bassist, drummer, gitarist, toetsenist, zangers. Daarnaast doen de gitarist en ik nog backing vocals.
-Muziekstijl; doorsnee pop- en rock in de trant van Anouk, Ilse de Lang, Beth Hart, Skunk Anansie, Blof, Krezip et cetera.
-Technicus; in 9 van de 10 gevallen hebben we een eigen geluidsman. Welke dit is wisselt. Als er op locatie een PA is komt persoontje A is er geen PA dan komt persoontje B met zijn eigen backline.
-Backline: de drummer en ik spelen met in-ear. De bassist heeft puur en all1 zijn eigen versterker, de gitarist heeft zijn versterker en een monitor en de zangeres heeft ook een monitor. Meestal worden er door de geluidsman drie mixen gemaakt...1 voor de drummer, 1 voor de gitarist en de zangers en 1 voor mij.
-Sounds; Strings, Pads, Piano, Wurlizer, Rhodes, Hammond, Synth Bass en diverse leadsounds.

Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Mijn ervaring is dat een mix tussen sounds die je thuis maakt, op het podium toch altijd weer anders klinkt; een precieze mix maken voor dat doel blijft lastig, maar globaal kan het natuurlijk altijd. Manu heeft al flink wat tips gegeven over hoe je je eigen podiummix kunt afstellen, mijn toevoeging daarbij is dat je ook goed moet luisteren naar hoe je mix in het totaalgeluid van de band valt. Zit je de zangeres niet teveel in de weg in het mid-hoog? Teveel bass en mid-laag geven weer een modderig geluid. Uiteraard zal de FOH technicus dit zoveel mogelijk proberen op te vangen, maar hoe meer jij je op dat gebied kunt voorbereiden, hoe meer je van je eigen geluid terugkrijgt zonder al te veel aanpassingen.
 
zeg niet dat behringer crap is, daar zijn andere topics voor, maar dat de rest van je spullen beter tot hun recht zouden komen als je wat betere monitoren zou aanschaffen.
afmixen op koptelefoon heeft oa grote problemen in het basgebied. te onbetrouwbaar nmho.
voor op het podium heb ik altijd gekozen voor een eigen versterker/backline voor de toetsen. de keren dat je een kut podiumknoppenman tegenkomt die ervoor zorgt dat je jezelf niet goed hoort waardoor je dus ook niet goed speelt worden daarmee aanmerkelijk gereduceerd.
de zaalknoppenman neemt je mengpaneel rechtstreeks uit en kan het een en ander aanpassen/ eq'en etc , zelf heb je je eigen podiumgeluid in de hand . het is effen wennen,maar na een tijdje wil je niet anders meer , ik althans niet
 
Back
Top